עבור לתוכן העמוד
Menu

ההסכם עם סודאן: המשך חיזוק הציר המתון

תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר רח"ט המחקר באמ"ן אומר בראיון לכאן ב', כי חשוב לזכור כי סודאן עשתה את הצעד לעבר ישראל מתוך האינטרסים שלה עצמה ולא מתוך אהבת ישראל. "האינטרס הראשון של סודאן הוא להיות מוסרת מרשימת תומכי הטרור בסודאן, כפי ציינתי במאמר לפני מספר חודשים. סודאן היא מדינה שאינה תומכת בטרור מזה כמה שנים וזו התפתחות שראויה להערכה".

לדברי תא"ל במיל. קופרווסר, לישראל יש אינטרס לחזק את המערכת הפרגמטית – מתונה בעולם הערבי אל מול המערכות הקיצוניות וככל שישראל תתרום לחיזוק המערכת המתונה כך האינטרסים האסטרטגים שלישראל יקבלו תמיכה יותר טובה.

מכירת ה- F-35 : יכולה לשרת את ישראל

קופרווסר התייחס גם לנושא הסרת ההתנגדות הישראלית למכירת מטוסי ה F-35 לא"א ואומר כי מאוד תלוי אילו מערוכת יסופקו בסופו של דבר לא"א ואילו דברים תקבל ישראל בתמורה על מנת לשמור היתרון היחסי שלה.

"אם נקבל יכולות לפגוע ביעדים יוקרתיים בצורה טובה יותר זה יתרום ליכולות של ישראל בדגש על האיום האיראני. במציאות הקיימת כל פעולה של חיזוק היכולות הצבאיות של המחנה המתון היא משרתת את האינטרס הישראלי".

לגבי האפשרות כי ישנו בכך צעד תקדימי גם למכירה של מערכות מסוג זה לסעודיה אומר קופרווסר כי חשוב להבין כי לא כל חבילה מתאימה לכל מדינה בנושא זה. קופרווסר אומר כי חשובה לשים דגש על מה שקורה במחנה הפרגמטי הערבי וישנו שיוני תפיסתי עמוק המקבל את ישראל במרחב המזרח תיכוני כעובדה מוגמרת והיא חלק מן הכוחות המבקשות למנוע חזרה של האזור אל ימי הביניים וכמובן יש לזה השפעה בתחום הפלסטיני.

"חשוב לזכור אין ארוחות חינם, גם אם זה אומר לספק מערוכות מסוימות, משום שאין לו יכולת בסופו של דבר למנוע את המכירה , לכן עדיף להוציא ממנה את המיטב לישראל".

מאבק בין 2 תפיסות עולם

ברור לכל כי הנשיא טרמאפ מבקש להוציא לאור הישגים ימים לפני הבחירות. קופרווסר טוען כי מדובר בדבר גדול יותר וכי הדבר מראה את המאבק בין תפיסת העולם שנחשפה במיילים של הילרי קלינטון, בה ניתן משקל רב לציר הקיצוני מבית מדרשו של האח"ס ושל רוחאני ואילו טראמפ דוגל בהדברות עם הציר המתון יותר.

קופרווסר מעריך כי עומאן תהיה המדינה הבאה איתה ייחתם הסכם שלום וכי אנו לא שמים דגש אחרי השינויים שערב הסעודית עושה בגיבוי ותמיכה מעשית בהסכמים האחרונים ובמתן ההיתרים לטיסה בשמי הממלכה.