עבור לתוכן העמוד
Menu

הגרעין האיראני: הערכת אמ"ן – הערכת חסר

תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר רח"ט המחקר באמ"ן מתייחס היום (ריבעי) להערכת אמ"ן שהתפרסמה בנוגע לסוגית הגרעין ולזמן הדרוש לאיראן על מנת להגיע את הפצצה הראשונה וטוען כיה הערכה של אמ"ן היא הערכת חסר.

"אני חושב השאלה המרכזית כמה זמן ייקח להגיע לחומר בקיע מרגע קבלת ההחלטה. בשנות ה 2000 האיראנים כבר התקדמו בנושא הטילים ורכיבים נוספים ולכן הזמן הוא קצר יותר מאשר שנתיים". קופרווסר מזכיר כי ההערכה של אמ"ן לגבי זמן הפריצה של איראן לגרעין הייתה דומה מבחינתה זמנים גם בשנה שעברה.

"ישראל עשתה כמה דברים  בעבר ויש דברים שנעשו שמייחסים אותם לישראל, כדי לעכב את תכנית הגרעין כמו הפיצוץ בנתנז", אומר קורפווסר ומוסיף כי יש לשכנע את הממשל החדש בארה"ב כי הלחץ הכלכלי שהופעל על איראן הוא הדרך הטובה למנוע מאיראן בסופו של דבר את הדרך לארסנל של פצצות גרעין באישור ובחסות בינ"ל, כמו שהסכם ה-JCPOA מוביל אליו. עוד הוא אומר כי אם איראן תבקש לפרוץ כעת לגרעין ארה"ב תחת ממשל ביידן תשקול פעולה צבאית נגד הפרויקט.

 

"איראן מנסה לשכנע את הממשל האמריקאי כי אוטוטו הם מצליחים להשיג נשק גרעיני ולכן חשוב לחזור להסכם הגרעין, לכן חשוב שהממשל יבין את הצורך בהמשך הלחץ ולא להיכנע למהלכים האיראנים כדי להוביל אותם להסכם אחר".