עבור לתוכן העמוד
Menu

האם סעודיה נבהלה?

כל מי שמכיר היטב את המפרץ ואת מערך הכוחות בו יודע כי יש רמת תיאום גבוהה בין איחוד האמירויות לבין סעודיה, או ליתר דיוק בין יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד לבין יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בכל הקשור לסכנה האיראנית, לנושאים האזוריים וגם לסכסוך הישראלי פלסטיני.

לכן, הדעה הרווחת בעולם הערבי היא כי הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל הושג בברכתה של סעודיה, שהיא מנהיגת מדינות המפרץ והמחנה הסוני, וכי היא עצמה משתמשת בהסכם הזה כבלון ניסוי כדי לראות את תגובות הפלסטינים והעולם הערבי לפני שתצעד גם היא בעקבות איחוד האמירויות.

האיש מאחורי חזון "המולדת הכחולה" מרוצה

הדברים שאמרו הנשיא טראמפ ויועצו וחתנו ג'ראד קושנר רק מחזקים את ההערכה הזו. הנשיא טראמפ אמר ב-19 באוגוסט כי הוא מצפה שסעודיה תצטרף להסכם הנורמליזציה עם ישראל ואילו ג'ראד קושנר הודיע לפני כמה ימים כי ההסכם בין ישראל לסעודיה "הוא בדרך".

“You can’t turn a battleship around overnight” White House senior advisor Jared Kushner tells CNBC’s @_HadleyGamble. The deal between Israel and the UAE to normalize diplomatic ties should be celebrated as a “historic step,” despite the lack of support from Saudi Arabia, he adds. pic.twitter.com/FVcSa5CWDx

— CNBC Middle East (@CNBCMiddleEast) August 14, 2020

סעודיה שמרה במשך כשבוע ימים על שתיקה ולא הגיבה על הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל, אולם ב-19 באוגוסט יצא שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן בהצהרה מפתיעה שמתפרשת כאילו סעודיה לקחה צעד לאחור בכל הקשור לנורמליזציה עם ישראל.

במהלך מסיבת עיתונאים משותפת בברלין עם שר החוץ הגרמני אמר בן פרחאן כי סעודיה דבקה בשלום על בסיס תוכנית השלום הערבית ובכך התייחס בעקיפין להסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל.

כזכור, יוזמת השלום הערבית משנת 2002 שהיא למעשה יוזמתו של המלך הסעודי עבדאללה בן עבד אלעזיז, קובעת כי נורמליזציה בין מדינות ערב לישראל תתקיים רק לאחר שתוקם מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 שירושלים היא בירתה ולאחר פיתרון בעיית הפליטים הפלסטינים.

שר החוץ הסעודי מתח ביקורת על הצעדים החד צדדים של ישראל שלדבריו "מכשילים" את סיכויי השלום בין ישראל לפלסטינים.

Saudi @_KFF_ Chairman Prince Turki Al Faisal Al Saud. #SaudiArabia's price for normalising relations with #Israel is the creation of a sovereign #Palestinian state with Jerusalem as its capital.🤲🏽🇸🇦🇸🇦🇸🇦🇦🇪🌍https://t.co/jP6dLhhDpw

— Khalid A Alorair (@alorair) August 21, 2020

באופן מעשי, שר החוץ הסעודי אימץ בפומבי את העמדה הרשמית הפלסטינית בנושא הנורמליזציה עם ישראל, בניגוד גם לעמדות שהביע אנוואר קרקאש, שר החוץ של איחוד האמירויות, שאמר שעל הפלסטינים להניח הצידה את הביטויים "נכבה" ו"נכסה" ולהתקדם לעבר השלום.

דבריו של שר החוץ הסעודי הם ביקורת שמופנית נגד ישראל וצידוד בעמדה הפלסטינית והם סותרים פירסומים בעיתונות הסעודית במהלך השבוע האחרון שבמסגרתם נעשה ניסיון להגן על הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות וישראל ולנמק אותו בכך שהוא נועד לעצור את תוכנית הסיפוח הישראלית בגדה, ברור שהוא לא היה אומר את הדברים מבלי לקבל אישור לכך מראש מסלמאן מלך סעודיה או מיורש העצר מוחמד בן סלמאן.

ההערכה בירושלים היא כי סעודיה נבהלה מהזעם של הרחוב הערבי בכמה מדינות ולקחה צעד לאחור והיא לא תחתום בקרוב על הסכם נורמליזציה עם ישראל בטווח הזמן הקרוב, אלא אם יורש העצר מוחמד בן סלמאן,"האיש החזק" בממלכה יקבע אחרת.

האם ההצהרות בישראל בשבח הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות וקיבוע הנוסחה "שלום תמורת שלום" במקום "שטחים תמורת שלום" הפחידו והרתיעו את בית המלוכה הסעודי?

יתכן גם שסעודיה חוששת שישראל לוקחת פסק זמן ואחרי שהיא תחתום על הסכם נורמליזציה עמה תשלוף ישראל מחדש את תוכנית הסיפוח בגדה ותביך אותה ולכן היא מתקדמת בזהירות ומחפשת ערבויות מאחורי הקלעים.

 

ההיסטוריה של ישראל: הריאלפוליטיק הערבית

חשוב לציין שההצהרה באה מפיו של שר החוץ הסעודי ולא מפי מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז או יורש העצר מוחמד בן סלמאן, דבר שמאפשר לסעודיה לשנות את עמדתה במקרה הצורך.

הצעד האמיץ של איחוד האמירויות מול ישראל יחזק את מעמדה הבינלאומי ובקונגרס האמריקני, בעוד שסעודיה תפגר מאחור, בקונגרס עדיין זוכרים ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן את חלקו בפרשת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י.

על פי גורמים פלסטינים, סעודיה העבירה לפני כמה ימים מסר ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שלא להגזים בתגובות של הרש"פ על הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל ולשמור על איפוק.

סעודיה היא גורם חשוב ומתון בעולם הערבי. ג'ראד קושנר טוען כי גם היא בדרך להסכם נורמליזציה עם ישראל, נצטרך להמתין ולשמוע מפי המלך סלמאן בן עבד אלעזיז או מפי יורש העצר מוחמד בן סלמאן מהי עמדתם הסופית בנושא.