עבור לתוכן העמוד
Menu

גולד: "יכולנו לעמוד מול ברה"מ, גרעינית, שיעית וקיצונית"

"כשאני מסתכל לטווח הארוך, אני צופה שלאור ההכרזה של הנשיא טראמפ, אנחנו לא נזכה לראות בשנת 2030, איראן בעלת ארסנל עצום של טילים ויכולת גרעינית. צריך להבין כי לאחר תפוגת ההסכם העולם היה צפוי לעמוד מול מעצמה גרעינית, הדומה לברית המועצות של פעם, רק שהפעם היא תהיה שיעית וקיצונית", כך אמר אתמול ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה , בראיון ל-BBC מיד לאחר הכרזת הנשיא טראמפ.

אתמול הודיע נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין ה – JCPOA.  הנשיא טראמפ אמר כי "המשטר האיראני הוא המוביל במתן חסות לטרור. הוא מייצא טרור ומדרבן עימותים במזה"ת ותומך במיליציות וטרור כמו חיזבאללה, חמאס, טליבאן ואל קעידה. בשנים האחרונות איראן ושלוחיה פוצצו מתקנים אמריקנים והרגו מאות חיילים אמריקנים וחטפו ועינו אזרחים אמריקנים המשטר האיראני מימן את השלטון הטרור הארוך שלו עלידיד שדידת האוצר של העם שלו, אך שום דבר לא מסוכן יותר מצד המשטר כמו החתירה לגרעין ולהפצתו.

בשנת 2015, הוא הצטרף לשאר המעצמות בהסכם הגרעין – JCPOA בתיאוריה, הוא היה אמור להגן עלינו ועל בנות בריתנו מהשיגעון של איראן. אך ההסכם רק יקבע את שרידות המשטר האיראני, ולמעשה יאפשר לאיראן להעשיר אורניום ולהגיע לנקודת פריצה לפצצה. בתמורה להסרת הסנקציות על איראן, היו הגבלות חלשות מאוד על תכנית הגרעין, ולא על הדברים הסוררים האחרים שלו – לרבות בסוריה ובתימן ובשאר העולם.

במילים אחרות דווקא בזמן שהיה לנו הכי הרבה לחץ על איראן, נתנו למשטר הזה – משטר הטרור הזה – מילאירדי דולרים לרבות במזומן, מה שהיה מבוכה גדולה לי ולאזרחי ארה"ב היה אפשר להשיג הסכם בונה וטוב, אך לא הושג. מה שהושג היה פיקציה גדולה, שהמשטר רק רוצה תכנית גרעין למטרות שלום היום יש לנו הוכחות חותכות שההבטחה האיראנית היא שקר".

לדבריו של ד"ר גולד מדובר במעשה חשוב של הנשיא טראמפ וכי בנאומו שם הנשיא מספר נקודות חשובות ביותר:

הדבר הראשון החשוב לדבריו של ד"ר גולד, הוא סעיף התפוגה. "זה לא קרטון חלב עם תאריך תפוגה" , אמר גולד למראיינת בערוץ הבריטי. לדבריו של ד"ר גולד הפיקוח על הגרעין האיראני ההי אמור להסתיים בחלקים מסוים לאחר עשר שנים או לאחר 30 שנה ולכן מדובר בהתייחסות חשובה, כך לדעתתו של גוד.

בנוסף, כך גולד, התייחס הנשיא אל סוגית הפיקוח על הנשק. "אין פיקוח אמיתי על המתקנים של איראן" אומר גולד. "האיראנים הודיעו בהסכם כי לא תינתן גישה למתקנים צבאיים שהם לא מגדירים עצמם כמתקנים בעלי יכולת גרעינית. זה בעצם מאפשר להם להעביר את התכנית עצמה לאותם מתקנים", מעריך ד"ר גולד.

"אני ראיתי כיצד האו"ם ומועצת הביטחון כפו על עירק את עניין פירוק הנשק העולמי בזמן שירותי כשגריר. אז הייתה התייחסות גם למערך הטילים הבליסטיים וגם למערך הנשק להשמדה המונית, כאן זה לא היה כלל", מציין מנכ"ל משרד החוץ לשעבר.

"לא ניתן להפוך הסכם רע להסכם טוב"

ד"ר גולד הביא כדוגמה את הסכמי SALT בין המעצמות דאז להסכמים שידעו מראש שהם הסכמים רעים. "זו הסיבה שלא הביאו אותם בכלל לסנאט, כי ידעו שהם לא יעברו שם", מספר גולד למראיינת. לדבריו  הנשיא רייגן שהבין זאת ביטל אותם וחתר והגיע להסכמים טובים יותר שהביאו לתוצאות , ההסכמים הידועים כהסכמי STAR.

"האיראניים הלכו להסכם הזה מתוך מניעים מסוימים, אני מאמין שהמניעים עדיין שם", מסיים גולד בדבריו ומשבח את הנשיא טראמפ על כך שדאג לאינטרסים של ארה"ב, מדינות המפרץ הפרסי וישראל – בעלות הברית של ארה"ב.