עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: המחאה נמשכת למרות הדיכוי

ממשלת איראן החלה ( 3 מאי) ליישם את רפורמת הסובסידיות וביטלה את סבסוד הקמח לתעשיית המזון שהיה נהוג לפחות ב-200 השנים האחרונות, מהלך שהוביל לעלייה דרסטית של מחירי הלחם ומוצרי מזון נוספים, בייחוד ספגטי, שמן, ביצים עופות ומוצרי חלב.

מחירי כל סוגי הלחם עלו תוך מספר ימים פי 10 ואף פי 13 ויותר. מוצרי פסטה ושמן מאכל הפכו נדירים או אפילו נעלמו מעל המדפים בחנויות גדולות וקטנות ברחבי איראן. הממשלה מצידה הדגישה כי התוכנית נועדה למנוע הברחת טונות של קמח למדינות שכנות ולשמור על רזרבות מזון במדינה. זאת לאור המשך המלחמה באוקראינה המאיים על ביטחון המזון ברחבי העולם.

 

(אחד הלחמים המסורתיים של איראן, המכונה סאנגאק, אירנ"א)
(אחד הלחמים המסורתיים של איראן, המכונה סאנגאק, אירנ"א)

לחם ופסטה, העשויה מקמח תעשייתי, מהווים בשנים האחרונות את המזון החשוב ביותר והבסיסי עבור עשרות מיליוני אזרחים. נוכח עליית המחירים החלה באיראן בהלת קניות ואמצעי התקשורת המוכוונים על ידי המשטר דיווחו כי המשטר הגביר את אספקת המזון לרשתות השיווק ברחבי המדינה. המדיניות החדשה כבר הובילה מאז ה-6 מאי  להגברת המחאה העממית אליה הצטרפו גם ארגון המורים וארגון נהגי האוטובוסים (The syndicate of Iranian bus drivers ) ולעימותים עם כוחות הביטחון במספר מחוזות ברחבי איראן ובכלל זה מחוז טהראן, בהם נהרגו מספר מפגינים ועשרות נפצעו ונעצרו.

 

בעוד המנהיג ח'אמנהאי וצמרת משה"מ ממשיכים לדבוק בעמדה נוקשה ולמעשה לא מאפשרים את הצטרפותה מחדש של ארה"ב למסגרת שיחות הגרעין, והשיחות בווינה בין נציגי טהראן למעצמות נקלעו למבוי סתום מתמשך, ממשלת ראיסי החלה ליישם מדיניות כלכלית חדשה במטרה לנסות ולהחלץ מהמשבר הכלכלי באמצעות הסרת עול הסובסידיות הכבד מעל צווארה ובנוסף לבטל את סבסוד תרופות ומצרכי יסוד בסיסיים רבים נוספים.

המצב – יותר גרוע אפילו ממלחמת איראן-עיראק

התקשורת האיראנית כרכה את המצב הכלכלי באיראן עם משבר הגרעין והגדירה את מצב הכלכלה ברפובליקה האסלאמית כגרוע ביותר עבור העם האיראני בשלוש השנים האחרונות מאז פרש ממשל של דונאלד טראמפ מהסכם הגרעין. התקשורת בטהראן אף קבעה כי אפילו בשמונה שנות המלחמה מלחמת עיראק-איראן, לא היה המצב הכלכלי קטסטרופלי כמו שהוא היום.

התוכנית הכלכלית החדשה יצאה אל הפועל בשעה שהאינפלציה וגל בלתי פוסק של התייקרויות במחירי השירותים החיוניים ומוצרי היסוד בשלוש השנים האחרונות, כבר הובילו לעצרות מחאה רבות ברחבי איראן. מורים, פועלים, חקלאים ועוד שכבות בעם, מקיימים באופן קבוע מחאות והפגנות ברחבי המדינה . עוד לפני השקת המדיניות הכלכלית החדשה לפי הנתונים הרשמיים של המשטר האיראני, לפחות 9 מיליון משפחות (קרוב למחצית מאוכלוסיית המדינה) היו מתחת לקו העוני או אפילו מתחת לקו העוני המוחלט.

לפני ההידרדרות האחרונה במצב הכלכלי והעלייה של פי 10 עד 13 במחירי הלחם והקמח, אישר ראש התאחדות הקמח בטהראן כי גם השנה מצב הדגנים "בכי רע" והשנה איראן זקוקה לייבא לפחות 20 מיליון טונות של דגנים וזאת, רק אם יהיה די כסף בידי הממשלה לרכשם. הבכיר הדגיש כי איראן "מעולם לא הייתה כה תלויה ביבוא דגנים וחיטה כמו השנה". בהקשר זה מסר (16 מאי)   סגן מנהל המשרד לדיפלומטיה כלכלית במשה"ח האיראני כי בכוונת איראן לבצע עיסקת ברטר עם קובה במסגרתה תעביר איראן נפט ותקבל תמורתו תבואה וכי שר הנפט ג'ואד אוג'י יבקר בקרוב בקובה. המשרד לדיפלומטיה כלכלית הוקם במשה"ח האיראני ב-2017 כדי להתמודד עם הסנקציות ולהשתלב בסחר העולמי[1]

 

גורמים ממשלתיים רבים וביניהם אנשי דת בכירים ודרשני תפילות כבר אינם מסתירים את העובדה שמיליוני איראנים לא הצליחו לקנות אפילו קילו בשר בשלוש השנים האחרונות. בשל העלות הגבוהה של כל מוצרי היסוד וסוגי מזון,

כלכלנים רבים באיראן הכירו בכך שמאז החל אבראהים ראיסי את כהונתו כנשיא איראן (אוגוסט 2021) הוא אלץ את הבנק המרכזי להדפיס כסף למימון ההוצאות השוטפות של הממשלה ולשלם את המשכורות של מיליונים של עובדי מדינה, מורים וכוחות הביטחון ואף לתשלום משכורות משמרות המהפכה.

עבדאלנאצר המתי נגיד הבנק המרכזי של איראן לשעבר אמר השבוע כי ממשלת ראיסי חייבה את הבנק המרכזי להדפיס מיליארדי דולרים בתקופה ארוכה ללא כל כיסוי וזה דבר מסוכן ביותר עבור הכלכלה. הנגיד לשעבר של איראן חשף כי ממשלת ראיסי הדפיסה מיליארדי דולרים של שטרות תוך שמונה חודשים.

הממשלה ניסתה אמנם לשמור במשך מספר ימים על עמימות מכוונת מבלי להכריז רשמית על המדיניות הכלכלית החדשה, אך צעדיה כבר גרמו כאמור לעלייה מסחררת במחירי לחם ומוצרים אחרים, וכפי שצוין מחיר לחם עלה פי 10 עד פי 13 . בכירים בממשלת ראיסי, הנתונים בשבועות האחרונים בסכסוכים פנימיים עזים ומתמודדים עם קרע עמוק בין סיעותיהם, ניסו תחילה לטעון שמחיר הלחם "לא השתנה ולא ישתנה כלל" .

שחיתות בצמרת

יו"ר הפרלמנט, מוחמד באק'ר ק'אליבאף, היה הראשון בין בכירי השלטון שאישר כי המדיניות החדשה יצאה אל הפועל למרות השלכותיה על מחירי מוצרי היסוד לחם, ביצים, בשר עוף ועוד. הוא אמר כי בהמשך יינתנו קופונים למוצרים אלה ואף גילה כי שכל איראני יורשה לקנות לחם רק 300 גרם ליום אם כי המשקל המוכרז עלול להיות מספר אחר.

ק'אליבאף, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה, הודיע על המדיניות הכלכלית הנוקשה בזמן שהתקשורת האיראנית פרסמה לאחרונה אגב דיווחים רבים על שחיתות נרחבת שלו ושל בני משפחתו, המוכיחים בין היתר כי משפחתו רכשה בשבועות האחרונים שתי דירות יוקרה באיסטנבול ואף בתו הצעירה ההרה, נסעה לטורקיה בחודשיים האחרונים כדי לקנות בגדי תינוקות וחזרה לטהראן בטיסה עם יותר מ-20 מזוודות של קניות יוקרתיות.

מהדי טאאב, איש דת בכיר בכוחות משמרות המהפכה אמר כי ח'אמנהאי הוא התומך העיקרי של יו"ר הפרלמנט ושתמיכה החזקה זו מצד המנהיג השתיקה למעשה את כל מתנגדיו. מהדי טאאב אף האשים את משפחתו הנשיא, כי היא עומדת מאחורי פרסום אודות חיי הפאר של משפחת ק'אליבאף. טאא'ב הביע לאחר מכן התנצלות בפני משפחת אבראהים ראיסי אך לא חזר בדבריו. רבים סבורים כי ק'אליבאף ומשפחתו מסמלים את אורח חיי הפאר של בכירי המשטר ולמעשה הסבל הגובר בגין המצב הכלכלי המחמיר של עשרות מיליוני איראנים לא משפיעים כלל על המדיניות השלטון האיראני.

 

ביקורת חריפה על מדיניות הממשלה

בעקבות עליית המחירים והמחסור הניכר במספר מוצרים בסיסיים, העיתון השמרני ג'ומהורי אסלאמי, שנחשב אחד העיתונים החשובים במדינה, שאל ב-8.5 במאמר מערכת את הנשיא "כמה זמן לוקח להבין שהמדינה אינה מתנהלת ע"י ריפוי בדיבור"?

בהתחשב בכך שחלפה פחות משנה מאז נשיאותו של אבראהים ראיסי, פרסום מאמר מערכת כזה בעיתונות המשטר נחשב חסר תקדים. העיתון הוסיף: "עתה שברור שאתה וממשלתך אינכם יכולים לפתור את הבעיות הכלכליות, עליך לקחת אומץ ולזוז הצידה ותאפשר לאנשים מיומנים להציל את העם והמדינה מהמערבולת המסוכנת הזו".

העיתון ג'ומהורי אסלאמי אף ציין כי האינפלציה המסחררת הנובעת מחוסר האחריות שמגלה הממשלה, הורגת כבר את האזרחים וניהול המדינה הפך לקשה מאי פעם וחוסר האמון של האזרחים במשטר הולך וגובר בצורה מסוכנת. בנוסף גם חברי מג'לס ומומחים כלכליים רבים בטהראן השמיעו בימים האחרונים אזהרות חמורות מפני השלכות האינפלציה חסרת המעצורים המשתוללת לאחרונה באיראן .

(תור ללחם מסורתי המכונה בארבארי בטהראן, התמונה: הסוכנות מהרניוז)
(תור ללחם מסורתי המכונה בארבארי בטהראן, התמונה: הסוכנות מהרניוז)

שני סגנים של הנשיא ראיסי, מוחמד מוח'בר ומוחסן רצ'איא', (שגם הם מסוכסכים מאוד ואף ניסו להדיח אחד את השני מהממשלה), טענו שלאחר השקת המדיניות הכלכלית החדשה יינתנו 10 עד 13 דולר לאזרחים והסכום יופקד ישירות לחשבון הבנק שלהם כדי לפצות על חלק מהעלייה החדה במחירי הלחם, אך הם הדגישו, כי הסכום יינתן רק לחודשיים בלבד.

שרים נוספים בתחום הכלכלי הדגישו כי למרות החששות העמוקים של האזרחים, התוכנית הממשלתית "תצליח בסופו של דבר" והשלכותיה יטיבו עם העם .
הנשיא ראיסי ששתק ימים ארוכים בנושא, אישר בהופעה טלוויזיונית (9 מאי) כי אומצה מדיניות חדשה, וקרא לכולם לתמוך בממשלתו כדי שאיראן תתמודד עם התסבוכת הכלכלית. הוא הבטיח כי ההחלטות הקשות יביא בסופו של דבר לשגשוג כלכלי, אף שהוא מודה כי הצעדים הלא פופולריים שנקט מסכנים את כבודו שלו. בניסיון לרכך את הביקורת על תכניתו אמר שתוך חודשיים יופקו "תלושים אלקטרוניים" בכדי לתמוך בבתי אב עם הכנסה נמוכה בניסיון לסייע להם להתמודד עם התוכנית. .
ראיסי אמר כי התייעץ עם מומחים כלכליים רבים טרם החלת התוכנית והזמין מומחים נוספים לסייע לממשלה. שעות קודם להופעת ראיסי בטלוויזיה, עלי ח'אמנהאי, אשר שתק שבועות ארוכים בנושא, בפגישה עם קומץ של פועלים קרא (9.5) לכלל האזרחים ולפועלים בפרט לתמוך בממשלה ופנה לכל רשויות המשטר לתמוך ב"מהלכיו הכלכליים החשובים" של הנשיא.

בינתיים, ראיסי ממשיך בניסיונות לקדם את תכניתו הכלכלית השאפתנית. בפגישה שקיים עם שרי ממשלתו (15 מאי) קרא הנשיא להירתם כדי לשכנע את הציבור האיראני ב"תבונה הגלומה ברפורמת הסובסידיות" שמטרתה להגביר את לחלוקה שוויונית של הסובסידיות ולהודות לו על שיתוף הפעולה עם הצעד הלא פופולארי שנקט. בניסיון להרגיע את השכבות החלשות אמר ראיסי כי העשירונים התחתונים ימשיכו לקבל את הסובסידיות המגיעות להם. ראיסי הוסיף, כי למרות עוינותה של התקשורת בשפה הפרסית מחוץ לאיראן "העם האיראני נבון דיו" לא לאפשר לה להשיג את מטרותיה ולגרום לכאוס באיראן .

ההופעה של הנשיא, הגבירה את החששות: העם נבון צריך לשכנע אותו
ההופעה של הנשיא, הגבירה את החששות: העם נבון צריך לשכנע אותו

 

ידיעות רבות מצד אזרחים ברחבי איראן אשר הועברו לתקשורת הפרסית בגולה, כמו בי בי סי בלונדון ורדיו פרדא בפראג, מציינות, כי המשטר האיראני הגביר בימים האחרונים במידה ניכרת את נוכחות כוחות ביטחון הפנים השונות והזרים כלי רכב רבים של כוחות אלו לצמתים וכיכרות בערים שונות. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה ( 8 מאי) כי ביקור נשיא סוריה נערך בשעה שכוחות ביטחון רבים של המשטר התייצבו ברחובות ובכיכרות כדי להתמודד עם מחאות האזרחים על רקע המצוקה הכלכלית.

המחאה מתרחבת

למרות הערכות כוחות ביטחון הפנים של המשטר מתקיימות באיראן הפגנות נרחבות במחאה על המצב הכלכלי הקשה וצעדיו האחרונים של המשטר שהובילו לעליה חדה במחירי מוצרי היסוד . במהלך ההפגנות נהרגו עד כה לפחות ארבעה אזרחים[1]  ועשרות נעצרו. ישנם דיווחים על שימוש בירי חי, רימוני גז  ותותחי מים במהלך דיכוי ההפגנות[2]. כבעבר דיווחו כלי התקשורת הממלכתיים כי במספר ערים שינן הפגנות ספורדיות במהלכן מנסים "פורעי חוק לחטוף את המחאה הלגיטימית, להפוך אותן למרידות" תוך השמעת קריאות להורדת מחירי המזון, לפגוע במבני ציבור ובתי עסק ולהשליך אבנים על כוחות הביטחון.

על פי כלי התקשורת באיראן, המנסה כבעבר, להמעיט מעוצמת המחאה מוקד ההפגנות הוא במחוז הדרום-מערבי הנחשל ח'וזסתאן בו ישנו רוב לאוכלוסיה ממוצא ערבי. עימותים אלימים עם כוחות הביטחון נרשמו, בערים איד'ה Izeh)) ,   אנדימשכ   ( Andimesh ) ודזפול.  עימותים התקיימו גם בעיר יאסוג' בירת מחוז כהגילויה בויר-אחמד  (Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad), בשהרכרד Shahrekord)) בירת מחוז צ'הארמחאל בח'תיארי  (Chaharmahal and Bakhtiari) בעיר ג'ונקאן Junqan)) במחוז זה השתלט המון על בסיס של בסיג' תוך צעקות "מוות למנהיג"[1] , באזור Fashapuyeh במחוז טהראן  במחוז לרסתאן   Lorestan  והמחאה מתרחבת מחוזות  נוספים. במהלך ההפגנות  באנדימשכ, נהרג אמיד סלטאני[2],  ונשמעות סיסמאות נגד המשטר ובהן "מוות לח'אמנהאי'[3]. עוד דווח על מותו של  סעאדת הדיפור בעיר הפשגאן (Hafshejan) במחוז צ'הארמחאל בח'תיארי  [4] ברשת החברתי טוויטר דווח על כה על ארבעה הרוגים. בעיר כרמאנשה (Kermanshah) הופל שלט חוצות גדול הנושא את תמונת המנהיג לצהלות הקהל[5].דבריו של וריא ע'פורי, ממוצא כורדי כוכב נבחרת איראן בכדורגל ושחקנה של קבוצת אסתקלאל  (Voria Ghafouri) על רקע ההפגנות,  בגנות המשטר "איך הפקידים לא מתביישים",  הפכו לויראליים ברשתות החברתיות הוא אמר "קצרה ידי…יש בעיות רבות הפגנות באהואז…מקווה לטוב האיראנים ראויים לחיים טובים יותר"[6].

למחאה מצטרפים בהדרגה גם ארגונים נוספים בהם ארגון נהגי האוטובוס של טהראן שגינה את המעצרים של מיניסטריון המודיעין בקרב פעילי מחאת המורים (ביניהם רסול בודקי, ג'עפר אבראהימי)  בעיר יאסוג' בירת מחוז כהגילויה בויר-אחמד ( . (Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad    משרד המודיעין מצידו טען כי העצורים הסיתו לאלימות במהלך מחאת המורים וקיימו קשר עם "סוכנים זרים, וקבוצות אנטי-מהפכניות" [1]. הארגון קרא לשחרור כל העצורים מקרב הארגונים השונים ואף פרסם את שמותיהם. הארגון קרא לארגונים דומים בעולם לדחוק במשטר האיראני להפסיק את פעילותו נגד ארגוני הפועלים. במקביל, ארגון הנהגים בטהראן פתח בשביתה ודרש להעלות את שכרו עובדיו בעשרה אחוזים[2].

ראשי המשטר וכלי התקשורת מנסים כבעבר להמעיט מעוצמת ההפגנות ומנסים לשדר עסקים כרגיל בטענה שגורמים זרים מנסים ללבות את האש. שר המשפטים ע'לאם חסין מחסני אז'האי (Gholam-Hossein Mohseni-Eje'i) שבח – ברוח הנחיית הנשיא-  את אזרחי איראן על שיתוף הפעולה שלהם עם תוכנית רפורמת הסובסידיות "לחלוקה צודקת של הסובסידיות" למגינת ליבם של אוייבי איראן המנהלים נגדה מלחמה פסיכולוגית.

סוכנות הידיעות פארס, המזוהה עם משמרות המהפכה טענה, בדומה לסבבי הפגנות בעבר, כי "כל התקשורת של האויב פועלים מסביב לשעון כדי לחולל מהומות וחוסר שקט באיראן" בניסיון "לסכל את ניסיונות הממשלה הנוכחית ליישם את מדיניותה הכלכלית ולצמצם את הפערים הכלכליים".

פארס מנסה להתמודד בכתבה עם "שקרים" המופצים, לטענתה, בכלי תקשורת של האופוזיציה בפרסית ב BBC's Persian service וכלי תקשורת זרים, דוגמת העברת קמח לכרבלאא' בעוד באיראן יש מחסור, הצתת תחנת דלק בח'וזסתאן ועוד. במקביל, נעשה נסיון להצדיק את צעדי הממשלה כמו כן לרשתות החברתיות הודלף גם קובץ שמע של אחד מבכירי רשות השידור הממלכתית, בו הורה הבכיר לשדרנים ומגישי רדיו באיראן לא להביע כל ביקורת על התוכנית הכלכלית של הממשלה ואף לא לחזור על התכנים הקריטיים בנושא שפורסמו בעיתונות המדינה.

במחוז ח'וזסתאן המשטר אף ניתק את תקשורת הנתונים של האינטרנט במשך ימים והוא הואט במידה נכרת בקצב העברת הנתונים באזורים נוספים . ניתוק האינטרנט הוא צעד מוכר המתבצע על ידי המשטר באיראן בניסיון למנוע הוצאת דיווחים מאזורי עימות וכן למנוע תאום בין קבוצות מחאה שונות ברחבי איראן. על רקע החסימה ביטלו משתמשים רבים את סיסמת ה ווי-פיי שלהם כדי לאפשר גלישה לאחרים.

הפגנות נרחבות פרצו באיראן במספר בשנים האחרונות על רקע עליית מחירי הדלק, מחסור במים וסוגיות נוספות הקשורות ישירות לתנאי המחייה של האזרחים האיראנים. בכל המקרים הפגין המשטר יד קשה והצליח להוריד את גובה הלהבות אך לא לכבות לחלוטין את גחלת המחאה הממשיכה לרחוש מתחת לפני השטח. בסבב זה התלקחה המחאה כתוצאה מהעלייה במחירי הקמח, תוצאה של המשך המלחמה באוקראינה המשפיע על שוק המזון העולמי, אך גם בשל המשך הסנקציות על איראן, נוכח המבוי הסתום בשיחות הגרעין בוינה, עליהן נוספות בעיות היסוד של איראן – שחיתות, ניהול כושל ומגזרי שהובילו לאינפלציה, פיחות בשער המטבע וגרעון תקציבי גובר.

התלקחותה של המחאה באיראן והמבוי הסתום בשיחות הגרעין שבו והציבה על סדר היום את סוגיית שינוי המשטר באיראן. לפי שעה נראה כי המשטר באיראן מצליח להכיל את המחאה ולהימנע ממספר נפגעים גבוה. האופוזיציה באיראן ממשיכה גם לסבול מחוסר אחדות ותיאום בין הקבוצות השונות להן סדר יום שונה. גם מידת התמיכה של המערב ובעיקר ארה"ב, בגורמי אופוזיציה על רקע המשך המלחמה באוקראינה, מוטל בספק. לכן, נראה ,כי גם סבב המחאה הנוכחי יסתיים בדיכוייה על ידי המשטר. מכל מקום, גורמי היסוד העומדים בשורש המחאה יוסיפו להתקיים מתחת לפני השטח ולהוות אתגר מתמשך למשטר האסלאמי.

[1] https://tinyurl.com/eghtesadnews1605

[1] https://twitter.com/Hemmati_ir/status/1523207571670196224?cxt=HHwWgICzyerNwqMqAAAA

[1] https://www.dw.com/fa-ir/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%DA%A9%D8%B0%DB%8C%D8%A8-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85/a-61720421

[1] https://www.ghatreh.com/news/nn63606159/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A2%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B2%DB%8C-%7C-%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C

[1] https://www.ana.press/news/656623/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AA%DA%A9%D8%B0%DB%8C%D8%A8-%D8%B4%D8%AF

[1] https://www.mashreghnews.ir/news/1371284/%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7

[1] https://www.bbc.com/persian/iran-61385323

[1] https://president.ir/fa/136275

[1] https://tinyurl.com/4yva3ut9

[1] https://www.president.ir/fa/136385

[1] https://twitter.com/TabriziKasra/status/1525664027480887297

[1] https://twitter.com/1500tasvir/status/1524870621288706048

[1] https://twitter.com/Masoud_Dalvand2/status/1525009001209118726

[1] https://twitter.com/amin82275186/status/1525106780275101696

[1] https://twitter.com/CyrusGassemi/status/1525069156793606144

[1] https://twitter.com/Majid441351/status/1526082206669709312

[1] https://twitter.com/Arash_sadeghii/status/1524908822694854658

[1] https://www.youtube.com/watch?v=uG8NXmKdDIc

[1] https://t.me/vahedsyndica/4525 ; https://www.instagram.com/p/CdnBaGqqqon/

[1] https://twitter.com/abdolah_abdi/status/1526220984709222400

[1] https://tinyurl.com/FARSRIOY05

[1] https://twitter.com/netblocks/status/1525481078932242435

[1] https://tinyurl.com/43bx7b68

[1] https://twitter.com/FARDIN_MILANi7/status/1525652274588049409