עבור לתוכן העמוד
Menu

רצף תסכולים איראני

חיסול בלב הבירה האיראנית: תא"ל (במיל') יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, אמר הערב (ראשון) כי חיסולו של קולונל חסן סיאד ח'דאירי, בכיר כוח קודס של משמרות המהפכה, הוא "מכה למשטר" באיראן.

"החיסול שבוצע לאור יום, שהיה מפקד בכיר בכוח קודס של משמרות המהפכה שנשלחו לסוריה, הוא מכה נוספת ליוקרתו של המשטר האסלאמי הקיצוני, החושפת את חדירותו ואת חוסר יכולתו להגן על אנשיו. כל זאת בימים של תסיסה גוברת מבית, על רקע המצוקה הכלכלית והעלאת מחירי מוצרי היסוד, הממחישה גם היא את קוצר ידו של המשטר ואת הנתק בינו לבין חלק גדל והולך מקרב הציבור האיראני, שנואש כל כך עד כדי נכונות ליטול את הסיכון הכרוך בהשתתפות בהפגנות המחאה נגד המשטר. גם כשלונו היחסי של חיזבאללה בבחירות בלבנון תורם לתחושת אי הנחת בצמרת האיראנית".

קופרווסר הוסיף כי "ח'דאירי לא מוכר כמי שהיה מעורב בתוכנית הגרעין של טהרן, ואף ששירת עד לאחרונה בסוריה לא ברור מהי מידת מעורבותו כיום בהעברת האמל"ח האיראני למדינה. ייתכן שלכן נמנעה איראן מהאשמה מיידית של ישראל בחיסולו, אבל לנוכח התסכול בשורות המשטר אין זה מן הנמנע שהאשמה כזו תגיע בשלב כלשהו".

לדבריו, "נראה שבשלב זה ישראל מתמקדת בבלימת מאמצי איראן להתבסס בסוריה ולצייד את חיזבאללה באמל"ח מתקדם. התקיפות החוזרות ונשנות ברחבי סוריה נגד משלוחי אמל"ח איראניים והמידע ששחרר צה"ל לגבי דרכי העברת הציוד הצבאי מאיראן ללבנון מעידים על מגמה זו.

"מכל מקום, דווקא על רקע המבוכה והמצוקות מבית, חשוב לשים לב להאצת קצב הייצור של אורניום מועשר לרמות גבוהות של 60 ו-20 אחוזים. האיראנים מקווים שכך יעלה בידם להגביר את הלחץ על ארה"ב להסכים לחזור להסכם הגרעין על פי תנאיה של טהרן, או שלחלופין הם יתקרבו לאפשרות של פריצה לעבר ניסיון לייצר מתקני נפץ גרעיניים".

פורסם בישראל היום.