עבור לתוכן העמוד
Menu

לא הכ"ט בנובמבר הקים את המדינה

לרגל ציון 70 שנה להחלטת האו"ם 181 על חלוקת ארץ ישראל, ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מבקש להעמיד לתיקון את הטעות הנפוצה בקרב הכלל – לא החלטת הכ"ט בנובמבר היא שהקימה את מדינת ישראל, אלא הכרזתו של דוד בן גוריון ב-14 למאי 1948 עם סיום המנדט הבריטי.

אז מה בעצם עשתה החלטה 181?

לדבריו של ד"ר דורי גולד, החלטה 181, היא המשכה של הצהרת בלפור וסיפקה את הלגיטימיות הבינלאומית למדינה יהודית. "זו פעולה מורלית חשובה", לדבריו של גולד והיא אינה מחייבת מבחינה חוקית לפי סעיף 7 של מועצת הביטחון, כפי שמנסה עבאס להציגה.

לדוגמה מביא ד"ר גולד את מזרח טימור, קוסבו ודרום סודן, שעד אשר לא הכריזו על הקמת מדינה בפועל, לא קיבלו את הכרת האומות המאוחדות. כמו כן מביא כדוגמה את כורדיסטן שלא הוכרה כמדינה מכיוון שלא הוכרזה כאחת כזו.

בינאום ירושלים

חלק מן החלטה 181 של האו"ם קראה לבינאום העיר ירושלים. אולם פלישת ארצות ערב וסירובן לאמץ את החלטת האו"ם, כיבוש ירושלים המזרחית והרס אתרי המורשת היהודים וכל זאת ללא תגובה של האו"ם, הביאה את בן גוריון להצהיר ב-1949 כי לאור העובדה כי האו"ם "לא נקף אצבע" לטובת ירושלים, החלטה זו אינה מחייבת יותר את ישראל.

בעבר נדרש ד"ר גולד כשגריר ישראל באו"ם לסוגיה וזאת לאחר שהפלסטינים התעקשו להקים את ההחלטה לתחייה במוסדות האו"ם, כפי שהם מבצעים לא אחת כיום. ראש המשלה דאז, אריאל שרון, הפנה את ד"ר דורי גולד, אל דבריו של בן גוריון בעבר על הסוגיה.

 

פורסם לראשונה ב-29 בנובמבר 2017