התראות

כיצד עלינו להתמודד עם כלכלת חמאס

מקרה חמאס מדגים כיצד שחקנים לא-מדינתיים יכולים לנצל את הכלכלה כדי לבנות יכולות משמעותיות המאתגרות את הגישות המסורתיות לניהול סכסוכים
שיתוף
כספי חמאס המיועדים למטרות טרור שנמצאו בעזה (צה"ל)
כספי חמאס המיועדים למטרות טרור שנמצאו בעזה (צה"ל)

תוכן העניינים

תקציר

במשך כמעט שני עשורים, פרדוקס עיצב את הדינמיקה בין ישראל לחמאס: חמאס בנה כלכלה של מיליארד דולר הנתמכת על ידי תשתית פיננסית ישראלית, למרות היותו האויב המוצהר של ישראל. תלות זו מקורה בהסכמים מתהליך אוסלו, שקשרו את הרצועה לשקל הישראלי ולמערכת הבנקאית הישראלית.

חמאס מפיק את רוב הכנסותיו – כ-620 מיליון דולר בשנה – באמצעות מיסוי במטבע ישראלי, ויוצר מערכת שבה ישראל מתדלקת את כוחו של הארגון. בנק ישראל סייע לכך עד סוף 2023 על ידי החלפת השטרות השחוקים של עזה בשקלים חדשים, והבטיח נזילות שחמאס מינף למשילות ולרכש נשק.

מומחים מתארים זאת כמדיניות של תבוסה עצמית שהופכת את ישראל מיריבה לנותנת חסות שלא במתכוון. ההכנסות המגוונות של חמאס כוללות סיוע קטארי, מימון איראני, העברות מהרשות הפלסטינית, הברחות ואפילו תרומות ממטבעות קריפטוגרפיים. למרות המודעות הבינלאומית לרשתות אלה, אינרציה מוסדית וזהירות פוליטית מנעו שיבוש פיננסי מכריע.

ההצעות להתמודדות עם התלות של חמאס נעות בין ביטול סדרות מטבע ספציפיות לסנקציות בינלאומיות מתואמות ולוחמה פיננסית ממוקדת. עם זאת, חששות מפני השלכות הומניטריות, מחויבויות משפטיות והיעדר רצון פוליטי שימרו את הסטטוס קוו. ההגבלות שהוטלו לאחר ה-7 באוקטובר, כגון חסימת כניסת מטבע חדש לרצועה, הראו הן את מינוף הכוח של ישראל והן את חוסנו של חמאס, שכן הארגון מסתגל באמצעות מיסוי סיוע, שליטה בשוקי הדלק וניצול מחסור במזומנים.

בסופו של דבר, המצב ממחיש את מגבלות הפתרונות החלקיים: אסטרטגיית האינטגרציה הכלכלית של ישראל יצרה נקודות תורפה שחמאס מנצל. מומחים טוענים כי על ישראל לבחור בין אינטגרציה עמוקה יותר עם פיקוח הדוק יותר או הפרדה כלכלית מלאה. ההסדרה הנוכחית חותרת תחת האינטרסים האסטרטגיים של ישראל ומחזקת את חוסנו הפיננסי של חמאס.

במשך קרוב לשני עשורים, ישראל ניצבת בפני סתירה אסטרטגית חסרת תקדים: התשתית הפיננסית שלה אפשרה את אותו ארגון שהיא מבקשת להילחם בו. חמאס מפעיל כלכלה של מיליארדי דולרים המתקיימת בעיקר בזכות השתתפותה הישירה של ישראל במערכת המוניטרית של עזה, מה שיוצר את מה שמומחים בקהילות המודיעין והמדיניות מתארים כהסדר שמביס את עצמו והופך את ישראל מיריב לנותנת חסות שלא במתכוון.

התלות הכלכלית ההדדית הזו מייצגת יותר מסתם אירוניה – היא חושפת פגמים בסיסיים בגישתה של ישראל להכלת חמאס תוך שמירה על השליטה בשטחים הפלסטיניים. שורשי מעורבותה של ישראל במערכת המוניטרית הפלסטינית נעוצים בהצהרת העקרונות בדבר הסדרי ביניים של ממשל עצמי מיום 13.9.1993, סעיף 7(4), אשר קבע כי "על מנת לאפשר למועצה לקדם צמיחה כלכלית, עם הקמתה, תקים המועצה, בין היתר, רשות חשמל פלסטינית, רשות נמל ימי של עזה, בנק פלסטיני לפיתוח, מועצה פלסטינית לקידום היצוא, רשות סביבתית פלסטינית, רשות קרקעות פלסטינית ורשות מינהל המים הפלסטיני, וכל רשות אחרת שיוסכם עליה, בהתאם להסכם הביניים שתפרט את סמכויותיהן ואחריותן". הנספחים של הסכם הביניים הישראלי-פלסטיני – במיוחד נספח IV (פרוטוקול בדבר שיתוף פעולה ישראלי-פלסטיני בדבר תוכניות פיתוח אזוריות), נספח V (פרוטוקול בדבר יחסים כלכליים) ונספח VI (פרוטוקול בדבר תוכניות לשיתוף פעולה ישראלי-פלסטיני, סעיף V בדבר מגזרי שיתוף פעולה כלכלי) – קבעו את המסגרת לשיתוף פעולה תעשייתי ולהסדרים מוניטריים שיצרו את המצב הפרדוקסלי של ימינו.³

הממצאים העיקריים מניתוח מומחים כוללים:

  • חמאס מפעיל כלכלה של מיליארד דולר בשנה התלויה כמעט לחלוטין בתשתיות פיננסיות ישראליות, מה שהופך אותו לאחד השחקנים הלא-מדינתיים הממומנים ביותר בעולם⁴
  • הבנק המרכזי של ישראל סייע ישירות לפעולות חמאס על ידי החלפת שטרות ישראליים בלויים במטבע חדש עד אוקטובר 2023, מה שאפשר את מודל ההכנסות מבוסס המיסוי של חמאס⁵
  • מומחי מודיעין רבים מזהים את הסתירה האסטרטגית, ומאשרים שישראל תורמת להתחזקות חמאס⁶
  • חמאס מוציא 620 מיליון דולר בשנה באמצעות מיסוי בשקלים, המהווים 62% מתקציבו, תוך שהוא פועל כולו בתוך המערכת המוניטרית הישראלית.
  • הצעות מומחים ללוחמה פיננסית נתקלות בהתנגדות מוסדית, כאשר בנק ישראל דוחה אסטרטגיות לביטול תוקף מטבע למרות היתכנותו הטכנית⁸
  • ההסדר הנוכחי משרת את חמאס טוב יותר מהאינטרסים הישראליים, ויוצר מה שמומחים מתארים כמדיניות של תבוסה עצמית שהופכת את ישראל מיריב לנותנת חסות שלא במתכוון.

עם זאת, העושר הזה זורם כמעט כולו בערוצים פיננסיים בשליטת ישראל, הנקובים במטבע ישראלי, ומתאפשרים על ידי תשתית בנקאית ישראלית. התוצאה היא צורה ייחודית ואירונית של לוחמה כלכלית שבה מדינת היעד מספקת את הנשק המשמש נגדה.

הארכיטקטורה של התלות

הצלחתו הכלכלית של חמאס נובעת מהשתלבותו המלאה במרחב המוניטרי של ישראל באמצעות השקל הישראלי החדש. בעזה אין מטבע ריבוני והיא פועלת ככלכלת מזומנים שבה 90-95% מכלל העסקאות מתבצעות בשקלים ישראליים.⁹ תלות זו צמחה בהסכמי פריז מ-1994 בעקבות הסכמי אוסלו, שקבעו את השקל כמטבע הרשמי בשטחים הפלסטיניים.¹⁰ מה שהתחיל כהסדר כלכלי שנועד לאפשר שיתוף פעולה הפך לנכס האסטרטגי הגדול ביותר של חמאס.

היקף התלות הזו הוא מדהים. כ-10 מיליארד ש"ח מסתובבים בתוך הרצועה, בעיקר בשטרות בעריכים גבוהים של 200 ש"ח.¹¹ שטרות אלה נכנסו לרצועה באמצעות העברות ישירות מישראל לסניפי בנקים מקומיים במשך שנים רבות, ויצרו את מה שהחוקר הכלכלי הפלסטיני אייל עופר מתאר כנתיב נייר מקיף שהרשויות הישראליות יכלו לנצל באופן תיאורטי.¹² במקום זאת, מטבע זה הפך לבסיס למודל ההכנסות המבוסס על מיסוי של חמאס. מה שמאפשר לארגון להוציא כ-620 מיליון דולר בשנה מאוכלוסיית הרצועה – המהווים 62% מתקציבו הכולל של חמאס.¹³

מערכת המיסוי שבנה חמאס פועלת ביעילות שיטתית שממשלות לגיטימיות רבות היו מקנאות בה. לדברי דניאל רוט, מנהל מחקר בארגון "מאוחדים נגד איראן גרעינית", חמאס מקבל עד 450 מיליון דולר בשנה באמצעות מנגנוני מיסוי וסחיטה שונים.¹⁴ הארגון גובה עשרות מיסים שונים, החל מאגרות מעבר גבול (500 מיליון דולר בשנה) ועד להכנסות ממכס (14 מיליון דולר בחודש דרך שער אחד), רישוי עסקים, המרת מטבע, היתרי בנייה, ואפילו שהייה בבתי מלון.¹⁵ על פי מכוני מחקר בינלאומיים, מסים אלה מהווים כמחצית מהכנסות התושבים והעסקים.¹⁶ הפקה זו מתבצעת כולה במטבע ישראלי, שאותו ממיר חמאס לדולרים לרכישת נשק ומבצעים בינלאומיים.

המנחה המוכן

תפקידה של ישראל חורג הרבה מעבר לקבלה פסיבית של הסדר זה. עד ל-7 באוקטובר 2023 החליף בנק ישראל באופן פעיל שטרות ישראליים בלויים בשטרות חדשים עבור בנקים הפועלים בעזה.¹⁷ שירות זה אפשר לחמאס לשמור על נזילות המטבע הדרושה לפעילותו. כפי שתועד בתחקירים, בנקים, לרבות בנק פלסטין, בנק קהיר-עמאן והבנק האסלאמי של פלסטין, החליפו באופן קבוע שקלים מדוללים בבנק ישראל, והבטיחו זרימת מטבע חדשה לכלכלת עזה.

המכניקה של המערכת הזו חושפת את מעורבותה העמוקה של ישראל בשימור יכולותיו הכלכליות של חמאס. תושבי עזה קיבלו משכורות באמצעות העברות בנקאיות ומשכו אותן בכספומטים מקומיים עמוסים במטבע ישראלי. מקבלי סיוע בינלאומי החליפו מטבע זר בשקלים באמצעות חלפני כספים שעבדו ישירות עם הבנקים הללו.¹⁹ לאחר מכן חמאס גבה את השקלים הללו באמצעות מיסוי והשתמש בהם לרכישת דולרים מקטאר ואונר"א, ובכך המיר למעשה את המטבע הישראלי למטבע חוץ עבור נשק ופעולות בינלאומיות.²⁰

גורם בבנק ישראל אישר כי חילופי הדברים בוצעו "בהתאם להנחיות הדרג המדיני ובתיאום עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים". ²¹ הודאה זו ממחישה כי תמיכה במערכת המטבע של עזה מייצגת מדיניות מכוונת ולא פיקוח ביורוקרטי. פקידים ישראלים העריכו כי שמירה על התפקוד הכלכלי של עזה באמצעות תמיכה במטבע תעניק שליטה רבה יותר ותמנע ערעור היציבות האזורית.

תא"ל (במיל') יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן ועמית בכיר במרכז הירושלמי לביטחון וחוץ וכיום ראש מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, הסביר את הרציונל האסטרטגי מאחורי גישה זו. ב-2015 הצהיר קופרווסר בנוגע לתמיכה הקטארית המתאפשרת דרך שטח ישראל: "אנו מאמינים שתנאים טובים יותר בעזה יפחיתו את התמריץ של חמאס והאוכלוסייה לצאת שוב למלחמה. אז במובן מסוים, זה עוזר להרתעה". ²²

הנימוק הרשמי של בנק ישראל משקף חשיבה אסטרטגית זו: "בנק ישראל פועל בהתאם למדיניות הממשלה, המתגבשת מעת לעת בהתאם לנסיבות הביטחוניות, הפוליטיות והכלכליות הקיימות". מדיניות זו יצרה סתירה בסיסית בתפיסה הישראלית – הגדרת חמאס כארגון טרור ובמקביל סיפקה את התשתית הכספית שאפשרה את פעילותו הממשלתית והמיליטנטית.

הכרת מומחה בפרדוקס המדיניות

מומחי מודיעין ומדיניות מכירים יותר ויותר בבעייתיות של תמיכתה הבלתי מכוונת של ישראל בחמאס, וטוענים כי ההנהגה הישראלית תורמת להתחזקותו של חמאס.²⁴

פרופסור אבנר כהן, בכיר לשעבר במשרד לענייני דת, הודה בפומבי כי "חמאס, לצערי הרב, הוא יצירה ישראלית" וכי ישראל "עודדה אותם כמשקל נגד לאש"ף". דוד חכם, שעבד בעזה כמומחה לענייני ערבים בצבא הישראלי בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90, אמר: "כשאני מסתכל אחורה על השתלשלות האירועים, אני חושב שעשינו טעות. אבל באותו זמן, אף אחד לא חשב על התוצאות האפשריות". ²⁶

הערכות אלה קיבלו דחיפות מחודשת בעקבות פיגועי ה-7 באוקטובר 2023. ג'ונתן שנצר, סגן נשיא בכיר למחקר בקרן להגנה על דמוקרטיות ולשעבר אנליסט מימון טרור במשרד האוצר האמריקאי, התבטא בקול רם במיוחד לגבי הצורך בתיקון מדיניות. "יהיה צורך בבחינה מחדש של המדיניות", אמר שנצר, בהתייחסו לצורך של ארצות הברית ובעלות בריתה האירופיות "להתייחס ברצינות לתחומי השיפוט הללו שהתייחסו אליהם כאל בעלי ברית", אך לא פעלו נגד מממני חמאס.

צוות חקירה כלכלית ישראלי בשם "Task Force Harpoon" גילה ב-2015 רשת של עסקים והשקעות בבעלות ובשליטת חמאס. כוח המשימה למימון טרור תדרך את הממשלה, אך לא ננקטו פעולות בישראל או בוושינגטון עד שבע שנים לאחר מכן.²⁸ עיכוב זה מדגים את האינרציה המוסדית שאפיינה את התגובות לרשתות הפיננסיות של חמאס למרות מודיעין ברור על היקפן ופעילותן.

מודל ההכנסות המגוון

חמאס מינף את התשתית הפיננסית של ישראל כדי לבנות תיק הכנסות מתוחכם המשתרע הרבה מעבר למיסוי. על פי הערכות מומחים, מקורות המימון של הארגון מפגינים גיוון יוצא דופן ועמידות בפני לחצים בינלאומיים.

התמיכה הכספית הקטארית מהווה את מקור המימון השני בגודלו העומד על 180 מיליון דולר בשנה (18% מסך ההכנסות).²⁹ החל משנת 2018 יזמה קטאר תשלומים חודשיים במזומן המועברים בערוצים שאושרו על ידי ישראל, לכאורה למטרות הומניטריות, אך למעשה מסבסדים את הפעולות הממשלתיות של חמאס.³⁰ כפי שציין קופרווסר, גורמים ישראליים רשמיים ראו בהסדר זה פוטנציאל להרתעה באמצעות שיפור תנאי החיים.³¹

התמיכה האיראנית מספקת עוד 100 מיליון דולר בשנה (10% מסך ההכנסות), המועברים באמצעות כוח קודס של משמרות המהפכה, בעיקר לזרוע הצבאית של חמאס.³² על פי הערכות מחלקת המדינה, איראן היא פטרונית פיננסית וצבאית עקבית של חמאס מאז שנות התשעים, והמימון גדל בהדרגה לרמות הנוכחיות.³³ מנהיגי חמאס הכירו בפומבי בתמיכה זו. בכיר חמאס, עלי ברכה, אמר כי "בראש ובראשונה, איראן היא זו שנותנת לנו כסף ונשק". ³⁴

ההעברות של הרשות הפלסטינית מתווספות כ-85 מיליון דולר בשנה באמצעות חלקים מצומצמים מ-1.7 מיליארד הדולר שהקצתה הרשות הפלסטינית לרצועת עזה בשנת 2021 לבדה.³⁵ פעולות ההברחה מניבות 15-12 מיליון דולר בחודש באמצעות מיסוי סחורות מוברחות הנכנסות דרך רשתות מנהרות לאורך גבול עזה-מצרים.³⁶ על-פי ניתוחו של רות', חמאס מוציא כ-1.6 מיליארד דולר על פעולות ממשלתיות ברצועה. מציין את היקף המשאבים שהארגון שולט בהם.³⁷

שימוש במטבע ותלות אסטרטגית

כלכלת חמאס מפגינה תלות מוחלטת בשקל הישראלי החדש, המהווה כ-90-95 אחוזים מכלל השימוש במטבע בעזה. השקל הישראלי משמש כמטבע המסחר העיקרי ברצועת עזה ומשמש כמעט לכל עסקאות המסחר.³⁸ תלות זו נובעת מהיעדר מטבע ריבוני בעזה – מכיוון שאין מדינת פלסטין, עזה נאלצת להשתמש במטבעות אחרים למסחר, ובראשם השקל הישראלי.³⁹

בתוך הכלכלה הנשלטת על ידי ה-NIS, השימוש במטבע עוקב אחר דפוסים ספציפיים שמומחים זיהו כיוצרים נקודות תורפה אסטרטגיות. ערכים קטנים (20 ו-50 ₪) משמשים לעסקאות קמעונאיות יומיומיות בשווקים ורוכלים ברחוב, בעוד שערכים גדולים (100 ו-200 ₪) מהווים את יתרות המזומנים המשמעותיות המוערכות בכ-10 מיליארד ₪ המוחזקות בעיקר בשטרות בערכים גבוהים.⁴⁰

עזה פועלת ככלכלת מזומנים, כאשר המטבע הפיזי שולט בתשלומים דיגיטליים לעסקאות מקומיות.⁴¹ מבנה תלוי מזומן זה משקף תשתית בנקאית מוגבלת וחששות ביטחוניים, אך גם יוצר נקודות תורפה ספציפיות שקובעי המדיניות הישראלים דנים בהן יותר ויותר כנקודות לחץ פוטנציאליות.

שימוש משני במטבע כולל מטבעות קריפטוגרפיים (3-5%), שחמאס משתמש בהם יותר ויותר לגיוס כספים. על פי ניתוח של משרד האוצר, חמאס קיבל 41 מיליון דולר בין אוגוסט 2021 ליוני 2023 באמצעות תרומות קטנות.⁴² בשילוב עם הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, הארגונים גייסו בתקופה זו למעלה מ-130 מיליון דולר במטבעות קריפטוגרפיים.⁴³ נכון לתחילת 2024, ייתכן שחמאס קיבל עד 10 מיליון דולר בחודש באמצעות תרומות במטבעות דיגיטליים.⁴⁴

הצעות אסטרטגיות לשיבוש פיננסי

ההכרה בתלות של חמאס במטבע הולידה הצעות אסטרטגיות שונות ממומחים מקהילת המדיניות. בעוד שהחוקר הכלכלי הפלסטיני אייל עופר הפך לתומך הקולני ביותר באסטרטגיות ביטול מטבע, מומחים אחרים הציעו גישות חלופיות לניצול נקודות התורפה הפיננסיות של חמאס.

תיאוריית מעקב המטבע של עופר מייצגת את ההצעה הטכנית הספציפית ביותר. לטענתו, "בנק ישראל יודע בדיוק אילו סדרות של שטרות הועברו לעזה. מכיוון שהרצועה מתפקדת כ'כלכלה סגורה', רוב השטרות הללו נשארו בפנים ונמצאים כעת ברובם בידי חמאס, סוחרים גדולים וחלפני כספים". ⁴⁵ עופר מעריך כי חמאס צבר כ-4 מיליארד ש"ח במזומנים ומציע לבטל באופן סלקטיבי את סדרות המטבעות המועברות לעזה.⁴⁶

הצעתו כוללת "ביטול המחזור החוקי של שטרות אלה בישראל – או לפחות בשלב הראשון והמיידי, ביטול סדרת שטרות של 200 שקל שהועברו לעזה בשנים קודמות – כדי לפגוע באופן דרמטי ביכולתו הכלכלית של חמאס". ⁴⁷ האסטרטגיה תתחיל בתוכניות פיילוט המכוונות למספר קטן של סדרות מספרים סידוריים, ולהתרחב בהדרגה כדי למוטט את העושר המצטבר של חמאס.⁴⁸

עם זאת, מומחים אחרים הציעו גישות רחבות יותר לשיבוש פיננסי. שנצר קרא להטלת סנקציות מקיפות על הרשתות הפיננסיות הבינלאומיות של חמאס, בטענה ששיבוש יכולות גיוס הכספים הגלובליות של הארגון יתברר כיעיל יותר ממניפולציה במטבע.⁴⁹ הניתוח שלו מדגיש את הצורך ללחוץ על ממשלות בעלות ברית שלא פעלו נגד מממני חמאס הפועלים בגבולותיהן.⁵⁰

קופרווסר ניגש לנושא מנקודת מבט של הרתעה אסטרטגית, וניתח כיצד לחץ כלכלי עשוי להשלים את הפעולה הצבאית. עבודתו במרכז הירושלמי לביטחון ויחסי חוץ חקרה כיצד רשת המימון של חמאס, "המורכבת מארגונים המגייסים ומעבירים כספים, לעתים קרובות כארגוני צדקה", עלולה להיות משובשת באופן שיטתי באמצעות פעולה בינלאומית מתואמת.⁵¹

התנגדות מוסדית ואתגרי יישום

למרות התמיכה המקצועית בצורות שונות של לוחמה פיננסית נגד חמאס, ההתנגדות הממסדית הגבילה את יישום האסטרטגיות המוצעות. בנק ישראל דחה בתוקף את ההצעות לפסילת מטבע ואמר: "ביטול הצעת החוק אינו עומד על הפרק. הסמכות לבטל שטרות על פי דין נתונה לנגיד בנק ישראל. למרות העלאת הנושא, לא הוצגה בפני המושל הצדקה מקצועית מבוססת מספיק לביטול הצעת חוק זו או אחרת". ⁵²

התנגדות מוסדית זו משקפת שיקולים מורכבים מעבר להיתכנות טכנית. פסילת מטבע מחייבת תיאום בין גופים ממשלתיים רבים, בהם משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים וצה"ל. כשנשאלו על סמכות קבלת ההחלטות בנוגע למדיניות המטבע של עזה, סירבו הסוכנויות הרלוונטיות לציין מי נושא באחריות להחלטות העבר.⁵³

המורכבות גוברת כאשר בוחנים התחייבויות בינלאומיות. ההתייחסות של בנק ישראל ל"התחייבויות בינלאומיות" מצביעה על כך שמדיניות המטבע חייבת להתחשב בדרישות הסכמי אוסלו, במשפט ההומניטרי הבינלאומי, בהסכמי שיתוף פעולה כלכליים ובתיאום עם קטאר, מצרים וארגונים בינלאומיים.⁵⁴ מגבלות אלה עלולות להגביל את החופש של ישראל ליישם מדיניות מטבע דרמטית ללא קשר ליכולת הטכנית.

אתגרים משפטיים ומעשיים מגבירים את ההתנגדות המוסדית. ההבחנה בין מטבע בשליטת חמאס לבין מטבע בבעלות אזרחית מציבה קשיים משמעותיים בכלכלה מבוססת מזומן, שבה שטרות מסתובבים בחופשיות. פסילת מטבע עלולה להפר הסכמים כלכליים בינלאומיים וליצור משברים הומניטריים אם תיושם באופן נרחב. הסיכון להשלכות לא מכוונות עשוי להסביר זהירות מוסדית למרות המשיכה האסטרטגית של לוחמה פיננסית.

שנצר מתח ביקורת על האינרציה הממסדית הזו, וטען כי המתקפות ב-7 באוקטובר צריכות לשמש "קריאת השכמה לארה"ב להתחיל להתייחס ברצינות לתחומי השיפוט הללו שהתייחסו אליהם כאל בעלי ברית". ⁵⁵ הניתוח שלו מצביע על כך שרצון פוליטי, ולא יכולת טכנית, מהווה את המכשול העיקרי לפעולה כלכלית יעילה נגד חמאס.

אמצעי הבקרה הנוכחיים ומגבלותיהם

ההגבלות הכלכליות שהטילה ישראל לאחר ה-7 באוקטובר ממחישות הן את הפוטנציאל והן את המגבלות של לוחמה כלכלית נגד חמאס. מאז ההתקפות חסמה ישראל את כניסת המטבע החדש לרצועה, ויצרה מחסור חמור במזומנים ששיבש הן את החיים האזרחיים והן את פעילות חמאס.⁵⁶ הפעילות הבנקאית הופסקה, והתושבים מתמודדים עם שערי חליפין מופקעים מצד חלפני כספים המנצלים את המחסור המלאכותי.⁵⁷

צעדים אלה חושפים את המנוף המשמעותי של ישראל על כלכלת הרצועה באמצעות פיקוח על המטבע תוך הדגשת אתגרי מיקוד מדויקים. מחסור במזומנים פוגע ביכולתם של תושבי עזה לרכוש אספקה זמינה, ויוצר סיבוכים הומניטריים עבור ארגוני סיוע בינלאומיים.⁵⁸ צמחה תעשייה לא רשמית של ניקוי ותיקון שטרות בלויים, המדגימה הסתגלות כלכלית לאילוצים מלאכותיים.⁵⁹

חמאס הפגין עמידות יוצאת דופן למרות ההגבלות הללו. על פי ניתוח מומחים, הארגון צבר עושר נוסף במהלך המלחמה באמצעות גביית תשלומי חסות מסוחרים וסוכנויות או"ם, וגבה עשרות אלפי שקלים לכל משאית סיוע מאובטחת.⁶⁰ חמאס המשיך לשלוט בשוקי הדלק ומכר מיליוני ליטרים במחירים שנעו בין 16 ל-64 ש"ח לליטר.⁶¹ רשתות חלפני כספים הרחיבו את השפעת חמאס. כאשר לפחות מחצית מהחלפנים הפעילים פועלים באמצעות מזומנים שבשליטת חמאס.⁶²

התפתחויות אלה מצדיקות את אזהרות המומחים לגבי יכולת ההסתגלות של חמאס. כפי שציין רות', תקציב הפעילות הממשלתית של הארגון, בסך מיליארד דולר, מספק משאבים משמעותיים להתמודדות עם לחצים כלכליים.⁶³ אפילו סנקציות מקיפות המכוונות נגד הרשתות הבינלאומיות של חמאס עשויות שלא לחסל את מקורות ההכנסה המרכזיים של הארגון הנובעים ממיסוי ושליטה כלכלית מקומית.

משמעויות אסטרטגיות וחלופות מדיניות

כלכלת חמאס מציגה מקרה בוחן במורכבות של תלות הדדית כלכלית במהלך סכסוך א-סימטרי. תקציב מיליארד הדולר של חמאס תלוי באופן מהותי בתשתית הפיננסית הישראלית, אך תלות זו לא תורגמה לשליטה ישראלית אפקטיבית. מומחים רבים אפיינו את מערכת היחסים הזו כלא מועילה מבחינה אסטרטגית ליעדי הביטחון של ישראל.

המשך מעמדה הכלכלי המיוחד של עזה משקף מומנטום מוסדי והנחות אסטרטגיות שמומחים מטילים בהן ספק יותר ויותר. כפי שמציין עופר, ישראל לא התייחסה לעזה הנשלטת על ידי חמאס כאל מדינת אויב עצמאית, אלא סיפקה שירותים חיוניים "מתוך אשליה שזה יוביל לשליטה שתמנע פיגועים". גישה זו עומדת בניגוד חריף למדיניות הישראלית כלפי יריבים אחרים כמו חיזבאללה בלבנון, ומציעה מסגרות חלופיות לניהול יחסים עוינים.⁶⁵

ניתוח מומחים זיהה מספר גישות חלופיות הראויות להתייחסות. הפרדה כלכלית מוחלטת תבטל את התלות הישראלית בתשתיות על ידי הקמת מערכות מטבע עצמאיות לעזה, אם כי הדבר ידרוש שיתוף פעולה בינלאומי ועלול ליצור מרחב כלכלי בלתי מבוקר לחלוטין. מערכות ניטור משופרות יכולות לעקוב אחר תזרימי כספים תוך שמירה על פונקציונליות כלכלית בסיסית, אם כי הדבר ידרוש יכולות מעקב מתוחכמות ותיאום בינלאומי.

לוחמה פיננסית ממוקדת מייצגת אפשרות נוספת – שיבוש מדויק של הרשתות הפיננסיות של חמאס תוך שמירה על גישה כלכלית אזרחית. גישה זו תדרוש מעקב מטבע מפורט מהסוג שעופר דוגל בו, בשילוב עם תשתית טכנולוגית ליישום מהיר. שנצר הדגיש את הצורך בתיאום בינלאומי כדי ליצור מערכות בנקאיות חלופיות השוללות את שליטת חמאס תוך מתן שירות לצרכים אזרחיים לגיטימיים.⁶⁶

כל חלופה כרוכה בפשרות משמעותיות בין יעילות, השפעה הומניטרית והתחייבויות בינלאומיות. מורכבות הבחירות הללו עשויה להסביר מדוע קובעי המדיניות בישראל שמרו על הסטטוס קוו למרות הסתירות האסטרטגיות שבו. עם זאת, קונצנזוס מומחים מצביע על כך שהמדיניות הנוכחית משרתת את יריביה של ישראל טוב יותר מאשר את האינטרסים הישראליים.

מסקנה

כלכלת חמאס חושפת את מגבלות הפתרונות החלקיים לאתגרים אסטרטגיים מורכבים. ניתוח מומחים בקהילות המודיעין והמדיניות מראה כי ניסיונה של ישראל לשמר את שליטתה בשטחים הפלסטיניים באמצעות אינטגרציה כלכלית יצר השלכות לא מכוונות שעשויות לעלות על התועלת הרצויה. חמאס ניצל בהצלחה את התשתית הפיננסית הישראלית כדי לבנות יכולות משמעותיות תוך שימור הנרטיב הפוליטי של ההתנגדות לכיבוש.

ההצעות שמקדמים מומחים כמו עופר, שנצר וקופרווסר מייצגות הכרה בכך שהמדיניות הנוכחית דורשת תיקון יסודי. הניתוח המפורט של עופר את נקודות התורפה הפיננסיות של חמאס מציע דרכים פוטנציאליות לניצול התלות הכלכלית שישראל יצרה שלא במתכוון. הדגש של שנצר על תיאום בינלאומי מספק מסגרת ללחץ פיננסי מקיף. הניתוח האסטרטגי של קופרווסר מאיר את שיקולי ההרתעה שהנחו את המדיניות הישראלית.

עם זאת, יישום המלצות מומחים דורש התגברות על התנגדות מוסדית, אילוצים בינלאומיים וחששות הומניטריים שמנעו פעולה עד כה. המקרה של כוח המשימה הרפון מדגים כי זיהוי מודיעיני של רשתות פיננסיות של חמאס אינו מתורגם אוטומטית לפעולות מדיניות. שבע שנים חלפו בין גילוי ויישום של צעדים ממוקדים, מה שמרמז על כך שרצון פוליטי ולא יכולת טכנית מייצגים את המכשול העיקרי.

השאלה האסטרטגית הרחבה יותר חורגת מההיתכנות הטכנית להחלטות מדיניות מהותיות לגבי יחסיה של ישראל עם השטחים הפלסטיניים. שימור ההסדר הכלכלי הנוכחי מנציח את האחריות הישראלית לעזה ומאפשר לחמאס להוציא משאבים למימון פעולות עוינות. הסדרים חלופיים עשויים להיות כרוכים בסיכונים גדולים יותר, אך עשויים לבטל את הפרדוקס של ישראל המקיימת את כלכלת יריבה.

המקרה של חמאס מדגים כיצד שחקנים לא-מדינתיים יכולים לנצל מערכות כלכליות מבוססות כדי לבנות יכולות משמעותיות המאתגרות את הגישות המסורתיות לניהול סכסוכים. הצלחתו של חמאס לייצר תקציבים של מיליארדי דולרים באמצעות מיסוי, תמיכה בינלאומית ואינטגרציה כלכלית מצביעה על כך ששיטות מימון קונבנציונליות ללוחמה בטרור עשויות לדרוש בחינה מחודשת כאשר הן מיושמות על ארגונים ממשלתיים למחצה הפועלים במסגרות כלכליות מבוססות.

קונצנזוס המומחים מצביע על כך שפתרון פרדוקס זה מחייב את קובעי המדיניות בישראל לבחור בין שימור השליטה באמצעות אינטגרציה כלכלית לבין קבלת סיכוני ההיפרדות הכלכלית. ההסדרה הנוכחית אינה מספקת שליטה אפקטיבית או יתרון אסטרטגי, אלא יוצרת נקודות תורפה שיריבים מתוחכמים כמו חמאס למדו לנצל. השאלה אם לישראל יש את הרצון הפוליטי ליישם את הלוחמה הפיננסית המקיפה שמומחים רבים תומכים בה נותרה פתוחה – אך ההיגיון האסטרטגי לפעולה כזו הופך משכנע יותר עם ניתוח מומחים המדגים את המשך הצלחתו הכלכלית של חמאס על חשבונה.

שאלות נפוצות
כיצד מייצר חמאס את מקור ההכנסה העיקרי שלו?חמאס מסתמך בעיקר על מיסוי בתוך הרצועה, ומוציא מאות מיליונים מדי שנה מאגרות על סחורות, שירותים, עסקים ומעברי גבול.
מדוע חמאס תלוי כל כך בשקל הישראלי?לעזה אין מטבע ריבוני משלה, והסכמי אוסלו ופריז ביססו את השקל הישראלי כאמצעי החליפין העיקרי. כיום, 90%-95% מהעסקאות בעזה מתבצעות בשקלים.
איזה תפקיד מילאה ישראל בשימור כלכלת חמאס?באמצעות בנק ישראל סיפקה ישראל למערכת הבנקאית של עזה שקלים חדשים עד אוקטובר 2023. מדיניות זו, שנועדה לייצב את כלכלת הרצועה ולצמצם את התסיסה, העצימה את חמאס שלא במתכוון בכך שהבטיחה נזילות למיסוי ולהמרת מטבע חוץ.
אילו שחקנים חיצוניים מממנים את חמאס?חמאס מקבל תמיכה כספית משמעותית מקטר (כ-180 מיליון דולר בשנה), מאיראן (כ-100 מיליון דולר בשנה) ומהסטת כספים מהרשות הפלסטינית. רשתות הברחה ותרומות מטבעות קריפטוגרפיים תורמים גם הם.
אילו אסטרטגיות הציעו מומחים להחליש את חמאס מבחינה כלכלית?ההצעות כוללות ביטול תוקף שטרות שקלים ספציפיים המסתובבים בעזה, הטלת סנקציות בינלאומיות מחמירות יותר, פגיעה ברשתות פיננסיות שבשליטת חמאס ויצירת מערכות חלופיות המשרתות אזרחים מבלי להעצים את חמאס. היישום עדיין חסום בשל התנגדות מוסדית וחששות הומניטריים.
הערות שוליים

¹ שליח דיפלומטי, "פירוק המערך הפיננסי של חמאס לשליטה ברצועת עזה", 6 באוגוסט 2024

² הצהרת העקרונות בדבר הסדרי ביניים של ממשל עצמי, 13 בספטמבר 1993, סעיף 1. VII(4).

³ הסכם הביניים הישראלי-פלסטיני בדבר הגדה המערבית ורצועת עזה, נספח IV (פרוטוקול בדבר שיתוף פעולה ישראלי-פלסטיני בנוגע לתוכניות פיתוח אזוריות), נספח V (פרוטוקול בדבר יחסים כלכליים) ונספח VI (פרוטוקול בדבר תוכניות לשיתוף פעולה ישראלי-פלסטיני: סעיף 5 מגזרי שיתוף פעולה כלכלי)

⁴ שליח דיפלומטי, "פירוק הרשת הפיננסית של חמאס לשליטה ברצועת עזה", 6 באוגוסט 2024

⁵ זמן ישראל, "כך זרמו שטרות ומטבעות מישראל לידי חמאס"

⁶ Dyer, Evan (28 באוקטובר 2023). "איך מדיניות החמאס של נתניהו חזרה לרדוף אותו – ואת ישראל". CBC News. נבדק ב-20 במאי 2025.

⁷ The National, "כיצד ממומן חמאס? מיסים, סיוע ומטבעות קריפטוגרפיים", 23 בינואר 2024

⁸ בנק ישראל, "תגובה בעניין הנפקת שטר בעריך 200 ש"ח", 26 בספטמבר 2024

⁹ Middle East Journal, "באיזה מטבע משתמשים בעזה?" פברואר 19, 2024

¹⁰ Times of Israel, "הפלסטינים מאשימים את עודף השקלים בהכבידה על כלכלת הגדה המערבית", 17 באוקטובר 2021

¹¹ VINnews, "מומחים תומכים בהצעת שר החוץ סער לבטל סדרה של שטרות של 200 ש"ח בעזה", 29 באפריל 2025

¹² שם.

¹³ The National, "כיצד חמאס ממומן? מיסים, סיוע ומטבעות קריפטוגרפיים", 23 בינואר 2024

¹⁴ הוושינגטון פוסט, "הרשת הפיננסית הענפה של חמאס עומדת בפני ביקורת אמריקאית חדשה", 4 בנובמבר 2023

¹⁵ ACFCS, "חשיפת רשת מורכבת: ספר יסוד על מקורות המימון של חמאס"

¹⁶ מכון וושינגטון, "כלכלת עזה: כיצד חמאס נשאר בשלטון"

¹⁷ זמן ישראל, "כך זרמו שטרות ומטבעות מישראל לידי חמאס"

¹⁸ שם.

¹⁹ שם.

²⁰ שם.

²¹ שם.

²² ויקיפדיה, "התמיכה הישראלית בחמאס"

²³ זמן ישראל: "כך זרמו שטרות ומטבעות מישראל לידי חמאס"

²⁴ Dyer, Evan (28 באוקטובר 2023). "איך מדיניות החמאס של נתניהו חזרה לרדוף אותו – ואת ישראל". CBC News. נבדק ב-20 במאי 2025.

²⁵ ויקיפדיה, "תמיכה ישראלית בחמאס"

²⁶ שם.

²⁷ NBC News, "עזה מוכת עוני, אבל לחמאס אין מחסור במזומנים. מאיפה זה בא?" אוקטובר 26, 2023

²⁸ ויקיפדיה, "התמיכה הישראלית בחמאס"

²⁹ The National, "כיצד חמאס ממומן? מיסים, סיוע ומטבעות קריפטוגרפיים", 23 בינואר 2024

³⁰ שם.

³¹ ויקיפדיה, "התמיכה הישראלית בחמאס"

³² The National, "כיצד חמאס ממומן? מיסים, סיוע ומטבעות קריפטוגרפיים", 23 בינואר 2024

³³ NBC News, "עזה מוכת עוני, אבל לחמאס אין מחסור במזומנים. מאיפה זה בא?" אוקטובר 26, 2023

³⁴ שם.

³⁵ הניו ריפבליק, "מקור המימון העיקרי של חמאס עשוי להפתיע אתכם", 29 באפריל 2024

³⁶ שם.

³⁷ הוושינגטון פוסט, "הרשת הפיננסית העצומה של חמאס עומדת בפני ביקורת אמריקאית חדשה", 4 בנובמבר 2023

³⁸ Middle East Journal, "באיזה מטבע משתמשים בעזה?" פברואר 19, 2024

³⁹ Moneycentral, "מדוע עזה משתמשת בשקלים ישראליים כמטבע למרות המלחמה", 18 בנובמבר 2023

⁴⁰ VINnews, "מומחים תומכים בהצעת שר החוץ סער לבטל סדרה של שטרות בעריך 200 ש"ח בעזה", 29 באפריל 2025

⁴¹ המועצה האטלנטית, "פלסטינים זקוקים למערכת תשלומים מחודשת כדי לשקם את כלכלתם", 29 בפברואר 2024

⁴² The National, "כיצד ממומן חמאס? מיסים, סיוע ומטבעות קריפטוגרפיים", 23 בינואר 2024

⁴³ ACFCS, "חשיפת רשת מורכבת: מבוא למקורות המימון של חמאס"

⁴⁴ משרד האוצר האמריקאי, "משרד האוצר מכוון לרשת גיוס כספים בינלאומית משמעותית של חמאס", 7 באוקטובר 2024

⁴⁵ VINnews, "מומחים תומכים בהצעת שר החוץ סער לבטל סדרה של שטרות בעריך 200 ש"ח בעזה", 29 באפריל 2025

⁴⁶ TPS-IL, "'אני מפסיד 30% בכל פעם': איך חמאס מרוויח ממשבר המזומנים בעזה"

⁴⁷ VINnews, "מומחים תומכים בהצעת שר החוץ סער לבטל סדרה של שטרות של 200 ש"ח בעזה", 29 באפריל 2025

⁴⁸ שם.

⁴⁹ NBC News, "עזה מוכת עוני, אבל לחמאס אין מחסור במזומנים. מאיפה זה בא?" אוקטובר 26, 2023

⁵⁰ שם.

⁵¹ פרויקט התחקיר על הטרור, "ישראל מכוונת למממנים של חמאס כפי שחמאס מכוון לאזרחים ישראלים"

⁵² בנק ישראל, "תגובה בנושא הנפקת שטר בעריך 200 ש"ח", 26 בספטמבר 2024

⁵³ זמן ישראל, "כך זרמו שטרות ומטבעות מישראל לידי החמאס"

⁵⁴ שם.

⁵⁵ NBC News, "עזה מוכת עוני, אבל לחמאס אין מחסור במזומנים. מאיפה זה בא?" אוקטובר 26, 2023

⁵⁶ א-שרק אל-אווסט, "מחסור במזומנים לוחץ על תושבי עזה", 1 במאי 2025

⁵⁷ שם.

⁵⁸ שם.

⁵⁹ ynet, "סוף שטר ה-200 שקל?"

⁶⁰ מעריב, "מומחה חמאס חושף: כיצד למוטט את ארגון הטרור", 29 באפריל 2025

⁶¹ שם.

⁶² TPS-IL, "'אני מפסיד 30% בכל פעם': כיצד חמאס מרוויח ממשבר המזומנים בעזה"

⁶³ הוושינגטון פוסט, "הרשת הפיננסית העצומה של חמאס עומדת בפני ביקורת אמריקאית חדשה", 4 בנובמבר 2023

⁶⁴ זמן ישראל, "כך זרמו שטרות ומטבעות מישראל לידי החמאס"

⁶⁵ שם.

⁶⁶ NBC News, "עזה מוכת עוני, אבל לחמאס אין מחסור במזומנים. מאיפה זה בא?" אוקטובר 26, 2023

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
דיווחים ערביים: קטאר רואה בתקיפה בגידה אמריקנית

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, על הדיווחים הסותרים סביב החיסול בדוחא: "חמאס טוען שהצמרת שלו ניצלה, אבל אף אחד מהם לא מופיע בתקשורת. התמונות מהתקיפה מראות שזה כמעט בלתי אפשרי לצאת משם חי – ייתכן שהם פצועים ומסתירים מידע," אמר.

לדבריו, ישראל קיבלה אור ירוק מהנשיא טראמפ אחרי שהתברר כי חמאס מסרב להצעתו האחרונה: "אין עסקה. חמאס מושך זמן, מנסה למסמס ולגרור את ישראל לשולחן המשא ומתן כדי לעכב את כיבוש עזה".

בן מנחם הסביר כי בקטאר רואים בתקיפה "בגידה אמריקנית" לאחר שהשקיעו מיליארדים ביחסים עם וושינגטון, וכעת הם מתכננים ועידת פסגה ערבית-אסלאמית כדי לתקוף את ישראל בזירה הדיפלומטית. "בסופו של דבר זה דווקא טוב לישראל – קטאר לעולם לא הייתה מתווך הוגן, ומצרים תוכל לקבל את התפקיד המרכזי", הוסיף.

על תגובת העולם הערבי אמר: "הגינויים הרשמיים הם מס שפתיים בלבד. כל המשטרים הסוניים – סעודיה, ירדן, מצרים – יודעים שקטאר היא ראש הנחש של האחים המוסלמים. בפנים הם שמחים לראות את הפגיעה בחמאס".

 
12:10pm
המרכז הירושלמי
קטאר מסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי קטאר מנהלת "קאבר-אפ" לאחר התקיפה בדוחא ומסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו, במקביל לפתיחת קמפיין בינלאומי נרחב נגד ישראל. לדבריו, דוחא מציגה את ישראל כסכנה אזורית במטרה לטרפד את הסכם הנורמליזציה המתגבש עם סעודיה ואת יוזמת טראמפ לנורמליזציה רחבה במזרח התיכון – צעד שישראל חייבת להיאבק בו בעוצמה.

 
12:09pm
המרכז הירושלמי
בכיר לשעבר במוסד: קטאר לא מתכננת להגיב צבאית למתקפה בדוחא

עודד עילם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר ראש חטיבת הפח״ע במוסד, הסביר כי למרות הניסיון של קטאר וחמאס להסתיר את תוצאות התקיפה בדוחא, האמת תיחשף בתוך ימים. לדבריו, המוסד שימש גורם מרכזי במגעים מול דוחא, אך התגובה הקטארית לא תהיה צבאית אלא תקשורתית וכלכלית: "הם יריצו קמפיין ארסי, ישקיעו מיליארדים בקניית השפעה, ובסוף יבלעו את הצפרדע ויחזרו לעסקים כרגיל".

12:09pm
המרכז הירושלמי
מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם

מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם | השגריר בדימוס עו"ד אלן בייקר, יועץ משפטי לשעבר במשרד החוץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסביר כי לארצות הברית כמדינה ריבונית יש זכות למנוע כניסה לטרוריסטים או לגורמים בעייתיים – גם אם מדובר בהזמנה רשמית לעצרת האו״ם. עם זאת, הוא מזכיר כי "הסכם המטה עם האו״ם מחייב את וושינגטון לאפשר לנציגים להגיע, גם אם החוק האמריקני לא היה מאפשר זאת".

בייקר הזכיר תקדימים: "קדאפי הגיע לניו יורק, גם נשיאי איראן נאמו באו״ם. היוצא מן הכלל היה ערפאת – שאז העבירו את העצרת לשווייץ כדי שידבר שם". לדבריו, במקרה של אבו מאזן, אם ארה״ב תתעקש, "החוק האמריקני עשוי לגבור על ההסכמים, והכניסה תיאסר".

11:23am
המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm

Close