התראות

האם האיחוד האירופי יכול לבצע רפורמה ברשות הפלסטינית?

לפני שהוא מעביר לרשות עוד כספים להשגת יעד שהיא לא הצליחה לעמוד בו במשך שני עשורים, על האיחוד האירופי לשאול את הרשות מה קרה לכל הסיוע שכבר קיבלה כדי לקדם מטרה זו
שיתוף
מחמוד עבאס, יו"ר הרש"פ
מחמוד עבאס, יו"ר הרש"פ

תוכן העניינים

כאשר הפרשן הפוליטי בן המאה ה־17, ג'ונתן סוויפט, ציין כי "אין עיוור ממי שלא רוצה לראות", הוא ככל הנראה לא שיער שהוא חוזה למעשה את גישת האיחוד האירופי (EU) כלפי הרשות הפלסטינית (PA) במאה ה-21.

ב-23 ביוני 2025, בעיצומה של המלחמה עם איראן, הודיע האיחוד האירופי כי הוא מקצה סכום של 202 מיליון אירו לסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (UNRWA) ולרשות הפלסטינית. ההודעה הבהירה כי “150 מיליון אירו הוקצו לתמיכה ברשות הפלסטינית במתן שירותים ציבוריים חיוניים, לרבות תשלום משכורות למורים, עובדי ציבור ועובדי מערכת הבריאות”, ואילו יתרת הסכום – 52 מיליון אירו – הוקצתה לאונר"א.

המסלול הדיגיטלי של הסיוע האירופי לרשות הפלסטינית מוביל תחילה לתוכנית סיוע רב־שנתית כוללת בסך 1.6 מיליארד אירו, שאמורה להיות מחולקת על ידי האיחוד האירופי בתקופה שבין 2025 ל־2027. בחינה מעמיקה יותר מראה כי כל התוכנית מבוססת על "מכתב כוונות" מיולי 2024, שנחתם בין הרשות הפלסטינית לנציבות האיחוד האירופי.

מכתב הכוונות מפרט את "תן וקח" – הציפיות שהאיחוד האירופי מציב לרשות בתמורה להשקעה הכספית הנוספת:

"הרשות הפלסטינית מתחייבת לבצע רפורמות מהותיות ואמינות, בתמיכת הקהילה הבינלאומית. רפורמות אלו נועדו להקים מערכת שלטונית דמוקרטית, שקופה, יעילה ובת־קיימא על ידי הרשות הפלסטינית. המטרה היא גם להבטיח קיימות תקציבית ושקיפות; לחזק את יציבות המגזר הפיננסי; לקדם חוסן כלכלי ולשפר את יעילות ואחריות המגזר הציבורי, לרבות באמצעות מודרניזציה של מוסדות, חיזוק שלטון החוק, רפורמה במערכת הביטחון הסוציאלי על בסיס פרמטרים אובייקטיביים ותלויי־צרכים, תוכנית הלימודים וכן רפורמה בשכר והמאבק בשחיתות."

התחייבויות אלו מצד הרשות חושפות את המציאות הקשה של כישלון התמיכה האירופית ברשות עד כה.

דמוקרטיה ברשות הפלסטינית

המערכת למעקב אחר סיוע באיחוד האירופי מראה כי בין השנים 2011 ל־2023, תרם האיחוד מאות מיליוני אירו לרשות הפלסטינית לצורך הקמת מוסדות דמוקרטיים מתפקדים. המטרה הייתה כה מהותית עד כי אסטרטגיית האיחוד לשנים 2017–2020 “בשותפות עם פלסטין” הגדירה אותה כאחד מהעקרונות הבלתי ניתנים למשא ומתן.

לפיכך, הדרישה כעת מהרשות לבצע "רפורמות מהותיות ואמינות" ליצירת "מערכת שלטונית דמוקרטית, שקופה, יעילה ובת־קיימא", היא למעשה הודאה בכך שלמרות הסיוע שכבר הוענק, התוצאה עד כה היא עגומה.

חוקי הרשות מחייבים לקיים בחירות ליו"ר הרשות אחת לארבע שנים, כאשר ניתן לכהן לכל היותר תקופת כהונה נוספת. בפועל, הרשות לא קיימה בחירות לראשות מאז 2005. מחמוד עבאס, יו"ר הרשות, נמצא כעת בשנה ה־21 של כהונתו הראשונה בת ארבע שנים.

באופן דומה, על פי החוק, יש לערוך בחירות לפרלמנט הפלסטיני כל ארבע שנים. הבחירות האחרונות התקיימו בשנת 2006. לפי דרישת עבאס, חמאס – ארגון המוגדר כארגון טרור על ידי הקהילה הבינלאומית – הורשה להשתתף ואף זכה ב־74 מתוך 132 מושבים בפרלמנט. בדצמבר 2018 החליט עבאס לפרק את הפרלמנט – אשר לא תפקד בפועל יותר מעשור – והבטיח לקיים בחירות “תוך שישה חודשים”. לבסוף הוחלט לקיים בחירות במאי 2021, אך עבאס ביטל אותן כאשר הבין שחמאס צפוי לזכות שוב.

בעקבות טבח 7 באוקטובר 2023, קיום בחירות ליו"ר או לפרלמנט – שיכללו גם את עזה – הפך לרחוק מתמיד.

הרשות הפלסטינית נטולת כל מראית עין של דמוקרטיה זה כמעט שני עשורים, ולמעשה, אין כל סיכוי מעשי שהיא תאמץ עקרונות דמוקרטיים בעתיד. למרות זאת, נדמה כי האיחוד האירופי מוכן עדיין לבלוע את ההתחייבויות הריקות של הרשות להקים את אותה מערכת "דמוקרטית, שקופה, יעילה ובת־קיימא". יתרה מזאת, האיחוד עדיין נכון להעניק לרשות עוד ועוד כספים לשם השגת מטרה זו.

לפני הקצאת כספים נוספים לרשות כדי להשיג יעד שהיא כשלה בו כבר עשרים שנה, ראוי – בשם השקיפות – שהאיחוד ישאל את הרשות: מה נעשה עד כה עם כל הסיוע שהועבר כדי לקדם מטרה זו?

אם האיחוד האירופי לא יתעקש לדרוש מהרשות עמידה באמות מידה ברורות לפני העברת הסיוע, בעוד עשרים שנה הוא שוב יתעורר וישאל: מה קרה לכל הסיוע שהועבר כדי לקדם דמוקרטיה פלסטינית?

קיימות תקציבית ושקיפות

כחלק ממכתב הכוונות, האיחוד הסתפק בדרישה מהרשות לפרסם "תקציב לאומי בפורמט של תקציב האזרח".

ה"תקציב לאזרח" שפורסם הוא רחוק מלהיות מסמך המספק שקיפות כלשהי. מדוע, אם כן, האיחוד הסתפק בפרסום שטחי זה, ולא דרש מהרשות לפרסם תקציב מלא?

התשובה פשוטה.

על אף שהרשות הפלסטינית היא אחת מהמקבלות הגדולות ביותר של סיוע חוץ לנפש, הפעם האחרונה בה פורסם תקציב מלא הייתה בשנת 2018. בדיקה של אותו תקציב גילתה כי הוקצו בו 550 מיליון ש"ח לתשלומי תגמול למחבלים אסירים ולמשוחררים, ו־687 מיליון ש"ח לתשלומים למחבלים פצועים ולמשפחות של מחבלים הרוגים.

מאחר שהנתונים הללו נחשפו, מובן מדוע הרשות תעדיף להסתיר את תקציבה. אך לא ברור מדוע האיחוד מסכים להונאה הזו, ומאפשר לרשות לחמוק משקיפות בסיסית.

חיזוק שלטון החוק

למרות יותר משלושה עשורים ומאות מיליוני דולרים/אירו של סיוע, הרשות נכשלה כישלון חרוץ בהקמת מערכת שיפוטית מתפקדת. מאז הקמתה, מערכת המשפט הפלסטינית סבלה משחיתות, ולעיתים אף פסיקות בתי משפט אינן נאכפות על ידי הרשות או כוחות הביטחון שלה.

בשנת 2016 החליש עבאס את המערכת עוד יותר כאשר הקים בשקט בית משפט חוקתי, שאויש כולו באנשי פתח מקורבים לו. עבאס עשה שימוש בבית משפט זה כדי לפרק את הפרלמנט בשנת 2018.

לא שבע בכך, בשנת 2022 הקים עבאס את "המועצה העליונה לגופים ורשויות שיפוטיות", גוף חדש שבראשו הוא עצמו עומד.

בביקורת נוקבת, ציין ארגון השותף עם האיחוד, "הקואליציה לחשבונאות ויושרה (AMAN)", כי "הצו היה הפרה בוטה של החוק הבסיסי הפלסטיני. הוא התעלם מהעקרונות הכלולים בהכרזת העצמאות בכך שפגע ברעיון של מדינה דמוקרטית, עיקרון שלטון החוק והפרדת הרשויות, וכן שחרר את פקידי הממשלה מביקורת שיפוטית."

הכללת הצורך ב"חיזוק שלטון החוק" כחלק מהתחייבויות הרשות היא אכן קריטית לבניית מערכת שלטון מתפקדת. אולם להאמין כי הרשות, תחת שלטון ריכוזי של עבאס ומקורביו, תקים מערכת משפט עצמאית – זה לא רק נאיביות, אלא אשליה עצמית.

רפורמה בתוכנית הלימודים

במהלך השנים, תוכנית הלימודים של הרשות הפלסטינית נבחנה לעומק על ידי מכון IMPACT-se (המכון לניטור שלום וסובלנות תרבותית בחינוך).

בביקורת חריפה, מצא המכון שבבחינת תוכניות הלימוד של הרשות לשנים 2020–2021 (לכיתות א׳–י״ב), “הספרים נותרו אנטישמיים באופן מוצהר וממשיכים לעודד אלימות, ג׳יהאד והקרבה עצמית (שהאדה), בעוד שהשלום עדיין אינו נלמד כאופציה מועדפת או אף אפשרית.” הדו"ח הוסיף כי “יהודים וישראל מושמצים ברמה חמורה אף יותר מאשר בתוכניות הקודמות, והאנטישמיות נפוצה יותר.”

זמן קצר לאחר פרסום הדו"ח של IMPACT-se, דו"ח מטעם מכון גאורג אקרט לחקר ספרי לימוד בינלאומיים – שהוזמן במיוחד על ידי האיחוד האירופי – מצא כי ספרי הלימוד הפלסטיניים כוללים תכנים אנטישמיים; מציגים אלימות וטרור פלסטיניים נגד ישראלים כחלק ממאבק הירואי; ומכחישים את קיומה של ישראל באמצעות מפות שמוחקות אותה לחלוטין ומסמנות את כל האזור כ"פלסטין".

בעקבות הדוחות, דרש האיחוד מהרשות לבצע רפורמה בתוכנית הלימודים. אולם ראש הממשלה הפלסטיני דאז, מוחמד אשתייה, אמר לנציב השכנות וההרחבה האירופי דאז, אוליבר וראהיי, כי הרשות “מתנגדת להטלת תנאים על הסיוע האירופי ומבקשת לשמור על שותפות אמיתית המבוססת על כבוד ושיתוף פעולה, ולא על תנאים."

המחלוקות בין האיחוד לרשות הובילו אף להקפאה זמנית של הסיוע. במרץ 2022, ועדת בקרת התקציבים של הפרלמנט האירופי אימצה החלטה בה נאמר:

“הפרלמנט מביע צער על כך שחומרים בעייתיים ומלאי שנאה בספרי הלימוד הפלסטיניים טרם הוסרו, ומודאג מהכישלון המתמשך לפעול בצורה אפקטיבית נגד הסתה ושיח אלים בחומרי הלימוד – ובמיוחד בכרטיסי הלימוד החדשים. הפרלמנט חוזר על עמדתו לפיה כל ספרי הלימוד והחומרים הנתמכים בכספי האיחוד האירופי, אשר משמשים בבתי הספר, חייבים לעמוד בסטנדרטים של אונסק"ו לשלום, סובלנות, דו־קיום ואי־אלימות; כמו כן, מתעקש שמשכורות המורים ועובדי מערכת החינוך, אשר ממומנות מכספי האיחוד – דוגמת תוכנית PEGASE – ישמשו אך ורק לעריכת תוכניות לימוד העומדות בסטנדרטים הללו, כפי שהוחלט על ידי שרי החינוך של האיחוד בפריז, ב־17 במרץ 2015, ובמסגרת החלטות הפרלמנט האירופי על תקציבי האיחוד לשנים 2016, 2018 ו־2019; לפיכך דורש הפרלמנט מהנציבות לעקוב מקרוב ולפקח על שינויים בתוכנית הלימודים על ידי הרשות הפלסטינית ואנשי מקצוע רלוונטיים.”

באופן מעורר השתאות, אותו וראהיי – שניהל את הביקורת נגד תוכני הלימוד הפלסטיניים – הוא כעת האיש שחתם על "מכתב הכוונות" בשם האיחוד האירופי, ובכך אישר בפועל הבטחות ריקות ולא ממומשות של הרשות לרפורמה בתוכנית הלימודים, אשר רק החמירה מאז.

ומה לגבי מדיניות "תשלום תמורת רצח"?

במבט ראשון, ייתכן כי קורא תמים ישים לב להעדרה הבולטת של כל אזכור למדיניות “תשלום תמורת רצח” (“Pay-for-Slay”) של הרשות ממכתב הכוונות בין האיחוד האירופי לרשות. תשלומים אלו – המועברים למחבלים אסורים, מחבלים משוחררים, פצועים ובני משפחות של מחבלים הרוגים – מעודדים, מתמרצים ומתגמלים מעשי טרור. בחרפה, תכנית הרפורמה של האיחוד ברשות אינה כוללת כל דרישה לבטל את המדיניות הזו.

ואולם, עיון מעמיק במסמך חושף תרחיש מדאיג.

כאמור, מכתב הכוונות מיולי 2024 כולל התחייבות של הרשות ל“ביצוע רפורמה במערכת הביטחון הסוציאלי, בהתבסס על פרמטרים אובייקטיביים ותלויי־צרכים.”

בפברואר 2025, פרסם עבאס עוד "צו נשיאותי" – ובו ניסיון נוסף להונות את הקהילה הבינלאומית. בצו זה, העביר עבאס את תשלומי "Pay-for-Slay" ממוסדות הרשות והאש"ף אל תוך המערכת החדשה יחסית של הביטוח הלאומי הפלסטיני.

בהתחשב בציר הזמן של התחייבות הרשות, בצו שפרסם עבאס, ובהחלטת האיחוד האירופי להזרים 150 מיליון אירו לתוך קופת הרשות, יכולים הציניקנים להניח כי האיחוד האירופי עצמו היה מעורב בהדרכת הרשות כיצד לטשטש את תשלומי ה"Pay-for-Slay" ולהונות את העולם.

מסקנה

מלבד העיוורון הרצוני שתיאר סוויפט, נדמה שכאשר מדובר ברשות הפלסטינית, יש לאיחוד האירופי עיקרון יסוד נוסף: לא משנה עד כמה "המוצר" מקולקל – הפתרון הוא פשוט להשליך עליו עוד ועוד כסף, גם בידיעה ששום דבר לא ישתנה.

בשורה התחתונה, לא משנה עד כמה מנסה האיחוד האירופי להציג את הסיוע שלו לרשות ככלי מנוף לרפורמות – האמת היא שהרשות, ככל הנראה בצדק מבחינתה, מפרשת את העיוורון הרצוני האירופי כהסכמה – ואף כהכשר למדיניותה, פעולותיה, והונאותיה הגלויות.

***

מקורות

  1. European Commission. “UNRWA and Palestinian Authority Receive €202 Million Support to Ensure Key Services on the Ground.” European Commission, 23 June 2025. https://north-africa-middle-east-gulf.ec.europa.eu/news/unrwa-and-palestinian-authority-receive-eu202-million-support-ensure-key-services-ground-2025-06-23_en

  2. European Commission. “Commission Announces Multiannual Programme for Palestinian Recovery and Resilience Worth €1.6 Billion.” European Commission, 14 April 2025. https://north-africa-middle-east-gulf.ec.europa.eu/news/commission-announces-multiannual-programme-palestinian-recovery-and-resilience-worth-eu16-billion-2025-04-14_en

  3. European Commission. “Letter of Intent – EU–PA Final.” European Commission, July 2024. https://enlargement.ec.europa.eu/document/download/597ce07b-fb47-4bd2-b7ef-46c4401487de_en?filename=Letter%20of%20Intent%20-%20EU%20PA%20final.pdf

  4. European Union. “European Joint Strategy in Support of Palestine 2017–2020.” EEAS. https://www.eeas.europa.eu/sites/default/files/final_-_european_joint_strategy_english.pdf

  5. Palestinian Media Watch. “Abbas to Dissolve Palestinian Parliament.” Palwatch.org, 22 December 2018. https://palwatch.org/page/15097

  6. Palestinian Media Watch. “PA Budget Shows 1.24 Billion Shekels Paid in Terror Rewards in 2018.” Palwatch.org, 21 January 2019. https://palwatch.org/page/14029

  7. AMAN. “Integrity and Corruption in the Palestinian Judiciary.” AMAN-Palestine.org, 2021. https://www.aman-palestine.org/cached_uploads/download/migrated-files/itemfiles/b2a7e241322895ba53fdd6425a55c40a.pdf

  8. JCPA. “The Palestinian Authority’s Corruption and Its Impact on the Peace Process.” Jerusalem Center for Security and Foreign Affairs. https://jcpa.org/article/the-palestinian-authoritys-corruption-and-its-impact-on-the-peace-process

  9. Reuters. “With New Decree, Palestinian Leader Tightens Grip.” Reuters, 3 April 2016. https://www.reuters.com/article/world/with-new-decree-palestinian-leader-tightens-grip-idUSKCN0X816B

  10. AMAN. “Annual Report on the State of Integrity and Combating Corruption in Palestine – 2022.” AMAN-Palestine.org, June 2023. https://www.aman-palestine.org/cached_uploads/download/2023/06/13/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%82%D8%B1%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%86%D9%88%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%84%D9%8A%D8%B2%D9%8A-final-1686645041.pdf

  11. IMPACT-se. “Review of the Palestinian Authority School Curriculum (2020–21).” IMPACT-se, 2021. https://www.impact-se.org/reports-2-2/palestinian-territories/pa-2

  12. IMPACT-se. “Selected Examples from Palestinian Authority Schoolbooks.” IMPACT-se, May 2021. https://www.impact-se.org/wp-content/uploads/PA-Reports_-Updated-Selected-Examples_May-2021.pdf

  13. Georg Eckert Institute. “EU Review of Palestinian Schoolbooks.” Owncloud.gei.de. https://owncloud.gei.de/index.php/s/FwkMw8NZgCAJgPW?dir=/&openfile=true

  14. Palestinian Media Watch. “PA PM Opposes Conditions on EU Aid.” Palwatch.org, 3 July 2022. https://palwatch.org/page/31090

  15. EU Reporter. “Palestinian Authority Slammed by EU Budget Committee for New Textbooks with Increased Hate Speech and Violence.” EU Reporter, 1 April 2022. https://www.eureporter.co/politics/european-parliament-2/2022/04/01/palestinian-authority-slammed-by-eu-budget-committee-for-new-textbooks-with-increased-hate-speech-and-violence/

  16. JCPA. “Paying Salaries to Terrorists Contradicts Palestinian Vows of Peaceful Intentions.” Jerusalem Center for Security and Foreign Affairs. https://jcpa.org/paying-salaries-terrorists-contradicts-palestinian-vows-peaceful-intentions

  17. JCPA. “Will the PA’s Restructured ‘Pay-for-Slay’ Policy Lead to Renewed U.S. Funding?” Jerusalem Center for Security and Foreign Affairs. https://jcpa.org/article/will-the-pas-restructured-pay-for-slay-policy-lead-to-renewed-u-s-funding

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am

Close