עבור לתוכן העמוד
Menu

ציר מצרים-ירדן-רש"פ בתאום עמדות לקראת כניסת ביידן

הרש"פ מתאמת את מהלכיה הבאים מול הממשל החדש של ג'ו ביידן עם מצרים וירדן בכל הקשור לאפשרות חידוש המו"מ עם ישראל • עפ"י גורמים בכירים ברש"פ, מחמוד עבאס פועל לקבירתה של תוכנית "עסקת המאה" של ממשל טראמפ וחידוש המשא ומתן עם ישראל תחת חסות הקוורטט במקום ארה"ב

בעוד ישראל עסוקה במשבר הפוליטי הפנימי, מגיפת הקורונה, המצוקה הכלכלית הקשה וסכנת הגרעין האיראני, מתארגנת הרש"פ ביחד עם מצרים וירדן לחילופי הממשל בארה"ב וכניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן במטרה לשנות את כללי המשחק הדיפלומטי ולקבור עמוק באדמה את תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ולהביא לחידוש המשא ומתן עם ישראל במתכונת חדשה בניסיון לכפות על ישראל נסיגה לקוו 67.

 

תחילה יצא יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, למצרים, ירדן וקטאר כדי לתאם עם מדינות ערב את מהלכיו הבאים מול הממשל האמריקני החדש, לאחר מכן הוא שיגר את שר החוץ שלו ,ריאד אלמאלכי, לקהיר למפגש משולש עם שר החוץ המצרי סאמח שוכרי ועם שר החוץ הירדני איימן א-צפדי.

 

המפגש המשולש בקהיר התקיים ב-19 בדצמבר  כשברקע נמשך תהליך הנורמליזציה בין ישראל לארבע מדינות ערביות (איחוד האמריות, בחריין, סודאן ומרוקו) בשלהי כהונתו של הנשיא טראמפ, אחרי המפגש נועד גם נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי עם שרי החוץ של ירדן והרש"פ.

 

מפגש שרי החוץ המשולש בקהיר נועד למצוא בסיס חדש לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים שלא יהווה חלק או המשך של תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. מבחינת הפלסטינים ארבע שנות כהונתו של הנשיא טראמפ והצעדים שבם נקט בנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני הם הפיכים, הפלסטינים לא שינו את תפיסתם ואת "הקווים האדומים" שלהם בנושא סוגיות הקבע של הסכסוך והם מתכננים ביחד עם מצרים וירדן דרכים כיצד לשכנע את ממשלו של ג'ו ביידן בצדקת עמדתם ומשם לנסות ולכפות אותה על ישראל.

מחמוד עבאס יו"ר הרש"פ בביקור בעומאן
מחמוד עבאס יו"ר הרש"פ בביקור בעומאן

שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי הגדיר את המפגש עם שרי החוץ של מצרים וירדן כ"חשוב מאוד" ואמר כי המפגש עסק בגיבוש תפיסה משותפת כדי לטפל בבעיה הפלסטינית בשלב הבא בתקופת ממשלו של ג'ו ביידן.

 

בהודעה המשותפת של המפגש נמסר כי סוכם על המשך תיאום העמדות כלפי המצב האזורי באופן שישרת את האינטרסים המשותפים של  הבעיות הערביות ויחזק את הביטחון והיציבות באזור וכי הבעיה הפלסטינית היא הבעיה הערבית המרכזית. הפלסטינים עושים מאמץ גדול לנסות ולהעלות מחדש את הבעיה הפלסטינית למקום גבוה בסדר היום הבינלאומי.

ההודעה הדגישה את הצורך להגיע להסדר כולל על בסיס שתי המדינות, אך היו בה גם סימנים מדאיגים המצביעים על כך שהמסלול החדש שבו רוצים הפלסטינים ללכת, תוך דילוג על תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ כאילו מעולם היא לא הייתה קיימת, שוב יוביל לעימות מדיני בינם לבין ישראל.

א.ההודעה שוב הדגישה את הצורך שהפתרון לסכסוך יהיה מבוסס על ההחלטות הבינלאומיות ובהן החלטה 2334 של מועצת הביטחון ויוזמת השלום הערבית.

על יוזמת השלום הערבית משנת 2002 כבר מזמן עבד הכלח ואין שום ממשלת ימין בישראל שמוכנה לקבל אותה ולנהל עליה משא ומתן בגלל שהיא מבוססת על חזרה לקווי 67  וקבלת עקרון "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים.

ב. החלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם אושרה ב-22 בדצמבר 2016 והיא קבעה שההתנחלויות בשטחים שנכבשו ב-1967 בגדה ובמזרח ירושלים אינן חוקיות.

בעד ההחלטה הזו הצביעו 14 מתוך 15 המדינות החברות במועצת הביטחון, תוך הימנעות של ממשל אובאמה מלממש את זכות הוטו שלו במועצת הביטחון.

ההחלטה הזו עומדת בסתירה להודעתו של שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו בדבר חוקיות ההתנחלויות בגדה.

ג. נושא ירושלים-בהודעה נאמר כי יש לפתור את המחלקות בנושא ירושלים בהתאם להחלטות הבינלאומיות, דהיינו חלוקתה של ירושלים.

לגבי הר הבית, בהודעה נאמר כי כל השטח של מסגד אלאקצא בסך 144 דונמים הוא מקום הפולחן של המוסלמים, השטח הזה כולל גם את הכותל המערבי (חאיט אלבוראק-בערבית) שהפלסטינים מחשיבים כחלק בלתי נפרד ממסגד אלאקצא.

על פי גורמים בכירים באש"פ, הפלסטינים רוצים מסגרת חדשה למשא ומתן כשהרביעיה הבינלאומית (קוורטט) תהיה המתווך בין ישראל לפלסטינים במקום ארה"ב שהייתה עד כה בתפקיד המתווך העיקרי.

לדברי המקורות האלה, יתכן שיוכנסו שינויים קלים ביוזמת השלום הערבית, אך מדובר בשינויים קוסמטים בלבד כדי להצביע כביכול על "גמישותם" של הפלסטינים ומדינות ערב.

הועד הפועל של אש"פ פירסם ב-21 בדצמבר הודעה רשמית כי  "הרש"פ תחדש את קשריה עם ארה"ב אם הממשל החדש יבצע את מה שהבטיח".

על פי גורמים באש"פ, ההנהגה הפלסטינית מצפה שג'ו ביידן יעמוד בהבטחות שנתן לה במהלך קמפיין הבחירות שלו, דהיינו: פתיחה מחדש של משרדי אש"פ בוושינגטון, חידוש הסיוע הכספי האמריקני לרש"פ ולאונר"א והעברת הקונסוליה האמריקנית ממערב ירושלים למזרח ירושלים.

הדרך לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים תיקח לפחות חצי שנה מיום כניסת הנשיא החדש לבית הלבן. ממשל ביידן יעסוק תחילה בבעיות הפנימיות הבוערות של ארה"ב שהן הקורונה והמשבר הכלכלי ויקח לו כמה חודשים כדי להגיע ולטפל בתיק הסכסוך הישראלי פלסטיני.

 

למרות שמדובר בממשל אוהד הרבה יותר את הפלסטינים מאשר ממשל טראמפ, מחמוד עבאס מנסה כבר עכשיו להשיג תמיכה בינלאומית שתגביל את כוחה והשפעתה של ארה"ב להיות שוב המתווך העיקרי בסכסוך, לא ברור עדיין כיצד ג'ו ביידן יתייחס למאמץ הפלסטיני הזה, אבל על פי ההערכה של גורמים אמריקנים הוא לא יעשה שום מחווה כלפי הפלסטינים אם מעמדה המדיני של ארה"ב לא יכובד על ידי הרש"פ.