עבור לתוכן העמוד
Menu

האם הנקמה על חיסול סולימאני תגיע מאפגניסטן?

באיראן נשבעים להמשיך ולנקום את חיסלו של מפקד כוח אל קודס שחוסל על ידי צבא ארה"ב ב-3 בינואר כאשר המטרה היא סילוקה של ארה"ב מהמזרח התיכון • אפגניסטן ופקיסטן היו הזירות בהם התמחה מחליפו של סולימאני עד למינויו

באיראן ובקרב כוחות משה"מ ברחבי האזור כולו החלו לציין בטקסים את יום ה-40 לחיסולו של מפקד כוח אל קודס, קאסם סולימאני על ידי ארה"ב ב-3 בינואר. איראן ממשיכה לאיים כי הנקמה על החיסול בוא תבוא. במקביל שני חיילים אמריקנים שנהרגו באפגניסטן השבוע על ידי אדם הלבוש במדי צבא אפגניסטן היו האחרונים בשורה של נפגעים מצבא ארה"ב על אדמת אפגניסטן.

לדברי עלי אכר ואלאתי, יועץ בכיר למנהיג העליון, הדבר מרמז על כך שהכוחות האמריקאים באפגניסטן, עיראק וארה"ב אינם רצויים עוד באזור. "זה הזמן של האמריקאים להיות מגורשים מאפגניסטן", אמר וילאתי.

וילאתי הדגיש גם את המחויבות של איראן לנקמה בעקבות חיסלו של מפקד כוח אל קודס ב-3 בינואר 2020 על ידי מל"ט אמריקאי, לסלק את הכוחות האמריקאים מחוץ למזרח התיכון.

"היום התקופה בה ארה"ב שהתה בעיראק וסוריה הסתיימה" אמר במהלך טקס ל-40 ימים לזכרו של  סולימאני.


המטרה – אפגניסטן

"ישנה עליה במעורבות האיראנית ובפעילותה באפגניסטן שמהווה סיכון לכוחות של ארה"ב ושל הקואליציה", כך אמר לסוכנות הידיעות אי.פי, הגנרל פרנק מקנזי מפקד ביכר באזור המזרח התיכון שהגיע לביקור פתע בסוף החודש הקודם.

"אני רואה 'רוחות מדאיגות' ל מעורבות איראניות", אמר לכתבים המלווים אותו. הדברים באים חודש לאחר המתיחות הגדולה בין ארה"ב לאיראן לאחר ההתנקשות בחייו של הגנרל קאסם סולמאני והתגובה האיראנית בירי של טילים בליסטים שכנראה מספר לא מועט של חיילים אמריקאים ספג פציעה כלשהי שממדיה עדיין לא התבררו. המתח נשאר באוויר על רקע החשש כי התגובה על החיסול עדיין לא הסתיימה והחשש כי בכל רגע יכולה לפרוץ תקרית אלימה בין ארה"ב לאיראן שיכולה להצית את האזור כולו.

"איראן תמיד הייתה קצת מעורבת באפגניסטן, אבל הם בטח רואים הזדמנות לטפל בנו ובכוחות הקואליציה כאן דרך ארגוני הפרוקסי שלהם, "אמר מקנזי. "אז אנחנו מאוד מודאגים מכך ככל שאנו מתקדמים".

 

איראן סיפקה בעבר נשק וכסף רב ללוחמים השיעים באפגניסטן. ככל שהמלחמה בסוריה התארכה איראן ייצאה לוחמים אפגנים לתוך סוריה במטרה לסייע במאמץ המלחמתי של אסד. לאחר דעיכת הקרבות בסוריה, אלפי הלוחמים מתחילים לחזור חזרה אל ביתהם באפגניסטן . גורמים מסוימים באפגניסטן חוששים כי איראן תמשיך לממן את הלוחמים ואת הארגונים שלהם וכי הם יכולים להוות איום לכוחות ולהתנגד למדיניות הממשלה. לדברי מקנזי, ממשלת אפגניסטן וארה"ב עוקבות מקרוב אחר הדברים.

חשוב לציין כי מחליפו של קאסם סולימאני, הגנרל איסמעיל קאאני, היה מפקד כוחות משמרות המהפכה  באפגניסטן ופקיסטן ולכן ניתן לראות את החשש שמעלה המפקד האמריקני כרלוונטי ביותר לנוכח ההכרות של קאאני עם הזירה ועם הכוחות בשטח, דבר שיכול לסייע לו בתכנון ובבצוע של נקמה אפשרית נגד כוחות ארה"ב.

"אנחנו כאן כי אנחנו לא רוצים מלחמה עם איראן ושום דבר לא גורם ליריב פוטנציאלי לחשוב פעמיים על צעדיו מאשר נוכחותה של נושאת מטוסים וצי התקיפה המלווה אותה", אמר מקנזי לכתב NYT.  אנחנו כאן עם כמעט 5,000 אנשי השירות על סיפון האנייה…אז השגנו הרתעה שמונעת את איראן לפתוח במלחמה."

מאז התגובה האיראנית מספר מקנזי, אנו רואים ירידה בכוננות האיראנית . הוא הוסיף כי איראן החזירה לאחור את הגנות האוויר שלה ואת מערך הטילים למצב כוננות רגיל. בנוסף מידת העונות וההטרדה של ספנות חיל הים האיראני כלפי ספינות מעריות במפרצי הורמוז הורדה אף היא.

ב-7 לינואר האשים מזכיר המדינה, מייק פומאפאו, כי אירן מבקשת לשבש את המאמצים לשלום באפגניסטן, אולם הוא לא סיפק פרטים נוספים על כך.

פומאפו נקב בשם של ארגון הטאליבן כזרוע צבאית של איראן המבקשת לערער את מאמצי השלום במדינה. כמו כן ציין את הארגונים "טורה בורה" ו"מולה דאדאולאלה", הידועים כארגונים קטנים.

 


"מעורבות הטליבאן בעבודה המלוכלכת של איראן רק תפגע בתהליך השלום האפגני", אמר פומפאו.

לטהראן יש מסורת של נוכחות באפגניסטן וקשרים מעולים עם אנשי הטאליבן. האחרונים מתייעצים באופן קבוע עם טהראן אודותיה מו"מ מול ארה"ב, נסיגת הכוחות שתוביל לשיחות פנים אפגניות על מנת לסיים את האלימות. היא נוהגת לספק נשק מוגבל על מנת שמר את הלחץ על ארה"ב והכוחות בגבולה.

לאיראן השפעה גם בבירה קאבול, כך לפני מומחים מערביים שאמרו את הדברים לרויטרס. אולם יותר מכל מתפתחת את הקשים עם הטאליבן שנתפס בעיניים של טהראן כחוד החנית של האיסלאם באפגניסטן.

כך חדרה איראן לאפגניסטן

לפי Umer Karim  , מומחה ליחסים בינלאומיים מאוניברסיטת ברגניהאם, משה"מ וכוח אל קודס מעורבים מאוד באפגניסטן. אם בשנות השמונים איראן הייתה שחקן שולי במדינה, בשנות ה-90 היא הפכה לשחקן פעיל מאוד החל מאמצע אותן שנים. איראן היתה מודאגת מעליית הטאליבן באפגניסטן וביקשה לפעול נגד כוחות הג'יהאד הסוני שממזרח.

בתקופה זו קאסם סולימאני התגלה כשחקן דומיננטי באפגניסטן. כשסולימאני הפך למפקד כוח קודס בשנת 1998, איראן וממשלת הטליבאן האפגניות כפסע ממלחמה. והעימות רק הלך והחמיר: ההשתלטות של טליבאן בשנת 1998 על העיר מזאר-א-שריף הצפונית באפגניסטן, על ידי איש הצבא  האוזבקי עבדור ראשיד דוסטום הובילה לרצח של תשעה דיפלומטים איראניים ועיתונאית. עם זאת, סולימאני טען נגד השימוש בכוח ישיר והמליץ ​​במקום זאת להגדיל את התמיכה בברית הצפונית, החזית העיקרית נגד הטאליבן באותה תקופה.

 

 

ב-2001 ארה"ב פלשה לאפגניסטן ומשטר הטאליבן קרס סופית ואנשי החזית הצפונית חזרו לשלטון ביחד עם שבטים נוספים. לפי קארים, עבור טהרן, נוכחותם של כוחות נאט"ו בגבול המזרחי היוותה בעיה גדולה. זה הוביל למעורבותה רבת הפנים של איראן עם מגוון של שחקנים פוליטיים ומיליטנטיים באפגניסטן. גם יורשו של סולימאני, איסמעיל קנאי, מילא תפקיד משמעותי באסטרטגיה של איראן.

איראן שמרה באופן מסורתי על קשרים הדוקים עם הקהילה השיעית האזרארית באפגניסטן. מכיוון שהאזארים סבלו מרדיפות קשות בימי הטליבאן, הם מצאו פטרון טבעי באיראן.

איראן הפעילה השפעה גם על הטג'יקים באפגניסטן, בפרט במחוז הראט המערבי הגובל באיראן.

לדברי החוקר, מינוי של קאאני למחליפו של סולימאנ וההכרות שלו את הפוליטיקה הפנימית של אפגניסטםן בדומה להכרות של סולמאני את עיראק, עלולה להביא לכך שהתגובה האיראנית לחיסול תבוא על אדמת אפגניסטן.

 

 

 

https://apnews.com/81bce434ca2f7bfeaba87789652218d9

https://www.nytimes.com/aponline/2020/02/02/us/politics/ap-ml-united-states-iran.html

https://www.reuters.com/article/us-usa-afghanistan/pompeo-accuses-iran-of-undermining-afghanistan-peace-efforts-idUSKBN1Z61TX

https://www.rusi.org/commentary/death-qassem-soleimani-what-expect-afghanistan-and-pakistan

https://www.thebaghdadpost.com/en/Story/45989/Attack-on-American-soldiers-shows-Afghans-want-US-out-of-their-country-Tehran