עבור לתוכן העמוד
Menu

כישלון לרה"מ עיראק בביקורו באיראן

ביקורו של ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי באיראן נכשל והוא לא הצליח להשיג את המטרות המדיניות והביטחוניות שאליהן שאף • איראן מעוניינת בהמשך הכאוס הביטחוני בעיראק והיא פועלת להפוך אותה לשדה מערכה נגד צבא ארה"ב

ראש ממשלת עיראק, מוצטפא כאט'מי, סיים את ביקורו באיראן, שהיה ביקור ראשון בחו"ל מאז התמנה לתפקידו בחודש מאי. בסוף החודש הוא ייצא לוושינגטון כדי להשתתף בסבב השני של שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין עיראק לארה"ב.

כאט'מי יצא לאיראן בראש משלחת של שרים מממשלתו ועם היועץ לביטחון לאומי, הוא נפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני, עם המנהיג העליון עלי ח'מינאי וסגנו אסחאק ג'האנגירי, עם ראש המועצה לביטחון לאומי עלי שמאח'אני ועם ראש מועצת השורא מוחמד באקר קאליבאפ.

ישנן ידיעות סותרות על כך שהוא נפגש גם בחשאי בטהרן עם אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" במשמרות המהפכה, כך טוענים מקורות לבנונים, אולם עיתונאים באיראן טוענים כי כאט'מי סירב להיפגש עמו במהלך ביקורו.

הביקור באיראן עסק בעיקר בנושאים מדיניים וביטחוניים וגם בנושאים כלכליים, במרכז הביקור עמד נושא נסיגת חיילי צבא ארה"ב מעיראק ופירוק המליציות הפרו איראניות בעיראק מנשקן.

אולם ההנהגה האיראנית סירבה להבטיח דבר בנושא פירוק המליציות החמושות מנשקן ולא נתנה שום ערבויות למוצטפא כאט'מי כי עליו ללכת בדרך הזו.

לעומת זאת הושגה התקדמות בנושאים הכלכליים, הגבולות בין עיראק לאיראן יפתחו בקרוב למטרות מסחר והוסכם כי איראן תספק חשמל לעיראק לעוד שנתיים נוספות.

העובדה שההנהגה האיראנית התעלמה מהסכנה שהמליציות הפרו איראניות החמושות מהוות עבור ממשלת עיראק היא מסר מסוכן מאוד, היא אותתה למליציות עצמן כי הן יכולות להמשיך בדרך הזו באין מפריע ואף להסלים את המצב הביטחוני.

בשורה התחתונה, ביקורו של כאט'מי באיראן הוא כישלון מבחינתו. הוא לא הצליח להשיג את מה שרצה מבחינה מדינית וביטחונית, המשימה שלו הייתה להוציא את עיראק מהמאבק המתרחש בין איראן לארה"ב אך הוא לא הצליח.

 

מי שקובע את המדיניות האיראנית הינו המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי, כדאי לשים לב היטב למסרים שהוא העביר בפגישתו עם ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי ולמשמעות שלהם, הדברים פורסמו בגלוי באתר הרשמי שלו כדי שיגיעו גם לידיעת ארה"ב:

א.איראן רוצה שעיראק תהייה עצמאית, מאוחדת וחזקה.היא איננה מתערבת בעניינים הפנימיים של עיראק.

ב. ארה"ב היא אוייב של עיראק במלוא מובן המילה, היא איננה רוצה עיראק חזקה ומאוחדת ששולטת בה ממשלה המייצגת את הרוב.

ג.איראן לא שכחה את ההתנקשות בחיי קאסם סולימאני על אדמת בגדאד, התגובה של המליציות השיעיות לעבר הבסיסים האמריקניים בעיראק באמצעות רקטות איננה התגובה הסופית.

ד. ההסכמה של כל הכוחות הפוליטיים בעיראק כי מוצטפא כאט'מי ימונה לתפקיד ראש הממשלה היא "דבר טוב", איראן תומכת בממשלת כאט'מי.

לאמריקנים לא אכפת מהממשלה בעיראק. הם רוצים שראש הממשלה בעיראק יהיה כמו פול ברימר, המושל האמריקני בעיראק אחרי נפילת משטרו של צדאם חוסיין.

האמריקנים רוצים כאוס בעיראק כדי שיוכלו להתערב בנעשה, אנו מצפים שהעיראקים יבינו כי הנוכחות האמריקנית בעיראק היא מקור להרס ולשחיתות.

ה.איראן מצפה שממשלת עיראק תיישם את החלטת הפרלמנט העיראקי להוציא את הכוחות האמריקנים מהמדינה, הנוכחות שלהם גורמת לחוסר ביטחון בעיראק.
ו.איראן לא תשכח את ההתנקשות בחיי קאסם סולימאני ואבו מהדי אלמוהנדס, "מדובר בפשע, הם הרגו אורח בתוך הבית האיראני ואחר הודו בחוצפתם בפשע", איראן תנחית על ארה"ב מכה הולמת להתנקשות בקאסם סולימאני.

מהדברים שאמר עלי' ח'חמינאי למוצטפא כאט'מי ניתן להסיק באופן ברור כי איראן מעוניינת בהסלמה, היא איננה רוצה במלחמה עם ארה"ב בשטחה היא, אלא על אדמת עיראק.

היא תמשיך לתמוך במליציות החמושות בעיראק מכיוון שהן מהוות מנוף לחץ מצויין על ארה"ב ולכן דחתה את בקשתו של כאט'מי שרצה לפרק אותן מנשקן.

ח'מינאי יודע שמוצטפא כאט'מי ייצא לוושינגטון בסוף החודש, לכן העביר דרכו מסר לאמריקנים האומר כי המשך הנוכחות הצבאית שלהם בעיראק יהיה אסון עבורם מכיוון שהמתקפות של המליציות החמושות על חיילי צבא ארה"ב בעיראק ימשכו ואף יסלימו.
בכך, ניסה גם עלי ח'מינאי להכתיב מראש לעיראק וארה"ב את תוצאות הדיאלוג האסטרטגי ביניהן.

ההצהרות של עלי ח'מינאי מדאיגות,את הנקמה שהוא מבקש להשיג מארה"ב על חיסולו של קאסם סולימאני הוא רוצה לעשות על אדמת עיראק, במילים אחרות איראן מתכוונת להמשיך במעורבות הצבאית שלה בעיראק, היא ממשיכה במדיניות של ההתערבות בעניינים הפנימיים של מדינות אחרות ואיננה מעוניינת בשקט וביציבות באזור.

עלי ח'מינאי התעלם לחלוטין מהדברים שאמר לו ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי, על פי הדיווחים מגורמים עיראקים אמר לו כאט'מי:

"איננו רוצים להיות צד במאבק בין שתי מדינות אלא להתנהל באופן חיובי עם כל מדינות האזור במיוחד אלה ששכנות לעיראק".

לפני יציאתו לביקור באיראן, הכריז מצטפא כאט'מי על מבצע של איסוף נשק מהשבטים והמפלגות בצרה, הוא רצה להפוך את בצרה למודל ואחר כך להרחיב את המבצע לשאר חלקי המדינה, אולם, הדברים ששמע בטהרן הבהירו לו כי סיכוייו להצליח שואפים לאפס, איראן איננה מעוניינת בהרגעת השטח בעיראק ובפירוק הגופים החמושים מנשקם, היא רוצה לשמר מצב של חוסר שקט ביטחוני בעיראק כדי שתוכל להאשים בכך את הנוכחות הצבאית האמריקנית במדינה ולהמשיך את ההתקפות על חיילי צבא ארה"ב באמצעות המליציות הנאמנות לה, להשפיל את ארה"ב ולאלץ אותה לסגת בכוח הנשק.