עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס ואסד – ניסיונות הפיוס ממשיכים

גורמים בחמאס אומרים כי בעקבות המלחמה עם ישראל חלה התקדמות חשובה במגעים לפיוס בין הנהגת התנועה לבין הנשיא הסורי בשאר אסד • נשיא סוריה בירך את חמאס על הישגיה במלחמה נגד ישראל, בחמאס הודו לו ורואים בכך איתות לנכונות לפיוס אחרי נתק של עשר שנים

אחת ההשלכות המיידיות של המלחמה בין ישראל לארגון חמאס היא שהארגון פועל בעקבות המלחמה לנסות ולחדש את היחסים בינו לבין המשטר הסורי שנותקו ב-2011, בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה, וגרמו להעברת הנהגת חמאס מדמשק לדוחא שבקטאר במרץ 2012.

 

הנשיא בשאר אסד מאשים באופן קבוע את תנועת החמאס כי היא בגדה במשטר הסורי ונלחמה נגדו בסוריה לצד המורדים, בסוריה עצורים כיום 1700 פלסטינים, חלקם פעילים של החמאס שנעצרו במהלך מלחמת האזרחים.

 

כל הניסיונות של הנהגת חמאס בראשות אסמעיל הניה בשלוש השנים האחרונות להתפייס עם הנשיא הסורי נכשלו.

 

צמרת המשטר האיראני, באמצעות קאסם סולימאני ובסיוע מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה התערבה אישית בנושא מול הנשיא בשאר אסד, אך הוא דחה את כל ניסיונות הפיוס על הסף.

 

על-פי גורמים סורים, הוא ראה בהתנהלותו של ח'אלד משעל "מעשה בגידה" חמור בסוריה שגיבתה את תנועת חמאס לאורך כל הדרך וסייעה לה במשך שנים רבות.

 

גורמים בחמאס אומרים כי אסמעיל הניה היה מוכן להתנצל בפני הנשיא הסורי בשאר אסד על התנהלותה של הנהגת חמאס באותה התקופה ולגלגל את האשמה לפתחו של ח'אלד משעל, אולם, בשאר אסד הינו ערמומי מאוד והוא שמר את הקלפים צמוד לחזה, למודיעין הסורי יש מידע כי ארגון חמאס מעורב בצורה עקיפה בקרבות בסוריה וכי הוא מסייע לארגונים האיסלאמיים הסונים הקיצוניים בסוריה שיצאו מרחמה של תנועת "האחים המוסלמים" ונלחמים נגד הצבא הסורי.

 

המשטר הסורי מכנה את הארגונים האלה במילים "ארגוני טרור".

 

גורמים בחמאס אומרים כי המשטר הסורי האשים את חמאס בבחישה בנעשה במחנות הפליטים הפלשתינים בסוריה ובמיוחד בנעשה במחנה פליטים אלירמוק.

 

חילופי הממשל בארה”ב, ותהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב והמאבק סביב סוגיית הגרעין האיראני הביאו בחודשים האחרונים לחידוש מגעי הפיוס. את המהלך הובילה איראן ביחד עם ארגון חזבאללה.

 

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה סיפר בראיון לערוץ “אלמיאדין”, ב-27 בדצמבר, כי שוחח עם מנהיג החמאס אסמעיל הניה על הצורך לחדש את הקשר בין חמאס למשטר הסורי, “יש אווירה חיובית למרות שאנו זקוקים לזמן, אני סבור שחמאס הולכת לכיוון הזה כפי שמחייב ההיגיון” אמר נצראללה, אבל, המלחמה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה ותוצאות הבחירות הפנימיות החדשות בחמאס נתנו דחיפה חדשה למאמצי התיווך.

 

 

התקדמות לקראת פיוס

 

השיח' נעים קאסם, סגנו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה, אמר לפני כמה ימים כי "ישנה התקדמות חשובה במגעים לחזרת חמאס לסוריה, המערכה בפלסטין אומרת כי אנו בדרך לחזרת היחסים בין חמאס לסוריה".

 

גורם בכיר בהנהגת חמאס אמר לעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" ב-1 ביוני כי ארגונו ינצל את הניצחון במלחמה האחרונה כדי לחזק את קשריו בציר ההתנגדות, כולל סוריה, וינצל את האיתותים החיוביים האחרונים ויתרגם אותם לצעדים מעשיים ומגעים עם המתווכים בציר ההתנגדות כדי לסיים את המשבר עם סוריה ולפתוח בדף חדש עימה.

 

הנשיא הסורי בשאר אסד בירך לפני כמה ימים את תנועת חמאס על הישגיה במלחמה האחרונה עם ישראל והיא הודתה לו, בכך נשבר הקרח בין שני הצדדים.

 

במהלך מבצע "שומר החומות" ירו גורמים פלסטינים כמה רקטות משטח סוריה לעבר ישראל, באישור המשטר הסורי, לאות הזדהות עם חמאס.

 

גורמים בחמאס מדווחים כי גוברת הדרישה בתנועה לחדש את הקשרים עם המשטר הסורי, בעמדה הזו תומכים הזרוע הצבאית של התנועה ומרבית חברי הלשכה המדינית שלה, ח'אלד משעל, מנהיג חמאס בחו"ל מתנגד לכך בתוקף, בתקופת היותו ראש הלשכה המדינית של התנועה ב-2011 אירע הקרע בין המשטר הסורי לחמאס על רקע התנגדותו של משעל למעשי הטבח שעשה הנשיא בשאר אסד בבני עמו הסונים.

 

אלה בהנהגת חמאס התומכים בשיקום היחסים עם סוריה סבורים כי הארגון צריך לנצל את "ניצחונו" על ישראל כדי לשוב ולהתבסס בסוריה ולפתוח משם, בתיאום עם סוריה ואיראן, חזית נוספת נגד ישראל.

 

לגירסתם, הזרוע הצבאית של חמאס יכולה לנצל את שהייתה בסוריה לפיתוח יכולותיה הצבאיות במיוחד בתחום הרקטי והטילים המדוייקים.

 

ההנהגה של חמאס הכוללת את אסמעיל הניה, צאלח אלעארורי ויחיא סינוואר קיבלה לגיטימציה מחודשת מפעילי התנועה כאשר היא נבחרה בחודשים האחרונים, במסגרת הבחירות הפנימיות בחמאס, לתקופת כהונה נוספת של ארבע שנים, היא תומכת בקשר עם הנשיא בשאר אסד ורוצה לחדש אותו.

 

גורמים בחמאס אומרים כי ארגוני חזבאללה והג'יהאד האסלאמי והגנרל אסמעיל קאא'ני מפקד כוח "קודס" האיראני יתווכו בין הנהגת חמאס למשטר הסורי כדי להשיג את הפיוס, לדבריהם, שני הצדדים מבינים כעת טוב יותר את חשיבות חידוש הקשרים ביניהם.