עבור לתוכן העמוד
Menu

המשענת של אסד: פוטין

המחיר של עשור המלחמה: צבא אסד איבד עשרות אלפי לוחמים, והוא תלוי במיליציות הפרו־איראניות וברוסיה • חוקר: "ישראל נמנעת מלסכן אינטרסים רוסיים בסוריה"

עשור חלף מאז מלחמת האזרחים בסוריה, וכיום הצבא הסורי נשען יותר מתמיד על רוסיה ועל מיליציות פרו־איראניות.

על פי ההערכות, צבא אסד איבד עשרות אלפי חיילים. קריסתו של הצבא אילצה את מוסקבה להעמיק את מעורבותה בשנת 2015 ולהקים לפחות שני גייסות בפיקוד, באימון ובייעוץ של קצינים רוסים, ותוך שילוב של מיליציות מקומיות הנאמנות למשטר.

בה בעת, פעילי חיזבאללה מלבנון ומיליציות פרו־איראניות לקחו חלק משמעותי בקרבות, והחליפו לוחמים סורים בחזית. במחקר שפורסם ב־2019 ב"מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית", נספרו 1,139 שמות של פעילי חיזבאללה שנהרגו מפרוץ מלחמת האזרחים הסורית ועד 2018. לפי המחקר, כ־10% מכלל ההרוגים היו מפקדים ובעלי תפקידים בכירים, ורובם הגיעו מדרום לבנון.

תא"ל (מיל') יוסי קופרווסר, חוקר בכיר ב"מרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה" ולשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, אומר שצבא אסד נמצא בתהליך שיקום למרות האבדות העצומות. "לאורך כל הדרך הצבא נשען על כוח רוסי בפעילות האווירית ששינתה את המציאות במלחמה זאת", מסביר תא"ל (מיל') קופרווסר.

לדבריו, "הוא נשען גם על הכוחות שהאיראנים הביאו וגם על כוחות לא סדירים שארגנו הסורים עצמם ובראש ובראשונה על חיזבאללה. המציאות הזו נמשכת גם היום. חיזבאללה מפעיל אף כוחות במרחב רמת הגולן. למרות שהצבא משתקם, הוא עדיין לא הכוח שמוביל את המערכה בכל מרחבי סוריה. עיקר פעילותו מתרכזת במרחב אידליב".

על פי דיווחים זרים, הכאוס בסוריה מאפשר לישראל לפעול נגד הניסיונות להעביר לחיזבאללה נשק שובר שוויון. לפני חודשיים כלי טיס תקפו כוחות של אסד ועמדות של מיליציות פרו־איראניות בדיר א־זור שבמזרח המדינה. בכלי תקשורת אופוזיציוניים דווח כי כלי טיס תקפו עמדות של משמרות המהפכה בבוכמאל. בה בעת, בחודש שעבר דווח בסוכנות הידיעות "סאנא" על תקיפה ברמת הגולן הסורית ובסביבת שדה התעופה הבינלאומי בדמשק.

"ישראל דואגת להקשות"

"ישראל בתקיפות שלה על היעדים האיראניים הצליחה להקשות על איראן להעביר אמל"ח לחיזבאללה כדי לשפר את יכולות הדיוק של הרקטות", מסביר החוקר הבכיר קופרווסר, "ישראל הצליחה לטרפד חלק ניכר מהמאמצים של איראן לבנות תשתיות טרור ולבנות בסיסים בסוריה שיאפשרו לפעול נגדה. אבל כל ההישגים של ישראל הם לא 100%".

קופרווסר מציין כי איראן הצליחה להקים בסיסים בסוריה ולגבש יחידות של חיזבאללה ברמת הגולן, אלא שהציוד של הכוחות האלה לוקה בחסר ורמת הפעילות שלהם נמוכה.

בינתיים, ישראל הצליחה להגיע להבנות עם משטר אסד בזכות הקשרים עם רוסיה. בחודש שעבר הגיעה ישראל להבנות על פיהן תשוחרר צעירה ישראלית שחצתה את הגבול לסוריה והועברה לכלא בדמשק. על פי דיווחים זרים, ישראל רכשה חיסונים מתוצרת ספוטניק בסכום של 1.2 מיליון דולר, שיועברו למשטר. מעבר לכך, התרבו הדיווחים על חיפושים אחר שרידיו של המרגל היהודי אלי כהן במחנה הפליטים ירמוכ שבדמשק.

על רקע זה, נשאלת השאלה אם התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה פוגעות במאמצים אלה, אך קופרווסר שולל את האפשרות הזאת. "כולם מבינים שישראל לא פועלת נגד המשטר הסורי", מסכם קופרווסר, "היא גם לא עושה דבר שיש בו לסכן את האינטרסים הרוסיים".

פורסם ב"ישראל היום".