עבור לתוכן העמוד
Menu

הזיקה בין רע"מ והתנועה האסלאמית לחמאס ולאחים המוסלמים

מנסור עבאס מכחיש זיקה בין התנועה האסלאמית הפלג הדרומי ומפלגתה הרשימה הערבית המאוחדת (רע"מ) לאחים המוסלמים ולחמאס • עדויות לאורך השנים שופכות אור על האינטרקאציה והזיקה בין הארגונים

יחיא אל-סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, ייחד (30 אפריל 2022) בנאום, בו הציג את מדיניות הארגון, ייחד מסר תקיף לתנועה האסלאמית הפלג הדרומי, לרשימה הערבית המאוחדת (רע"מ) ולחבר הכנסת מנסור עבאס מנהיג רע"מ וראש הזרוע המדינית של התנועה האסלאמית הפלג הדרומי. להלן תרגום הקטע הרלוונטי בנאומו של סינוואר:

"ברצוני לפנות לאנשי הרשימה הערבית המאוחדת  ולחבר הכנסת מנסור עבאס. מתן רשת ביטחון לממשלה הזו אשר מקבלת החלטה לחלל את [קדושת] מסגד אל-אקצה היא פשע שלא נוכל לכפר עליו עבורכם, והיא התכחשות לדת שלכם [האסלאם], ל[זהות] הערבית שלכם וללאומיות שלכם. הממשלה הזו, ולא רק הממשלה הזו, כל ממשלה שתקבל החלטה לפרוץ [לאפשר נוכחות יהודית] למסגד אל-אקצה – אסור לבני עמנו בפנים הכבוש [שטח מדינת ישראל] להעניק לה רשת ביטחון. עמדתנו מלכתחילה הינה נגד השתתפותכם בבחירות בישראל, נגד ההשתתפות בבחירות. אנחנו הראשונים להתנגד לכך. אבל אתם ביצעתם הערכת מצב וגיבשתם עמדה, ואנו מכבדים את ההחלטה שלכם, ואולם מפלגה ערבית שתעניק רשת ביטחון לממשלה המקבלת החלטה לפרוץ למסגד אל-אקצה ולחלוק את השימוש במסגד אל-אקצה [גם עבור יהודים] על פי מפתח של זמן ומקום – אסור לעשות כן. דברי הימים יירשמו. עבאס מנסור הוא אבו רר'אל [أبو رغال – דמות היסטורית שהפכה לסמל של בגידה באסלאם] של העת הנוכחית. די לקשקושים ודי לדברי ההבל. הדבר הגיע לידי כך שאדם ערבי [מנסור עבאס] יאמר, כי זו מדינה יהודית וזה שיא השפל, וניסיתי לבחור מילה עדינה קצת, שערבי [מנסור עבאס] יאמר שזו [ישראל] אינה מדינת אפרטהייד זה שיא השפל. די לדברי ההבל. לכם [לרע"מ] חופש הבחירה ודברי הימים יירשמו. הו אחינו בתנועה האסלאמית הפלג הדרומי היום עליכם לקבל החלטה לפרוש [מהקואליציה] ולא בהקפאה או בהשעייה של החברות או ההשתתפות בישיבות במה שמכונה כנסת ישראל. ואין משמעות הדברים שאנו תומכים בראש ממשלה זה או אחר. לימדו מראש הממשלה הציוני הנוכחי  בנט. בשישה מושבים הוא [סוחט] את כל המציאות הפוליטית והופך לראש ממשלה. בשישה מושבים. לכם ארבעה מושבים. אתם כעת מנהלים סחר -מכר [מילה לא ברורה] על כל עמדה, הצבעה כדי להביא הישג עבור המגזר הערבי. זה טוב. אבל אם תביאו הישגים מועטים עבור המגזר הערבי בתמורה לחילול מסגד אל-אקצה שלנו – [מילים שאינן ברורות] לאדם שנוהג כך אין מצפון. אם יש לכם טיפת מצפון הלילה הזה חובה עליכם לקבל החלטה [לפרוש מהקואליציה]”.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

 

יום למחרת (1 במאי 2022) פרסמה התנועה האסלאמית הודעה רשמית בתגובה לנאומו של סינוואר:

[כותרת] "הרשימה הערבית המאוחדת: תושבי מכה מכירים טוב מאחרים את השבילים הצרים [ביטוי שנועד להצדיק את מדיניות רע"מ]. [גוף ההודעה] הרשימה הערבית המאוחדת שואבת את הלגיטימציה שלה מבני החברה הערבית הפלסטינית בפנים [הפלסטיני, כלומר שטח ישראל] שתומכים בגישתה ומצביעים עבורה. הרשימה אינה פועלת כמיופה כוח עבור אינטרסים של צד זה או אחר. עקרונות היסוד שלה ברורים, והמצפן שלה הוא רק אחד, לפי האינטרס של החברה הערבית בפנים [ישראל]. הרשימה הערבית המאוחדת [רע"מ] דוחה כל התערבות בענייניה וכל התנשאות על עמדותיה, במיוחד באלה [העמדות] הקשורות לירושלים ו[למסגד] אל-אקצא. [רע"מ] מדגישה כי חברי התנועה האסלאמית הם אלה המתרגמים יותר מאחרים את אהבתם ל[מסגד] אל-אקצא במציאות ובמעשה. רע"מ הקפיאה את חברות חבריה בפרלמנט כתוצאה מהאירועים האחרונים שפגעו [במעמד העיר] אל-קודס [ירושלים] ו[מסגד] אל-אקצא, בצעד שנועד לבלום את האירועים באל-קודס ואת ההפרות ב[מסגד] אל-אקצא, והיא גיבשה עמדה ודרישה ברורות בכל הקשור למסגד אל-אקצא המבורך. בשטח, התנועה האסלאמית המשיכה בפרויקט של הסעת אלפי אוטובוסים למסגד אל-אקצא, וביצוע פרויקטים רבים ב-אל-קודס וב[מסגד] אל-אקצא, לרבות נוכחות [במסגד אל-אקצה], העצמה ושמירה על ההקדשים [האסלאמיים והמקומות הקדושים [לאסלאם]. רע"מ נחושה להשאיר את המצפן שלה מכוון להשגת האינטרסים של החברה הערבית הפלסטינית בפנים [ישראל], והיא לא תאפשר לקולות זרים [רמז לחמאס ולסינוואר] להסיט את רע"מ מהמצפן שלה. בני החברה שלנו בחרו בנו לייצג את בעיותיהם ולהשפיע כדי שנוכל לפתור אותן, בין אם זה בנושא האלימות והפשיעה, או בכפרים הלא מוכרים, או במשבר הקרקעות והדיור, ובנושאים נוספים שגורמים לבני החברה הזו לדמם בוקר וערב, ואשר חברי הכנסת של רע"מ העבירו אותם [הנושאים הניזכרים] לזירת ההשפעה [הפוליטית] שהיא אותה זירת השפעה שרע"מ בחרה בה בשנת 2005 כאשר הקול שלה הכריע בעד נסיגת ישראל מעזה".

https://jcpa.org.il/article/%d7%a1%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%95%d7%90%d7%a8-%d7%91%d7%a7%d7%9e%d7%a4%d7%99%d7%99%d7%9f-%d7%91%d7%97%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%95%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c-%d7%9e%d7%a1%d7%99%d7%99%d7%a2%d7%aa/

בראיון לרדיו א-נאס (1 במאי 2022) מנסור עבאס התגונן מפני הטענות החמורות בדבר בגידה באסלאם שהשמיע כלפיו יחיא סינוואר. הוא שאל את המראיינים: "האם אתם חושבים שמנסור עבאס בוגד ומשתף פעולה?" ו"האם אני אבו רר'אל?" (דמות היסטורית באסלאם שהפכה לסמל של בגידה). עבאס הדגיש, כי לרע"מ מוניטין ידוע ומוכר בנוגע לעמדותיה בנושאים הלאומיים ולדבקותה בזכויות של העם הפלסטיני וכלפי מסגד אל-אקצה. כמו כן, הביע עבאס התנגדות לקריאתו של סינוואר לערביי ישראל להצטייד בנשק ובסכינים לקראת העימות הגדול עם ישראל בהציגו שאלה רטורית: האם זה משרת את ענייניה של החברה הערבית והאם נדרש ממנה לאחוז נשק?


קו דומה הציג (5 במאי 2022) מנסור עבאס בראיון ל"אילאף", עיתון הסעודי היוצא לאור בלונדון, ולצד זאת ראה לנכון להכחיש להכחיש כל זיקה בין התנועה האסלאמית הפלג הדרומי ורע"מ לבין תנועת האחים המוסלמים וחמאס. בהקשר זה אמר עבאס:

"אני אומר בבירור ובכנות אין בפעילותנו כעת כתנועה אסלאמית וכרע"מ, איננו נמצאים במה שאנחנו עושים עכשיו כתנועה אסלאמית כרשימה ערבית מאוחדת, אין לנו זיקה לאיש מחוץ לשטחי 1948 [ישראל], לא לתנועת האחים המוסלמים, לא לגורמים אחרים זולתה, לא לחמאס ולא ל[תנועת] פתח. אנחנו תנועה המקבלת החלטות באופן עצמאי בהקשר המקומי במסגרת ההבנה שלנו את ההלכה [האסלאמית] והמשפט האסלאמי וההבנה שלנו את המדיניות ההלכתית. ואנו מכירים את הצרכים שלנו כחברה ערבית כדי לחזק את מעמדנו. אנו נאחזים בארץ הזו, מחזקים את עמידתנו, שומרים על החברה הערבית שלנו, שומרים על הזהות האסלאמית והזהות הערבית והפלסטינית ומנהלים את הקשר שלנו עם מדינת ישראל על בסיס האזרחות".

הערות בנוגע לשאלת הזיקה בין התנועה האסלאמית לאחים המוסלמים ולחמאס

מדבריו של יחיא סינוואר השתמע לכאורה הליך של שיח והתייעצות בין התנועה האסלאמית הפלג הדרומי לבין חמאס בשאלת ההצטרפות של רע"מ לקואליציה. סינוואר ציין, כי חמאס התנגדה מלכתחילה למהלך כזה, אך כיבדה את ההחלטה שקיבלה התנועה האסלאמית לאחר שזו ביצעה הערכת מצב.

בראיון לעיתון אל-קודס אל-ערבי (26 ביוני 2021) לאחר הצטרפות רע"מ לקואליציה התייחס עבאס לשאלת השיח בין התנועה האסלאמית הפלג הדרומי ורע"מ לחמאס בנושא זה באומרו: "איש אינו יכול לומר מהי עמדת חמאס בנושא זה, שכן היא [חמאס] הותירה זאת לנו על בסיס אנשי מכה המכירים טוב מאחרים את השבילים הצרים" [הווה אומר, סומכים על שיקול הדעת של רע"מ המכירה היטב את הנסיבות הפוליטיות בישראל].

ביטוי זה – "אנשי מכה המכירים טוב מאחרים את השבילים הצרים" – צוטט בכותרת של תגובת רע"מ לנאום סינוואר.

באותו ראיון לאל-קודס אל-ערבי לא שלל מנסור עבאס את קיומם בעתיד של מגעים בין רע"מ לבין "עזה" (במשתמע חמאס השליטה בפועל ברצועת עזה) כדי לסייע לקדם את היעדים של העם הפלסטיני. להלן תרגום קטע מהראיון:

שאלה: "האם אתה מהרהר ברעיון שתשמש גורם מקשר בין ישראל לצד הפלסטיני, בין אם ברמאללה ובין אם בעזה?"

מנסור עבאס: "אני לא רוצה להיכנס לפרטים, אבל תפקידי תמיד הוא להיות גורם מניע חיובי התומך בעניינו של עמנו הפלסטיני באמצעות חזון ברור ומפורש להשגת שלום, ביטחון, שותפות וסובלנות בין העם הישראלי והפלסטיני".

שאלה: "האם קיבלת פניות מגורמים פלסטיניים הקשורים לנושא הסכסוך?"

מנסור עבאס: "מנסור עבאס אינו חוסך מאמץ לקדם הסדר ופתרון לטובת עמנו הפלסטיני".

שאלה: "זו אמירה כללית. האם היו בכלל מגעים ראשוניים?"

מנסור עבאס: "אנו משאירים את העניין לשעתו ולזמנו".

שאלה: "זה כולל מגעים מהצד העזתי?"

מנסור עבאס: "נניח לנושא הזה, שכן מדוע לדבר על זה בשלב זה?"

שיח ישיר התקיים בין מנסור עבאס לבין הנהגת תנועת חמאס. באוקטובר 2016 מנסור עבאס ששימש אז סגן ראש התנועה האסלאמית הפלג הדרומי ומוחמד ברכה יו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל, ביקרו לנסיכות קטר כדי להשתתף בשיחות הפיוס שנערכו בין חמאס לתנועת פתח.

מנסור עבאס הודה שהוא נפגש בעבר עם מנהיג חמאס ח'אלד משעל, אך טען כי הפגישה הייתה "בידיעת הגורמים שצריכים לדעת" וכי היא עסקה בקידום יוזמת שלום דתית בשיתוף פעולה עם השר לשעבר מיכאל מלכיאור.

בנוסף למאמציו לשלב את חמאס כגורם פוליטי לגיטימי בהנהגה הפלסטינית ובמוסדות הייצוגיים של העם הפלסטיני המליץ מנסור עבאס להנהגת חמאס לדבוק במסמך המדיני שגיבש מנהיג חמאס ח'אלד משעל (1 במאי 2017), להפוך אותו לתוכנית פעולה לאומית פלסטינית ולשמור על "המאבק/ההתנגדות בכל האמצעים" כנכס לאומי. המסמך המדיני של חמאס מגדיר את הציונות כאיוב של האנושות ומצדיק את המאבק בדפוסיו הנוכחיים – הווה אומר המאבק המזוין – לשחרור פלסטין, ומעניק לגיטימציה לקיומם ולפועלם של "ארגוני המאבק" – הווה אומר ארגוני הטרור הפלסטיניים ודרכי הפעולה שלהם.

בעניין זה ותחת כותרתו "עזה ויתר על כן פלסטין בפני אפשרויות קשות" כתב מנסור עבאס (15 ביוני 2017):

"כמו כן, איני ממליץ לחמאס לבחון אפשרויות אחרות, כמו פיוס עם מוחמד דחלאן והתומכים בו, או משא ומתן ישיר עם ישראל, למעט בנושא האסירים ובני הערובה. במקום זאת, אני ממליץ לה לדבוק במסמך החדש שלה ולהפוך אותו לתוכנית פעולה לאומית פלסטינית. האופציה ההגיונית, האחראית, הלאומית, האסלאמית והערבית היחידה היא האופציה של השותפות הלאומית הפלסטינית בין פתח, חמאס וכל הפלגים הפלסטינים, וזו הבחירה של העם הפלסטיני, לבנות מחדש את הארגון לשחרור פלסטין ושאר המוסדות הלאומיים המאוחדים על בסיס פיוס ושותפות לאומית ועל בסיס משוואה שאין בה מנצח או מפסיד, וגיבוש מערכת פלסטינית אזרחית, המבטיחה פלורליזם, ושומרת על חירויות הציבור, מכבדת את זכויות האדם ושומרת על המאבק/ההתנגדות בכל האמצעים שלו כנכס לאומי, שבעזרתו הוא [העם הפלסטיני] ינהל את קרב השחרור והעצמאות".

חמישה עשורים של קשר

הזיקה בין התנועה האסלאמית לבין חמאס מתחילה כבר בשלב הקמתה ב-1970. השייח' חמאד אבו דעאבס, מנהיג התנועה האסלאמית (אפריל 2010 – ינואר 2022), אמר באירוע הוקרה לפועלו של מייסד התנועה האסלאמית עבדאללה נימר דרוויש את הדברים הבאים (8 באוקטובר 2016):

"השייח' עבדאללה נימר דרוויש קיבל את הניהול והמעקב אחר הפעילות האסלאמית ברהט, שהייתה אז כפר והפכה לימים לעיר, באופן ישיר וראשית כמובן מחסדו של אללה ישתבח שמו ויתעלה, ולאחר מכן בהכוונה/תיאום ישירה בין כבוד השייח' עבדאללה [נימר דרוויש] ובין כבוד השהיד אחמד יאסין [מייסד חמאס ומנהיג התנועה עד 2004] ירחם אללה עליו".

מנסור עבאס מוצא זיקה הדוקה בין התנועה האסלאמית בפנים הפלסטיני לבין תנועת האחים המוסלמים ותנועת חמאס. בפוסט בפייסבוק (14 במאי 2017) שיתף עבאס הודעת אבל של מנהיג התנועה האסלאמית, השייח' חמאד אבו דעאבס, על מותו של מייסד התנועה עבדאללה נימר דרוויש בה נאמר: "הוא [דרוויש] היה נאמן לדרכו של השהיד האימאם חסן אל-בנא [מייסד תנועת האחים המוסלמים], אללה ירחם עליו, והוא היה תאומו של השהיד השייח' אחמד יאסין [מייסד ומנהיגה לשעבר של תנועת חמאס], אלוהים ירחם עליו".

ב-14 במאי 2017 התקשר מנהיג חמאס, איסמאעיל הניה, לאוהל האבלים וספד בשיחה שהושמעה ברמקול לעבדאללה נימר דרוויש על היותו מוג'אהיד (מקיים את מצוות הג'יהאד) ושיבח את פועלו האסלאמי ב"פלסטין הכבושה". לאחר שסיים את דבריו הודה אחד המשתתפים (ייתכן בנו של נימר דרוויש) על "הדברים הטובים" שהשמיע הניה "אשר יצאו מלב טוב".

בראיון לאתר "בכרא" (16 בספטמבר 2018) אמר השייח' חמאד אבו דעאבס, אז ראש התנועה האסלאמית הפלג הדרומי, כי הוא היה "תלמידו של השייח' המנוח אחמד יאסין" מייסד תנועת חמאס ומנהיגה לשעבר.

עבד אל-מאלכ דהאמשה, לשעבר יו"ר רע"מ, שהינו אחד משני האישים (לצד עבדאללה נימר דרוויש) ששימשו מקור השראה לעיצוב תפיסת עולמו של מנסור עבאס, העלה על נס את דמותו של השייח' אחמד יאסין מייסד חמאס ומנהיגה לשעבר. באירוע של התנועה האסלאמית (8 באוקטובר 2016) אמר דהאמשה:

"אללה יתעלה וישתבח שמו, זיכה וכיבד אותי בכך שהייתי קרוב לשני ענקים, והם הענקים של העם הפלסטיני כולו, לפחות בכל התקופה החדשה, והם הקדישו את חייהם למאבק באי הצדק ובגורמים לעוול, השייח' אחמד יאסין, ירחם אללה עליו, שנפל חלל בדרכו של אללה, והשייח' עבדאללה [נימר דרוויש], ישמרהו אללה ויעניק לו את דרגת הנופלים חלל למען דרכו של אללה".

עבד אל-מאלכ דהאמשה הציג את הקשר בין התנועה האסלאמית לבין תנועות אסלאמיות מחוץ לישראל כזיקה שבין הענף לעץ, אך טען כי מקור הסמכות נותר מקומי. להלן ציטוט מדבריו:

"מקור הסמכות של התנועה האסלאמית הוא מתוכה ואך ורק מתוכה. לצד אהבתנו והערכתנו לכל אחינו הפועלים למען האסלאם וההטפה עבורו, ובהם אישים ומוסדות בישראל ובמולדת הפלסטינית הכבושה [מאז] 1967 ולצד השמירה שלנו על אינטראקציה וקשר עם הפעילות האסלאמית בארץ ומחוצה לה בדומה לקשר שבין הענף לעץ האם, מקור הסמכות שלנו כתנועה אסלאמית בישראל היא באמצעות מוסדות הדעווה המקומיים והארציים שלנו ומתוך התנועה הזו בלבד".