עבור לתוכן העמוד
Menu

ברית מדינית-צבאית נגד איראן

הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות מניח את התשתית להקמת ברית מדינית צבאית אזורית נגד איראן • איראן מאיימת על איחוד האמירויות כי תגיב נגדה על כל התקפה מצד ישראל וקוראת לה לחזור בה מההסכם עם ישראל

איראן נתונה בלחץ רב מהסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות אשר נותן לישראל גושפנקא רשמית להקמת ברית צבאית עם איחוד האמירויות ומדינות נוספות במפרץ נגדה.

שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו אמר ב-6 בספטמבר כי הדיאלוג שהיה לו עם ראש הממשלה נתניהו ועם יורש העצר של אבו דאבי השיח' מוחמד בן זאיד והנשיא טראמפ עסק "ברגע ההיסטורי" בין ישראל לאיחוד האמירויות והגעת 2 הצדדים להסכם על הקמת "ברית נגד איראן להגנה על השטחים האמריקנים והמזה"ת".

הדברים של פומפיאו שונים מהתיאורים האחרים של ההסכם כאילו מדובר בהסכם נורמליזציה או הסכם שלום בין 2 המדינות שבמסגרתו הסכימה ישראל להקפיא סיפוח של חלקים בגדה וכי תמורת ההסכם ,קבל איחוד האמירויות מטוסי אפ-35. התיאור של פומפיאו עשוי להצדיק את הדרישה של איחוד האמירויות למטוסי קרב מתקדמים נוכח הסכנה הנשקפת לה מאיראן בעקבות ההסכם עם ישראל.

איראן : עם תום האמברגו באוקטובר נתחיל לייצא ציוד ואמל"ח

מדבריו של שר החוץ האמריקני עולה כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הוא למעשה ברית מדינית-צבאית נגד איראן שמטרתו בין היתר להגן על ארה"ב, מהות שונה מהסכמי השלום אחרים שחתמה ישראל עם מצרים ועם ירדן.

אין פלא שהאיראנים בלחץ. דו"ח איראני שפורסם ב-5 בספטמבר באתר האיראני "ג'אדה איראן" הזהיר מפני הסכנה של היעדים הבלתי מוצהרים של ההסכם בין איחוד האמירויות לישראל ומהאפשרות שישראל תשיג דריסת רגל במפרץ, דבר שיאיים באופן ישיר על ביטחונה של איראן.

הדו"ח העריך שההסכם עלול להביא להקמת בסיס צבאי ישראלי בתוך איחוד האמירויות שיהיה מופנה נגד איראן.

להערכת מחברי הדו"ח, ישראל בחרה באיחוד האמירויות בגלל קרבתו למתקנים האסטרטגיים של איראן, כמו שדות הנפט, הנמלים והכורים הגרעיניים שלה.

איראן תיאלץ, נאמר בדו"ח, לנקוט אמצעי נגד צבאיים כפי שהודיע לפני כמה ימים חוסיין סלאמי מפקד "משמרות המהפכה" האיראניים וטהרן תיצור בריתות חדשות כדי להתמודד עם ההשפעה הישראלית במפרץ.

גורמים במפרץ טוענים כי איראן חוששת מכך שישראל תבנה בסיסי מודיעין באי סוקוטרה מדרום לתימן, שנמצא בשליטת איחוד האמירויות, דבר שיאפשר לה פיקוח על התנועות האיראניות מהמפרץ הפרסי דרך מיצרי באב אלמנדב ועד למדינות קרן אפריקה.

האיום האיראני

חוסיין אמיר עבד אל-להיאן, עוזר יו"ר הפרלמנט האיראני לעניינים בינלאומיים הודיע ב-6 בספטמבר כי לאחר הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, כל התקפה ישראלית על איראן תביא לכך שאיחוד האמירויות יהיה במעגל התגובה של איראן.

בראיון לערוץ האיראני "אלעאלם" אמר עבד אל-להיאן:

"אילו שיקולים לשיתוף פעולה עם הישות הציונית עמדו בפני איחוד האמירויות? הרי היא מסכנת בראש ובראשונה את הביטחון שלה מכיוון שהיכן שהציונים הניחו את רגליהם הם מסכנים בכך את הביטחון של המפרץ הפרסי.

דבר נוסף, הם מסכנים את הביטחון של העברת האנרגיה באזור והם מסכנים את הביטחון של השכנות שלהם ובהן איראן.

כל דבר שיקרה, גלוי או סמוי על ידי המודיעין הישראלי, או הסוכנים שלו באיראן או באזור, התגובה שתגיע תופנה לא רק לישות הציונית אלא גם לעבר איחוד האמירויות.

נתניהו משפיל את איחוד האמירויות ומתייחס אליו כאל התנחלות ציונית, זוהי השפלה שהביא מוחמד בן זאיד לאזור, אנו מצטערים על כך מאוד ומקווים שבעלי ההיגיון באיחוד האמירויות יסורו מהדרך המוטעית הזו".

איראן פעלה להזהיר את איחוד האמירויות מפני ההשלכות של הסכם הנורמליציה עם ישראל. ב-7 בספטמבר כינס דובר משרד החוץ האיראני סעיד ח'טיב זאדה מסיבת עיתונאים בה מסר כי איראן הסבירה בשקיפות לאיחוד האמירויות באמצעות צינורות שונים כי לא תתפשר על ביטחונה הלאומי.

הוא קרא לאיחוד האמירויות לשקול מחדש את ההסכם עם ישראל ואמר: "ישראל איננה יכולה להבטיח את ביטחונה כיצד תבטיח את ביטחון איחוד האמירויות? על איחוד האמירויות לתקן את הטעות האסטרטגית שעשתה, היא איננה יכולה לקנות ביטחון מחוץ לאזור".

הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות אמור להפוך לעובדה מוגמרת בקרוב לאחר שהוא יחתם בטקס רשמי בבית הלבן, אבל האיראנים חוששים מכך שההסכם יורחב למדינות נוספות במפרץ כמו בחריין, עומאן וסעודיה ויהפוך לברית צבאית –ביטחונית נגדם.

למדינות האלה יש דאגות ביטחוניות ושיקולים צבאיים דומים לאלה של ישראל,וזו בהחלט סיבה טובה שיכולה להביא את ממשל טראמפ להקים ברית אזורית נגד איראן על בסיס השתתפותן של מדינות המפרץ.
מי שיכול בעתיד להוביל את הברית הזו הינו יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן,"האיש החזק" בממלכה שאמור להפוך למלך הבא של סעודיה ומוביל קו ניצי נגד איראן.

לעומאן יש יחסים טובים עם איראן, היא נחשבת ל"מתווך האזורי" אבל היא יכולה לחתום על הסכם ביטחוני עם ישראל בתחום הלוחמה בטרור מבלי לסכן את יחסיה עם טהרן.

החשש: ניסיון לסיכול הסכם השלום ע"י טרור איראני

על פי גורמים במפרץ, הסכנה האיראנית הייתה שיקול מכריע בראשו של השיח' מוחמד בן זאיד כשקיבל את ההחלטה לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל, מול עיניו עמדו היכולות הצבאיות והטכנולוגיות של ישראל והקשרים הביטחוניים שלה עם ארה"ב שיכולים לחזק את רשת הביטחון שלו באופן משמעותי מול ההתפשטות האיראנית באזור,לכך התווספה גם האפשרות שהאיחוד האמירויות יקבל את מטוסי ה"חמקן" מדגם אפ-35, כל אלה דחפו אותו לצעד אמיץ של הכרזה על הסכם נורמליזציה גלוי עם ישראל, הוא חצה את הרוביקון בניגוד להחלטות הליגה הערבית ויזומת השלום הערבית מתוך ראייה נכונה כי הסכנה הנשקפת לאיחוד האמירויות מצדה של איראן היא ממשית וההתמודדות המיידית עמה הינה חשובה יותר מאשר הבעיה הפסלטינית.

עסקת מטוסי האפ-35 עבור איחוד האמירויות צריכה עדיין לעבור את אישור הקונגרס ותלויה גם בתוצאות הבחירות לנשיאות בנובמבר, אבל ישראל אמורה לקבל פיצוי ביטחוני אמריקני אם העסקה תצא אל הפועל, ממשל טראמפ הבטיח לשמור על היתרון הצבאי האיכותי של ישראל באזור בכל מצב וצריך לקוות שאת ההבטחה הזו ישמרו גם ממשלים אחרים של ארה"ב בעתיד, הנשיא טראמפ לא ישאר לנצח בבית הלבן.