עבור לתוכן העמוד
Menu

איום החות'ים על האקספו ונתיב השיט של ספינות ישראליות

הקואליציה הערבית בראשות סעודיה הודיעה על פתיחה במבצע צבאי נגד החות'ים בתימן בתגובה על ההתקפות האחרונות על אבו דאבי וסעודיה • ב"בנק המטרות" של החות'ים כלולות ערים בישראל וספינות הצי הסוחר בים סוף, בישראל מעריכים כי התקפה עליה היא אפשרית וכי איראן היא זו שבוחשת מאחורי הקלעים

הקואליציה הערבית בראשות סעודיה הודיעה ב-25 בינואר על תחילת מבצע צבאי נגד מטרות צבאיות לגיטימיות בצנעא שבתימן של המורדים החות'ים, בהודעתה נמסר כי המבצע נעשה "בתגובה לאיום ולצורך הצבאי חהגן על אזרחים מפני התקפות עויינות".

ב-26 בינואר לפנות בוקר ביצעו מטוסי הקואליצה תקיפות אוויריות אינטנסיביות על נמל התעופה הבינלאומי בצנעא ועל בסיס חיל האוויר אל-דליימי מצפון לבירת תימן.

ואילו הדובר הצבאי של המורדים החות'ים בתימן מאיים לחבל בתערוכת האקספו הבינלאומית באיחוד האמירויות, "אקספו, אתם עלולים להפסיד, ממליצים לכם לשנות כיוון" הוא כתב בהודעתו.

סעודיה ואיחוד האמירויות מגיבות צבאית על שתי ההתקפות החמורות של המורדים החות'ים בתוך שבוע ימים, באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים מדוייקים על המתקנים הכלכליים באבו דאבי.

השבוע שיגרו החות'ים שני טילים בליסטיים מדגם "זולפיקר" למרחק של 1,500 ק"מ לעבר אבו דאבי, אולם חיילי הצבא האמריקני המוצבים בבסיס "א-ט'פרה" באבו דאבי יירטו את הטילים באמצעות מערכת "פטריוט".

מאז פרוץ המלחמה בתימן הייתה איחוד האמירויות סמל ליציבות למרות שהיא חברה בקואליציה הערבית, אולם עתה משנים החות'ים את כללי המשחק על פי הנחייה איראנית וגוררים את איחוד האמירויות לביצת המלחמה התימנית.

מדינות המפרץ והליגה הערבית פנו לממשל ביידן בעקבות ההתקפות על איחוד האמירויות בדרישה להכליל מחדש את המליציות החות'יות בתימן ברשימת ארגוני הטרור והממשל הבטיח לבחון את הבקשה.

כמה עשרות אלפי אמריקנים, חיילים ואזרחים משרתים בסעודיה ובאיחוד האמירויות הנתונות להתקפות החות'יות, הממשל האמריקני קרא השבוע לאזרחים האמריקנים באיחוד האמירויות לשמור על רמה גבוהה של מודעות ביטחונית.

"ארה"ב מחוייבת לביטחונן של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות שבהן חיים עשרות אלפי אמריקנים" כך אמר ג'ק סאליבאן, היועץ לביטחון לאומי בפגישה שלשום עם שגרירי סעודיה ואיחוד האמירויות בוושינגטון,"הכללת החות'ים ברשימת ארגוני הטרור עדיין נשקלת" הוא הדגיש.

כאמור, אמצעי התקשורת האמירתים דיווחו כי החות'ים שיגרו ב-24 בינואר שני טילים בליסטיים לעבר אבו דאבי אך הם יורטו ולא היו נפגעים.

החות'ים הגיבו בכך, לטענתם, על ההפצצה הכבדה של הקואליציה הערבית בראשות סעודיה על העיר סעדה בתימן בשבוע שעבר במהלכה נהרגו 90 בני אדם ונפצעו יותר מ-100 אחרים.

גורמים חות'ים טוענים כי גם ארה"ב וישראל היו מעורבות בהתקפה הזו שבה נהרגו גם נשים וילדים וכי הן מנסות לכפות סדר יום אזורי שמשרת את האינטרסים שלהן.

לכן, גם ישראל נכללת ב"בנק המטרות" שלהם, לא יהיו רק עוד התקפות על איחוד האמירויות וייתכן שתיפתח גם חזית נגד ישראל.

המלחמה בתימן נמשכת כבר 7 שנים בין הממשלה החוקית לבין המורדים החות'ים שהצליחו להשתלט על חלקים גדולים מהמדינה, ההסלמה האחרונה מצידם בהתקפה על איחוד האמירויות באה בעיתוי שבו מתרחשים שני תהליכים חשובים: שיחות הגרעין בווינה והתקרבות מדינית ודיאלוג בין איחוד האמירויות לבין איראן ובין איראן לסעודיה.

נראה כי האיראנים מנסים להפעיל לחץ על המעצמות בשיחות הגרעין בווינה באמצעות הסלמה על ידי המורדים החות'ים והתקפות על איחוד האמירויות.

גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי הסלמה במלחמה בתימן עלולה להביא להסלמה ברצועה וגם להתקפה על ישראל. גם ישראל מאויימת, בשבוע שעבר שיגר מנהיג החות'ים בתימן, עבד אלמאלכ אלחות'י, איומים לעבר ישראל, גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי נמל אילת, הכור האטומי בדימונה ויעדים נוספים בישראל עלולים להיות כלולים ב"בנק המטרות" של החות'ים.

צריך לזכור כי צי הסוחר הישראלי מפליג במימי הים האדום ועובר דרך מיצרי באב אלמנדב, לחות'ים יש טילים היכולים לפגוע בכלי שיט ישראלים ולשתק את פעילות המסחר הימי הישראלי דרך הים האדום.

הם הוכיחו בהתקפות על המתקנים הכלכליים באבו דאבי ועל מתקני הנפט בסעודיה ב-2019 באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים מדוייקים, כי יש להם יכולות תקיפה מצויינות למרחקים ארוכים וכי הם יכולים לפגוע גם בישראל.

איראן היא זו שעומדת מאחורי ההתקפות

ההתקפה הנועזת של המורדים החות'ים בתימן, הנאמנים לאיראן על המתקנים הכלכליים של אבו דאבי בשבוע שעבר, באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים מדוייקים היכתה בהלם את העולם הערבי, את ישראל ואת ממשל ביידן.

היא הזכירה את ההתקפה המדוייקת שנעשתה באופן דומה ע"י המורדים החות'ים על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" באלבוקיק שבסעודיה ב-14 ספטמבר 2019.
על פי ההערכות המודיעין הישראלי, איראן עומדת מאחורי שתי המתקפות אלה, למרות זאת גם ממשל טראמפ אז וגם ממשל ביידן כיום אינם מתכוונים להגיב צבאית על ההתקפה של החות'ים, ממשל ביידן טוען כי אין הוכחה למעורבות של איראן בהתקפה וכי מדובר בתגובה של המורדים החות'ים על ההתקפות האוויריות של הקואליציה הערבית בראשות סעודיה, הנשיא ביידן חושש שתגובה צבאית אמריקנית נגד החות'ים תפגע במשא ומתן על הסכם הגרעין בווינה.

עם זאת, הנשיא ביידן הודיע ב-19 בינואר כי ממשלו שוקל להכיר שוב במורדים החות'ים כ"ארגון טרור" בעקבות מתקפת הטילים והמל"טים על אבו דאבי, ביידן ביטל החלטה קודמת של ממשל טראמפ בנושא, מייד לאחר שנכנס לבית הלבן, ועכשיו הוא שוקל שוב את הנושא בעקבות בקשה של איחוד האמירויות.

ההתקפה החות'ית על אבו דאבי באה למרות ההתקרבות שהייתה באחרונה בין איחוד האמירויות לאיראן, איחוד האמירויות חזרה לסייע צבאית לכוחות הקואליציה הערבית בראשות סעודיה בהתקפות על החות'ים בתימן ונוכח ההצלחות של ההתקפות האלה באזורי שבווה ומארב החליטו המורדים החות'ים ללמד לקח את איחוד האמירויות ותקפו אותה בעומק המדינה.

ההתקפה החות'ית המוצלחת חשפה את ערוותה של איחוד האמירויות המציגה עצמה כמדינה יציבה באזור המזה"ת ההפכפך, הטילים הבליסטיים והמל"טים של החות'ים חדרו את מערכות ההגנה האווירית שלה שנרכשו במיליארדי דולרים, עכשיו החלה איחוד האמירויות להתעניין ברכישת אמצעי הגנה אווירית מפני מל"טים מישראל.

מנהיגי החות'ים מזהירים פומבית את מדינות העולם כי איחוד האמירויות איננה "מדינה בטוחה" ולא כדאי להשקיע בה די להנחית עליה מכה שתפגע קשות בכלכלתה, הם מאיימים לפגוע במגדל "בורג' אלח'ליפה" בדובאי, אחד הסמלים הידועים של איחוד האמירויות, בטענה כי הוא משמש כמפקדה לתיאום הפעולות הצבאיות נגדם.

המטרה של איראן והחות'ים -הרתעת איחוד האמירויות

ההתקפה החות'ית על אבו דאבי נועדה להעביר לה מסר מרתיע כי עליה להתרחק לגמרי מכל מעורבות במלחמה בתימן ולהתעסק בענייניה הפנימיים בלבד.
מנהיגי החות'ים הכריזו כבר ב-2019 כי הקימו "בנק של מטרות" אסטרטגיות באבו דאבי ובדובאי.

ההתקפה החות'ית על היעדים הכלכלים באבו דאבי חשפה את חולשת חיל האוויר של איחוד האמירויות והיכולת להתגונן מפני טילים בליסטיים ומל"טים, איחוד האמירויות חלשה גם בים, לפני שלושה שבועות השתלטו המורדים החות'ים על ספינה אמירתית בים האדום, הם למעשה חטפו אותה בלב ים ועד עכשיו מסרבים לשחררה בטענה כי היא "הובילה אמצעי לחימה".

איחוד האמירויות נכנסת כעת לשלב מכריע בהיסטוריה שלה, אין לה את היכולת הצבאית להתמודד עם המורדים החות'ים ועם איראן, היא אינה יכולה לסמוך על סיוע צבאי אקטיבי מצד סעודיה או ארה"ב או ישראל, היא צריכה להתמודד לבדה מול הסכנה החות'ית-איראנית, אי אפשר לבוא אליה בטענות, היא רוצה להמשיך בשגשוג הכלכלי שלה והיא אינה בנויה למלחמות.


המדיניות של איחוד האמירויות נכשלה עד כה ואיראן מנצחת בגדול בזכות הכוח הצבאי של שלוחותיה, קאסם סולימאני בוודאי מתהפך בשמחה בקברו נוכח ההצלחה של האסטרטגיה שלו.

החות'ים מאיימים בהסלמה נוספת נגד איחוד האמירויות וההערכה במפרץ היא שאיחוד האמירויות יחפש את המתווך המתאים כדי להרגיע את החות'ים בתימן ואת האיראנים, זהו איתות גם עבור סעודיה שיורש העצר שלה מוחמד בן סלמאן הוא שהקים לפני שבע שנים את הקואליציה הערבית נגד המורדים החות'ים בתימן, סעודיה החלה בדיאלוג חשאי שהפך לגלוי עם איראן הרבה לפני איחוד האמירויות כדי למצוא מוצא מההסתבכות הצבאית בתימן.

ההערכה של פרשנים במפרץ היא כי ההתקפה החות'ית על איחוד האמירויות תעכב את תהליך ההתקרבות בין איחוד האמירויות לאיראן, "ההתקפה שוב הדגישה כי איראן היא האיום הגדול ביותר על ביטחונן של מדינות המפרץ" הם אומרים.

איחוד האמירויות וסעודיה מתוסכלות מהמדיניות של הממשלים האמריקנים בעשור האחרון כלפי האיומים שמציבה איראן על מדינות המפרץ, ארה"ב נתפסת כמי שמנסה לברוח מהאזור ולא להתעמת עם איראן המהווה סכנה גדולה גם לעולם.

איחוד האמירויות ניסתה את הדרך הדיפלומטית והכלכלית להתקרב לאיראן, אך חטפה סטירת לחי והיא מואשמת בהונאה והולכת שולל של החות'ים בתימן, ההתקפה עליה מעידה עד כמה שברירית הייתה ההתקרבות הזו ואת מידת חוסר האמון בין שני הצדדים.

איראן בנתה את היכולות הצבאיות של המורדים החות'ים וציידה אותם בטילים ובמל"טים בדיוק כפי שבנתה צבאית את שאר השלוחות שלה בסוריה, עיראק, לבנון ורצועת עזה ההתקפות של החות'ים מתואמות עמה ובעצם היא זו שתוקפת ללא "טביעות אצבע", כל זה קורה כאשר בווינה נמשך המשא ומתן האיטי עם איראן על הסכם הגרעין, זהו סימן רע לעתיד, התוקפנות של איראן ושלוחותיה נחשפת לעולם עוד בטרם היא הפכה ל"מדינת סף גרעינית", זה היה רק קדימון קטן לעתיד, שוו בנפשכם מה תעשה איראן במזרח התיכון לאחר שתהפוך ל"מדינת סף" גרעינית.