עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מבססת את שליטתה בארגון הג'יהאד האסלאמי

בארגון הג'יהאד האסלאמי החל תהליך הבחירות הפנימיות להנהגת הארגון, אך הוא אינו כולל את מנהיג הארגון זיאד נח'אלה שכהונתו הוארכה בהסכמה לקדנציה נוספת • המשך כהונתו של זיאד נח'אלה מבסס את שליטתה של איראן בארגון • האסטרטגיה של נ'חאלה היא להתיש את ישראל ולערער את יציבותה

ארגון הג'יהאד האסלאמי החל בתהליך הבחירות הפנימיות בארגון, בפעם השניה בתולדותיו, הבחירות בפעם הראשונה התקיימו ב-2018 ואז נבחר למזכ"ל התנועה זיאד נ'חאלה שהחליף בתפקיד את ד"ר רמדאן שלח שחלה במחלה קשה ואחר כך מת.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הבחירות הפנימיות החלו באזורים השונים של רצועת עזה, לאחר מכן הן יעברו לשטחי הגדה ולפזורה הפלסטינית בחו"ל והן יהיו חשאיות מחשש שהשב"כ הישראלי יעצור את המועמדים או מנגנוני הביטחון של המשטרים הערביים שבמדינותיהם יתקיימו הבחירות.

בחודש אוקטובר הבא אמורה מועצת השורא החדשה של הארגון לבחור את חברי הלשכה המדינית החדשה אבל הדבר איננו נוגע למזכ"ל התנועה זיאד נח'אלה שאיננו עומד לבחירות.

https://jcpa.org.il/2022/07/%d7%9e%d7%a0%d7%a1%d7%95%d7%a8-%d7%a2%d7%91%d7%90%d7%a1-%d7%95%d7%94%d7%aa%d7%9b%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%a9%d7%9c-%d7%97%d7%9e%d7%90%d7%a1/

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-5 ביוני כי זיאד נח'אלה ייבחר בהסכמה לקדנציה נוספת.

גורמים ברצועת עזה המקורבים לארגון הג'יהאד האסלאמי אומרים כי יש קונסנזוס בקרב צמרת הארגון כי זיאד נח'אלה ראוי להמשיך בתפקידו, הוא הוכיח את עצמו ואין שום בכיר בארגון שמתחרה מולו בבחירות הפנימיות , לכן הוסכם מראש כי ימשיך  בכהונתו.

לדברי הגורמים האלה, זיאד נח'אלה שולט ביד רמה בארגון באופן דיקטטורי ומכתיב את כל רצונותיו.

נח'אלה הוא נאמנה של איראן והישארותו בתפקיד מזכ"ל הארגון מבססת לארבע השנים הבאות את שליטתה המוחלטת של איראן בארגון, היא זו שמספקת לו אמצעי לחימה, טכנולוגיה טילית וכטב"מים ומאמנת את פעיליו שלא לדבר על מימון פעילות הארגון, בזכותה של איראן הפך ארגון הג'יהאד האסלאמי לארגון השני בגודלו ברצועת עזה שאיננו חושש לאתגר את שלטון חמאס.

 

מיהו זיאד נח’אלה?

כאמור, זיאד נח’אלה נבחר ב-2018 בבחירות פנימיות לתפקיד המזכ”ל של ארגון הג’יהאד האסלאמי, תפקיד שאותו מילא במשך כשנה כממלא מקום לאחר שהמזכ”ל עבדאללה רמאדאן שלח לקה בשיתוק מוחי, בארגון הכחישו בעקשנות שמועות שנפוצו בעולם הערבי כי עבדאללה שלח הורעל בידי ישראל.

זיאד נח’אלה נולד בעזה ב-1953, הוא בוגר המכון להוראה בעזה, הוא נעצר בשנת 1971 על פיגוע שעשה נגד חיילי צה”ל ונשפט למאסר עולם.

ב-1985 שוחרר מהכלא במסגרת “עסקת ג’בריל” והפך לחבר ב”מועצת השורא” של הארגון בראשותו של פתחי שקאקי.

במהלך שנת 1985 היה לו תפקיד חשוב ביחד עם מקלד חמיד ובשיר אלדבש בהקמת הזרוע הצבאית של הארגון הנקראת כיום “סראיא אלקודס”(פלוגות ירושלים).

אח”כ היה לו חלק נכבד בפעילות הארגון באינתיפאדה הראשונה ב-1987 והוא היה נציג הארגון ב”מפקדה המאוחדת” של האינתיפאדה ברצועת עזה.

ב-1988 הוא נעצר וגורש ע”י ישראל ביחד עם פעילי החמאס והג’יהאד האיסלאמי למחנה מרג’ א-זהור שבלבנון בגלל חלקו באינתיפאדה, לאחר חיסולו של פתחי שקאקי במלטה ב-1995 הוא התמקם בבירות והפך ליד ימינו של ראש הארגון החדש עבדאללה רמדאן שלח.

בינואר 2014 הכלילה אותו ארה”ב ו ברשימת הטרור בגלל תמיכתו בארגוני הטרור ברצועה וחלקו בהברחת נשק לעזה והקציבה פרס של 5 מיליון דולר למי שיביא למעצרו.

ב-2014 נהרגו גיסתו ובנה בהפצצה של צה”ל ברצועת עזה.

בבחירות הפנימיות שנערכו ב-2018 הביס זיאד נח’אלה את מוחמד אלהינדי והשיח’ עבאללה עזאם מרצועת עזה אשר רצו את התפקיד, ונבחר בלחץ איראני כבד.

נח’אלה מקורב למנהיג חזבאללה השיח’ חסן נצראללה והיו לו קשרים הדוקים ביותר עם הגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס “אלקודס” ב “משמרות המהפכה” האיראניים והוא פעל עפ”י הוראותיו, לאחר חיסולו על ידי צבא ארה"ב הידק זיאד נח'אלה את הקשרים עם מחליפו, הגנרל אסמעיל קאאני.

 

נ'חלאה בפגישה עם נסראללה
נ'חלאה בפגישה עם נסראללה

 

מאז שהחל קמפיין “צעדת השיבה” ברצועה הוביל זיאד נח'אלה קו קיצוני מאוד,הייתה לו ביקורת קשה על המודיעין המצרי על כך שהוא איננו משתף אותו בשיחות על הסכם הרגיעה עם ישראל ומחלוקות עם יחיא סינוואר על אופי התגובה נגד ישראל על מותם של מפגינים בגבול הרצועה, זיאד נח’אלה גורס כי המגעים על רגיעה עם ישראל אינם צריכים להפריע לכך שארגוני הטרור ברצועה יגיבו בירי רקטות ופצמ”רים לעבר ישראל בכל פעם שנהרגים מפגינים בגבול וכי המו”מ צריך להתנהל “תחת אש” כדי להרתיע את ישראל.

הוא התרברב כמה פעמים באמצעי התקשורת כי ביכולת ארגונו להפוך את ישובי עוטף עזה ל”מקום שלא ראוי לחיות בו”.

התחזקות מעמד הג'יהאד האסלאמי

מאז מבצע "שומר החומות" ועד היום קיימת מתיחות בין ארגון הג'יהאד האסלאמי לבין חמאס, מדובר בשני ארגונים שהם שלוחות של איראן ברצועת עזה אבל יש ביניהם מאבק על הבכורה  למרות שארגון חמאס הוא גדול יותר עם הרבה יותר אמצעי לחימה וכסף.

על פי גורמים ברצועה, ארגון חמאס האשים כמה פעמים, באזני המודיעין המצרי, את ארגון הג'יהאד האסלאמי כי הוא זה שאחראי להסלמה בגבול הרצועה ובאירועי הטרור על גדר הגבול שהביאו למותו של לוחם מג"ב בראל שמואלי ז"ל.

הבסיס למתיחות בין שני הארגונים נוצר בעקבות ראיון שהעניק זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי, ב-2 באוגוסט שעבר לאתר "ערבי 21" שבו סיפק כותרות ובהן ביקורת על ארגון חמאס.

נח'אלה הביע הסתייגות ברורה מהתיאורים של חמאס לגבי התוצאות של המלחמה האחרונה ברצועה שהציגו אותה כ"ניצחון" על ישראל.

מציג את נשקו
מציג את נשקו

בכל מקרה, התחזקות מעמד הג'יהאד האסלאמי ברחוב הפלסטיני הינה שלב נוסף בתהליך ההקצנה של החברה הפלסטינית, מעמדה של הרש"פ נשחק לגמרי, התמיכה הציבורית במשא ומתן מדיני כדרך לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני יורדת והרחוב הפלסטיני מאמץ את רעיונות "ההתנגדות" של חמאס והג'יהאד האסלאמי.

אירוע הבריחה המוצלח של ששת המחבלים מכלא גלבוע בספטמבר 2021, שחמישה מהם הם אנשי הג'יהאד האסלאמי, הקנתה לארגון כבוד גדול ברחוב הפלסטיני, 5 המחבלים נחשבים בעיני תושבי השטחים ל"גיבורים" שניפצו את אגדת מערכת הביטחון הישראלית הכל יכולה והצליחו להשפיל אותה.

לארגון הג'יהאד האסלאמי יש מסורת של בריחות מהכלא הישראלי, בראש מבצע הבריחה מכלא גלבוע עמד המחבל מחמוד אל-עארדה ששפוט למאסר עולם ועמו אחיו מוחמד אלעארדה,שהינו מרצה גם כן מאסר עולם, השניים שהינם רוצחים מסוכנים ניסו כבר ב-2014 לברוח מהכלא הישראלי אך נכשלו.

הבריחה הראשונה של מחבלי הג'יהאד האסלאמי מהכלא הישראלי הייתה בחודש מאי 1987, 18 שנים לפני נסיגת צה"ל מהרצועה, 6 מחבלים נמלטו מכלא עזה שהיה ממוקם בלב העיר,כמה מהמחבלים חוסלו על ידי צה"ל בעת המצוד אחריהם והשאר נעצרו במהלך הזמן.

גם אז הוכרזו המחבלים הנמלטים כ"גיבורים" מקומיים ותושבי הרצועה עזרו להם להסתתר, אבל השב"כ הישראלי הצליח בסופו של דבר להגיע אליהם.

מזכ"ל הארגון זיאד נח'אלה מפעיל לחצים על ארגון חמאס לבסס את משוואת "גנין-עזה" ולשגר רקטות לעבר ישראל כל אימת שצה"ל מחסל מחבלים באזור ג'נין.

לפני כשבועיים נורתה רקטה  מרצועת עזה לעבר אשקלון, היא יורטה על ידי מערכת "כיפת ברזל" אך ההערכה בצה"ל היא כי היא שוגרה על ידי פעילי ארגון הג'יהאד האסלאמי בתגובה על אירוע חיסול 3 מחבלים בעיר ג'נין, בתגובה תקף צה"ל מטרות חמאס ברצועת עזה.

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי הנקראת "סראיא אלקודס" ערכה לפני כשבועיים תרגיל צבאי רחב היקף ברצועה הנקרא " עזם אלצאדיקין"( נחישות דוברי האמת).

התרגיל התבצע בתיאום עם הזרוע הצבאית של חמאס והוגדר על ידי אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית, כ" תרגיל הכנה למערכה הבאה".

בתרגיל השתתפו מאות לוחמים של הזרוע הצבאית ושוגרו במהלכו רקטות לעבר הים.

בכירים בג'יהאד האסלאמי טוענים כי לזרוע הצבאית יש מלאי של רקטות מתוצרת עצמית שיספיק לכמה שנים, ברצועת עזה אומרים כי  התרגיל התקיים כהפגנת שרירים לקראת ביקורו של הנשיא ביידן בישראל וסעודיה בחודש הבא.

בג'יהאד האסלאמי טוענים כי ירי הרקטות לעבר ישראל יימשך וכי האסטרטגיה של זיאד נח'אלה היא להתיש את ישראל באופן קבוע ולערער את יציבותה.