עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מאותת לביידן: גם באפגניסטן אנו נהיה שותפים לכל הסכם

בפעם השנייה ביקרה משלחת בכירה של הטאליבן באיראן • ממשל ביידן הודיע כי ייבחן את ההסכם של ממשל טראמפ עם הארגון

משלחת של ארגון הטרור טאליבן, בראשותו של מולא עבד אלע'אני בראדר (Mullah Abdul Ghani Baradar) , הסגן הפוליטי של הארגון  וראש הלשכה המדינית שלו בקטר, ביקרה (27 בינואר) באיראן. הביקור התקיים בהתאם להזמנת משה"ח האיראני "להחלפת דעות" סביב הסכם השלום שחתם בראדר בשם הטאליבן עם ממשל טראמפ בפבר' 20 ובסוגיות אזוריות ובילטרליות. משרד החוץ האפגני מסר, כי ממשלת איראן עדכנה אותה בדבר הביקור.

דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח'טיבזאדה Saeed Khatibzadeh)) , אישר את דבר הביקור של משלחת הטאליבן בטהראן ואמר, כי המשלחת אמורה להיפגש עם גורמים איראניים, כולל שר החוץ, ט'ריף, והשליח המיוחד של איראן לנושא אפגניסטן, מחמד אבראהים טאהריאן (Mohammad (Ibrahim Taherian Fard), לדון בתהליך השלום ובנושאים אחרים[1]. בכירים איראנים וכלי התקשורת במדינה הדגישו, כי הביקור מהווה נדבך חשוב במדיניות החוץ האיראנית לפתח ערוצי הדברות עם הפלגים השונים באפגניסטאן המעורבים בתהליך השלום במדינה.

 

שה"ח של איראן זריף מארח את משלחת הטאליבן
שה"ח של איראן זריף מארח את משלחת הטאליבן

 

מוחמד נעים ( Mohammad Naeem) , דובר הלשכה הפוליטית של הטאליבן בקטאר, צייץ (26 ינטואר) כי הביקור עסק ביחסי בין איראן לפקיסטאן, מצב הפליטים האפגנים באיראן והמצב הפוליטי והביטחוני הנוכחי באפגניסטן ובאזור.

מומחד נעים - דובר הטאליבן
מומחד נעים – דובר הטאליבן

בראשית ינואר חדשו נציגי ממשלת אפגניסטן והטאליבן את השיחות ביניהן בקטאר בצל המשך האלימות במדינה. השיחות מתקדמות בקצב איטי נוכח החשדנות הרבה המאפיינת את יחסיהם והיחס להסכם השלום שנחתם בין הטאליבן לארה"ב. כמו כן עדיין לא ברור מה תהיה עמדת ממשל ביידן לגבי הסכם השלום שנחתם בין ממשל טראמפ לבין הטאליבן.

הצדדים הניצים באפגניסטן מתמקדים בדרכי חלוקת מוקדי הכוח הפוליטיים במדינה במטרה לשים קץ למשבר הפוליטי-ביטחוני במדינה.

ראש המעל"ל דוחק בטאליבן להמשיך להרוג חיילים אמריקנים

משלחת הטאליבן נפגשה (27 ינואר) עם עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי (מעל"ל) , שמתח, כצפוי ביקורת על הנוכחות האמריקנית באזור, ואמר כי "וושינגטון מעוניינת בהמשך שפיכות הדמים בין הפלגים האפגנים ולא בפתרון המשבר וכי כל מטרתה היא ליצור מבוי סתום בשיחות הפלגים השונים באפגניסטן".

הוא קרא לשילוב כל הפלגים בשיחות השלום במדינה ואמר כי בטחונה של אפגניסטן במחוזות הגובלים עם איראן הוא גם ביטחונה של איראן ושיתוף הפעולה מצד הטאליבן הכרחי למאבק בארגון המדינה האסלאמית.

למרות הזלזול – איראן לוקחת ברצינות את דברי כוכבי

הוא הציג בפני אלע'ני את נקודות החולשה בהסכם שנחתם בפברואר 20 עם ממשל טראמפ וקבע, "כי לא ניתן לסמוך על ארה"ב וכי איראן תמשיך להילחם בכל שכיר חרב אמריקני באזור". שמח'אני הסית בפועל את הטאליבן להמשיך לפגוע בחיילים אמריקניים כששבח את נחישותם של לוחמי הטאליבן להמשיך במאבק נגד ארה"ב ואף צייץ, כי "מי שבלה 13 שנים וסבל עינויים בגואנטנמו אינו ממהר לוותר על המאבק בארה"ב"

(שמח'אני : נלחם בכל שכיר חרב אמריקני באזור).
(שמח'אני : נלחם בכל שכיר חרב אמריקני באזור).

אלע'ני מצידו הבטיח לשתף פעולה באבטחת הגבול המשותף , בסוגיית הפליטים האפגנים השוהים באיראן ותנועת אנשי עסקים. הוא האשים, מבלי שפרט, את ארה"ב כי הפרה את ההסכם שנחתם "איננו בוטחים בארה"ב ונלחם בכל קבוצה שתהיה שכירת חרב שלה".

ביקור משלחת הטאליבן באיראן מתקיים בצל דברי שה"ח האיראני, בראיון לתחנת הטלוויזיה "טלוע" של אפגניסטן TOLOnews כי "על פי הגדרת ממשלת איראן הטאליבן מוגדר כארגון טרור וממשלת איראן צריכה עדין לבטל החלטה זו".

 

משלחת הטאליבן, בראשותו של מולא עבד אלע'ני בראדר, ביקרה גם לפני שנה (נובמבר 2019) בטהראן ונפגשה עם שר החוץ. אז דווח, כי המשלחת נפגשה גם עם אסמאעיל קאא'ני, מחליפו של קאסם סלימאני, מפקד כח קדס של משמרות המהפכה, לו ניסיון רב בפעילות באזור גבולה המזרחי של איראן – אפגניסטן ופקיסטן. בשנים האחרונות התקיימו באפגניסטן מספר עצרות והפגנות בהן מחו רבים על "שיתוף הפעולה בין איראן השיעית לבין הטאליבן.

תגובת הטאליבן נגד דבריו של זריף
תגובת הטאליבן נגד דבריו של זריף

איתות לממשל ביידן

לעיתוי ביקור משלחת הטאליבן לטהראן משמעות מיוחדת. הוא מתקיים שבועיים לאחר שהחל הסבב השני של השיחות הישירות בין ממשלת אפגניסטן לטאליבן בדוחא וכשבוע לאחר השבעתו של הנשיא ביידן.

נראה, כי באירוח משלחת טאליבן בטהראן מאותתת איראן לממשל הנכנס בארה"ב כי בכוונתה להוות שחקן מרכזי בגיבוש ההסדרים הביטחוניים והסכמי השלום באפגניסטאן ונכונותה של האחרונה לשפר את יחסיה עם ארה"ב. יודגש, כי איראן ממשיכה לראות בנוכחות הצבאית האמריקנית בחצרותיה האחוריות – עיראק, אפגניסטאן (גבול המשתרע על פני 945 ק"מ), מדינות המפרץ הפרסי – משום איום על ביטחונה הלאומי. מנגנוני התעמולה האיראנים קוראים לסילוקה מן האזור ואירגוני טרור הפועלים בחסותה ובמימונה פוגעים על פי הנחייתה בכוחות האמריקניים המוצבים באזור.

לפי שעה, ממשל ביידן החליט להאריך את כהונתו של זלמאי ח'לילזאד ( (Zalmay Khalilzad , הנציג המיוחד של ממשל טראמפ בשיחות עם הטאליבן המקיים קשרים טובים גם עם המשטר האיראני בעיקר בסוגיית הטאליבן. זאת, הגם שקבע במספר הזדמנויות, כי איראן ממלאת תפקיד הרסני ושלילי בשיחות השלום באפגניסטן. יחד עם זאת ממשל ביידן הבהיר, כי ב"בכוונתו לבחון" את ההסכם, והיועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, אף העביר מסר ברוח זו לעמיתו האפגני (22 ינואר).

 

 

הודעת הבית בלבן צטטה את סאליבן שאמר, כי צוותו מעוניין לבחון האם הטאליבן עומד בהתחייבויותיו לנתק את קשריו עם ארגוני טרור, להפחית את האלימות ולנהל שיחות פוריות עם הממשלה ובעלי עניין אחרים במדינה. ברוח זו, שה"ח האמריקני, בלינקן, שוחח עם נשיא אפגניסטן Ashraf Ghani (28 ינואר ) ואמר לו כי ארה"ב תומכת בפתרון המשבר באפגניסטן, אך בוחנת מחדש את ההסכם שחתם ממשל טראמפ ובעיקר את ההתחייבויות של הטאליבן להפסקת האלימות. בלינקן הבטיח לנשיא אפגניסטן כי ארה"ב תמשיך במאמץ בינ"ל לפתרון המשבר .

בתוך כך בקרה משלחת אחרת של הטאליבן ברוסיה (29 יונו') ובמדינות נוספת באזור. מחמד עבאס סטאניקזאי ((Mohammad Abbas Stanikzai, אחד מהנושאים ונותנים מטעם הטאליבן אמר במהלך ביקורו ברוסיה, כי מטרת הביקורים שמקיימים נציגי הטאליבן באזור הוא לנסות ולרתום מדינות שונות להפעלת לחץ על ממשל ביידן כדי שיעמוד בהתחייבויות ארה"ב לסגת מאפגניסטן על פי לוח הזמנים שנקבע בהסכם : "המדינות בהן בקרנו גובלות באפגניסטן ואנו רוצים שהן תהיינה מעורבות בסוגיה, אנו שותפים לדאגתן ומבקשים את תמיכתם בתהליך השלום באפגניסטן". יצוין, כי גם שה"ח האיראני, ט'ריף, נפגש השבוע ברוסיה עם עמיתו לברוב, לדון במספר סוגיות ובהן, בין היתר, סוגיות אפגניסטן, סוריה ותימן במסגרת השת"פ-האסטרטגי האיראני-רוסי '.

שה"ח של איראןזריף, ולברוב במוסקבה במקביל למשלחת טאליבן ).
שה"ח של איראןזריף, ולברוב במוסקבה במקביל למשלחת טאליבן ).

הסכם השלום של טראמפ עומד למבחן

שורשיו של הדיאלוג הבין-אפגני נעוצים בהסכם השלום שנחתם ב-29 פברואר 2020 בין ממשל טראמפ לבין הטאליבן לשים קץ לעשרים שנות מלחמה באפגניסטן.
עפ"י ההסכם ארה"ב ונאט"ו אמורים לצאת מאפגניסטן עד מאי 21 ובמסגרתו כבר צומצמה דרמטית, בלחץ מצד ממשל טראמפ שדחף לנסיגה מלאה, הנוכחות האמריקנית במדינה מ13000- ל2500 חיילים. זאת, בתמורה לערבות מהטאליבן לנהל משא ומתן על הסכם ארוך טווח של הפסקת אש ובכלל זאת ניתוק הקשרים עם "אלקאעדה" ושותפות עם ממשלת קאבול.

עם זאת, דובר הפנטגון, ג'ן קירבי (John Kirby) הבהיר (28 ינו') כי הממשל שב ובוחן את תנאיה הנסיגה, היקפיה ומועדיה בעיקר את התחייבויות הטאליבן להפסקת האלימות והתנערות מהטרור ש"עד כה לא גילה נכונות של ממש לכך".

ממשלתו של נשיא אפגניסטן Ashraf Ghani לא הייתה שותפה לחתימת ההסכם בין הטאליבן לארה"ב ומתחה עליו ביקורת נוכח הוויתורים המפליגים, לטענתה, המגולמים בו לטרוריסטים שרק מחזקים אותם ומגבירים את נחישותם להמשיך באלימות במקום להפחיתה.

'Hamadullah Mohib יועצו לביטחון לאומי של הנשיא, שב והגדיר (24 ינואר) את הטאליבן כארגון טרור המעוניין בהמשך האלימות בקיץ הקרוב. מכל מקום המגעים בין ארה"ב לממשל ביידן צפויים להמשך וכבר התקיימה שיחה בין Mohib ליועץ לביטחון לאומי, סאליבן. מחמד נעים, בכיר הטאליבן בקטאר, דחק השבוע בממשל ביידן לדבוק וליישם את ההסכם שחתם ממשל טראמפ שעתיד, לשיטתו, להביא לסיום "הכיבוש הזר" במדינה ושפיכות הדמים.

איראן – קשרים נמשכים עם אלקאעדה

סוגיה נוספת הקשורה להמשך הנוכחות הצבאית האמריקנית באפגניסטן היא פעילותו של ארגון "אלקאעדה". בראשית ינואר קבע משרד האוצר האמריקני כי ארגון "אלקאעדה" הולך ומחזק את מעמדו בתוך אפגניסטן וממשיך לפעול בחסות הטאליבן באמצעות רשתות סיוע שונות בתחום ההכוונה והמימון.

גורמים ברשת חקאני (Haqqani network) אף בחנו אפשרות להקמת יחידה מיוחדת בשת"פ ובמימון "אלקאעדה". זאת לצד ארגונים טרור (Tehrik-e Taliban Pakistan (TTP ו- al-Qaeda in the Indian Subcontinent (AQIS) הפועלים נגד פקיסטן ומוצאים מקלט באפגניסטן .

שה"ח האמריקני לשעבר מייק פומפאו, אף קבע זמן קצר לפני סיום תפקידו, כי "אלקאעדה" הקים בסיס חדש באיראן וכי איראן מספקו מקלט ותמיכה לארגון הטרור. יוזכר כי אבו מחמד אלמצרי (עבדאללה אחמד עבדאללה) , שעמד מאחורי הפיגועים שבצע ארגון "אלקאעדה" נגד שתי שגרירויות אמריקניות בטנזניה ובקניה, חוסל על ידי (אוגוסט 7 2020) על ידי אלמונים בפרבר יוקרתי של טהראן. אלמצרי, שהיה מבוקש על ידי ה FBI, התגורר בטהראן מאז 2015 לאחר שהוא ועוד ארבע חברי "אלקאעדה שוחררו על ידי ממשלת איראן בתמורה לדיפלומט איראני.

להערכת המודיעין האמריקני גורמים נוספים בארגון "אלקאעדה" נמצאים בשטח איראן וביניהם סיף אלעדל (חרב הצדק) Saif al-Adel, שכנראה החליף את אלמצרי, כמספר 2 ב"אלקאעדה" ; סלטאן יוסף חסן (Sultan Yusuf Hasan) (אלעריף) ומחמד אבטאי( Abd al-Rahman al-Maghrebi) Mohamed Abbatay
שה"ח האמריקני הוסיף כי לא הופתע מנוכחותו של אלמצרי בטהראן שכן הארגון אליו הוא שייך מוצא מקלט באיראן. לדבריו, איראן מאפשרת לארגון לפעול בחופשיות, לגייס כספים ותאן עם תאי הארגון ברחבי העולם ולבצע פעולות נוספות אותן בצע הארגון בעבר מאפגניסטן ופקיסטן ולמעשה טהראן הפכה "למטה המבצעי" של הארגון.

שה"ח האיראני הגדיר את דבריו של פומפאו "שקרים מחרחרי מלחמה". גורמים בממשל ביידן העריכו כי פעולותיו של ממשל טראמפ נגד איראן בשלהי כהונתו נועדו לחבל באפשרות לניהול מו"מ עם איראן סביב חזרת ארה"ב להסכם הגרעין.

אפשרות לפעולה נגד ארה"ב

בשנה האחרונה ולאחר חיסול קאסם סלימאני, בוחנת איראן זירות חדשות לפעול נגד ארה"ב ורואה באפגניסטן כזירה בעלת פוטנציאל מתאים, בייחוד לאור ניסיונו העשיר של מפקד כח אלקדס החדש, קאא'ני, בזירה האפגנית וקשריו החשאיים עם גורמים שונים באפגניסטן. המודיעין הצבאי האמריקאי וה-CIA דיווחו באוגוסט 2020 כי איראן כספים לארגון הטאליבן למימון פיגועים נגד חיילים אמריקאים ומערביים במדינה.

ל"אלקאעדה" הנהגה מפוזרת ביבשות שונות. יחד עם זאת, גם אם "מטה אלקאעדה" המרכזי אינו בטהראן הרי שבשנים האחרונות נמשכים קשרים חשאיים בין איראן השיעית לבין "אלקאעדה" הסונית.

למרות הפערים הדתיים האידיאולוגים העמוקים בין שני הצדדים נמשכים הקשרים ביניהם במעין "נישואי נוחות" המאפשרת לאיראן יכולת תמרון וסיוע לארגון לפגוע בחיילים אמריקנים באפגניסטן, ולשמור על אפשרות להשתמש בארגון גם במבצעים מיוחדים מחוץ לאיראן ביום פקודה. יחד עם זאת איראן מגלה חשדנות רבה ועוקבת מקרוב אחרי הארגון, שלא מבצע פיגועים נגדה, ואם נדרש היא מצרה את צעדיו ופעילותו וברצונה משחררת את הרסן בעיקר כדי להשתמש שני הארגונים לקידום אינטרסיה מבית ופעילות הטרור האזורית שהיא מנהלת.

יתכן כי הסכם בין ארה"ב לטאליבן מפברואר 20 הגביר את הלחץ על פעילי אלקאעדה בשטח אפגניסטן והם רואים עתה באיראן מקלט נוח יותר. זאת במקביל לקשרים בין שני הצדדים בשטח אפגניסטן ויתכן כי הדבר נובע גם מעמדות שונות לגבי היחס אלקאעדה בקרב גורמי כוח שונים בקרב הטאליבן.

מכל מקום לעתיד הסכם השלום בין ממשל טראמפ לטאליבן, שעתה נמצא "תחת מעקב" ונבחן מחדש ממשל ביידן, חשיבות רבה לגבי עתיד פעילותו של "אלקאעדה" במדינה כמו גם על קשריו ונוכחותו באיראן.

על רקע זה נראה כי איראן, לצד אירוחה את משלחת הטאליבן, בפעם השנייה בתוך שנה, תמשיך להפעיל את סוכניה באפגניסטן, להמשך הקשרים עם הטאליבן ואלקאעדה, בניסיון להפעיל לחץ על ממשל ביידן להכיר בה גורם חשוב בקביעת עתידה הפוליטי והביטחוני של שכנתה ממזרח. במסגרת זו העלתה איראן אפשרות לשלב את "חטיבת פאטמיון" המורכבת מאפגנים שיעים מקרב הפליטים באיראן בשמירת היציבות באפגניסטן (ראה להלן).

("מזאר שריפ" - סרט על רצח הדיפלומטים האיראנים - זיכרון היסטורי )
("מזאר שריפ" – סרט על רצח הדיפלומטים האיראנים – זיכרון היסטורי )

זמנים משתנים

לאיראן נותר חשבון היסטורי פתוח וזיכרון צורב עם הטאליבן. ב-8 אוגוסט 1998 תקף הטאליבן את הקונסוליה האיראנית בעיר מזאר-ה שריף, באפגניסטן, והרג 11 דיפלומטים איראניים וכתב IRNA , תקרית שהביאה את איראן אל סף התערבות צבאית באפגניסטן.

איראן אף הפיקה סרט Mazar Sharif סביב האירוע (2015). איראן הבליגה אז אך מעת לעת פעלה נקודתית נגד גורמים בטאליבן לצד יצירת קשרים עמם בעיקר לאחר המערכה האמריקנית באפגניסטן מאז פיגוע התאומים. יוזכר, כי במהלך הפלישה האמריקנית לאפגניסטן (2001) התירה איראן לארה"ב להשתמש במרחב האווירי שלה כדי לתקוף באפגניסטן כדי לבוא חשבון עם הטאליבן הסוני שצבר עוצמה במדינה והיווה איום על גבולה, אך בהמשך , נוכח התמשכות המלחה באפגניסטן והשתנות הנסיבות הגיאו-אסטרטגיות באזור והנוכחות האמריקנית על גבולה, העניקה מקלט לפליטים אפגנים ובהם חמזה בנו של אסאמה בן לאדן ומספר שתים בארגון מחמד אלמצרי שחוסל בטהראן ואף העניקה סיוע למספר קבוצות טרור באפגניסטן הפועלות נגד הכוחות האמריקניים.

 

לוחם בחטיבת פאטמיון
לוחם בחטיבת פאטמיון

שר החוץ האיראני אמר לפני כחודש בראיון ל- TOLOnews כי "לא סלחנו ולא שכחנו" את הרצח הזה, אך הוסיף כי בהתחשב ב"מציאות הנוכחית", איראן רואה עתה בארגון הטאליבן "כחלק מהפתרון" בבעיות של אפגניסטן.

יודגש, איראן מארחת בתחומה למעלה משלושה מיליון אזרחים אפגניים (מתוכם כמיליון פליטים) באדמתה. חלקם אף התחתנו עם אזרחי איראן. שהיית הפליטים באיראן ומצוקתם הכלכלית מנוצלת על ידי גורמי ביטחון (משה"מ ומודיעין) איראניים לגיוס למיליציות שיעיות שונות וכן להפעלת סוכנים בשטח אפגניסטן.

לעיתים מאיימים המגייסים בגירוש המשפחה מאיראן אם הם נתקלים בסירוב. במהלך "האביב הערבי" ארגנה איראן מסגרת מיליציונית מתוך השיעים האפגניים השוהים באיראן תחת השם "חטיבת פאטמיון" (לואא' פאטמיון) (Fatemiyoun Brigade) אותם הטילה איראן אל המערכה באזורים שונים בסוריה בסוריה לאחר שאומנו בשטחה. רבים מהם מצאו בה את מותם. הארגון נכלל ברשימת הטרור של ארה"ב.

ב-דצמ' 2019 נהרג בסוריה מפקד לואא' פאטמיון מחמד ג'עפר אלחסיני (אבו זינב) . ב-26 ינואר דווח כי כמה לוחמי מן המיליציה האפגניות נהרגו בסוריה בהגנה על המקומות הקדושים לשיעה. אחד מהם נראה בציוץ כשהוא מצוייד ברובה צלפים איראני "ציאד", (AM-50 Sayyad) המיוצר על פי מודל רובה הצלפים האוסטריSteyr HS .50 בו משתמש גם החמא"ס בעזה ומיליציות שיעיות עיראקיות הפועלות נגד הכוחות האמריקנים.

(פאטמיון בשר תותחים של איראן בסוריה).
(פאטמיון בשר תותחים של איראן בסוריה).

 

ממשלת קאבול וארגון הטאליבן הביעה מחאה על הקמת החטיבה וציינו כי הם לא רואה בעין יפה שאיראן הפכה את אזרחי אפגניסטן כ"בשר תותחים" לקידום מטרותיה באזור והתנגדה גם לשילובם במסגרת המלחמה ארגון המדינה האסלאמית.

איראן הציעה לשלב את המיליציה האפגנית במאבק במדינה האסלאמית באפגניסטן עצמה לאור הניסיון שצברה בסוריה. שה"ח האיראני אמר "כי מדובר בכח המאומן ביותר היכול לסייע לממשלת אפגניסטן במלחמתו במדינה האסלאמית". אך, ברי, לכל שכח כזה יכול רק לעודד מאבק כתתי בין סונים לבין שיעים באפגניסטן (המהווים כ 10-15 אחוז באפגניסטן). בחודשים האחרונים בוצעו כמה פיגועים נגד שיעים אפגנים. .ממשלת אפגניסטן דחתה את ההצעה בטענה שהגבר רק יגביר את חוסר היציבות במדינה.

בסיכומו של דבר אפגניסטן מהווה עבור איראן אתגר מורכב המגלם סיכונים וסיכויים והיא מתמרנת ביניהם בזהירות רבה הן מבחינה דיפלומטית והן מבחינה ביטחונית נוכח הגבול המשותף הארוך ביניהם ומדיניותה להרחיק סכסוכים פעילים ואויבים מגבולותיה .

במסגרת זו חותרת איראן להוצאת הכוחות האמריקניים מאפגניסטאן, ועד אז מעודדת פיגועים נגדם ואף מספקת אמצעי לחימה לקבוצות שונות לצורך כך. זאת, כחלק במסגרת האסטרטגיה הכוללת שלה "לאזור נקי מכוחות אמריקניים" ולהחלשת דימויה של ארה"ב באזור. יצוין, אפגניסטן מהווה עבור ארה"ב אחד הבסיסים לאיסוף מודיעין על כח אלקדס בפרט ועל משמרות המהפכה בכלל.

לפי שעה איראן מנצלת בציניות את נוכחות הפליטים האפגנים בשטחה ומשתמשת בהם במסגרת מדיניות הפעלת הכוח באמצעות הטרור באזורים שונים במזה"ת (בעיקר בסוריה) ואף מנסה להחזיר חלק מהם, הפועלים סמסגרת לאפגניסטאן לאחר שגוייסו למליציות שיעיות ("חטיבת הפאטמיון" הפועלת בסוריה) שהקימה כדי לנסות ולהשיג באמצעותן השפעה פוליטית-דתית-ביטחונית באפגניסטן, הצעה שנדחתה על י ממשלת אפגניסטן , אך ברור כי נוכח הגבולות הפרוצים עשרות מהלוחמים השיעים שאומנו באיראן ולחמו בסוריה ימצאו את דרכם חזרה לאפגניסטן.

(קריקטורה בעיתון "כיהאן לונדון" (אופוזיציה) :משלחת טאליבן ששלטה באפגניסטן בין השנים 1995-2000 והמיטה אסון על המדינה מגיע לרפובליקה האסלאמית של איראן לשיחות "שלום" )
(קריקטורה בעיתון "כיהאן לונדון" (אופוזיציה) :משלחת טאליבן ששלטה באפגניסטן בין השנים 1995-2000 והמיטה אסון על המדינה מגיע לרפובליקה האסלאמית של איראן לשיחות "שלום" )

מכל מקום, סוגיית אפגניסטן, שככל הנראה רחוקה מפתרון, נוכח חילוקי הדעות באפגניסטן ובארה"ב סביב נסיגת הכוחות וההתחייבויות בהסכם עם ממשל טראמפ, מהווה קלף נוסף בידי איראן במסגרת המשא ומתן הצפוי עם ארצות הברית בסוגיית הגרעין.

מעבר לזאת, תנסה איראן להמחיש לארה"ב את יכולתה להשפיע (בעיקר לשלילה) על הזירה האפגנית וכן על סוגיות אזוריות אחרות (עיראק, סוריה, תימן) ולאותת כי ללא שיתוף פעולה עמה לא ניתן יהיה להגיע להסדרים באזורים אלה. איראן תשאף לנתק סוגיות אלה מסוגיית הסכם הגרעין, אך יתכן כי נוכח נכונותו של הממשל האמריקני, לשוב למסגרת הסכם הגרעין (JCPOA2 כהגדרת "הטהראן טיימס"), תמשיך איראן לזכות ל"יד חופשית" בניהול המערכה האזורית שהיא מנהלת. מינוי של רוברט מאלי לתפקיד השליח המיוחד לאיראן, יותר מרומז על מגמה זו.

 

 

 

 

[1] https://t.me/Tasnimnews_af/78311

[2] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/11/07/2440111/%D8%AE%D8%B7%DB%8C%D8%A8-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%DB%8C%D8%A6%D8%AA-%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D9%84-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

[3] https://twitter.com/alishamkhani_ir/status/1354375807175692288  ; https://twitter.com/alishamkhani_ir/status/1354381259879948290

[4] https://t.me/Tasnimnews_af/78311

5 https://tinyurl.com/TKBZRFtasnim3101 ; https://www.tehrantimes.com/news/457588/Zarif-meets-with-Taliban-delegation-in-Tehran

[6] http://kayhan.ir/en/news/87145/all-roads-of-peace-lead-to-tehran

[7] https://www.state.gov/secretary-blinkens-call-with-afghan-president-ghani/ ; https://tinyurl.com/TKBZRFtasnim3101

[8] https://tolonews.com/afghanistan-169602?utm_source=dailybrief&utm_medium=email&utm_campaign=DailyBrief2021Jan29&utm_term=DailyNewsBrief

[9] https://tinyurl.com/ZarifRussiaIRNA2601

[10] https://twitter.com/IrCountDown/status/1354023671300562944

[11] https://www.militarytimes.com/news/your-military/2021/01/15/us-down-to-2500-troops-in-afghanistan-as-ordered-by-trump/

[12] https://oig.treasury.gov/sites/oig/files/2021-01/OIG-CA-21-012.pdf

[13] https://www.fbi.gov/wanted/wanted_terrorists/abdullah-ahmed-abdullah

[14] https://tinyurl.com/Mazar-e-Sharif1998

[15] https://tinyurl.com/FATAMYOUN2019

[16] https://twitter.com/pourya08/status/1353947206684987393

[17] https://www.instagram.com/p/CKotwM8HEdl/