התראות

תוכנית טראמפ לעזה: מה חושבים האמריקאים?

תוכנית טראמפ "להעביר" פלסטינים מעזה למדינות שכנות זוכה לתגובות מעורבות ברחבי העולם • כעת, מחקר המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון בדק מה חושבים האמריקאים עצמם
שיתוף
מה חושבים האמרקאים על תוכנית הנשיא דונלד טראמפ? (realdonaldtrump/instagram)
הנשיא דונלד טראמפ בעצרת בגרינוויל, צפון קרוליינה בשנת 2019. (realdonaldtrump/instagram)

תוכן העניינים

מהן עמדות האמריקאים ביחס לתוכנית טראמפ לעזה וכיצד משפיעים מסרים מוטים על דעת הקהל? | הנשיא טראמפ העלה לאחרונה את האפשרות "להעביר" פלסטינים מעזה למדינות שכנות בזמן שרצועת עזה "מנוקה". במחקר חדש, בדקנו שתי קבוצות אקראיות תואמות של 255 אמריקאים לדעתם על התוכנית. סיפקנו לכל קבוצה גם מבוא שהיה מוטה בעד התוכנית או נגדה. לפני הצגת התוכנית נשאלו שתי הקבוצות על אהדתן לישראל, חמאס והפלסטינים. התוצאות שלנו הראו אהדה חזקה לישראל לעומת חמאס, אך אהדה רבה יותר כשנשאלו על "פלסטינים, אך לא חמאס" ואהדה ל"שני הצדדים" במידה שווה. הקבוצה שקיבלה את המסר המוטה בעד התוכנית הראתה עלייה ניכרת בהסכמה לתוכנית מאשר הקבוצה שקיבלה מסר נגד התוכנית. התוצאות מצביעות על כך שתוכניתו של טראמפ עשויה לזכות לתמיכה משמעותית בארה"ב, וכי מסרים המקדמים אותה יכולים לחזק תמיכה זו.

בשיחה עם כתבים באייר פורס וואן ב-27 בינואר 2025, הנשיא טראמפ הציג תוכנית "לנקות" את עזה על ידי פינוי מספיק מהאוכלוסייה כדי ליצור "לוח נקי".1 בעוד טראמפ אמר כי קיים שיחות עם מנהיגי מצרים וירדן, התגובות בעולם הערבי לתוכנית הן בעיקר שליליות, כאשר שרי החוץ הערבים פרסמו הודעה המתנגדת לתוכנית.2

למרות השאלות האם התוכנית ריאלית או לא, טראמפ ממשיך לקדם אותה וחזר על כוונתו ללחוץ על מנהיגי האזור המקומיים לקבל אותה.3

התוכנית שונה מכל תוכנית קודמת של כל ממשל אמריקאי. פרטים בנוגע לתוכנית לא נדונו ולא הוצעו, וישנן ספקולציות אם היא מיועדת ל"העברה" קבועה או רק ליישוב מחדש זמני עד לשיקום פיזי של עזה. מבחינת ישראל, התוכנית השתררה בעיקר שתיקה רשמית, אם כי היא דומה להצעות שהציעו חברי הכנסת דני דנון ורם בן ברק בנובמבר 2023. 4

מחקר נוכחי

הכוונה שלנו הייתה לאמוד את תגובות האמריקנים להצעה ולראות אם האופן שבו היא ממוסגרת ישפיע על התמיכה בה. לשם כך, בחרנו באופן עצמאי שתי קבוצות אקראיות, שתיהן מייצגות אוכלוסייה מאוזנת בארה"ב, והצגנו בפניהם את אותן שאלות לגבי התוכנית, אך לכל קבוצה יש מבוא שונה. קבוצה אחת קיבלה מבוא "בעד תוכנית", והשנייה מבוא "אנטי-תוכנית". לפני הצגת המבוא, שאלנו את השאלה הבאה לכל קבוצה:

מי לדעתך ראוי לאהדה רבה יותר במלחמה בין ישראל לחמאס?

האפשרויות היו: ישראל, חמאס, פלסטינים – אבל לא חמאס, יהודים – אבל לא ישראלים, לאף אחד מהצדדים לא מגיעה שום אהדה, לשני הצדדים מגיעה מידה שווה של אהדה, ו-DK/לא בטוח.

שאלה זו זהה לזו שנשאלה במחקר קודם שערכנו בדצמבר וביוני 2024 על מדגם כללי ומאוזן של אמריקאים. המחקר הנוכחי נערך בין התאריכים 29-30 בינואר 2025, והשתתפו בו 255 נבדקים בכל קבוצה (מרווח טעות +-6%). להלן התוצאות:

קבוצה 1

קבוצה 2:

התוצאות מראות שהפיצול בתשובות בשתי הקבוצות זהה, בדומה להתפלגויות שמצאנו במחקרים הקודמים שלנו. משמעות הדבר היא שכל קבוצה חלקה מאפיינים בסיסיים הקשורים לסנטימנט כלפי הצדדים בסכסוך. בעקבות שאלה זו, הצגנו את המבוא בעד התוכנית לקבוצה אחת ואת המבוא נגד התוכנית לקבוצה השנייה, ולאחר מכן הצגנו את השאלות האחרות שלנו. מכיוון שהסנטימנט הבסיסי כלפי הצדדים בשתי הקבוצות היה דומה, כל הבדל שנמצא בדפוס התשובות לשאלות הבאות יכול היה להיות פונקציה של המבואות השונים שהוצגו לכל קבוצה. שתי ההקדמות היו בנות 172 מילים בדיוק.

קבוצה 1, קבוצת התומכים בתוכנית, קיבלה את ההקדמה הבאה:

הנשיא טראמפ הציג הצעה להעביר פלסטינים מעזה למדינות כמו ירדן ומצרים, כך שניתן יהיה לשקם את עזה ללא התערבות חמאס או ניסיונות להקים מחדש תשתיות טרור. בנייה ליציבות בעזה תהיה התחלה חדשה לאזור כולו, הפוגה לאזרחיו משלטון הדיכוי של חמאס ומהאינדוקטרינציה הג'יהאדיסטית שלו. פינוי זמני של עזה יסייע לדה-רדיקליזציה של אוכלוסייתה בכך שיאפשר לאזרחים מן השורה לחיות חיים אזרחיים יצרניים במדינות יציבות יותר. אם המעבר יבוצע בתמיכה בינלאומית איתנה, הוא עשוי לספק לפלסטינים עקורים תנאי חיים טובים יותר, הרחק מהאלימות המונעת על ידי טרור שאליה הורגלו. היא גם תספק הקלה לאלפי ישראלים בקהילות מדבריות קטנות ומודרות, שחיו תחת ירי רקטות, בלונים, רחפנים והתקפות טרור מאז עליית חמאס לשלטון ב-2007, שעיכבו את התפתחותם ושיבשו את חיי היומיום שלהם. הנשיא טראמפ אמר כי ההצעה תאפשר חיים ללא הפרעה ותאפשר לתושבי הרצועה לחיות באזורים בטוחים ונוחים יותר.

קבוצה 2, קבוצת המתנגדים לתוכנית, קיבלה את ההקדמה הבאה:

הנשיא טראמפ הציג הצעה להעביר פלסטינים מעזה לירדן ולמצרים, ובעבר הציע לשלוח אותם לאינדונזיה ולאלג'יריה, תוך התעלמות מזכויות הילידים שלהם. הצעתו של טראמפ לטיהור אתני מפרה את החוק הבינלאומי בכך שהיא עוקרת בכוח את תושבי עזה ממולדתם. הן ירדן והן מצרים דחו את התוכנית וראו בה נטל ביטחוני וכלכלי מערער. הפלסטינים מתנגדים להצעה, טוענים לזכות להישאר באדמתם וחוששים מעקירה קבועה ולא ממעבר זמני לאחר חודשים של עקירה בתוך הרצועה, כשהם חיים באוהלים לאחר שישראל הפציצה והרסה את בתיהם וביצעה רצח עם. תושבי עזה, החיים תחת מצור ישראלי וכיבוש אכזרי בכלא באוויר הפתוח, נשלטים לחלוטין על ידי ישראל, ישות קולוניאליסטית-מתנחלית האשמה בפשעי מלחמה. בנוסף, מבחינה לוגיסטית, העברת יותר ממיליון אנשים אינה מעשית ומוטלת בספק מבחינה אתית, מה שהופך דיור ושילוב של אוכלוסייה גדולה במקומות אחרים לבלתי אפשריים. מטרת תוכנית טראמפ היא אתנו-מדינה שתמחק את הנוכחות, הזהות והזכויות הפלסטיניות, ותסלים במקום לפתור סכסוכים אזוריים.

לאחר ההקדמה נשאלה כל קבוצה את השאלות הבאות:

  1. הנשיא טראמפ הציע ליישב מחדש את תושבי עזה במדינות השכנות. האם אתם:

מסכים מאוד / לא מסכים + אין לי מספיק מידע או הבנה כדי לקבל החלטה

  1. עד כמה לדעתך נושא עזה חשוב לארה"ב?

חשוב ביותר / בכלל לא חשוב

  1. העברת אזרחים עזתיים, לפי הצעתו של הנשיא טראמפ, תקטין את ההסתברות שהם יפנו לטרור בעתיד.

מסכים מאוד / לא מסכים + אין לי מספיק מידע או הבנה כדי לקבל החלטה

תוצאות: דעת הקהל האמריקאית על תוכנית טראמפ לעזה

שאלה 1

קבוצה 1: בעד התוכנית

קבוצה 2: נגד התוכנית

מהתבוננות בנתונים עולה כי בקבוצת המבוא התומך בתוכנית, קרוב לשליש (32.2%) הסכימו עם תוכנית טראמפ, ואילו בקבוצת המבוא נגד התוכנית, כרבע מהמשיבים (24.7%) הסכימו. בשתי הקבוצות, ל-37% (נגד תוכנית) ול-43% (בעד תוכנית) לא הייתה דעה או שהרגישו שאין להם מספיק מידע כדי להחליט. שיעור אי ההסכמה עם התוכנית בקבוצת ה"בעד" עמד על 25.5%, ואילו בקבוצת ה"אנטי" על 46.2%. בעוד שניתוח סטטיסטי פורמלי לא הראה הבדל סטטיסטי משמעותי בין שתי הקבוצות, הדבר נובע בעיקר מגודל המדגם, שכן הכפלת המדגם שלנו באותו דפוס תוצאות הייתה מניבה תוצאת ניתוח סטטיסטית המצביעה על הבדל משמעותי מאוד.

שאלה 2

קבוצה 1: בעד התוכנית

קבוצה 2: נגד התוכנית

כאן, 82% מקבוצת תומכי התוכנית סברו כי נושא עזה הוא לפחות בעל חשיבות מסוימת לארה"ב, בעוד 75% מקבוצת האנטי-תוכנית סברו כך. הבדל זה אינו חזק כמו ההבדל שהוצג בשאלה הראשונה.

שאלה 3

קבוצה 1: בעד התוכנית

קבוצה 2: נגד התוכנית

יותר מ-28% מקבוצת תומכי התוכנית סברו כי התוכנית תסייע בהפחתת הטרור, בעוד שרק 19% מקבוצת מתנגדי התוכנית סברו כך. כמו בשאלה הראשונה, נראה שההבדל כאן משמעותי. כמו בשאלה הראשונה, נראה שההבדל כאן משמעותי.

דיון

כמו במחקרים קודמים שלנו, הסנטימנט כלפי ישראל לעומת חמאס לעומת הפלסטינים מראה סנטימנט חיובי חזק לישראל בהשוואה לחמאס, אך פחות בהשוואה למונח הגנרי יותר והלא נגוע בטרור "פלסטינים". אנו רואים שוב גישה חזקה של "שני הצדדים", שבה כל צד נתפס בחיוב (בעוד שהכוונה הן לישראל והן לחמאס, ייתכן שהנשאלים רואים את "שני הצדדים" כישראל ואת "הפלסטינים").

תוכנית טראמפ, בוודאי הצעה "מחוץ לקופסה", זכתה לתמיכה של בין 24% ל-32% מהנשאלים. הצגת ה"פרו-תכנית" הביאה לקפיצה ברמת התמיכה בתוכנית ולתחושה כי התוכנית תפחית את הסיכוי לחזרת תושבי הרצועה לטרור בעתיד (28% לעומת 19%). בעוד שההבדלים בתוצאות שלנו לא הגיעו למובהקות סטטיסטית, סביר להניח שזה נובע מגודל המדגם שלנו, שכן הגדלת גודל המדגם הייתה מניבה הבדלים מובהקים סטטיסטית עם דפוס התוצאות. על אף ההיבט הסטטיסטי הפורמלי, נראה כי ההבדלים הנצפים שמצאנו מצביעים על כך שהמסרים הכלולים בהצהרת "בעד התוכנית" משפיעים על התוצאות, ומגדילים את הסיכוי לתמיכה בקרב המשיבים שלנו.

מסקנה: מה חושבים האמריקאים על תוכנית טראמפ לעזה?

הרעיון של העברת אזרחים פלסטינים אל מחוץ לשטח שבשליטת ישראל (המכונה לעתים קרובות "טרנספר") נשקל מאז ומתמיד מחוץ לקונצנזוס הבינלאומי.5 נראה כי תוכנית טראמפ זרקה קלף פרוע לדיפלומטיה הקונבנציונלית, שבאופן מסורתי החזיקה ב"שתי מדינות לשני עמים" באופן רשמי כאופציה המעשית היחידה בדינמיקה הישראלית-פלסטינית, למרות הבעיות הכרוכות בגישה זו.6 התמיכה המשמעותית יחסית בקרב מדגם אקראי של אמריקאים בתוכנית טראמפ, במיוחד כאשר מוצגים בפניה טיעונים חיוביים בעד התוכנית, מציבה אתגר לגישות דיפלומטיות סטנדרטיות ופותחת דיון בחלופות לגישת "פתרון שתי המדינות" המקובלת עד כה בעולם.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am

Close