עבור לתוכן העמוד
Menu

#iranregimechange: שעת הכושר להחלפת המשטר באיראן

אזרחי רושמים על כפות ידיהם את ההשטאג כדי שלא יחשבו כי רובוטים מבצעים זאת • סגן שה"ח : קו ההגנה של איראן עובר בסוריה ועיראק

באיראן שטרם התאוששה מהחלטת טראמפ לסגת מהסכם הגרעין,  עדין מנסים לעכל ולעבד את "נאום 12 הנקודות" של מזכיר המדינה מייק פומפאו. ההנהגה המדינית-דתית-צבאית של איראן משדרת עמדה נחושה המדגישה כי אין כלל מקום לדיון מחודש  בהסכם הגרעין, מציבה שורת תנאים מבישים לאירופה להמשך המשא ומתן ליישומו, מדגישה כי ביכולתה להתמודד בהצלחה עם כל לחץ חיצוני (סנקציות) ומזהירה כי אם לא יצלחו המאמצים לשימורו תחודש תוכנית הגרעין.

לראיון בנושא ב YNET:

ניכר מאמץ ממוקד של הנהגת איראן להעמיק את המחלוקות בין ארצות הברית לבין השותפות האירופאיות(EU3) להסכם הגרעין ששרי החוץ שלהן הבהירו לאחרונה כי בכוונתם להישאר במסגרת ההסכם[1] [2]  וכי אי יישומו יוביל למשבר במזה"ת.

מעבר לזאת, הבהירו בכירי המשטר כי הסיוע ל"מחנה ההתנגדות" ("חזבאללה", חמא"ס) ימשך שכן מהווה נדבך מרכזי באסטרטגיית הביטחון האיראני ומרכיב מרכזי במדיניות המשטר.

מנגד, אזרחי איראן הביעו (בעיקר בראיונות ודיווחים לכלי תקשורת בינלאומיים בשפה הפרסית) חשש רב מפני העתיד ובעיקר מהשפעת הסנקציות, הביעו תמיכה בנאומו של פומפאו ובצורך בשינוי המשטר. גולשים רבים מסמנים את ההאשטאג (#IranRegimeChange) על חלקים בגופם [3]כדי להוכיח כי לא מדובר ברובוט….. כמו כן הדגישו את המחירים המאמירים שכבר משלם וצפוי לשלם האזרח האיראני על הרפתקאות המשטר בתימן, בסוריה, בלבנון ובתמיכה בחזבאללה ובחמא"ס על חשבון העם האיראני.

התקשורת האיראנית הממלכתית השמיטה חלקים מדבריו של פומפאו בהם נמתחה ביקורת על המנהיג ח'אמנהאי וכך נכתב:

Iran’s leaders can change all of this if they choose to do so. Ali Khamenei has been supreme leader since 1989. He will not live forever, nor will the Iranian people abide the rigid rules of tyrants forever[4]

עוד נאמר בהתייחסות אל רוחאני ואל שר החוץ טאריף (כפרסום – "פייק ניוז") שפומפאו טען כי רוחאני אחראי לסבלם הכלכלי הקשה של אזרחים איראנים[5].פארס ניוז, הסיר את הפוסט אחר כך לאחר שהתגלה כי פעל כחרב פיפיות.

בתגובה כתבו מספר גולשים "תפסיקו לשקר צפינו בשידור החי (של דברי פומפאו)"[6] [7].  הגולשים נצלו את הדימיון בין פאלס ניוז (פייק ניוז בפרסית ) ופארס ניוז (סוכנות הידיעות פארס המזוהה עם משמרות המהפכה.

תגובת האזרחים באיראן
תגובת האזרחים באיראן

תגובת בכירי המשטר

המנהיג: אי עמידה אירופאית בתנאי איראן תוביל לחידוש הפעילות הגרעינית

מנהיג איראן, ח'אמנהאי, הגיב (במהלך סעודת תום הרמדאן בפני צמרת המשטר ובהם הנשיא ) לנאום מזכיר המדינה האמריקאי, וזאת לאחר שלושה ימים. ח'אמנהאי אמר כי מאז ראשית המהפכה מגלה ארה"ב עויינות לרפובליקה האסלאמית וממנה יש להפיק מספר לקחים. ח'אמנהאי הציב במהלך נאומו שורת תנאים למדינות אירופה. הוא אמר כי מספר חברות אירופאיות כבר עזבו, חלקן בדרך לעזוב או לא בטוחות אם תשארנה. איראן לא יכולה לבסס את הכלכלה שלה על  הסכם הגרעין  או הסכמים בינלאומיים אחרים , הEU3 כבר הפרו בעבר הבטחות שנתנו לאיראן, עתה עליהן להוכיח כי לא יחזרו על כך, עליהן גם לפצות את איראן על שתיקתן בשנתיים האחרונות נוכח הפרת ההסכם מצד ארה"ב. התנאים שהציב ח'אמנהאי :

  • ארה"ב דחתה את החלטת מועבי"ט 2231 (אישור הסכם הגרעין) על אירופה להעלות הצעת החלטה חדשה נגד ההפרה האמריקנית את החלטה 2231.
  • על אירופה להתחייב לא להעלות את סוגיית הטילים והסוגיות האזוריות (מעורבותה של איראן במזה"ת)
  • על אירופה להתנגד לכל סנקציות נגד איראן ובמיוחד לעמוד איתן מול סנקציות אמריקניות
  • על אירופה לערוב לכך שנפט איראני יימכר כולו. אם ארה"ב תחבל במכירת הנפט האיראני על איראן להיות מסוגלת למכור אותו ככל שתחפוץ. על אירופה לערוב לכך שהיא תפצה על כל אבדן בכך שתקנה את הנפט האיראני
  • על בנקים באירופה לערוב להעברות כספים עם מול איראן (במערכת העברת הכספים הבינלאומית). אין לנו כל מחלוקת עם ה 3EU אך על פי ניסיון העבר אין אנו בוטחים בהן…שלוש המדינות כבר הוכיחו כי בנושאים הרגישים ביתר הן פועלות על פי התכתיב האמריקני.

ח'אמנהאי הזהיר כי אם האירופאים יגררו רגלים במו"מ, לאיראן שמורה הזכות לחדש את פעילויותיה בתחום הגרעין. "כשניווכח כי הסכם הגרעין חסר תועלת, אחת מדרכי הפעולה העומדות לפנינו היא חידוש כל הפעילויות שנעצרו (העשרת אורניום)" הוא הוסיף כי "אוייבנו מקמו את חדר המלחמה שלהם במשרד האוצר (האמריקני, האחראי על הטלת הסנקציות ופיקוח עליהן), במקום במרד ההגנה. על גם אנחנו נמקד את התמודדותנו עם אויב ממאיר זה במשרדים הקשורים לכלכלה ומשרד החוץ חייב לשת"פ פעולה"[8]. בהקשר זה מתח ח'אמנהאי ביקורת על ממשלות איראניות שגילו גמישות מול ארצות הברית ואמר כי התנהלות כזו תהפוך את הבית הלבן ליהיר ועוין יותר,

בד בבד באתר האינטרנט של המנהיג בשפה האנגלית מופיעים מספר איורים וקריקטורות בוטות בגנות הנשיא טראמפ המתייחסות לדברי ח'אמנהאי לפיהן גופו של טראמפ יהיה למאכל תולעים בעוד איראן תמשיך לעמוד איתן[9].

קריקטורה באיראן כנגד הנשיא טראמפ
קריקטורה באיראן כנגד הנשיא טראמפ

 

נשיא איראן : מי אתם בכלל ?

נשיא איראן, חסן רוחאני, משושביניו העיקריים של הסכם הגרעין, תקף בעקבות הדרישות שהוצבו בנאום פומפאו, בחריפות את ארצות ברית והתריס "מי היא ארה"ב המחליטה עבור כל העולם?… כל מדינות העולם רוצות לשמור עצמאותן בקבלת החלטות. אולי אמריקאים יוכלו לקדם חלק ממטרותיהם בכמה מקומות אך ההיגיון לא מקבל שהם יחליטו ויקבעו דברים עבור כל העולם…אדם שעד לא מזמן עבד בארגון ריגול (פומפאו, לשעבר ראש ה CIA), ומכהן עתה בתפקיד מזכיר המדינה , רוצה לקבוע את גורלנו! מי מסכים לכך? הדבר בלתי מקובלת לחלוטין. מי אתם בכלל שתרצו לקחת את גורל איראן והעולם בידיכם? ושתחליטו מה איראן צריכה לעשות בתחום הטכנולוגיה גרעינית ומה לא לעשות…הרי דברים אלה נאמרו כבר לפני 15 שנה ע"י ג'ורג' בוש הבן ואף אמריקאים אחרים הבינו לאחר מכן בעצמם שטעו ועשו צעדים כדי לתקן את שגיאות העבר שלהם אך מגיע עתה קומץ חדש של אנשים וחוזר על אותם הדברים…"[10].

יו"ר המעל"ל : הסיוע לחמא"ס ולחזבאללה יימשך

יו"ר המועצה העליונה לביטחון לאומי (מעל"ל) Ali Shamkhani עלי שמח'אני, אמר כי אין כל חדש בהצהרותיו של פומפאו והן אינן אלא "אסופה של כל גחמותיו וחלומותיו של הנשיא טראמפ" . הוא הוסיף כי הדרך בה תמשיך איראן בתוכנית הגרעין שלה נקבעה בהסכם הגרעין (JCPOA (Joint Comprehensive Plan of Action וכי תיק הגרעין שנסגר לא יפתח עוד לעולם".

יו"ר המועצה העליונה לביטחון לאומי (מעל"ל) Ali Shamkhani עלי שמח'אני
יו"ר המועצה העליונה לביטחון לאומי (מעל"ל) Ali Shamkhani עלי שמח'אני

בהקשר זה אמר כי השיחות שמנהלת עתה איראן עם אירופה תהוונה את  המבחן האחרון לראות אם אירופה תוכל לגלות עצמאות נוכח התכתיבים האמריקניים…אם היא לא תהיה מסוגלת להגן את האינטרסים שלה ושל איראן מול גישתו הלא הגיונית והלא חוקית של הנשיא טראמפ, אין כל טעם להמשיך ולעבוד מולה". אשר להאשמות פומפאו לגבי מעורבות משה"מ (כח אלקדס) בטרור אמר שמחאני, כי "משמרות המהפכה מהווים חלק מהממסד האיראני וזרוע עוצמתית של המהפכה האסלאמית…משימותיו של כח זה וכוחות צבאיים איראנים נוספים נקבעים במסגרת מדיניותו והחלטותיו  של המשטר (השיטה) האיראני והם זוכים לתמיכה רחבה". הוא הדגיש בהקשר זה כי קבוצות ההתנגדות בפלסטין ובלבנון (חמא"ס, זהאד אסלאמי "חזבאללה")  מביאות כבוד לעם הערבי והאסלאמי ונושאות לבדן בעול ההגנה על העם  הפלסטיני וכפועל יוצא איראן תמשיך לתמוך בהן בהתאם למדיניותה להגן על מיעוטים נרדפים ברחבי העולם". הוא סיים את דבריו, בכך שאמר כי ההיסטוריה תוכיח כי איומים זרים חלולים  רק יגבירו את לכידותו של העם האיראני ו"לא ישפיעו עליו ועל הנהגתו לשמור על הנתיב הנוכחי של כבוד בו הם צועדים"[11].

אסחאק ג'האנגירי Eshaq Jahangiri, סגנו של רוחאני, צייץ ברוח דומה  "שר החוץ של טראמפ נמצא 40 שנה מאחור. העם האיראני חולל  את המהפכה (האסלאמית)  כדי שאף אחד לא יגיד לו מה לעשות ומה לא לעשות. בסופו של דבר, ממשל טראמפ ייאלץ , כמו קודמיו, להשלים עם העובדות באזור (ולהבין כי) איראן היא בעלת היסטוריה ותרבות ואומה גדולה במזרח התיכון שצריך לדבר איתה בשפה מנומסת והדיונית ולא בלשון מאיימת"[12].

שה"ח : ארה"ב שבויה באשליות

שה"ח האיראני ג'ואד ט'ריף, הנמצא עתה בעיצומו של מסע לשכנע את השותפות האחרות להסכם הגרעין (רוסיה, סין, צרפת בריטניה וגרמניה). צייץ "הדיפלומטיה האמריקנית נסוגה  להרגליה הישנים ושבויה באשליות ומדיניות כושלת…היא חוזרת על אותן בחירות גרועות וסופה שתקצור את אותם הפירות הבאושים. איראן מצידה ממשיכה לפעול עם שותפותיה למציאת פתרונות לתקופה שלאחר יציאתה של ארה"ב מהסכם הגרעין"[13].

צילום מסך: טוויטר
צילום מסך: טוויטר

סגן שה"ח : קו ההגנה של איראן עובר בסוריה ועיראק

סגנו של ט'ריף, עבאס עראק'צ'י Abbas Eraghchi, הזהיר בהקשר זה בראיון לעיתון הספרדי אלפאייס El País  כי, "אם המעצמות ירצו לקשר את הסכם הגרעין ל 12  הנקודות של פומפאו הן יאבדו את ההסכם…נכון מאוד שהעם האיראני מוטרד  ממצבו הכלכלי אך הוא כי ביטחון הוא עומד במקום הראשון. הנוכחות שלנו בסוריה הינה נושא ביטחוני. הוא חזר באופן נדיר על מרכיב מרכזי בתפיסת הביטחון של איראן ולפיה קו ההגנה הראשון בהגנה על איראן עובר בסוריה, בעיראק  ובלבנון ואמר  "אם לא נילחם בטרוריסטים בסוריה או בעיראק, יהיה עלינו להתמודד נגדם ברחובות טהראן. כוחותינו נמצאים בסוריה לפי בקשת ממשלת דמשק…"[14]

מחמד באק'ר נובחת Mohammad Bagher Nobakht דובר הממשלה אמר כי "שכירים בבית הלבן" פשטו  את כפפות המשי וחשפו את יד פלדה…ניכר  כי ישראל וארגון  (האופוזיציה הגולה) המג'אהדין חלק' עומדים מאחורי יד זו. עליהם להסביר מדוע הם שומרים על עוינות כלפי איראן, ולמה הם כל כך בטוחים שיעלה בידיהם לכפות את רצונם על האומה האיראנית? הוכיחה פעמים שאיראן הצליחה לנצח על אויביה וניצחונות דומים עוד מצפים לה. נובחת אמר כי איראן לא תפסיק לעמוד לצדם של הצדק והצודקים אפילו אם אמריקאים לא יכולים להבין זאת. העם האיראני לא רואה בארה"ב גורם הרוצה באמת בדמוקרטיה באיראן[15].

 

חברי מג'לס (פרלמנט)  מקרב המחנה הרפורמיסטי והשמרני כאחד יצאו נגד דבריו של פומפאו : מחמד רזא עארף Mohammad Reza Aaref, יו"ר סיעת אומיד Omid (תקווה) הרפורמיסטית של ונציג מספר אחד של מחוז טהראן במג'לס, הביע תמיכה בעמדתו של שה"ח ואמר כי זו "עמדה שנתמכת ע"י כולנו ואין כל צורך שכל אחד ואחד יגיב לדברים הטיפשיים של שר החוץ האמריקאי". לדבריו עארף, איראן נמצאת בימים אלה במו"מ עם אירופיים על שמירת הסכם הגרעין והצד השני (אירופה)  הוא זה  שצריך להתאמץ כדי לרצות את איראן שתישאר בהסכם…אחרת אנו נחליט לפי האינטרסים הלאומיים שלנו. (בפנייה לגורמים בתוך איראן) עארף הוסיף כי "אנו צריכים לאפשר לצוות משרד החוץ האיראני לקיים את השיחות הקשות מול אירופה ולא לכבול את ידיו באמירות מיותרות בתגובה לדברי 'טיפש' זה או אחר…".

המחנה השמרני באיראן ומשמרות המהפכה נצלו את נאומו של פומפאו לחיזוק טיעוניהם לפיהן הממשל האמריקני מעוניין למעשה בהחלפת המשטר באיראן.

אם רוסיה תנהג כברה"מ נצא נגדה

גנרל אסמאעיל קות'רי Esmaiil Kowsari  סגן מפקד בסיס ת'אראללה האחראי על אבטחת טהראן התריס  כי  איראן "תכה בחוזקה בפיו של פומפאו ובפיותיהם של ה תומכים בו כדי ללמדם לקח כדי שימנעו  להבא מהשמעת טענות יהירות שכאלה". לדבריו, פומפאו אינו בקיא דיו ואף לא עודכן כראוי בסוגיות בינלאומיות, במיוחד בנוגע לאיראן, 12 הנקודות שהציג כבר יושבו בעבר".

גנרל אסמאעיל קות'רי Esmaiil Kowsari  סגן מפקד בסיס ת'אראללה
גנרל אסמאעיל קות'רי Esmaiil Kowsari  סגן מפקד בסיס ת'אראללה

הוא אמר, לעניין זה,  כי "איראן אינה תומכת  בטרוריסטים וכח קדס (בראשו עומד קאסם סלימאני) של משמרות המהפכה פועל נגד טרוריסטים…לא מקובל על איראן ומשמרות המהפכה שמישהו מבחוץ יציב  לה תנאים כאלה או אחרים…בקשר לסוריה גם, אנו נמצאים שם בתיאום הממשלה הסורית  ובכל רגע שדמשק תחליט אחרת, איראן תדע להתנהג בהתאם למדיניותה העצמאית… במשבר בסוריה רוסיה ואיראן הצטרפו לחזית ההתנגדות.  הוא אמר (ברמזו לדיווחים לפיהם רוסיה קראה להוצאת הכוחות הזרים מסוריה) כי רוסיה לא פעלה (עד כה) נגד איראן אך אם תחליט מוסקבה לפעול כמו ברית המועצות אנו ללא ספק נצא נגדה". הוא אשר גם  גם שקאסם סלימאני (וכוחותיו) נמצאים  בעיראק, גם זאת לפי הבקשה של השלטונות בעיראק…"[16]

גוברת הדאגה בקרב אזרחי איראן

תגובות אזרחים איראנים מתוך איראן בשידורי תחנות טלוויזיה ורדיו של בי בי סי בפרסית, איראן אינטרנשנאל Iran International tv, מנוטו Manoto tv, רדיו פרדא Radio Farda בימי ב' 21.5.2018 ו-ג' 22.5.2018):

במוקד השיח ברחוב האיראני – כפי שהוא מתבטא בפניות לרשתות הזרות בפרסית –  עומד השינוי הדרמטי במדיניותה של ארצות כלפי איראן והשלכותיו הצפויות על חיי היומיום של האזרחים. חלק מהשיח מופנה נגד המשטר והרפתקאותיו בחו"ל המשפיעות לשלילה על חייהם של האזרחים באיראן ועתידים אף להביא להתדרדרות נוספות במצב הכלכלי ואף לכדי פת לחם והרעבה. יש גם רואים בהקשחת המדיניות האמריקנית כלפי איראן ולחץ חיצוני  הזדמנות לשנוי המשטר באיראן ואף נפתחו מספר האשתגים בטוויטר ברוח זו [17].

בולט הלך הרוח  לפיו הנהגת איראן אינה צפויה לשנות את מדיניותה – כפי שעולה גם מתגובות ההנהגה לנאום פומפאו – וכפועל יוצא העם האיראני עתיד לשלם מחיר יקר. מאז נאום טראמפ שורר חוסר ודאות בשווקים באיראן, חנויות נמנעות מלמכור סחורה  (כדי לשמור על מוצרים לעת קשה יותר), שערי הדולר משתוללים מול הריאל האיראני וגוברים הקשיים לרכישת דולרים וזהב (מרבית חנויות של זהב בטהראן סגורות מזה מספר ימים).

למרות העובדה שיש קשיים רבים בשימוש בטוויטר באיראן (באופן רשמי הטוויטר חסום), באחד הציוצים נראים בכירי המשטר אנשי הדת וממשרות המהפכה שובעים מכל טוב העוד העם האיראני – מעמד הפועלים והשכבות החלשות סובלים חרפת עוני.

המנהגים שובעים בעוד העם מתקשה
המנהגים שובעים בעוד העם מתקשה

מנגד גולשים תומכי המשטר "תקפו בחזרה" בהשטאגים shutuppompeo# Wesupportourleader#

 

 

 

[1] https://learningenglish.voanews.com/a/france-worries-new-us-sanctions-on-iran-hurt-middle-east/4406682.html

[2] https://www.rferl.org/a/us-pompeo-determined-to-stop-iran-nuclear-nonnuclear-threats/29245754.html

[3] https://twitter.com/alireza_arad/status/998996410614861825

[4] http://mfa.gov.il/MFA/PressRoom/2018/Pages/US-Sec–State-Pompeo-a-new-Iran-strategy-21-May-2018.aspx

[5][5] https://twitter.com/papilo0n/status/998866859096268800

[6] https://twitter.com/Estatira2500/status/998623081605169152

[7] https://twitter.com/fencer1979/status/998652245670612993

[8] http://english.khamenei.ir/news/5696/To-remain-in-JCPOA-Imam-Khamenei-announces-conditions-to-be

[9]http://english.khamenei.ir/news/5691/Trump-s-corpse-will-be-worm-food-while-Iran-will-still-be-standing

[10] http://www.irna.ir/fa/News/82922213 https://twitter.com/JZarif/status/998614897775861760

[11] https://tinyurl.com/ISNA22052018

[12] https://twitter.com/eshaq_jahangiri?lang=en

[13] https://twitter.com/JZarif?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor

 

[14] http://www.irna.ir/fa/News/82922284

[15] http://www.irna.ir/fa/News/82922597

[16] https://www.radiozamaneh.com/396444  ; https://www.khabaronline.ir/detail/778681/Politics/military

[17] https://www.balatarin.com/permlink/2018/5/21/4834515