עבור לתוכן העמוד
Menu

BBC: חברת התעופה "מאהאן" המזוהה עם משה"מ אחראית להפצת נגיף הקורונה במזה"ת

הרשת הבריטית בשפה הפרסית פרסמה את מסלול של הטיסות לאחר הטלת הסגר האווירי במזרח התיכון והוכיחה כי חברת התעופה של כח אל קודס היא אחת הסיבות להתפשטות הנגיף באזור

חברת התעופה האיראנית הפרטית "מאהאן אייר", הקשורה למשמרות המהפכה של איראן,  הגיעה פעם נוספת לכותרות אמצעי התקשורת במערב,  בעקבות תחקיר של ה – BBC בפרסית ולפיו המשך טיסותיה לסין – מקור מגפת הקורונה –  גם לאחר הסגר האווירי בראשית השנה, הם מן הגורמים העיקריים להפצת הנגיף ברחבי המזרח התיכון.  המשך טיסותיה של החברה עוררו במהלך חודש מרץ דיון פנימי נוקב בתקשורת האיראנית הכתובה, המשודרת וברשתות החברתיות. לאחרונה דווח גם כי "מאהאן אייר" מפעילה רכבת אווירית לוונצואלה לסייע בשיקום תעשיית הנפט הקורסת במדינה[1].

בולטת בהקשר זה בולטת כתבה בעיתון הרפורמיסטי "אלשרק" (12 מרץ) על "קורונה-גייט – המשך הטיסות לסין בכלל ולעיר ווהאן  Wuhan)) בפרט גם לאחר האיסור וקריאה לתחקיר מעמיק ומקיף לבחינת פעילות חברת התעופה "מאהאן" בעיצומו של משבר הקורונה  נוכח הכשלים בפעילותה ומדיניות ההסתרה שלה.

מעורבותה של "מאהאן אייר" בפעילות טרור וסיוע לקידום פעילותו האזורית והבינלאומית של כח אלקדס – הזרוע למבצעים מיוחדים וחתרנות של משמרות המהפכה – נחשפה כבר לפני כעשור כאשר הוצבה ברשימה השחורה של משרד האוצר האמריקני לאור הסיוע שהיא מעניקה לכח קדס בהעברת לוחמים ויועצים של משה"מ, לוחמים זרים, אמצעי לחימה וסיוע לוגיסטי לזירות השונות בהן בוחשת איראן בעיקר לסוריה, לבנון (חזבאללה) ולתימן[2], ובמקביל, סיוע לקידום תוכנותיה של איראן לפיתוח נשק להשמדה המונית.

ב-4 מאי פרסם ה-BBC בפרסית ובערבית כתבת תחקיר[3]  בה נקבע, בין היתר, כי המשך טיסותיה של חברת התעופה "מאהאן" לסין לאחר הטלת הסגר האווירי ואיסור הטיסה של ממשלת איראן, גרמה להפצת וירוס הקורונה במספר מדינות במזרח התיכון אליהן המשיכה החברה לטוס. תחקיר ה BBC  עקב אחרי נתוני טיסה גלויים ממנו עלה כי "מאהאן – אייר" הפעילה מאות טיסות אל ומאיראן לעיראק, איחוד האמירויות, טורקיה  וסוריה בין סוף ינואר ואמצע מרץ. מדינות בהן קיימת פעילות ונוכחות ניכרת של גורמי משה"מ. המדינות (חוץ מעיראק) אליהן נמשכו הטיסות סרבו להגיב לתחקיר.

 

האם איראן באמת נסוגה מסוריה?

בתחקיר נקבע כי מדינות אלה העניקו לחברה אישורי נחיתה למרות שנאסרה הטיסה ממדינות אלה לאיראן. על פי הדיווח, מספר רב של אנשי צוות אוויר בחברת התעופה הראו תסמינים של המחלה, אך כשביקשו לעדכן בכך את הנהלת החברה ולקבל ציוד הגנה הם הושתקו והונחו להמשיך לטוס גם בטיסות פנימיות באיראן. כמו כן נחשפו העובדים לאיומים כי ישפטו אם יחשפו עובדות אלה בפומבי.  התנהלות זו הייתה בין הגורמים המרכזיים להפצת המחלה תוך סיכון הנוסעים[4].

ב-31 ינואר השהתה איראן רשמית את כל הטיסות אל סין וממנה כדי להאט את קצב התפשטות המחלה, אך חברת התעופה "מאהאן" הייתה חברת התעופה היחידה שהמשיכה בטיסותיה אל סין וממנה תוך התעלמות מתעלמת מהנחיות הממשלה וביקורת נוקבת בתקשורת המקומית. החברה טענה כי הטיסות היו לצורך העברת סיוע לסין ולהחזרת אזרחים איראניים, אל נתוני התחקיר מצביעים על טיסות רבות אחרות וכי נראה כי הממשלה התירה את המשך הטיסות.

 

יבוא הקורונה לסוריה ולבנון

הנדבקים הראשונים מוירוס הקורונה בסוריה ובלבנון הגיעו בטיסות של "מאהאן-אייר". חלק מהנוסעים היו עולי רגל שיעים מלבנון ומסוריה שביקרו בעיקר הקדושה קום שהייתה אחד המקומות הראשונים והמרכזיים להדבקה וחלקם לוחמי חזבאללה ומשמרות המהפכה.

בלבנון ובעיראק נמתחה ביקורת חריפה על איראן ועל הגורמים שאפשרו לטיסות להמשך ולהכניס את נגיף הקורונה למדינה והמשך הטיסות מאיראן ללבנון . בלבנון דווח על המקרה הראשון של קורונה ב-21 פברואר, הייתה זו עולת רגל שחזרה על סיפון טיסת "מהאן אייר" 51152W מעלליה מהעיר הקדושה קום.

באיראן מאיימים: עסקת הגרעין "תמות לנצח" אם ימשך אמברגו הנשק

גם בקרב מעוזי "חזבאללה" בבקאע נרשמו מספר מקרי קורונה לאחר חזרת פעילים, לוחמים עולי רגל ותלמידים בסמינרים הדתיים מאיראן ומפעילות בסוריה ונחשפו לאנשי משמרות המהפכה. אלה טופלו בבתי החולים של "חזבאללה" ובאמצעות מוסדות הרווחה של "חזבאללה" כגון האגודה האסלאמית לבריאות ונראה, כי חזבאללה סרב לשתף ולחשוף את נתוני התחלואה האמיתיים בקרב האוכלוסייה השיעית.  "מאהאן- אייר" המשיכה להפעיל טיסות למדינות אלה גם לאחר שהוחלט על איסור טיסות בתירוצים שונים.

מחאה בלבנון על רקע משבר הקורונה:  ("מפלגה (חזבאללה) פתחה את שדה התעופה ביירות לטיסות מאיראן – למה ?")
מחאה בלבנון על רקע משבר הקורונה:  ("מפלגה (חזבאללה) פתחה את שדה התעופה ביירות לטיסות מאיראן – למה ?")

התחקיר שפרסם ה BBC זכה לתפוצה ולתגובות נרחבות מצד תומכי ומתנגדי המשטר ברשתות החברתיות בערבית ובפרסית. חלקה מהביקורת הופנה כלפי רשת השידור הבריטית עצמה שמזה זמן משמשת כתובת לחיצי ביקורת מצד המשטר האיראני על רקע הסיקור הלא אוהד שלה את הנעשה באיראן.

חלק מהגולשים האשימו את ה BBC בעמדה מוטה נגד איראן וקשרים עם ארה"ב ונטען, בין היתר, כי אין מקריות בכך שמספר ימים לפני פרסום התחקיר קרא (לאחר חשיפת הטיסות לוונצואלה[5])  מזכיר המדינה פומפאו לא להתיר טיסות של "מאהאן" לתחומן[6] וחלק אחר האשים את משמרות המהפכה בטרור ובהפצת הנגיף.

 

קשריה ההדוקים של חברת התעופה "מהאן" למשמרות המהפכה הם שאפשרו לה את החסות להמשיך בטיסותיה ברחבי העולם בהיקף כה נרחב למרות איסור הטיסה ולהמשיך בקידום קשריהם הכלכליים וה"ביטחוניים" של משמרות המהפכה ובעיקר להמשיך את הסיוע לחזבאללה בלבנון, למיליציות הפרו-שיעיות בעיראק, שהייתה נתונה בתקופה זו בחוסר יציבות פוליטית ונדרשה מעורבת איראנית לבחירת ראש ממשלה "לטעמה", לסוריה ולהמשך הפעילות של המורדים החות'ים בתימן.

 (ביקורת על הBBC בפרסית[7]
(ביקורת על הBBC בפרסית[7]

תחקיר ה BBC וגל התגובות בעקבותיו חושפים את המשך פעילותם של משמרות המהפכה של איראן "מעל החוק" גם בתקופה בה מתמודדת המדינה עם נגיף הקורונה.

יחד עם זאת, התהודה לה זכתה הכתבה ברחבי העולם הערבי עשויים להגביר – בעיקר בעיראק ובלבנון – את החשדנות ואת הביקורת כלפי איראן ובעלות בריתה, נוכח שבריריות המצב הפוליטי והכלכלי והמאמצים לייצבו. זאת במיוחד בלבנון שם "נתון "חזבאללה" לביקורת נוכח המשך המשבר הכלכלי והשלכותיו הפוליטיות (החלטת ממשלת גרמניה הכלילו ברשימת מדינות הטרור מעצים משבר זה) ולביקורת כולל מבית, מקרב העדה השיעית על קשריו עם איראן ועל המחיר שממשיכה לבנון לשלם על המשך מעורבות "חזבאללה" בסוריה".

 

[1] https://jcpa.org.il/article/%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%9f-%d7%9e%d7%a4%d7%a2%d7%99%d7%9c%d7%94-%d7%a8%d7%9b%d7%91%d7%aa-%d7%90%d7%95%d7%95%d7%99%d7%a8%d7%99%d7%aa-%d7%9c%d7%95%d7%95%d7%a0%d7%a6%d7%95%d7%90%d7%9c%d7%94/

[2] https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm853

[3] https://twitter.com/bbcpersian/status/1257370694645669889 ; https://www.bbc.com/arabic/middleeast-52491335 https://www.youtube.com/watch?v=Udmcn_yPx5M

[4] https://www.bbc.co.uk/news/av/world-middle-east-52537663/coronavirus-by-air-the-spread-of-covid-19-in-the-middle-east

[5] https://twitter.com/Arrio_B/status/1257487647448068096

[6] https://twitter.com/toomadj/status/1257781208483860480

[7] https://twitter.com/Robot_356/status/1256336685593329664/photo/2