התראות

BDS על הרשות הפלסטינית: גביית מחיר כלכלי על החרם

הרשות הפלסטינית מקדמת את פעילות ה-BDS נגד ישראל, אך הכלכלה שלה נשענת במידה רבה על סחר עם ישראל • עלינו להפסיק כל סחר עם השטחים שבשליטת הרשות
שיתוף
עלינו להפעיל BDS על הרשות הפלסטינית לגביית מחיר כלכלי אמיתי (Omar Remawi/Flickr/CC BY-SA 2.0)
(Omar Remawi/Flickr/CC BY-SA 2.0)

תוכן העניינים

עלינו להפעיל BDS על הרשות הפלסטינית לגביית מחיר כלכלי אמיתי | במשך שנים רבות, ישראל מהווה יעד למתקפה מתואמת ונרחבת המקדמת חרמות, סנקציות וצעדי משיכת השקעות (BDS). בעוד שתנועת ה-BDS מציגה עצמה כבעלת אג'נדות וחששות הומניטריים לגיטימיים, למעשה, מטרתה היא לערער על הלגיטימיות של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.

בעוד שניתן לזהות מגוון של מאמצים בתחום זה, לא ניתן להתעלם מהעובדה שהרשות הפלסטינית (רש"פ) עומדת בחזית המאבק הזה, תוך הפרה של כל ההסכמים עליהם היא חתומה. עד כה, מדינת ישראל ונציגיה התמקדו במאבק בפעילויות BDS בדרכים שונות, בעיקר בזירה הבינלאומית.

על רקע זה, וכפעילות משלימה, המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון (JCFA) גיבש הצעה לגישה חלופית להתמודדות עם תופעה זו. עיקר ההצעה הוא לגבות מחיר מהרשות הפלסטינית על פעילותה לקידום ה-BDS, באמצעות הצגת והדגשת העובדה שפעילויות BDS יכולות להיות דו-כיווניות.

בשלב הראשון של התוכנית, יושם דגש על הבלטת היקף הסחר בין ישראל לבין השטחים שבשליטת הרשות הפלסטינית, על כל היבטיו, בהתבסס על נתוני סחר כפי שפורסמו על ידי הרשות הפלסטינית עצמה. שלב זה יימשך, על פי ההצעה, מספר חודשים. הוא ינוצל להעברת מסר תקשורתי ברור לפיו בעוד שההנהגה הפלסטינית קוראת להחרים את ישראל, הפלסטינים עצמם מקיימים סחר שוטף עם המדינה היהודית ושהנהנים העיקריים מכך היא הרשות הפלסטינית ותושביה.

בשלב השני, יושם דגש על "מחיר ההפסד" של המשך פעילות ה-BDS, כלומר, מה עלול לקרות לכלכלה הפלסטינית אם ישראל תחליט להטיל חרם על סחורות שמקורן ברשות הפלסטינית.

בשלב השלישי, מחיר ההפסד יתממש, וישראל תנקוט בצעדים אקטיביים להפסקת הסחר בין ישראל לבין השטחים שבשליטת הרשות הפלסטינית.

שלב 1 – העברת מסר ברור לרשות הפלסטינית: לפעילויות BDS יש מחיר

כאמור, בעוד שהרשות הפלסטינית מקדמת ותומכת בפעולות שמטרתן לגרום לזרים להחרים את ישראל ואת הסחורות הישראליות, הפלסטינים עצמם קונים כמות גדולה של סחורות מישראל, לצד שיווק של לא מעט מהסחורות שלהם לישראל. על פי דיווחי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של הרשות הפלסטינית, מחד, היקף ה"יבוא" הפלסטיני מישראל מהווה אחוז משמעותי מסך היבוא לרשות הפלסטינית. מאידך, היקף ה"יצוא" הפלסטיני לישראל משמעותי אף יותר. את היקף הסחר ניתן להבין מטבלה זו:

חודש סך נפח היבוא לרש"פ (במיליוני דולרים) אחוז היבוא לרש"פ מישראל סך נפח היצוא מהרש"פ (במיליוני דולרים) אחוז היצוא מהרש"פ לישראל
ינואר 2025 616.1 56% 140.7 90%
דצמבר 2024 598.6 55% 164.2 84%
נובמבר 2024 506.2 58% 142 79%
אוקטובר 2024 514.9 59% 123.2 78%
ספטמבר 2024 556.5 61% 124.7 90%
אוגוסט 2024 638.2 57% 136.9 90%
יולי 2024 621.2 56% 137 91%
יוני 2024 467.2 59% 108.1 93%
מאי 2024 545.1 59% 125.9 91%
אפריל 2024 420.3 61% 102.8 92%
מרץ 2024 521.5 58% 122.4 88%
פברואר 2024 480.9 61% 120.4 82%
ינואר 2024 485.7 62% 130.8 80%
דצמבר 2023 455.4 62% 128.8 79%
נובמבר 2023 502.5 55% 100.8 66%
אוקטובר 2023 581.6 57% 92.2 76%
ספטמבר 2023 677 59% 125.9 92%
אוגוסט 2023 747.2 58% 148.3 90%
יולי 2023 699.6 58% 141.1 92%
יוני 2023 678 54% 130.6 93%
מאי 2023 720.3 54% 142.7 88%
אפריל 2023 581.2 59% 112.4 87%
מרץ 2023 734.4 54% 148.9 87%
פברואר 2023 633.4 60% 136.2 87%
ינואר 2023 733.9 58% 153.2 86%
דצמבר 2022 721.6 58% 150.1 86%
נובמבר 2022 750.6 57% 157.4 82%

כפי שניתן לראות, לאורך הזמן ובאופן עקבי, נפח ה"יבוא" של סחורות מישראל לאזורים שבשליטת הרשות הפלסטינית עולה על ממוצע של 55 אחוזים מכלל ה"יבוא". באופן דומה, על פי נתוני הרשות הפלסטינית, למעלה מ-90 אחוזים מה"יצוא" הפלסטיני נמכרים לישראל.

ה"יבוא" מישראל מועיל מאוד לרשות הפלסטינית, כי קונים פלסטינים משלמים מע"מ או מיסים אחרים על הסחורות שהם קונים מישראל. לפי ההסדר הכלכלי בין ישראל לרשות הפלסטינית (הסכם פריז), ישראל גובה מיסים אלה ומעבירה אותם לרשות הפלסטינית. כך, עבור כל עסקה המתבצעת בין סוחר פלסטיני לסוחר ישראלי, הרשות הפלסטינית לוקחת נתח השווה למיסים שנגבו.

על פי נתונים שנמסרו ל-JCFA ממשרד האוצר בתגובה לבקשת חופש מידע, בשנת 2022, סכום המע"מ שנגבה על ידי ישראל והועבר לרשות הפלסטינית היה לא פחות מ-2,820,050,880 ש"ח, ובשנת 2023, כולל במהלך מלחמת חרבות ברזל המתמשכת נגד חמאס בעזה, סכום המע"מ שנגבה על ידי ישראל והועבר לרשות הפלסטינית היה לא פחות מ-2,726,435,028 ש"ח.

במילים אחרות, הרשות הפלסטינית פועלת לפי האמרה "גם רצחת וגם ירשת" – מצד אחד, הרשות הפלסטינית מקדמת פעולות BDS ("רצח"), ומצד שני, אותה רשות פלסטינית הרוויחה ("ירשה") כמעט 3 מיליארד ש"ח מסחר עם ישראל. למעשה, היקף הסחר מישראל לשטחי הרשות הפלסטינית מוגבל ברובו למכירת דלקים וחשמל.

ה"יצוא" לישראל מועיל לרשות הפלסטינית מכיוון שהוא מאפשר העסקה של עשרות אלפי פלסטינים בתפקידים שונים לייצור הסחורות הנמכרות לישראל.

שלב 2 – ההפסד של הרשות הפלסטינית

בשלב זה, הרשות הפלסטינית נהנית ממצב בו היא פועלת בו-זמנית הן לקידום חרם נגד ישראל והן להמשיך להרוויח מסחר עמה. סחר זה מאפשר הן לרשות הפלסטינית לקיים את עצמה על בסיס הכנסות ממיסים, והן לספק עשרות אלפי מקומות עבודה לפלסטינים המייצרים ומשווקים את מוצריהם לישראל וגם קונים מישראל.

"מחיר ההפסד" לכלכלה הפלסטינית במצב הנוכחי הוא אפס.

אם ישראל הייתה מקדמת תוכנית המשקפת את פעולות הרשות הפלסטינית, מחיר ההפסד לכלכלה הישראלית היה מינימלי, בעוד שמחיר ההפסד לכלכלה הפלסטינית היה גבוה למדי.

אפשר לראות חלון למציאות זו כבר היום בשל האיסור, או לפחות הצמצום המשמעותי מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023, בהתרת כניסתם של עובדים מהגדה המערבית לישראל. לפני המתקפה, למעלה מ-100,000 עובדים משטחי הרשות הפלסטינית נכנסו לישראל ועשרות אלפים אחרים עבדו ביישובים הישראליים ביהודה ושומרון. עובדים אלה הרוויחו הכנסה מעל לממוצע עבור פלסטינים המועסקים בשטחי הרשות הפלסטינית. מהמצב שלפני ה-7 באוקטובר, הרשות הפלסטינית הרוויחה בלפחות שני ממדים. מצד אחד, עשרות אלפי פלסטינים מצאו תעסוקה בישראל וביישובים הישראליים במקום להיות מובטלים. מצד שני, הרשות הפלסטינית קיבלה מישראל את מס ההכנסה ששולם על ידי אותם עובדים על המשכורות שהרוויחו. על פי נתוני משרד האוצר, בשנת 2022, סך הכנסות הרשות הפלסטינית ממס הכנסה ששולם על ידי פלסטינים שעבדו בישראל וביישובים הישראליים ביהודה ושומרון הסתכם בכ-188,157,211 ש"ח, בעוד שבשנת 2023 הסכום ירד לכ-123,326,523 ש"ח.

אם ישראל לא רק תפסיק את כניסת העובדים אלא גם תרחיב את צמצום הסחר עם שטחי הרשות הפלסטינית עד כדי איסור מוחלט, הנזק לכלכלה הפלסטינית יכול להיות עצום ויוביל להאטה כמעט מוחלטת ואף לעלייה באבטלה.

כיום, לא רק הרשות הפלסטינית, אלא גם טורקיה, נהנות מקידום פעילויות BDS נגד ישראל.

בתחילת מאי 2024, ממשלת טורקיה הכריזה על חרם מסחרי מוחלט נגד ישראל, כביכול לאור המלחמה נגד טרוריסטי חמאס ברצועת עזה. למרות ההחלטה, מתברר שטורקיה ממשיכה לסחור עם ישראל, אך באמצעות עסקה מעגלית דרך הרשות הפלסטינית.

על פי דיווחים, מאז ההחלטה להטיל את החרם הטורקי על ישראל, הסחר בין טורקיה לבין שטחי הרשות הפלסטינית זינק ב-1,200%. זה פוגע בישראל בלפחות שתי דרכים.

מצד אחד, העסקה המעגלית מאפשרת לטורקים להציג תמונה מזויפת לעולם שהוטל חרם מסחרי טורקי מוחלט על ישראל, בעוד שבפועל, הסחר נמשך, גם אם בנפחים קצת קטנים יותר. עצם קיומו של החרם הטורקי, לפחות הצהרתית, פוגע בתדמיתה של ישראל ומאפשר לממשלת טורקיה לקדם את האג'נדה הרעילה שלה נגד ישראל בעוד שסוחרים טורקים לא באמת נפגעים. הקורבנות היחידים הם הסוחרים הישראלים שנהגו לשווק את מוצריהם בטורקיה.

מצד שני, הגוף שמרוויח מהמהלך הוא הרשות הפלסטינית, שוב בשל ההסדרים הכלכליים שנקבעו בהסכם פריז. על פי ההסכם, ישראל גובה ומעבירה לרשות הפלסטינית מיסים שהיא גובה על "יבוא" של סחורות מחו"ל כאשר יעדן הסופי הוא שטחי הרשות הפלסטינית. העסקה המעגלית של הזמנת סחורות טורקיות לשטחי הרשות הפלסטינית, כאשר בפועל סחורות אלה חוזרות לשוק הישראלי, גורמת הן לאובדן ישיר של מיסים מיבוא הסחורות ישירות לישראל והן להעברת מיסים לרשות הפלסטינית.

בעסקה זו, טורקיה והרשות הפלסטינית מרוויחות, ובאופן משמעותי, בעוד שישראל היא הקורבן היחיד.

לכן, בשלב השני של התוכנית, יש להבהיר כי כל עוד הפלסטינים ממשיכים לקדם פעילויות חרם נגד ישראל, וכל עוד שטחי הרשות הפלסטינית משמשים כמעין מקלט למדינות זרות להטיל חרם, ישראל לא תשב בחיבוק ידיים ומחיר ההפסד לכלכלה הפלסטינית יעלה בהרבה על ההפסד לכלכלת ישראל.

שלב 3 – ניתוק יחסי הסחר

כל עוד הרשות הפלסטינית אינה מפסיקה לקדם את כל פעילויות החרם נגד ישראל, יש לפעול ליישום השלב הסופי של התוכנית על ידי ניתוק הקשרים הכלכליים בין ישראל לבין שטחי הרשות הפלסטינית. התוכנית צריכה לכלול איסור על כניסת עובדים וסחורות משטחי הרשות הפלסטינית לישראל, וכן מניעת סחר ישראלי עם שטחי הרשות הפלסטינית.

סיכום

מאחר שמאמצים אחרים לעצור את תוכנית החרם לא הניבו את התוצאה הרצויה על הרשות הפלסטינית, יש לבחון כלים ודרכי פעולה חדשים. למעשה, בעוד שהרשות הפלסטינית מקדמת פעילויות BDS נגד ישראל, הכלכלה הפלסטינית נסמכת, כמעט לחלוטין, על סחר עם ישראל. מצב אבסורדי זה גורם נזק משמעותי לישראל ולכלכלתה בעוד שהרשות הפלסטינית מרוויחה משמעותית מאותו סחר שהיא מנסה לחסום משאר העולם. בתוכנית זו, המבוססת על דוחות כלכליים מהרשות הפלסטינית, ה-JCFA הציע דרכי פעולה חדשות, תוך הדגשת הן המסרים אודות מחיר ההפסד, והן מחיר ההפסד עצמו.

***

הערות שוליים

מיקומי הערות מדויקים ניתן למצוא במאמר המקורי כפי שהוא פורסם באתר המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, באנגלית.

  1. https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegExTrd012025E.pdf↩︎

  2. https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegForTrade12-2024E.pdf↩︎

  3. https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegExTrd112024E.pdf↩︎

  4. https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_ExternalTrade102024E.pdf↩︎

  5. https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_ExtRegTrade092024E.pdf↩︎

  6. https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegExTrd082024E.pdf↩︎

  7. https://web.archive.org/web/20240927003547/https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegExTrade072024E.pdf↩︎

  8. https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegExTrd062024E.pdf↩︎

  9. https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_ExternalTrade052024E.pdf↩︎

  10. https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_ExRegTrd042024E.pdf↩︎

  11. https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_ExternalTrade032024E.pdf↩︎

  12. https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_ExternalTrade022024E.pdf↩︎

  13. https://web.archive.org/web/20240613001301/https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegExTrade012024E.pdf ↩︎

  14. https://web.archive.org/web/20240414230818/https://pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegExTrade122023E.pdf↩︎

  15. https://web.archive.org/web/20240415003745/https://pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_ExtRegTrade112023E.pdf ↩︎

  16. https://web.archive.org/web/20240117030913/https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_ExternalTrade102023E.pdf ↩︎

  17. https://web.archive.org/web/20240117030910/https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_ExtRegTrade092023E.pdf↩︎

  18. https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_ExternalTrade082023E.pdf↩︎

  19. https://web.archive.org/web/20231010053011/https://pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegExtTrade072023E.pdf↩︎

  20. https://web.archive.org/web/20231010054310/https://pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_ExpImpGood062023E.pdf ↩︎

  21. https://web.archive.org/web/20231010074456/https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegExTrade052023E.pdf ↩︎

  22. https://web.archive.org/web/20240612214554/https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_ExtRegTrd042023E.pdf↩︎

  23. https://web.archive.org/web/20230930170119/https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_ExternalTrade032023E.pdf↩︎

  24. https://web.archive.org/web/20230930161938/https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegExtTrade022023E.pdf↩︎

  25. https://web.archive.org/web/20230930162058/https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegExTrade012023E.pdf ↩︎

  26. https://web.archive.org/web/20230325175615/https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegExTrade122022E.pdf ↩︎

  27. https://web.archive.org/web/20230204022639/https://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_En_RegExTrad112022E.pdf↩︎

  28. The VAT rate in Israel stands at 18%↩︎

  29. Aside from fuel and electricity, the bulk of the “imports” from Israel to the PA controlled territories comprised of food for livestock, cement and cattle (https://oec.world/en/profile/bilateral-country/pse/partner/isr)↩︎

  30. The bulk of the “exports” from the territories controlled by the PA to Israel (cumulatively 43% of all exports to Israel in 2022) comprised of scrap metals, building stone, plastic lids, gravel and crushed stone, and furniture (https://oec.world/en/profile/bilateral-country/pse/partner/isr)↩︎

  31. For additional background and information regarding the taxes Israel collects and transfers to the PA see: https://jcpa.org/article/palestinian-misrepresentation-and-falsification-of-the-oslo-accords-tax-provisions/↩︎

  32. https://sanctionsnews.bakermckenzie.com/turkiye-imposes-a-total-export-and-import-ban-against-israel/↩︎

  33. https://t.me/doronpeskin/4040; https://thearabweekly.com/turkish-exports-palestinians-surge-they-seem-mask-trade-israel ↩︎

  34. According to information provided to the Jerusalem Center by the Israeli Ministry of Finance, since May 2024 there has been a sudden increase in the import taxes collected by Israel and transferred to the PA, alongside a rise in the percentage of exports to Israel. Having said that, it is unclear whether the rise in income from these sources is a result of the circular Turkey-PA-Israel process.↩︎

  35. Incredibly, according to reports, it is Turkey and not Israel that is working to close the loophole that provided the basis for the circular transaction and circumvent the boycott. See: https://www.middleeasteye.net/news/turkey-moves-close-palestine-loophole-end-trade-israel ↩︎

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am

Close