עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: "ללא הפצצות חיל האוויר הישראלי לא היה ניתן להגיע למהלך דיפלומטי"

הכרזת השר הרוסי כי סוריה פועלת להוציא את הכוחות האיראנים מאזור דרום סוריה היא חלק מההבנה הרוסית כי איראן מהווה איום אסטרטגי גם לסוריה החדשה

"ללא הפצצות חיל האוויר הישראלי לא היה ניתן להגיע למהלך דיפלומטי", כך אומר הבוקר תא"ל במיל. יוסי קופרווסר על רקע ההתפתחויות האחרונות בסוריה והידיעה אמש ב"חדשות" של הכתבת המדינית, דנה וייס כי במסגרת ערוצים החשאיים בין רוסיה וישראל הגיעו הצדדים להבנות בנוגע לגבול הצפון.

לראיון המלא ברדיו "גלי ישראל":

לדברי וייס ההבנות שגובשו כוללות את חזרתו של צבא אסד לשליטה באזור דרום סוריה ובאזורי הגבול עם ישראל. במקביל, רוסיה תתחייב שלא תהיה נוכחות של כוחות אירניים ושל ארגון החיזבאללה סמוך לגבול. לפי ההסכמות, ישראל תשלים עם חזרתו של צבא אסד לאזורי הגבול רק בתנאי שהרוסים יאכפו את ההתחייבות שלהם להרחקת אירן וחיזבאללה. בנוסף, רוסיה תקרא פומבית לכל הגורמים הזרים לצאת מכל שטח רוסיה. הכוונה בקריאה זו לאירן וחיזבאללה, אבל גם לארצות הברית וטורקיה.

הבנה נוספת, שככל הנראה תזכה להתנגדויות הרמות ביותר, נוגעת לחופש הפעולה של חיל האוויר נגד ההתבססות האירנית בשטח סוריה. ההערכה היא שסעיף זה יזכה להתנגדות נחרצת מצד האירנים.

"אנחנו נמצאים כרגע במערכה מתמשכת לגבי עתידה של איראן בסוריה ומיקומה. יש לזה חשיבות רבה על ארגון החיזבאללה, על המציאות ברמת הגולן ועל השפעת ההתפשטות ההגמונית האזורית של איראן", קובע קופרווסר. לדבריו הדרך לפתרון סופי הינה עוד ארוכה וכי על ישראל לוודא כי איראן אינה משתמש בכל בסוריה כנגד ישראל וזאת משום התפקיד אותה לקחה על עצמה רוסיה וזה עיצובה מחדש של סוריה, אומר קופרוווסר.

עוד אמר מנכ"ל המשרה לנושאים אסטרטגים לשעבר כי גם לרוסיה ישנו אינטרס בסוריה בסופו של דבר וגם לישראל וכי אחד הדברים החשובים לרוסים הוא הנושא של הוצאת הכוחות האיראנים מסוריה ומניעת חיכוך בין ישראל לאיראן בזירה הזו כדי לייצב את משטרו של אסד בחזרה.