עבור לתוכן העמוד
Menu

בלבול באיראן וחילוקי דעות רבים

 המשטר באירן מגיב בבלבול להחלטת הנשיא טראמפ לסגת מהסכם הגרעין. מאפייני התגובה האיראנית מעידים על עומק חילוקי הדעות בתוך המשטר האיראני לגבי עתיד ההתנהלות והאפשרות הסבירה כי המשטר יהיה נתון שוב לסנקציות קשות. מנהיג איראן הבהיר כי המהלך האמריקני שב והבהיר כי עוינותה של ארצות הברית לאיראן היא ארוכת שנים ואינה קשורה לתוכנית הגרעינית. נשיא […]

 המשטר באירן מגיב בבלבול להחלטת הנשיא טראמפ לסגת מהסכם הגרעין. מאפייני התגובה האיראנית מעידים על עומק חילוקי הדעות בתוך המשטר האיראני לגבי עתיד ההתנהלות והאפשרות הסבירה כי המשטר יהיה נתון שוב לסנקציות קשות. מנהיג איראן הבהיר כי המהלך האמריקני שב והבהיר כי עוינותה של ארצות הברית לאיראן היא ארוכת שנים ואינה קשורה לתוכנית הגרעינית. נשיא איראן ויו"ר המג'לס הדגישו כי יאפשרו עוד מספר שבועות של מגעים עם מדינות אירופה (גרמניה, צרפת ובריטניה), סין ורוסיה לבחון האם ניתן לשמר את ההסכם ואם לא איימו כי איראן  תחזור במלוא המרץ לקדם את תוכנית הגרעין שלה.

ראשי משמרות המהפכה והצבא האיראני הדגישו כי הם ערוכים לכל תסריט של עימות עם ארה"ב והבהירו כי הצעד האמריקני רק מוכיח כי לא ניתן לסמוך על ארצות הברית

נשיא איראן מאיים בחזרה להעשרה תעשייתית ללא הגבלה

קריקטורה בסוכנות הידיעות תסנים המזוהה עם משה"מ[1]
קריקטורה בסוכנות הידיעות תסנים המזוהה עם משה"מ[1]
נשיא איראן, רוחאני, שנהל במשך זמן רב (ובמיומנות רבה9 את המגעים על הסכם הגרעין עם איראן נשא נאום זמן קצר לאחר תום הודעתו הדרמטית של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ בנאומו הדגיש רוחאני כי :

"איראן היא מדינה העומדת בהתחייבויותיה כולל בתחום יישום הסכם הגרעין  בעוד ארה"ב מעולם לא עשתה עמדה בהתחייבויותיה וגלתה עויינות  מתמשכת כלפי העם האיראני. הוא הדגיש כי "המשטר הציוני הלא חוקי, שאחראי לחיסול מדעני הגרעין שלנו,   הוא היחיד שהביע תמיכה בעמדתו של הנשיא טראמפ"

רוחאני אמר כי עתה כי בנסיבות הנוכחיות יש להמתין ולראות איך יגיבו שאר השותפות להסכם להודעתו של נשיא ארה"ב "מעתה ההסכם הוא בין איראן וחמש מדינות". רוחאני אמר כי הורה למשה"ח האיראני לקיים בשבועות הקרובים התייעצויות עם מדינות אירופה ועם רוסיה וסין ולנסות לתאם עמן עמדות. הוא הוסיף, כי "אם בתוך פרק זמן קצר זה נגיע למסקנה כי נוכל להשיג את כל דרישותינו ודרישות העם האיראני יחד עם חמש החברות ההסכם JCPOA ימשך למרות עמדות ישראל וארה"ב ונאומו "הלא מכובד" של נשיא ארה"ב…אם נראה כי האינטרסים שלנו לא נשמרים אשא נאום נוסף לאומה ובו אפרט את החלטתנו בנסיבות אלה .

רוחאני  הרגיע את העם האיראני ואמר כי אל לו לעם לדאוג לגבי עתידה של איראן…הגענו כבר למסקנה לפני מספר חודשים כי טראמפ אינו נאמן למחיובות הבינלאומיות מתוקף ה JCPOAונקטנו כבר בצעדים הכלכליים הדרושים. "אנו ניצבים עתה בפני JCPOA ללא ארה"ב העם האיראני ייווכח כי הצמיחה הכלכלית תמשך יציבות השוק תשמר. נמשיך לספק את המט"ח הדרוש למדינה בכל הנסיבות" . נגיד הבנק האיראני ואליאללה סייפ  Valiollah Seif אמר בהקשר זה כי איראן נקטה בכל הצעדים הדרושים להבטחת המשך הצמיחה הכלכלית.

בנוגע לתוכנית הגרעין אמר רוחאני,  כי הודיע לועדה האיראנית לאנרגיה אטומית Atomic Energy Organisation of Iran להיות ערוכה כדי להתחיל בהעשרה אורניום ברמה תעשייתית ללא כל הגבלות "to be prepared for future measures so that if needed, we can begin our industrial-scale enrichment without any restrictions".  . יחד עם זאת הדגיש נשיא איראן כי "נמתין מספר שבועות לפני יישום ההחלטה ונדון עם ידידותינו, בעלי בריתנו והחתומים על ההסכם ונמשיך להיות מחוייבים אליו. " נמשיך לכבד את ההסכם כל עוד ישרת את האינטרסים של העם האיראני…אם יהפוך ההסכם לחתיכת נייר ולא יטיח את האינטרסים של העם האיראני אז יש לנו דרך ברורה מאד לפנינו (מכוון לחזרה להעשרה ברמה תעשייתית).

במענה לפנייתו של טראמפ לעם האיראני מעל ראשו של המשטר מחזיר רוחאני באותה מטבע ואומר "הלילה אני מצטער מסיבה אחת…שהעם האמריקני שהוא אומה גדולה נתקעו עם שליטים הפוגעים בכבודם...מנגד, אני מאושר שגורם מפריע עזב את ה JCPOA"

מנהיג איראן עוינותה של ארה"ב לאיראן  – היסטורית

מנהיג איראן עלי ח'אמנהאי הגדיר את דבריו של נשיא ארה"ב "זולים" ואמר " מר טראמפ אתה שגית!". הוא חזר על הטיעון האיראני כי האיבה ארוכת השנים של ארה"ב לאיראן אינה קשורה לנושא הגרעין, המהווה רק אמתלה, ניסינו להוכיח שזו עמדה שגוייה אך התברר כי טעינו…קבלנו את ההסכם אך בכך לא תמה העויינות כלפי איראן עכשיו מדברים על על נוכחותנו

הרי בעבר אני הייתי אומר כי סוגיית אמריקה אינה קשורה לנושא הגרעין וכל אלה זה אמתלה אך היו (גורמים בתוך איראן) שענו שזהלא נכון. אבל הינה גורמים אלה ראו עכשיו שזה לא המצב. הרי אנו קיבלנו את הסכם הגרעין אך לא תמה העוינות כלפי הרפובליקה האיסלמית. עכשיו הם מדברים על נוכחותינו באזור ונושא הטילים, אך גם נקבל זאת (ונתפשר) , הם ייאחזו באמתלות נוספת[2].

יו"ר המג'לס : איראן תחדש פעילותה הגרעינית כדי "לאפס את ארצות הברית"

יו"ר המג'לס Ali Larijani אמר כי פעילות איראן בתחום הגרעין "יחזירו את השפיות לארצות הברית". הוא הגדיר את המהלך האמריקני כ"טיפשי" ואמר  כי נשיא ארה"ב אינו רציונלי דיו לפתור בעיות.,.שפת הכוח יותר אפקטיבית נגד אדם כזה כדי לגרום לו להכיר בהשלכות התנהלותו היהירה…אם אירופה (המדינות החתומות על ההסכם) רוסיה וסין יוכלו למלא את החלל שנותר ארי יציאתה של ארה"ב מההסכם, הרי שניתן יהיה להמשיך בדרך (ולקיים את ההסכם), אם לא, איראן תחזיר אותם למציאות באמצעות פעילויותיה הגרעיניות ועליהם להכיר בכך שבנסיבות אלה אין לאיראן כל מחויבות להסכמים קודמים בנושא הגרעין. הוא חזר על דברי הנשיא לפיהם איראן תפתח חלון שמנים של מספר שבועות לראות אם עדין ניתן לדבוק בהסכם. לריג'אני העריך כי הסיכויים כי אירופה תישאר מחויבת להסכם קלושים,  אך איראן כ"מדינה אחראית" תאפשר בדיקת הנושא כדי להוכיח כי איראן מצתה את כל האופציות האפשריות לפיתרון של שלום.

יו"ר המג'לס הוסיף, כי ועדת הביטחון הלאומי של המגלס תעקוב מקרוב אחרי פעילותו של משרד החוץ ומגעיו עם מדינות אירופה כדי שהמשרד יוכח לדווח למג'לס והאחרון יוכל לקבל את  ההחלטה האחרונה.  לריג'אני ציין גם כי הועדה האיראנית לאנרגיה אטומית Iran's Atomic Energy Organisation (AEOI) צריכה להיערך לנקוט בשורת צעדים בהתבסס על חוק ההדדיות "law of reciprocity" לאחר הוודע תוצאות המגעים בין משה"ח האיראני למדינות אירופה[3].

יצויין,  כי בישיבת המג'לס שרפו מספר חברי פרלמנט איראניים את דגל ארצות הברית ואחרים ליוו את שריפת הדגל בקריאות "מוות לארצות הברית".

גם בכירים במשמרות המהפכה  והצבא האיראני מתחו ביקורת על הודעתו של נשיא ארצות הברית והבטיחו כי איראן תוכל להתמודד עם כל איום הניצב בפניה.

 

 

מקור : http://8tag.ir/news/880686055484010219-17845723021619665247

מפקד משה"מ : גורך ההסכם נחרץ ; לא ניתן לסמוך על ארה"ב

מפקד משמרות המהפכה  מחמד ג'עפרי Jafari אמר כי "גורלו של ההסכם נחרץ שכן אירופה אינה יכולה לפעול באופן עצמאי והיא תלויה באמריקה ואין היא יכולה לבחור בין ארה"ב לאיראן. הוא הוסיף "אני מברך על יציאתה הבריונית של אמריקה מההסכם ורואה בזה דווקא צעד חיובי שכן בכך אין הוא יכול להשפיע באופן משמעותי על האינטרסים הלאומיים של איראן. היה ברור כי לא ניתן לסמוך על האמריקאים והוכח פעם נוספת כי ארה"ב אינה דבקה בהתחייבויותיה"[4].

רמטכ"ל הצבא : סומכים רק על עצמנו

רמטכ"ל הצבא, מחמד באקרי Mohammad Bagheri אמר כי " העם האיראני מעולם אהב את הסכם הגרעין…הוא לא היה משהו שנהנינו ממנו…אמצנו אותו בהיותנו אומה אצילה וכדי לשי קץ לספקולציות בנוגע לתוכנית הגרעין שלנו". הוא הוסיף, כי נסיגת ארה"ב מההסכם הוכיחה כי איראן יכולה לסמוך רק על עצמה [5]

מפקד כוח ביטחון הפנים ף סנקציות יחזקו אותנו

חסיין אשתרי Hossein Ashtari מפקד כוחות ביטחון הפנים אמר: "יציאתה של אמריקה מההסכם תביא עמה "רק ברכה הרי גם אייתוללה מחולל המהפכה האיתאללה ח'מייני אמר בראשית המהפכה כי הסנקציות של אמריקאים נגד איראן רק תחזק את איראן מבפנים[6]

גורמים שונים באיראן המעיטו מהשפעתן הצפויה של הסנקציות הצפויות נגד איראן ואמרו כי ארצות הברית וחברות הפועלות יהיה והמפסידים העיקריים מביטול ההסכם. בהקשר זה מנכ"ל חברת הנפט והגז של פארס אמר,  כי איראן כבר נערכה מבעוד מועד לאפשרות שחברת הנפט הענקית טואול תבטל את הסכמיה עם איראן לפיתוח השלב ה-11 בשדה פארס הדרומי (תוכנית חשובה מאוד לכלכלתה של איראן.

 

[1] https://www.tasnimnews.com/fa/media/1397/02/18/1720248/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%BE%D8%B4%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7

[2] https://www.isna.ir/news/97021910571/%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%BA%D9%84%D8%B7-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%B6%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%82%D8%B7%D8%B9%DB%8C-%D8%B3%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86

[3] ISNA 9 May 18

[4] farsnews.com 9.5.2018

[5] tasnimnews.com 9.5.2018

[6] isna.ir. 9.5.2018