עבור לתוכן העמוד
Menu

סנקציות על מערכת ה SWIFT יפגעו קשה באיראן

בראיון לטלוויזיה היסנית מעריך עוד, הרולד רוד, מומחה לאיראן מטעם הפנטגון לשעבר, כי ישראל תגיב קשות אם תותקף

זעם באיראן לאחר החלטת נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמש (שלישי) לפרוש מהסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015. בפרלמנט בטהרן תועדו מספר חברים מציתים את דגל ארה"ב ואת הסכם הגרעין. אותם חברי פרלמנט גם צעקו "מוות לאמריקה". דובר הפרלמנט אמר  כי נשיא ארה"ב אינו מתאים לתפקידו ואינו כשיר להתמודד עם עניינים רציניים".

בתוך כך העריך אתמול מיד לאחר נאום הנשיא, הרולד רוד, חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ומומחה לאיראן מטעם הפנטגון לשעבר, כי לא ראש הממשלה נתניהו הוא הסיבה לכך שטראמפ החליט לסגת מההסכם.

עוד הוסיף רוד כי אנו נמצאים בנקודת שיא להערכתו וכי התאום בין ישראל לארה"ב הוא גבוהה ביותר.

לאור המתיחות בצפון שהגיעה לשיא חדש אמש מעריך רוד כי אם איראן תרצה להגיב נגד ישראל היא תבחר לעשות זאת דרך כוחות הפרוקסי שלה באזור בכדי לא להיות מעורבת באופן ישיר. "אין לי ספק" אמר רוד "כי ישראל תטפל בבעיה ביד קשה אם תותקף", אמר לערוץ הטלוויזיה הסינית.

לפני ההצהרה של טראמפ הדגיש רוד כי "מטהרן מפחדת פחד מוות מהתגובה של ארה"ב". רוד העריך כי עיקר הבעיה של איראן לא תהיה בזירה המדינית, אלא דווקא בזירה הכלכלית. לדבריו של רוד אם תטיל ארה"ב (כפי שהכריז בסופו של דבר הנשיא טראמפ) סנקציות על המערכת הבנקאית האיראנית ועל סחר דרך מערכת ה"סוויפט" מערכת הבנקאות העולמית. להערכתו מדובר במכה קשה לא רק לכלכה האיראנית עצמה אלא ליכולת של איראן לקיים סחר עם חברות וקושי של החברות לקיים סחר עם המדינה האיראנית.

נקודה נוספת היא הערך של ריאל האיראני. ערך המטבע ירד בצורה קשה ביותר רק בשל החשש לשינוי במדיניות ארה"ב והאינפלציה במדינה עולה וזו נקודה חשובה לאזרח האיראני, מספר רוד.

"אני בקשר עם האנשים באיראן והם מחכים לסוף המשטר הזה", אומר רוד בסוף דבריו ואומר כי העם האיראני רוצה להשתלב מחדש במסגרת העולם.

הכסף האיראני היום לא שווה שום דבר העם האיראני מרגיש את הסוף והם רוצים להפיל את המשטר ומבקשים את עזרה של העולם החיצוני.

לראיון ברדיו חיפה לחץ כאן.