עבור לתוכן העמוד
Menu

דאעש אינו מופתע מפרסומי ה"טיימס"

הדיווח ב"ניו יורק טיימס" לא הפתיע את לוחמי ארגון הטרור ואת התושבים הבדואים בחצי האי

צה"ל שומר על שתיקה בעקבות הפרסום בעיתון "ניו יורק טיימס" כי מטוסי חיל האוויר הישראלי ביצעו בשנתיים האחרונות יותר מ-100 גיחות הפצצה נגד חמושים בחצי האי סיני. הצבא המצרי שמר על שתיקה במשך כיממה, אך אח"כ הכחיש דוברו נמרצות את הדיווח.

כתבת ה "ניו יורק טיימס" מצטרפת לדיווח של סוכנות "בלומברג" ב-2016 מפי גורם בכיר ישראלי לשעבר כי מטוסי חיל האוויר הישראלי תקפו מטרות טרור בחצי האי סיני.

אולם, הפרסום הזה כלל לא מפתיע את התושבים המתגוררים בחצי האי סיני.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-3 בפברואר כי כל תושבי חצי האי סיני מכירים היטב את הנושא. המזל"טים הישראליים שפועלים בסיני גדולים יותר מהמזל"טים המצרים, הם יותר גדולים מהם וצבועים בצבעים שונים, הם גם משמיעים יותר רעש והבדואים בסיני מכנים אותם במילה "זנאנה".
יודע כי לצבא מצרים אין מזל"טים שיכולים להפציץ מטרות על הקרקע. מפקד חיל האוויר המצרי פילדמרשל יונס אלמצרי אמר ב-13 באוקטובר 2016 באירוע חגיגי של חיל האוויר המצרי כי למצרים אין מטוסים ללא טייס היכולים להנחית מכות על מחבלי דאע"ש בצפון סיני.

"יש לנו מזל"טים שאנו משתמשים בהם בהתאם ליכולות שלהם" הוא הסביר, ואכן המזל"טים המצרים משמשים בעיקר למטרות תצפית ומודיעין, ארה"ב וסין שסיפקו את המזל"טים לצבא מצרים סירבו לספק מזל"טים בעלי יכולת התקפית.

במצרים חוששים מהפרסום ב"ניו יורק טיימס" ערב הבחירות לנשיאות. גורמי אופוזיציה מצרים ובראשם תנועת "האחים המוסלמים" מנסים בכל דרך לערער את היציבות במצרים, הנשיא א-סיסי הדיח באחרונה את ראש המודיעין הכללי הגנרל ח'אלד פווזי בין היתר בגלל הדלפה ל"ניו יורק טיימס" של קלטת שבה נשמע קצין מודיעין מצרי מתדרך עיתונאים המקורבים למשטר שלא לתקוף את הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

העובדה שישראל מסייעת לנשיא א-סיסי במלחמתו בטרור בצפון סיני איננה חדשה, ביולי 2013 אישר שר הביטחון דאז משה בוגי יעלון למצרים להכניס שני גדודי חי"ר נוספים לסיני בדגש על אזור רפיח ואלעריש כדי לבלום כנופיות בדואים וחמושים אסלאמים קיצונים שפתחו בתקיפות אלימות של חיילי צבא מצרים וזאת מעבר למוסכם בנספח להסכם השלום בין ישראל למצרים.

התקופה אז הייתה רגישה לאחר הדחתו של הנשיא מוחמד מורסי, בידי הגנרל עבד אלפתאח א-סיסי ותנועת "האחים המוסלמים", שהנשיא מורסי היה אחד מבכיריה, ניסתה להתסיס את המדינה ולערער את היציבות בה, ישראל נענתה לבקשתו של א-סיסי ונחלצה לעזור לו.
מאז המצב הביטחוני בסיני רק החמיר.

גם שלוחת דאע"ש בסיני המכונה "ווילאיאת סינא"(שלוחת סיני) טוענת כי ישראל מסייעת לצבא מצרים באמצעות הפצצות של מזל"טים בצפון סיני, ב-20 בינואר 2016 שיגר ארגון דאע"ש מספר רקטות לעבר העיר אילת לאחר שטען כי מזל"ט ישראלי הפציץ קבוצה של 10 אזרחים בעת שיצאו מתפילת היום השישי במסגד באזור אלעג'ראא בעיר רפיח.

בהודעה שפירסם הוא הבטיח התקפות נוספות וטען כי ישראל מנהלת מלחמה נגדו ביחד עם צבא מצרים.

עפ"י הטענות של ארגון דאע"ש, המזל"טים הישראלים נכנסים באופן קבוע למרחב האווירי בחצי האי סיני מאז שהנשיא א-סיסי עלה לשלטון, בתיאום עם הצבא המצרי, לישראל יש רשת של סוכנים בחצי האי סיני שמעבירה לה מידע מודיעיני על מטרות של דאע"ש ואף מסייעת בסימונן באמצעים אלקטרונים לצורך תקיפה מהאוויר.
גם הדרג המדיני המצרי הבכיר אישר את דבר שיתוף הפעולה הביטחוני בין מצרים לישראל, שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אמר ב-15 במאי 2016 בשולי דיוני מועצת הביטחון של האו"ם בניו יורק, כי "מצרים משתפת פעולה עם מדינות רבות ובהן ישראל להשגת המטרה המשותפת והיא להביס את הטרור ולשמור על ביטחונה הלאומי,נמשיך בכך באופן אינטנסיבי".

ככל שגברה הסכנה של ארגון דאע"ש בחצי האי סיני ושיתוף הפעולה שלו עם תנועת חמאס נגד המשטר המצרי ובהברחת נשק לתוך תחומי רצועת עזה, כך גבר שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל למצרים בחצי האי סיני, האינטרס הישראלי הוא לשמור על יציבות שלטונו של הנשיא א-סיסי שנחשב בישראל למנהיג הערבי האמיץ והנחוש ביותר במלחמה נגד הטרור האסלאמי הקיצוני.

הנשיא א-סיסי מגלה פתיחות מלאה כלפי ישראל בנושא הביטחוני והוא הרבה יותר קואפרטיבי מהנשיא לשעבר חוסני מובארכ בתחום הזה. בעוד הנשיא מובארכ איפשר את קיומן של מנהרות ההברחה על גבול הרצועה עם מצרים (יותר מ-1000 מנהרות), הורה הנשיא א-סיסי להקים רצועת ביטחון רחבה על הגבול, הרס מאות בתים של פלסטינים על הגבול והרחיק את תושביהם למקומות אחרים בסיני, אח"כ אף הציף את המנהרות במי ים.

כך, הפכה ישראל לבת הברית הביטחונית והידידה של מצרים בתקופתו של הנשיא א-סיסי בזכות הטרור של ארגוני דאע"ש וחמאס, באופוזיציה המצרית מכנים את היחסים בין ישראל למצרים במילים "תור הזהב" למרות שהכל נעשה מאחורי הקלעים ומצרים תוקפת את ישראל באופן פומבי בנושא הפלסטיני.
אי אפשר לשכוח את העובדה שמצרים תיווכה להשיג הפסקת אש בין ישראל לחמאס בתום מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014, את תיווכה בהשגת "עסקת שליט" ואת מאמציה לתווך כיום בין ישראל לחמאס כדי להחזיר את השבויים והנעדרים שמוחזקים ברצועת עזה.

מצרים פועלת מהאינטרסים הביטחוניים שלה, היא רוצה שקט ויציבות ברצועת עזה מכיוון שהדבר משפיע על היציבות הביטחונית בתוך מצרים עצמה ועל הביטחון הלאומי המצרי וגם מכיוון שהיא רוצה בסיוע אמריקני נדיב, היא מבינה שהדרך לבית הלבן עוברת דרך ירושלים במיוחד בתקופתו של הנשיא טראמפ.

המדיניות הנוכחית הישראלית של שמירת עמימות בכל הקשור לשיתוף הפעולה הביטחוני עם מצרים היא נכונה, במיוחד לקראת הבחירות לנשיאות בסוף חודש מרץ הקרוב,גורמים רבים באופוזיציה המצרית פועלים למנוע את בחירתו של הנשיא א-סיסי מחדש לתקופת כהונה נוספת והם מחפשים כל בדל של אינפורמציה על קשריו של הנשיא א-סיסי עם ישראל כדי לנגח אותו.

כפי שהדברים נראים כעת, יש רק מועמד אחד המתמודד מול הנשיא א-סיסי בבחירות לנשיאות, ניצחונו בבחירות מובטח דבר שמבטיח לישראל עוד כמה שנים טובות של שיתוף פעולה ביטחוני הדוק עם מצרים במלחמה נגד הטרור.