עבור לתוכן העמוד
Menu

80 שנים להסכם מינכן – כנס מיוחד

הצטרפו לשידור החי של הכנס המיוחד לציון 80 שנים להסכם מינכן • מה הלקחים של העולם מההסכם ?

 

 

היום (רביעי) ייערך במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כנס בנושא : "80 שנה להסכם מינכן". הכנס יעובר בשידור חי באתר האינטרנט של המרכז ובעמוד הפייסבוק.

 

חלק ראשון:

"הסכם מינכן" נחתם במסגרת ועידת מינכן שכונסה ב- 29 בספטמבר 1938, לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. בוועידה השתתפו קנצלר גרמניה, אדולף היטלר,נוויל צ'מברליין, ראש ממשלת בריטניה, אדואר דאלאדיה ,ראש ממשלת צרפת ובניטו מוסוליני שליטה של איטליה הפשיסט.

בוועידה נידונה דרישתו של היטלר לספח לגרמניה את חבל הסודטים, שלא היה שטח בריבונות גרמנית ושמאז הסכמי השלום בתום מלחמת העולם הראשונה היה תחת ריבונותה של צ'כוסלובקיה. הוועידה התקיימה בעיר הגרמנית מינכן והביאה להסכם מינכן, בו נקבע סיפוחו לגרמניה של חבל הסודטים שבצ'כוסלובקיה. בחתימת ההסכם לא השתתפו נציגים כלשהם מממשלת צ'כוסלובקיה ואף לא נציגים של ברית המועצות – בעלת בריתה של צ'כוסלובקיה. במרוצת הזמן הפך הביטוי "מדיניות מינכן" לכינוי למדיניות פיוס כלפי רודן תוקפן.

בסיכומה של הועידה בליל ה-29-30 לספטמבר, , חתמו הצדדים על הסכם מינכן. ההסכם קבע שהצבא הגרמני יוכל להשלים את השתלטותו על חבל הסודטים הצ'כוסלובקי עד 10 באוקטובר, ושוועדה בינלאומית תחליט על עתידם של שטחים נוספים השנויים במחלוקת.

עם שובו של צ'מברליין ללונדון הוא נשא נאום בפני קהל נלהב ותוך שהוא אוחז במטריה שחורה, הכריז את הכרזתו הידועה כי הובא לעולם "שלום בזמננו", ונופף בפיסת הנייר ההסכם. הסכם שהושג במינכן זכה לשבחים נלהבים הן בבריטניה והן בעולם. בין המשבחים היו האפיפיור פיוס האחד עשר, ראש ממשלת אירלנד אמון דה ולירה, ונשיא ארצות הברית פרנקלין דלנו רוזוולט. צ'מברליין זכה לשיאים של פופולריות מבית, והתקבל כמנצח אצל המלך ג'ורג' השישי.

אולם בעייני רבים ההסכם הוא סמל למדיניות פייסנית ולנטישת בעלי ברית בעת צרה, דבר שהתברר בדיעבד כטעות היסטורית של צ'מברלין.

הכנס במרכז הירושלמי ייערך בנוכחות ד"ר אלכסנדר ברקל, מנהל קרן קונרד אדנאואר ישראל ונשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ודמינה, הד"ר דורי גולד.

במסגרת הכנס נדון בשני המושבים ידנו הנוכחים בהיבטים היסטוריים והשוואתיים של ההסכם ובתהליכי קבלת ההחלטות.

תכנית הכנס: