עבור לתוכן העמוד
Menu

טראמפ מנסה לתקן את שגיאות קודמיו

?בעקבות נאום הנשיא טראמפ עובר הכדור לידיו של הקונגרס, לו קצב הנשיא 60 ימים להחליט, האם אתם מסייעים לי בנושא או לא * בסופ"ש האחרון חזרה ארה"ב אל המזרח התיכון

הנשיא טראמפ התייצב בסוף השבוע באומץ מול המצלמות בבית הלבן ונשא נאום לוחמני נגד איראן שבו הודיע על אסטרטגיה חדשה מולה שנועדה למנוע ממנה פיתוח נשק גרעיני ולנסות ולנטרל את תמיכתה בטרור, ולצמצם את ניסיונות ההתפשטות שלה במזרח התיכון.

מתנגדיו של טראמפ בארה"ב מאשימים אותו כי נאומו היה "היסטרי ומסוכן" ומזהירים כי נסיגה חד צדדית של ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, עלולה לפגוע באמינות של ארה"ב ובאינטרסים הבינלאומיים שלה, לבודד אותה ולסכן את ביטחונה הלאומי.

אולם, הנשיא טראמפ רואה את הדברים אחרת, הוא מקבל את העמדה הישראלית ואת עמדת המדינות הערביות המתונות ובראשן סעודיה כי הסכם הגרעין העניק לאיראן "רוח גבית" והגביר את הסכנה ליציבות במזה"ת.

טראמפ צודק בניתוח שלו כי הסכם הגרעין איננו מונע מאיראן נשק גרעיני אלא רק דוחה את  פרוייקט הגרעין האיראני הצבאי למספר שנים.

בינתיים, בתקופה הזו שבה היא מוגבלת בתחום העשרת האורניום, מפתחת איראן את פרוייקט הטילים הבליסטיים שעליהם היא תוכל להרכיב, בבוא העת, את ראשי הקרב הגרעיניים.

אי הכללת סעיף בהסכם הגרעין האוסר על איראן לפתח טילים בליסטיים ארוכי טווח הייתה אחת הטעויות הקשות של הנשיא אובאמה.

בניגוד להודו ופקיסאטן שיש להן נשק גרעיני, איראן איננה רוצה ביכולות הגרעיניות רק מסיבות של כבוד לאומי כדי להצטרף למועדון המדינות שיש להן את היכולות האלה, היא מעורבת באופן עמוק בעימותים בסוריה, עיראק, לבנון ותימן והיא עלולה להשתמש ביכולות הגרעיניות נגד הבסיסים הצבאיים האמריקנים במזה"ת,נגד מדינות ערב הסוניות ונגד ישראל שאותה היא אומרת בגלוי כי יש למחוק מעל פני האדמה.

ישראל , סעודיה ואיחוד האמירויות (מאע"מ) בירכו על נאומו של הנשיא טראמפ, צריך להמתין עתה ולראות מה יהיו ההשלכות של הנאום על צעדיה של איראן בשטח.

הנשיא האמריקני מנסה למעשה באסטרטגיה החדשה שלו לתקן את שגיאותיו של קודמו בתפקיד הנשיא ברק אובאמה.

בעוד גרמניה, בריטניה וצרפת חוששות כי ביטול הסכם הגרעין יחזיר את איראן להעשרה מהירה של אוראניום ופיתוח יכולות צבאיות, החליט הנשיא טראמפ להרחיב את מסגרת העימות עם איראן מבלי לסגת בינתיים מהסכם הגרעין.

הוא קבע בנאומו כי איראן הפרה את הסכם הגרעין וכי פעולותיה מאיימות על האינטרסים הביטחוניים האמריקנים. כמו כן הודיע כי איננו מאשרר כי איראן עמדה בהתחיבויותיה עפ"י ההסכם, טראמפ העביר את הכדור לידי הקונגרס, וקצב לו 60 יום כדי לדון ולהחליט אם יטיל סנקציות בגלל הפרת ההסכם .

טראמפ נקט בצעד מעשי חשוב כאשר הודיע על נקיטת סנקציות נגד "ראש הנחש" והזרוע הביצועית של משטר האיאתולות – "משמרות המהפכה", האיראניים הכוללים את חוד החנית שהינו, יחידת "אלקודס" בראשות הגנרל קאסם סולימאני.

ההכרזה על "משמרות המהפכה" האיראניים כארגון טרור ע"י משרד האוצר האמריקני נועדה להגביר את הפיקוח על מקורות המימון של "משמרות המהפכה" שהפכו לגורם כלכלי חשוב באיראן.

צעד דומה נקט הממשל גם נגד ארגון החזבאללה בלבנון.

אולי גם יעניין אותך

גם מלך סעודיה הבין – פוטין בעל הבית החדש // צבי מזאל

הדרך ארוכה ומפותלת // יוני בן מנחם

איראן חששה מאוד מהסנקציות נגד "משמרות המהפכה" והזהירה כי ההכרזה עליהם כ"ארגון טרור" הינה בבחינת "הכרזת מלחמה".

עלי אכבר צאלחי, ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית הבהיר זאת היטב בדברים לאמצעי התקשורת ואילו הגנרל עלי ג'עפרי, מפקד "משמרות המהפכה" אמר כי אם ארה”ב תנקוט צעד כזה, איראן תתיחס לצבא האמריקני בכל מקום בעולם ובמיוחד במזה"ת כ"ארגון טרור" כמו ארגון דאע"ש.

ההערכות בישראל ובמערב הן שהאיומים האיראניים הם במישור ההצהרתי בלבד וכי איראן לא תמהר ותפרוש בתגובה לנאום טראמפ מהסכם הגרעין.

ביטול ההסכם באורח חד צדדי ע"י איראן יפגע קשה בכלכלה האיראנית והמנהיג העליון ח'מינאי לא יאשר מהלך כזה.

שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף, אמר כי  איומיו של הנשיא טראמפ אינם מפחידים את איראן, אך נראה כי טהרן איננה רוצה להתעמת עם שאר המעצמות החתומות על ההסכם ובהן רוסיה וסין ואף חוששת מהטלת הסנקציות עליה אם תפרוש מהסכם הגרעין.

המשחק עובר עכשיו למגרש הפוליטי האמריקני ולדיונים בקונגרס בחודשיים הקרובים.

הקונגרס יצטרך להחליט אם להטיל סנקציות אמריקניות חד צדדיות על איראן בגלל תוכנית הטילים הבליסטית שלה ובגלל ההפרות של הסכם הגרעין.

המהלך של הנשיא טראמפ משרת את האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל.

פרשנים בעולם הערבי רואים את הנאום של טראמפ נגד איראן ואת פרישת ארה"ב מארגון אונסק"ו כמקשה אחת שנועדה לרצות את מדינית ישראל ולשפר את תדמיתו של הנשיא שנפגעה בעימות עם צפון קוריאה.

נאום טראמפ נתפס כהכרזה על ניסיון לסרס את איראן מכוחה הצבאי כדי שישראל תישאר בעלת הכוח הצבאי העיקרי במזה"ת.

אולם, ספק אם הנאום הזה ירתיע את איראן מתוכניותיה,נאומו של הנשיא טראמפ העלה שוב לראש סדר היום העולמי את הסכנה האיראנית אבל האיראנים כבר הוכיחו בעבר כי יש להם סבלנות רבה ונחישות להמשיך באסטרטגיה שלהם עפ"י עקרונות המהפכה הח'ומיינסטית, לכן להחלטת הקונגרס יש חשיבות רבה ביצירת מאזן ההרתעה החדש מול איראן.