עבור לתוכן העמוד
Menu

שובו של החיבוק בין אסד לחמאס

איראן מבקשת להחזרת את החמאס אל מדינות "ציר ההתנגדות" לאחר שממשלו של אסד מתייצב * אסד מצידו מבקש התנצלות הנהגת החמאס לאחר שתמכו במורדים הסורים

 עיקרי המאמר:

  • איראן מבקשת לצרף מחדש את החמאס ל"ציר ההתנגדות"
  • החמאס מבקשת לחזור ולשתף פעולה עם ממשל אסד
  • הסורים דורשים התנצלות חמאס
  • החמאס יקים מאחז חדש בלבנון בעזרת החיזבאללה

אחת הטעויות הגדולות שעשה יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ח'אלד משעל בשנת 2011 הייתה להסתכסך עם המשטר הסורי בראשותו של בשאר אסד על רקע פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון ולתמוך באופוזיציה הסורית המזויינת שפעלה להפלת הנשיא הסורי.

כתוצאה מכך נוצר גם משבר עמוק בין חמאס לבין איראן, פטרוניתו של בשאר אסד. בתגובה הפסיקה איראן את הסיוע הכספי לאגף המדיני בתנועת חמאס והמשיכה לסייע בכסף ובנשק רק לזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם".

ח'אלד משעל נאלץ בגלל הסכסוך עם המשטר הסורי להעתיק את מפקדת החמאס מדמשק לדוחא בירת קטאר.

קטאר ביחד עם סעודיה וטורקיה סייעו למורדים ברוסיה לפעול נגד המשטר הסורי והעבירו להם כספים ונשק.

המהלך של ח'אלד משעל נתפס בעיני איראן וסוריה כאקט של בגידה וכפיות טובה של הנהגת חמאס.

בהמשך הזמן שילם על כך ח'אלד משעל מחיר יקר. הוא זכה לביקורת בתוך ההנהגה המדינית של חמאס על שנקט עמדה עויינת כלפי סוריה ולא שמר על נייטרליות.

הזרוע הצבאית של חמאס בראשותם של יחיא סינוואר ומוחמד דף אף הרחיקה לכת והטילה וטו על כך שכהונתו של ח'אלד משעל כיו"ר הלשכה המדינית תוארך פעם נוספת. המוסדות המדיניים של חמאס התקפלו בפניה וכך נבחר לתפקיד אסמעיל הניה כמועמד של פשרה.

המדיניות של ההנהגה החדשה של חמאס שנבחרה לפני כמה חודשים היא לשמור על יחסים טובים עם כל המדינות הערביות והאסלמיות, לשמור על "נייטרליות" ולא להתערב בסכסוך ההיסטורי בין השיעה לבין הסונה.

המשטר הסורי של אסד הצליח להשתלט על רוב שטחה סוריה ולהביס את המורדים והנהגת חמאס החדשה רוצה להיות בצד של המנצח.

עם התבססותה של הנהגת חמאס החדשה בתפקידה, החלה איראן לדחוף מחדש לצירוף חמאס ל "ציר ההתנגדות".

ארגון חזבאללה נרתם למשימה ואישר לתנועת חמאס להתחיל ולהקים בלבנון מאחז חדש.

את המאחז מקימים בכירי חמאס, צאלח אלעארורי ומוסא דודין, שעזבו את דוחא ביחד עם עשרות פעילים נוספים והתמקמו בשכונת א-דאחיה בבירות תחת חסותו של מנהיג הארגון השיח' חסן נצראללה.

במקביל החל ארגון חזבאללה לתווך בין חמאס למשטר הסורי של בשאר אסד, כדי להביא להתפייסות רשמית שתאפשר גם לחמאס לפתוח מחדש את משרדה בדמשק.

העיתון "ראי אליום", דיווח ב-29 בספטמבר מפי מקורות מהימנים כי שליח בכיר של חמאס נפגש באחרונה בחשאי בדמשק עם נציגי המשטר הסורי כדי לבדוק את אפשרות הפיוס.

עפ"י הדיווח, ההנהגה הסורית איננה ממהרת להתפייס עם חמאס. למרות החילופין בהנהגתה, דורשת סוריה כתנאי לפיוס הודאה פומבית בטעות והתנצלות של הנהגת חמאס.

גומרים בחמאס מעריכים כי השליח הסודי לדמשק היה בכיר התנועה, מוסא אבו מרזוק, שהוא בעל לו קשרים טובים בלבנון ובמפלגת הבעת' הסורית.

ההנהגה החדשה של חמאס הפיקה את הלקחים מהטעות של ח'אלד משעל. יחיא סינוואר הנחשב ל"איש החזק" בתנועה תומך בפיוס עם המשטר הסורי, ומזוהה עם איראן שגם היא דוחפת חזק להחזרת חמאס ל"ציר ההתנגדות".

אחמד ג'בריל, המזכיר הכללי של ארגון החזית העממית-המפקדה הכללית המקורב לבשאר אסד, דרש כבר לפני 3 חודשים, ממנהיג חמאס אסמעיל הניה לבצע עיון מחדש ובחינה של הטעות שעשתה הנהגת חמאס הקודמת ביחס לסוריה לצורך חיזוק "ציר ההתנגדות" ולמען האינטרס הפלסטיני העליון.

גורמים בחמאס מעריכים כי ההנהגה החדשה של התנועה תשיב בחיוב לדרישה הסורית ותגבש נוסח התנצלות פומבי כדי להתקרב מחדש לדמשק.

ההנהגה הזו גילתה כבר גישה פרגמטית מאוד והתפייסה עם מצרים עד לכדי יצירת מה שהיא מגדירה "ברית אסטרטגית" מתוך האינטרסים שלה. בנוסף היא קיבלה את דרישות מצרים, התפייסה עם מוחמד דחלאן, פירקה את "ממשלת הצללים" שהקימה ברצועה ועומדת להתפייס גם עם מחמוד עבאס, הכל כדי להשיג את מטרתה העיקרית שהיא הקלת המצור על הרצועה.

יש להניח כי לאסמעיל הניה ויחיא סינוואר לא תהייה שום בעיה להטיל את האחריות על שיקול הדעת המוטעה ביחס לסוריה על המנהיג הקודם ח'אלד משעל שאיננו נושא כבר בשום תפקיד רשמי בתנועה.

עפ" גורמים בחמאס, גם מצרים תומכת בכך שתנועת חמאס תתפייס עם משטרו של בשאר אסד, דבר שהוא מעין זריקת עידוד להנהגת חמאס החדשה ללכת לכיוון הזה.

לכן, סביר לצפות שכפי שהדברים נראים כעת החזרה של חמאס לחיקו של הנשיא בשאר אסד איננה שאלה של הרבה זמן.