עבור לתוכן העמוד
Menu

הקאמבק המצרי

המצרים מגברים את המהלכים במזרח התיכון במטרה לחזור ולהשפיע

מצרים חוזרת לתפקיד המתווך האזורי

עיקרי המאמר

  • הממשלה המצרית התכוננה היטב לבואה של משלחת החמאס לקהיר. המטרה – חידוש ה"פיוס" בין חמאס לפתח'
  • עבאס שלח למורת רוחו משלחת מטעמו
  • בפתח' מגלים ספקות בנוגע להתממושת המהלך
  • מצרים מבקשת שקט ב"חצר האחורית" – רצועת עזה

 המגעים בין תנועת חמאס לבין מצרים לקראת הביקור הראשון של ההנהגה החדשה של חמאס בראשות אסמעיל הניה בקהיר נמשכו כחודש ימים.

מצרים התכוננה היטב לביקור המשלחת על רקע ההצהרות של מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, בדבר רצונה של התנועה להדק את הקשרים עם איראן וסוריה.

מראש סוכם כי משלחת חמאס תבקר רק במצרים ולא תנצל את הביקור כתחנת מעבר לנסיעה לקטאר ולטורקיה, האוייבות המוצהרות של מצרים.

הנשיא הטורקי ארדואן ושליט קטאר, השיח' תמים בן חמד, יצטרכו להמתין עוד זמן רב עד להגעת ההנהגה החדשה של חמאס אליהן. למנהיגי חמאס ברצועה אין שום דרך אחרת לצאת ממנה, והם תלויים בהסכמה של המודיעין המצרי לכל גיחה לחו"ל דרך מעבר רפיח.

כמו כן, לא ברור עדיין, מה יעלה בגורל יוזמת הפיוס החדשה של מצרים לסיום הפיצול הפלסטיני בין הגדה לרצועה ולהשגת פיוס לאומי.

מצרים הפעילה לחץ כבד על משלחת חמאס שנועדה עם ראשי המודיעין המצרי וגם לחץ טלפוני על מחמוד עבאס ועזאם אלאחמד, הממונה מטעם פת"ח על המו"מ עם חמאס, כדי לקדם את אפשרות הפיוס.

במקביל, משלחת של פת"ח בראשות עזאם אלאחמד תצא לקהיר לשיחות עם המודיעין המצרי שביקש גם ממשלחת החמאס להאריך את שהותה בקהיר. ישנו מאמץ מצרי גדול לנסות ולסגור הסכם פיוס חדש בין פת"ח לחמאס.

המודיעין המצרי אילץ את משלחת חמאס להוציא הודעה מיוחדת מקהיר כדי לעודד את מחמוד עבאס לחזור למעגל הפיוס. יו"ר הלשכה המדינית, אסמעיל הניה, הודיע כי ממשלת החמאס מוכנה לפרק את הוועדה שהקימה לניהול ענייני הרצועה ולאפשר לממשלת רמאללה לפעול גם ברצועת עזה.

מחמוד עבאס קיבל את ההודעה בקרירות, מקורביו אומרים כי אין בה כל חדש והיא נועדה לרצות את המודיעין המצרי. אבל עבאס ממשיך ל"שחק את המשחק" וישלח בכל זאת משלחת למצרים עם תנאי מוקדם – לא תתקיים פגישה עם משלחת החמאס עד למימוש ההסטחה לפירוק הועדה.

גורם בכיר בתנועת פת"ח מעריך את הסיכוי של מצרים להשיג פריצת דרך בתיווך בין פת"ח לחמאס כ"כקלוש".

הגורם הבכיר סיפר כי מצרים השיגה כבר 3 הסכמי פיוס במשך השנים, בין פת"ח לחמאס ובכל פעם חמאס הפרה אותם מחדש. לדבריו לא ניתן להאמין לתנועת החמאס.

 "תנועת פת"ח ותנועת חמאס הן כמו שני קווים מקבילים שאינם יכולים להיפגש לעולם, גם אם תשיג מצרים הסכם חדש הוא לא יחזיק מעמד זמן רב".

במקביל פועלת מצרים גם מול הנהגת חמאס כמתווכת בינה לבין ישראל כדי להשיג עסקת חילופי שבויים חדשה בין שני הצדדים.

גורמים בחמאס מכחישים את הדיווחים בתקשורת כי שר המודיעין המצרי ח'אלד פווזי הודיע לאסמעיל הניה, כי מצרים מושכת את ידה מתיווך בנושא ותברך על כניסת מתווך אחר לתמונה.

ניתן להעריך כי ישנן כמה סיבות ליוזמת מצרים לחזור כעת לתפקיד המתווך האזורי.

א. התמשכות המשבר בין "הרביעיה הערבית", שמצרים חברה בה, לבין קטאר שמגבירה את התיאום עם טורקיה, אויבתה של מצרים.

מצרים מבקשת להפחית את ההשפעה של קטאר וטורקיה על החמאס ורצועת עזה, ולחזק את תפקידה ואת תפקיד מאע"מ כתומכות החדשות בתושבי הרצועה. כמו כן מבקשת ההנהגה המצרית להצטייר כאילו שהקלו את המצור על הרצועה. מסיבה זו מצרים מסכימה עקרונית לפתוח מחדש את מעבר רפיח ולהעביר דלק לרצועה כדי להקל את מצוקת החשמל.

גם איחוד האמירויות (מאע"מ) נכנס לתמונה וכבר הבטיח לחמאס להעביר מדי חודש סכום של 15 מיליון דולר כסיוע לפרוייקטים חיוניים בעזה.

ב. מצרים רוצה לחזק את מעמדו של בן חסותה, מוחמד דחלאן, ברצועת עזה ובזירה הפוליטית הפלסטינית, לכן היא רוצה לקדם את יישום ההבנות שהושגו בינו לבין יחייא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה.

דחלאן, נחשב לנציגן של מצרים ומאע"מ וכל דריסת רגל שלו ברצועה הינה נעיצת סכין נוספת של מצרים בקטאר ובטורקיה שכן דחלאן נחשב לאוייב הראשי של תנועת "האחים המוסלמים".

עפ"י דיווח בעיתון א-שרק אלאווסט ב-14 בספטמבר, חמאס ומוחמד דחלאן קרובים להסכם שייתן לו תפקיד ברצועת עזה בתמורה לצעדים של מצרים להקלת המצור וסיוע כספי ממאע"מ.

מוחמד דחלאן הוא האיש שישמור על האינטרסים של מצרים ברצועה לכן היא כה פעילה בתיווך כדי לקדם את האינטרסים שלה.

ג. השגת הסכם פיוס בין חמאס לפת"ח בתיווך מצרים תחזק את מעמדה האזורי והבינלאומי של מצרים, תגביר את היציבות באזור ואת השמירה על המשך שלטונו של הנשיא א-סיסי.

החמאס, כבר נענתה לדרישה המצרית לסייע לה במלחמה בטרור נגד דאע"ש ולמנוע חדירת מחבלים גי'האדיסטים ונשק מרצועת עזה לצפון סיני.

בינתיים עומדת חמאס בהבנות הביטחוניות עם מצרים, עפ"י דיווח ב-13 בספטמבר בעיתון המצרי "א-שורוק", משלחת חמאס העבירה למודיעין המצרי מידע חשוב על פעילות הטרור של דאע"ש במצרים.

נראה כי גם היותה של מצרים המתווך הראשי והמסורתי בין ישראל לחמאס נועדה להגיע ליעדים שאפתנים יותר מעבר לעסקת חילופי שבויים חדשה בין שני הצדדים.

התיווך המצרי הוא שהביא להפסקת אש בין ישראל לחמאס בתום מבצע "צוק איתן" ול"עסקת שליט", אולם מצרים רואה בהשגת עסקת חילופי שבויים חדשה בין ישראל לחמאס שלב חשוב בדרך למשא ומתן עקיף בין שני הצדדים על רגיעה ארוכת טווח, בתיווך מצרי.

התוכנית המצרית היא הביא לכך שישראל תסיר את המצור מעל הרצועה ותסכים להקמת נמל ימי בתמורה להפסקת פעילות הטרור של חמאס לתקופה של 15 שנים.

האינטרס המצרי הוא ליצור מצב של רגיעה ארוכת טווח ב"חצר האחורית" שלה שהיא רצועת עזה.