עבור לתוכן העמוד
Menu

שנה לנסיגה מאפגניסטן: סין הפכה להיות המוקד של ה CIA

המתח בין המעצמות שינה את הגישה של ארגון הביון וגרם לו להעביר משאבים אל מול הענק הסיני ופחות נגד הטרור

שנה לנסיגת ארה"ב מאפגניסטן, ערכו בכירי קהילת המודיעין וראשי המרכז ללוחמה בטרור של הסוכנות פגישה בדלתיים סגורות, הבהיר סגן מפקד ה-CIA  כי הלחימה באל-קאעידה ובקבוצות קיצוניות אחרות תישאר בראש סדר העדיפויות – אך הכסף והמשאבים של הסוכנות יועברו יותר ויותר להתמקדות על סין.

מתקפת המל"ט של ה CIA  שהרגה את מנהיג אל-קאעידה הראתה כי הלחימה בטרור לא הסתיימה, אבל זה לא שינה את המסר של סגן מנהל הסוכנות, דיוויד כהן, בפגישה, אולם בעוד ארה"ב תמשיך לרדוף אחרי טרוריסטים, העדיפות העליונה היא לנסות להבין טוב יותר את בייג'ין ולהתמודד איתו.

שנה לאחר סיום המלחמה באפגניסטן, הנשיא ג'ו ביידן ובכירי הביטחון הלאומי מדברים פחות על סיכול טרור ויותר על האיומים הפוליטיים, הכלכליים והצבאיים שמציבים סין כמו גם רוסיה.

בכתבה של העיתון "אל ערביה" נמסר כי מאות קצינים שעבדו במסגרת המלחמה בטרור הועברו לטיפול בנושא הסיני.

הדברים פורסמו בתקופה מתוחה מאוד בין סין לארה"ב על רקע ביקוד בכירים בטיוואן וכן ברקע חיסוליו של מנהיג אל קעידה.

עוד פורסם כי להערכת מומחים לסין נדמה כי גמלה בבייג'ין ההחלטה להשלטת על האי הקטן, טיוואן, וכי המהלך נעצר עד עתה בגלל מגיפת הקורונה.

המבקרים אומרים שהעובדה שאל-זוואהרי התגורר בקאבול, תחת חסותו לכאורה של הטליבאן, מעידה על התעוררות מחודשת של קבוצות קיצוניות שאמריקה אינה ערוכה להתמודד איתה.

ג'ייסון קרואו, סייר לשעבר בצבא ששירת באפגניסטן ובעיראק, אמר כי הוא מאמין שארצות הברית התמקדה יתר על המידה בלוחמה בטרור במהלך השנים האחרונות.

"איום קיומי גדול בהרבה הוא רוסיה וסין", אמר קרואו, דמוקרט מקולורדו המכהן בוועדות המודיעין והשירותים המזוינים של בית הנבחרים. קבוצות טרור, אמר, "לא יהרוס את אורח החיים האמריקאי… כמו שסין יכולה".

דוברת ה-CIA, תמי ת'ורפ, ציינה כי הטרור "נשאר אתגר אמיתי מאוד".

"אפילו כשמשברים כמו פלישת רוסיה לאוקראינה ואתגרים אסטרטגיים כמו זה שמציבה הרפובליקה העממית של סין דורשים את תשומת ליבנו, ה CIA  תמשיך לעקוב באגרסיביות אחר איומי טרור ברחבי העולם ולעבוד עם שותפים כדי להתמודד איתם", אמר ת'ורפ.

הקונגרס דחף את ה CIA  וסוכנויות מודיעין אחרות להעמיד את סין בראש סדר העדיפויות, נמסר על ידי גורמים שביקשו להישאר חסויים.

הנושא המדאיג ביותר את המחוקקים הוא פיתוחי הטכנולוגיה המתקדמים של סין.

תחת הנשיא שי ג'ינפינג, סין התחייבה לטריליוני דולרים בהשקעה במדעי הקוונטים, בינה מלאכותית וטכנולוגיות אחרות שעשויות לשבש את האופן שבו מתנהלות מלחמות עתידיות והכלכלות בנויות.

כחלק מהשינוי, ועדות הקונגרס מנסות לעקוב טוב יותר אחר האופן שבו סוכנויות ביון מוציאות את המימון שלהן על סין, ומחפשות פרטים נוספים על האופן שבו תוכניות ספציפיות תורמות למשימה זו, אמר אדם שמכיר את הנושא.

"איחרנו, אבל טוב שסוף סוף אנחנו משנים את המיקוד שלנו לאזור הזה", אמר נציג כריס סטיוארט, רפובליקני ביוטה המכהן בוועדת המודיעין של בית הנבחרים. "זה אומר באנשים, במשאבים, בנכסים צבאיים ובדיפלומטיה."

הCIA הודיעה בשנה שעברה כי תיצור שני "מרכזי משימה" חדשים – אחד על סין, אחד על טכנולוגיות מתפתחות – כדי לרכז ולשפר את איסוף המודיעין בנושאים אלה. ה CIA גם מנסה לגייס יותר דוברי סינית ולצמצם את זמני ההמתנה לאישורים ביטחוניים כדי להעסיק אנשים חדשים מהר יותר.

בתוך הסוכנות, קצינים רבים לומדים סינית ועוברים לתפקידים חדשים המתמקדים בסין, אם כי לא כל העבודות הללו דורשות הכשרה בשפה, אמרו אנשים שמכירים את העניין.

גורמים רשמיים מציינים כי קציני מודיעין מאומנים להסתגל לאתגרים חדשים וכי רבים הועברו מהר יותר לתפקידי סיכול טרור לאחר הפיגועים ב-11 בספטמבר 2001.

התקדמות מעבודת סיכול טרור – כולל שימוש טוב יותר בנתונים ומקורות מודיעין שונים לבניית רשתות וזיהוי מטרות – מועילות גם במלחמה ברוסיה ובסין, אמרו קצינים לשעבר.

"זו מכונת הניתוח והמיקוד שהפכה ליוצאת דופן", אמר דאגלס ווייז, קצין בכיר לשעבר ב CIA  שהיה סגן ראש המבצעים במרכז ללוחמה בטרור.

המרכז ללוחמה בטרור של ה CIA  ששמו שונה למרכז המשימה ללוחמה בטרור בארגון מחדש ב-2015, נותר נקודת גאווה עבור אנשים רבים שמייחסים את עבודתו לשמירה על האמריקנים מפני טרור לאחר ה-11 בספטמבר.

מארק פולימרופולוס הוא קצין מבצעים של ה CIA  בדימוס וראש הבסיס לשעבר באפגניסטן. הוא אמר שהוא תומך בהתמקדות גדולה יותר בסין וברוסיה, אך הוסיף, "אין סיבה לצמצם את מה שהיינו צריכים לעשות".

"התפיסה הזו שאיכשהו כל עבודת ה CT  שעשינו, איכשהו זה היה שגוי, שהסתנו העין – רק תזכרו ב-12 בספטמבר מה כולם הרגישו", אמר.