עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מגבירה את ההגנה האווירית סביב מתקני הגרעין

מציגה גרסה מתקדמת של מערכת הגנ"א Bavar-373

במקביל לדיווחים על היערכותה מחדש של ישראל לאפשרות תקיפה באיראן וביקור ראש ממשלת ישראל בארה"ב,  איראן חנכה מתקן פיקוד ושליטה " של "קבוצת ההגנה האווירית ההגנה אווירית חצ'רת מעצומה" Hazrat Masumeh Air Defense Group)) (ביתו של האמאם השביעי מוסא אלכאט'ם) סביב אתר הגרעין בפורדו (Fordo) במחוז קום (Qom) .

מפקד ההגנה האווירית של צבא איראן עלירצ'א צבאחי פרד חנך את המפקדה ואמר כי איראן מרחיבה את מערך ההגנה האווירית שלה וכי "האוייב לא יכול אפילו לחשוב להתקיף באיראן". צבאחי פרד שבח את מערכי ההגנה האווירית והסייבר של איראן ואמר כי הם מתקדמים מאד מבחינה טכנולוגית .

עזה רותחת – הפיצוץ עניין של זמן

פורדו משמש מתקן תת קרקעי להעשרת אורניום באמצעות צנטריפוגות 2 IR. במהלך ינואר החלה איראן להעשיר במתקן אורניום לרמה של 20 אחוזים ובמקביל מתקן ההעשרה בנתנז (Natanz) החל להעשיר אורניום לרמה של 60 אחוזים. בינואר 2013 ארע פיצוץ במתקן בפורדו ובמתקן חשמל הסמוך לו.

במקביל אמר מהדי פרחי (Mahdi Farahi) , סגן שר ההגנה, כי טהראן בקרוב תשיק גרסה חדשה ומתקדמת יותר של מערכת ההגנה האווירית המתקדמת Bavar-373 העולה בטכנולוגיה שלה על מערכת ההגנה האווירית הרוסית המתקדמת 400 S . איראן חשפה את Bavar-373 במהלך אוגוסט 2019 לאחר שפתחה את המערכת באופן עצמאי Bavar-373 בתגובה לאיסור שהוטל על רוסיה לייצא את מערכת ההגנ"א 300 S לאיראן והצהירה, כי היא מסוגלת לזהות 300 מטרות בו זמנית, לעקוב אחרי 60 מהן ליירט 6 מטרות בו זמנית ואף להתמודד עם ניסיונות חסימה ול"א .

(Bavar-373 מתקדם יותר מה 400S הרוסי).
(Bavar-373 מתקדם יותר מה 400S הרוסי).

אם המערכת האיראנית אכן טובה יותר מהמערכת הרוסית היא תוכל לפגוע במטרות בטווח 400 ק"מ. . במהלך יוני Dmitry Shugaev מנהל השירות הרוסי לשת"פ צבאי-טכני אמר , שר ההגנה האיראני התעניין במספר מערכות הגנה אווירית רוסיות וביניהן ה400S במהלך ביקורו בתערוכה ARMY-2020 ברוסיה. במהלך אוק' 2020 הסנקציות הבינלאומיות האוסרות למכור נשק לטהראן אמנם פקעו, אך אם איראן תרצה לרכוש את ה 400S מרוסיה היא תחשוף אותה לסנקציות אמריקניות מתוקף Countering America's Adversaries Through Sanctions Act (CAATSA)).