עבור לתוכן העמוד
Menu

יו"ר הפרלמנט האיראני: "תעשיית הגרעין חזרה לימים הגאים"

יו"ר הפרלמנט האיראני בירך על יישום החוק השוחק את המחויבות האיראנית לפרוטוקול הנוסף • יו"ר סבא"א הגיע להסכמה על שת"פ טכני לזמן קצר

יו"ר הפרלמנט של איראן, מוחמד באגר גליבאף, בירך על תחילת יישום החוק שעצר את הפיקוח של סבא"א במסגרת הפרוטוקול הנוסף, כך דווח בסוכנות הידיעות האיראנית "מאהר".

"עם ביטול הפיקוח על בסיס הפרוטוקול, בוצע השלב האחרון בחוק ה'פעולה אסטרטגית להסרת סנקציות'", הוא צייץ בפרסית מוקדם ביום רביעי.

"רבים לא האמינו שתעשיית הגרעין תחזור לימיה הגאים בתקופת זמן זו ותפנה להזדמנות להתמקחות על ביטול הסנקציות," הוסיף.

"מנעול הסנקציות ייפרץ עם אחדות העם האיראני", כתב גליבאף.

בדצמבר 2020 העביר הפרלמנט האיראני חוק שנועד להמשיך את השחיקה של המחויבות האיראנית לפרוטוקול הנוסף במסגרת הסכם הגרעין. בין היתר, החוק חייב את הממשל האיראני להפסיק להתיר בדיקות מעבר להסכם NPT, כולל יישום מרצון של הפרוטוקול הנוסף, אם הצדדים האחרים ל- JCPOA לא יעמדו בהתחייבויותיהם.

בעקבות ההחלטה, רפאל גרוסי, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, הגיע ביום ראשון לביקור רשמי בטהרן וניהל שיחות עם עלי אכבר סאלחי, ראש ארגון האנרגיה האטומית באיראן (AEOI) ועם השר מוחמד ג'וואד זריף בנושאים הנוגעים לניטור סבא"א אחר תוכנית האנרגיה הגרעינית של איראן.

איראן וסבא"א פרסמו אז הצהרה משותפת לפיה שני הצדדים הגיעו ל"הבנה טכנית דו-צדדית זמנית ".

על פי ההצהרה, איראן הודיעה כי תפסיק את יישומה מרצון של הפרוטוקול הנוסף ל- NPT ותמנע מפקחי סבא"א גישה למתקני הגרעין שלה מעבר להסכם ההגנה החל מ- 23 בפברואר 2021 למשך שלושה חודשים.

עם זאת, הוסיף, "איראן ממשיכה ליישם באופן מלא וללא הגבלה את הסכם ההגנה המקיף שלה עם סבא"א כמו בעבר."

איראן וסבא"א גם הסכימו להבנה טכנית דו-צדדית זמנית, התואמת את החוק, לפיה סבא"א תמשיך בפעילות האימות והניטור הנדרשת שלה עד 3 חודשים (כנספח טכני).