עבור לתוכן העמוד
Menu

בתו של רפסנג'אני: ההתערבות של איראן בסוריה עלתה בחצי מיליון הרוגים

בתו של הנשיא לשעבר ממשיכה בדברי הביקורת כלפי המשטר האיראני • לא חוזרת בה מהבעת תמיכה בדונלד טראמפ: ""יש גרועים ממנו במשטר"

בתגובה לביקורות רבות שנמתחו באיראן על בתו של האייתוללה אכבר האשמי רפסנג'אני, אחד מעמודי התווך של הרפובליקה האיסלמית באיראן, חזרה וטענה כי לו יכלה להצביע בבחירות בארה"ב הייתה מצביעה לנשיא היוצא, דונלד טראמפ. הנימוק שלה : "באיראן יש גורמים וחלקים במשטר האיראני אשר מסוכנים לאיראן הרבה יותר מטראמפ".

פאיזה האשמי רפסנג'אני, מבלי להתייחס למוסד או אדם מסוים, הוסיפה (12.1) כי גורמים אלה שהיא מצביעה עליהם, הם שולטים באיראן "בבריונות תוך כדי התעלמות מהצורך לעמוד בעקרונות".

לדבריה, מדיניות ומעשים של גורמים הללו "דחפו את איראן במורד חוסר יעילות, ניהול כושל, חוסר יעילות, התעקשות על מדיניות פושטת רגל שלעתים גררו את איראן עד סף תהום".

היא התייחסה גם למכתב מאת אחיה, מוחסן האשמי רפסנג'אני, אשר קרא לה "להתנצל בפני העם" בגלל תמיכתה בטראמפ, ואמרה כי אחיה "תכנן לעצמו עתיד" ו"מבקש להסיר מכשולים."

דבריה של פאיזה, חברת הפרלמנט לשעבר ועיתונאית אשר הושמה בכלא עוד כשאביו הנשיא לשעבר היה בחיים, מצביעים על שאיפות פוליטיות עתידיות של אחיה, שעומד כרגע בראש מועצת העיר של טהראן, אך ככל הנראה "מתכנן" לפי דברי אחותו, להתמודד לתפקידים בכירים ביותר במשטר האיראני.

 

פאיזה רפסנג'אני אמרה כי אחיה הוא איש שמרן אשר נוטה לרסן את יתר בני משפחת רפסנג'אני ולנסות ולפקח על מה שהם חושבים, בשעה שהיא רואה את העובדות בשטח ומביטה בדאגה רבה על התהליך, כיצד העם האיראני הולך ומתרחק מהמשטר לא רק בגלל שהאזרחים נהיים עניים מיום ליום, אלא בגלל שלמשטר אין שום רצון להקשיב לרחשי ליבם של כלל אזרחי המדינה ועל כך שהשלטון נהיה אכזר משנה לשנה.

היא ציינה כי היא החזיקה בתקווה שהלחצים של הנשיא טראמפ אולי יביאו לשינוי התנהגות השלטון כלפי העם האיראני כי עשרות ניסיונות של העם האיראני להתקומם על המשטר, אך כל המאמצים הללו העלו חרס, נכשלו ודוכאו ביד קשה[1] [2].

קריקטורה, הסוכנות תסנים, פאיזה רפסנג'אני אומרת לטראמפ (שנזרק לפח האשפה עם מדיניותו "הלחץ המקסימלי על איראן"), "הלכת ולקחת עמך את תקוותנו לשינוי"[3]. הסוכנות המזוהה עם משמרות המהפכה פרסמה את הקריקטורה תחת הכותרת: "פתרון של פאיזה רפסנג'אני לשיפור המצב באיראן, לחץ של טראמפ ודרך אבי"
קריקטורה, הסוכנות תסנים, פאיזה רפסנג'אני אומרת לטראמפ (שנזרק לפח האשפה עם מדיניותו "הלחץ המקסימלי על איראן"), "הלכת ולקחת עמך את תקוותנו לשינוי"[3]. הסוכנות המזוהה עם משמרות המהפכה פרסמה את הקריקטורה תחת הכותרת: "פתרון של פאיזה רפסנג'אני לשיפור המצב באיראן, לחץ של טראמפ ודרך אבי"

[1] https://www.bbc.com/persian/iran-55629195

[2] https://www.radiofarda.com/a/31043010.html

[3] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/10/22/2430165/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D8%A6%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%88%D8%B6%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%85/photo/1

עוד האשימה , פאיזה האשמי רפסנג'אני,  את המשטר האיראני בסיוע למשטר אסד ובאחריות למותם של למעלה מחצי מיליון בני אדם.

הראיון נערך לציון ארבע שנים למות אביה.

היא אמרה כי הנשיא האיראני לשעבר, שהיה דמות רפורמיסטית מרכזית באיראן והשפעתו נמשכה גם מעבר לנשיאותו, התנגד למעורבות טהרן בסוריה וייעץ לקאסם סלימאני, מפקד כוח אל קודס שחוסל על ידי ארה"ב ב-3 בינואר 2020 , לא לנסוע לשם.

 

סולימאני תואר כ"ארכיטקט המלחמה בסוריה וסורים רבים מחשיבים אותו כאחראי לזוועות שבוצעו במהלך הסכסוך", אמרה, "ביום השנה למותו של סולימאני, אנחנו לא שומעים מישהו מדבר על מה שהוא עשה. אבי צדק כשהוא אמר לו לא לנסוע לסוריה והוא צדק", אמרה רפסנג'אני.

לדבריה, התערבות איראן בסוריה הביאה ל"אובדן ידידינו ", והוסיפה כי מדיניות החוץ והפנימיות של איראן הרחיקה אנשים רבים.

"כתוצאה מהסיוע שלנו לבשאר אסד, התוצאה הייתה הרג של 500,000 איש לפחות, בין אם באמצעות כלי נשק כימיים ובין אם אחרים. זה לא בסדר."

בשנת 2013, עלי אכבר רפסנג'אני מתח ביקורת חריפה על אסד וכינה אותו "אדם ללא רחמים" והאשים אותו בשימוש בנשק כימי ומאסר לא מוצדק של עצורים פוליטיים. התקשורת הממלכתית האיראנית דאז ניסתה לצנזר את הערותיו, שעלו מאוחר יותר בסרטונים ביוטיוב.

בראיון שלה ל- Ensaf News ביקרה פאיז'ה רפסנג'אני גם את המדינה האיראנית על ההשתקה בנוגע לזוועות שביצעו נגד מוסלמים במקומות אחרים בעולם.
"אם להרוג מוסלמים בסוריה זה דבר רע, אז זה דבר רע בכל מקום. מדוע אין לנו בעיה עם רוסיה כשהיא הורגת את צ'צ'נים וסין כשהיא הורגת את האויגורים ופוגעת באינטרסים שלנו?"

 

בתו של רפסנג'אני קראה בגלוי לח'אמנאי להתפטר כדי למנוע את ההתפוררות הוודאית של איראן
בתו של רפסנג'אני קראה בגלוי לח'אמנאי להתפטר כדי למנוע את ההתפוררות הוודאית של איראן

"להציל את איראן מההתפוררות וודאית"

לפני כשנה פרסמנו באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה את דבריה של ראפסנג'ני בה מתחה ביקורת על המשטר האיראני ברקע הפגנות במדינה, אז קראה לנשיא המדינה להתפטר מתפקידו.

נאומה של הבת הגיע לידי בי בי סי בפרסית ושודר. היא מדגישה כי איראן נמצאת כבר בשלבים המתקדמים של ההתפוררות מכל הבחינות, וכל מדיניות הפנים והחוץ של המשטר נקלעו למבוי סתום. היא קרא לח'אמנאי לקחת דוגמא ממיכאל גורבצ'וב ש"כאשר הבין שמדיניות ברה"מ לא מובילה לשום מקום, בעצמו הביא לסילוק המשטר הרודני והכושל".

היא מסבירה בנאומה את התנאים החמורים הנוכחיים של איראן והמצב הבלתי נסבל שנכפה על עשרות מיליוני איראנים בכל ההיבטים ומוסיפה כי המשטר שרד עד כה אך ורק בזכות הדיכוי הקשה והפעלת נשק מול האזרחים. היא הדגישה כי המיליונים שהשתתפו בטקסי האזכרה של קאסם סולימאני ממורמרים אף הם מהמשטר. יחד עם זאת היא הביעה ביקורת על כך כי רבים מהאזרחים צאו להזדהות עם סולימאני והמשטר רק בגלל רגשות ולא הפעילו שכל.

בתו של רפסנג'אני קראה בגלוי לח'אמנאי להתפטר כדי למנוע את ההתפוררות הוודאית של איראן.