עבור לתוכן העמוד
Menu

סוף הקורונה? הערכות למבצע החיסונים במדינות ערב

מספר מצומצם מאוד ממדינות המזרח התיכון החלו לחסן את האוכלוסיה שלהן • הרוב יעשו זאת בחלק הראשון של 2021

ארה"ב , בריטניה וישראל הן המדינות הראשונות שהחלו במתן חיסונים נגד וירוס הקורונה. גם המדינות השונות במזרח התיכון נערכות. להלן תמונת המצב:

אלג'יריה

הטיפול במדינה:

אלג'יריה בחרה בשלב מוקדם להשתמש בהידרוקסיכלורוקין, יחד עם טיפולי אנטיביוטיקה וקורטיזון כמו פרדניזולון או דקסמתזון, ותרופות נוגדות קרישה, אמר ד"ר בקקת ברקני, חבר הוועדה הלאומית למגיפה, ל- AFP.

מעבדות מקומיות ניהלו קמפיין למען התרופה נגד מלריה הידרוקסי כלורוקין "אינה יעילה או מסוכנת אפילו להיות מסוכנת", אמר. אך הוא התעקש על כך ש"שני מיליארד בני אדם "לקחו את זה" במטרה למנוע את המחלה בעולם".

לקראת יום השנה לחיסול סולימאני: המתח בעיראק עולה

החיסון

אלג'יריה טרם החליטה באיזה חיסון להשתמש. ראש הממשלה, עבדלאזיז ג'ראד, אמר כי מדינתו "תרכוש את החיסון המספק ערבויות בטוחות, ולכן יש צורך להימנע ממהר או מהחלטות אקראיות".


בחריין

הטיפול במדינה

בחריין השתמשה בהידרוקסיכלורוקין. סוכנות הידיעות בחריין ציטטה את השייח 'מוחמד בן עבדאללה אל-ח'ליפה, ראש צוות המשימה הלאומי למלחמה בקורונה, באומרו כי הטיפול במדינה הוכיח את יעילותו והקל על התסמינים.

בחריין גם השתמשה בטיפולי פלזמה לטיפול בחולים, וקראה שוב ושוב לאלה שהחלימו מהנגיף לתרום דם.

החיסון

ב- 13 בדצמבר אישרה מנמאה את השימוש בחיסון מתוצרת סינית Sinopharm לעובדי מערכת הבריאות, לאחר שכבר אישרה את החיסון Pfizer-BioNTech, שפותח על ידי ענקית התרופות האמריקאית פייזר ושותפתה הגרמנית BioNTech.

 

https://jcpa.org.il/article/%d7%98%d7%a2%d7%95%d7%aa-%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%90%d7%97%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%92%d7%9c%d7%94-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%90%d7%9e%d7%aa-%d7%a2%d7%9c/

מצרים

הטיפול במדינה

בתי חולים במצרים משתמשים במגוון שיטות שונות, כולל אזיטרומיצין, אקמול, קורטיזון ונוגדי קרישה דרך הפה.

החיסון

על פי נתוני משרד הבריאות, מצרים קיבלה 100,000 מנות של חיסון סינופרם, אך טרם החלה בחיסונים. באוצר נמסר כי השבוע הוזמנו עוד 20 מיליון מנות, מבלי למסור מידע נוסף.

הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי אמר לאחרונה כי ייתכן שהמצריים יצטרכו להמתין עד יולי הקרוב עד שיחל מסע חיסונים המוני.


איראן

טיפול

שר הבריאות, סעיד נאמאקי, צוטט על ידי סוכנות הידיעות הרשמית IRNA באומרו כי המדינה השתמשה ב"רמדיסוויר "האנטי-ויראלי, שהשפיע יחסית על המחלה.
התרופות מיוצרות גם באופן מקומי. IRNA דיווחה כי הרפובליקה האסלאמית החלה לייצר 70,000 בקבוקונים של רמדיסוויר במפעל שנפתח בצפון סבה ב -15 בדצמבר. התרופה פותחה במקור לטיפול באבולה.

חיסון

לא הייתה שום אינדיקציה ברורה איזה חיסון עשוי לרכוש על ידי המדינה שנפגעה בסנקציות. הנשיא חסן רוחאני אמר כי בתחילת דצמבר כי איראן מבקשת לקנות חיסון אך "אף בנק לא יטפל בעסקה".

שר הבריאות צוטט באומרו כי טהרן הזמינה מראש כ -16.8 מיליון מנות באמצעות פרויקט החיסונים של ארגון הבריאות העולמי COVAX.
COVAX הוא שיתוף פעולה עולמי המשתתף במעלה מ -180 מדינות העובדות עם יצרני חיסונים על מנת להבטיח חלוקה הוגנת של החיסונים לאחר אישורם.
איראן עובדת גם על פיתוח חיסון משלה וניסויים בבני אדם צפויים להתחיל בקרוב. ב- IRNA אמר השבוע כי איראן דנה בקבלת חיסונים משלוש מדינות – סין, רוסיה והודו.

עירק

הטיפול במדינה

בתי החולים במדינה נוהגים לטפל במקרים קלים בתרופה אנטי-ויראלית favipiravir ובטיפול בפלסמה במידת הצורך. משרד הבריאות אומר כי יש לטפל במקרים חמורים בעיקר באמצעות remdesivir, כמו גם בטיפול פלזמה ואפילו בתרופות מדכאות החיסון tocilizumab.

בעוד שהידרוקסיכלורוקין אינו מופיע בין המלצות המשרד, חולי COVID 19 אמרו ל- AFP כי הוצע להם.

החיסון

דובר משרד הבריאות העיראקי, סייף אל-באדר, אמר ל- AFP כי הרשויות עדיין מנהלות שיחות עם חברות שונות, אך טרם התקבלה החלטה.
"עירק הצטרפה לברית החיסונים הגלובלית והחברים בה יקבלו חלק מסוים מהם (החיסונים). שוחחנו עם חברות יום ולילה. אנחנו מנהלים משא ומתן עם פייזר במשך חודשים ונבחר חברה בקרוב, "אמר בדר.

גורמים מערביים בעירק אמרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי וושינגטון מפעילה לחץ על בגדאד לבחור בפייזר-ביו-טק על פני אפשרויות אחרות.

ירדן

הטיפול במדינה

במקרים חמורים וקריטיים משתמשים בטיפולים כמו סטרואידים דקסמתזון או הידרוקורטיזון, כמו גם הפרדניזון המדכא את המערכת החיסונית. Remdesivir או favipiravir, כמו כן גם טיפול פלזמה.

חיסון

ירדן אישרה את השימוש בחיסון של חברת פייזר- BioNTech, שצפוי להיות זמין במדינה עד פברואר.

כווית

הטיפול במדינה

מומחה למחלות זיהומיות, מוחמד אבול, אמר כי כווית משתמשת בדקסמתזון לטיפול במקרים חמורים, כמו גם ברמדיסביר.

בתחילה נעשה שימוש בפלסמת דם מחולים שהחלימו, אך השיטה הופסקה מכיוון שלא הוכח שהיא יעילה במיוחד.

חיסון

כווית אישרה החודש את השימוש בחיסון של חברת פייזר- BioNTech, והשיקה אתר לציבור על להרשם כדי לקבל את החיסון. בדיווחים נאמר כי היא אמורה להגיע בהמשך החודש.

שריר החיסון קריקטורה חמודה של האני אל-חד מסעודיה. נגיף הקורונה נבהל משריר ה'חיסון'.
שריר החיסון
קריקטורה חמודה של האני אל-חד מסעודיה. נגיף COVID 19 נבהל משריר ה'חיסון'.

לבנון

הטיפול במדינה

לבנון משתמשת בעיקר בדקסמתזון מכיוון שהוא "זול, זמין בשוק ומחקרים מראים שהוא יעיל", אמר פיראס אביעד, ראש בית החולים רפיק חרירי .נעשה שימוש גם בפלזמה, אך במידה פחותה מכיוון ש"מחקרים גילו שהיא יעילה רק בשלבים הראשונים של הנגיף ". באשר לכלורוקין ורמדיקוויר, השימוש בו מועט מאוד.

חיסון

לבנון חתמה על עסקה בסך 18 מיליון דולר עם חברת פייזר-ביו-נטק למסירת 1.5 מיליון חיסונים הצפויים בפברואר, על פי יועצו של שר הבריאות, מחמוד זלזלי.
על פי ההסכם, החיסונים יועברו גם בחינם לפליטים. למרות שהמספר המדויק עדיין לא ידוע, יש הערכות שהוא עשוי להסתכם בכ- 700,000 חיסונים.
לבנון הצטרפה גם ל- COVAX. לדברי זלזלי, ההסכם קובע אספקת 2.2 מיליון חיסונים ללבנון, אך הם לא יועברו לפני הרבעון השלישי של 2021.

לוב

הטיפול במדינה

פלזמה בדם הייתה אחת השיטות העיקריות לטיפול בחולי קורונה במדינה.

חיסון

לוב קנתה 2.7 מיליון מנות של החיסון הבריטי אסטרא-זנקה תמורת כ -10 מיליון דולר, כך אמר ל- AFP באדרדין אל-נג'אר, ראש המרכז הלאומי לבקרת מחלות במדינה.

רכשיה זו תאפשר חיסון של כ -1.25 מיליון איש, כ -20% מהאוכלוסייה. מקווה שהאספקה תחל להגיע בחודש מרץ.

"זו הייתה בחירה טכנית גרידא עבור לוב. הוא מאוחסן ומועבר בטמפרטורות שבין שניים לשמונה מעלות צלזיוס, מה שהופך אותו מתאים לתנאי מזג האוויר בלוב, "אמר.

מרוקו

הטיפול במדינה

מאז תחילת ההתפרצות של נגיף הקורונה נוהגת מרוקו להשתמש בהידרוקסיכלורוקין לטיפול בחולי הקורונה וכן במינונים של אזיתרומיצין, אנטיביוטיקה המשמשת כנגד זיהומים חיידקיים, כולל דלקת ריאות.

שר הבריאות חאלד עיט טאלב הגן על השימוש בהידרוקסיכלורוקין השנוי במחלוקת ואמר כי התוצאות הראו כי "הייתה לו יעילות מסוימת במניעת כניסת הנגיף לתאים".

"זה איפשר לנו כבר עם תחילת ההדבקה, ולא במקרים חמורים, להפחית את העומס הנגיפי ולהפחית את ההידבקות", אמר לאתר Media24.

חיסון

טרם החלו חיסונים במרוקו, אך הרשויות טוענות כי 10 מיליון מנות של חיסון סינופרם צריכות להגיע עד סוף השנה.

עומאן

הטיפול במדינה

כמה בתי חולים פרטיים משתמשים בטיפול פלזמה לטיפול בחולי קורונה, שהראו כמה "תוצאות חיוביות", על פי הצהרה של בית החולים בורג'יל אל כווייר מוקדם יותר השנה.

חיסון

עומאן הודיעה החודש כי אישרה ותייבא את החיסון Pfizer-BioNTech לשימוש בקרב אנשים מעל גיל 16.


קטאר

הטיפול במדינה

בתי החולים משתמשים במספר טיפולים שונים המותאמים לכל מטופל. שימוש מוגבל נעשה בטיפולי פלזמה.

חיסון
לקטאר יש חוזים עם כמה מחברות התרופות עם חיסונים מבטיחים, כש- Pfizer-BioNTech עשויה להיות הראשונה להיות זמינה, כך מבין AFP.

המנות הראשונות יכולות להיות זמינות בסוף השנה. כמו כן, היא התקשרה בהסכמי רכש עם ספקי חיסונים אחרים, כולל חברת Moderna האמריקאית.

ערב הסעודית

הטיפול במדינה

רשויות הבריאות הסעודיות קבעו קוקטייל של תרופות, כולל הידרוקסילורוקין במקרים מתונים או קלים. דקסמטזון נקבע לחולים עם קשיי נשימה.

בתחילה הומלץ על רמדיסוויר לחולים קריטיים מאוד, אך בכלי התקשורת הממלכתיים נמסר כי לתרופה "השפעה מועטה או לא" על מקרים חמורים.

חיסון

ערב הסעודית, שרשמה את המספר הגבוה ביותר של מקרי מוות בקרב מדינות ערב במפרץ, אישרה את החיסון Pfizer-BioNTech לאחר ניסויים מוצלחים. שר הבריאות תאופיק אל-רביה היה בין הראשונים שקיבלו חיסון ביום חמישי.

סודן

הטיפול במדינה

טיפולים שונים שימשו לחולי קורונה, כולל אנטיביוטיקה כמו אזיטרומיצין, אמוקסיצילין ודוקסיציקלין, כמו גם סטרואידים כמו דקסמתזון ונוגדי קרישה.

חיסון

משרד הבריאות הודיע כי 8.4 מיליון מנות של חיסון נגד הקורונה יינתנו לקבוצות ספציפיות, בעיקר לעובדים במערכת הבריאות, כאשר החלוקה הראשונה תוכננה ברבעון הראשון של 2021. אך לא נמסרו פרטים נוספים.

סוריה

הטיפול במדינה

במקרים החמורים ביותר, "רופאים משתמשים בזריקת דקסמתזון כדי לשפר את הישרדותם של החולים ולהפחית את תקופת האשפוז", וכן משתמשים בחמצן ובמכשירי הנשמה, כך אמר המשרד האזורי WHO בסוריה ל- AFP.

משרד הבריאות הסורי אמר כי פרוטוקול הטיפול הממשלתי התבסס על שלוש תרופות עיקריות: כלורוקין (בסוריה יש כ שש מעבדות המייצרות אותו), אזיתרומיצין ואינטרפרון, המשמשים לטיפול בנגיפים וסרטן מסוים.

חיסון

"אין עדיין חיסונים שנקבעו", אמר המשרד האזורי של ארגון הבריאות העולמי בסוריה. אולם ארגון הבריאות העולמי, יחד עם סוכנות הילדים של האו"ם יוניצ"ף, תמכו בסוריה לרכוש "חיסונים לכיסוי לפחות שלושה אחוזים מהאוכלוסייה מלכתחילה ומכוונים ל -20 אחוזים בשנת 2021".

תוניסיה

הטיפול במדינה

נעשה שימוש במספר טיפולים, כולל אזיטרומיצין, אקמול ונוגדי קרישה, כמו גם חמצן.

חיסון

תוניסיה חתמה חוזה לרכישת חיסונים מפייזר ופועלת באמצעות יוזמת COVAX. מיליון אנשים יחוסנו בשלב הראשון, אמר חכמי לוזיר, מנהל מכון פסטר בתוניס. החיסון אמור להגיע ברבעון השני של 2021, ושירותי הבריאות מכינים מסע חיסונים.

איחוד האמירויות הערביות

הטיפול במדינה

 

איחוד האמירויות הערביות השתמשו בהידרוקסיכלורוקין לטיפול במקרים פשוטים ומתונים, אך עוקבים ללא הרף אחר השימוש בו. שירותי הבריאות באבו דאבי אמרו כי ביוני השתמשו בפלסמת דם גם אצל לפחות 240 חולים.

חיסון

השקת החיסון לסינופרם כבר החלה, ורשויות איחוד האמירויות אמרו כי הוא יעיל ב -86 אחוז. ממשרד הבריאות נמסר כי "אין חששות בטיחותיים חמורים".
שני חיסונים עברו ניסויים בשלב השלישי באיחוד האמירויות, פרויקט Sinopharm וספוטניק הרוסי.

תימן

הטיפול במדינה

המגפה החמירה את המצב ההומניטרי הקשה כבר בתימן, שם מערכת הבריאות קרסה כמעט מלבד מלחמת האזרחים המתמשכת.
שורה של מרפאות שטח המנוהלות על ידי סוכנויות בינלאומיות נפתחו במקומות מסוימים, אך על פי הסוכנות ההומניטרית של האו"ם OCHA באוקטובר, התגובה מתמקדת בבדיקות, מעקב וניהול תיקים.

לא ידוע עדיין תוכנית לרכישה של חיסונים.