עבור לתוכן העמוד
Menu

מסר ישראלי לחיזבאללה: ישראל עומדת על המשמר

על פי ההערכות בצה"ל, יתכן שארגון חזבאללה אחראי לניסיון הכושל להניח מטעני חבלה אמש בגבול ישראל סוריה וכי הוא נחוש להמשיך בניסיונות הפיגוע עד להשגת יעדיו • חזבאללה הקים תשתית מקומית בדרום רמת הגולן לביצוע פיגועים בסיוע הצבא הסורי, ישראל חייבת לפעול כדי למנוע פתיחת חזית חדשה מסוריה
המתיחות בגבול הצפון נמשכת: ארגוני הטרור אינם ממתינים לסיומו של עיד אל אדחא ומנסים להוציא פיגוע נגד ישראל. אמש שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל שיורטה על ידי מערכת "כיפת ברזל". הרקטה שוגרה כנראה על ידי ארגון הג'יהאד האסלאמי המזוהה עם איראן, אך האירוע החמור יותר היה ניסיון של חוליית מחבלים להניח מטעני חבלה על הגבול בין ישראל לסוריה, באזור דרום רמת הגולן.
 
 
 
החוליה, שמנתה ארבעה מחבלים, שלפחות אחד מהם חמוש, חוסלה על ידי צה"ל בעת שחבריה ניסו להניח מטעני חבלה באזור שבו פעל בעבר בית חולים שדה שטיפל בסורים, בתקופת מבצע "שכנות טובה". צה"ל נערך היטב בגבול הצפון בשבועיים האחרונים, לאחר שפעיל חיזבאללה עלי כאמל מוסן נהרג בהפצצה אווירית באזור דמשק שמיוחסת לישראל. לפני כמה ימים הבריחו חיילי צה"ל באמצעות ירי חוליה של חיזבאללה שחדרה משטח לבנון לישראל באזור הר דב, אך הפעם התקבלה ההחלטה בצה"ל לחסל את חברי החוליה שהניחה מטעני חבלה, לאחר שארגון חיזבאללה הכחיש בשבוע שעבר כי שיגר את חוליית המחבלים והודיע על נחישותו להוציא פיגוע נקמה על מותו של פעיל הארגון בסוריה.
 
התקרית בגבול רמת הגולן אירעה באזור נחל רוקאד שמוכר כאזור "נוח" שיש בו נתיבי חדירה לצד הישראלי. באזור זה הוקמה בשנתיים האחרונות תשתית מבצעית של ארגון חיזבאללה, שנעזרת גם במודיעין שמספק לה הצבא הסורי. שום ארגון לא נטל עד כה אחריות על התקרית בלילה. חיזבאללה שומר על עמימות – וייתכן שהוא קשור לניסיון הפיגוע, אך סביר להניח שאיננו ממהר להודות בכישלון. עם זאת, ההערכה בצה"ל היא שהוא ימשיך בניסיונות להוציא פיגוע "מוצלח" מבחינתו – ורק אז יקבל עליו את האחריות.

תא הטרור של חיזבאללה בגולן

פעילות חיזבאללה באזור רמת הגולן הסורית אינה חדשה. גם בעבר הארגון ניסה להוציא פיגועים מאזור זה נגד ישראל, וצה"ל סיכל אותם. כך למשל, בחודש מרץ השנה חוסל בכפר אלח’דר אזרח סורי בשם עימאד אלטוויל. על פי דיווחים הוא חוסל באמצעות מל”ט בעת שנסע במכוניתו, וגורמים סורים האשימו ואמרו כי ישראל עמדה מאחורי הפעולה.
 
 

על פי הערכת גורמי מודיעין בישראל, תשתית זו הפכה לפעילה, והיא מתכננת להוציא פיגועי ירי נגד כוחות צה”ל לאורך הגבול ברמת הגולן שכוללים: צליפה, שיגור טילי נ”ט מתקדמים והנחת מטעני חבלה. קיים גם חשש שתשתית זו תנסה לחטוף חיילים ישראלים.

חיזבאללה התעלם בזמנו לגמרי מחיסולו של עימאד אלטוויל, ונמנע מלהספידו, ייתכן שכך יעשה גם הפעם וירחיק את עצמו מהפעולה הכושלת. הוא מנסה להרחיק את עצמו מהפעילות נגד ישראל ברמת הגולן ולשמור אותה כחשאית, כאילו מדובר בהתארגנות מקומית של התושבים הדרוזים בדרום סוריה נגד הכיבוש הישראלי.

חיסול חוליית המחבלים אמש בגבול סוריה נועד להעביר מסר ישראלי לחיזבאללה: ישראל עומדת על המשמר, ולא תאפשר לפתוח חזית חדשה נגדה. חיזבאללה מנסה מזה תקופה ארוכה לפתוח חזית חדשה נגד ישראל שלא תפעל משטח לבנון, מתוך חשש שישראל תגבה מחיר כבד מלבנון ואזרחי מדינת הארזים יטילו את האשם על חיזבאללה – כפי שקרה במלחמת לבנון השנייה ב-2006. ייתכן שחיזבאללה ניסה להפתיע את ישראל באמצעות פיגוע נקם ברמת הגולן, ללא טביעות אצבע באמצעות התשתית החשאית שלו, לאחר שהבין שצה"ל ערוך היטב בגבול לבנון. 
 
צה”ל חשף כבר לפני יותר משנה את “תיק הגולן” של ארגון חיזבאללה ואת ההכנות שלו להקים תשתית צבאית נגד ישראל משטח הגולן הסורי. מטרת החשיפה הייתה להרתיע את הארגון ולהראות לו שישראל עוקבת ומכירה היטב את כל תכניותיו. על פי גורמים ביטחוניים בישראל, החשיפה של צה”ל עיכבה את ההכנות של חיזבאללה, אולם כעת נראה כי התשתית שבנה הפכה למבצעית והתחילה בביצוע פיגועים נגד ישראל.
 
 

שכירי החרב של רוסיה בסוריה

לפי גורמים ביטחוניים בישראל, הפעילות של תשתית חיזבאללה בדרום הגולן הסורי נעשית בידיעה מלאה ובאישור של הצבא הסורי שאף מעניק לה חסות. פעילות זו כוללת בין היתר תצפיות לעבר כוחות צה”ל ואיסוף מודיעין בשיתוף עם הצבא הסורי – למרות שידיה של ישראל אינן כבולות בכל הקשור לפגיעה ביחידות הצבא הסורי שמסייעות לחיזבאללה בדרום רמת הגולן.

ישראל תהייה חייבת לפעול נגד הצבא הסורי. סוריה היא הריבון, והיא זו שמאפשרת לחיזבאללה לפעול משטחה נגד ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה מספר פעמים את נושא הפעילות של חיזבאללה בגולן הסורי בשיחותיו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. פעילות חיזבאללה ואיראן בדרום הגולן הסורי מערערת את היציבות בסוריה, ועלולה להביא להסלמה בגבול עם ישראל.

 
 

רוסיה עסוקה בימים אלה בהקמת כוח צבאי חדש בסוריה – שנאמן לה. בראש הכוח החדש, שנקרא "צבא החוראן", יעמוד אחמד אלעודה, ממפקדי "הגיס החמישי". הכוח יורכב מאלפי לוחמים שהשתייכו בעבר לשורות המורדים נגד משטרו של בשאר אסד. על פי גורמים סורים, מטרת הכוח הזה בין היתר היא להרחיק את הגורמים האיראנים וחיזבאללה מהגבול עם ישראל בדרום סוריה, כדי לשמור על שקט ויציבות באזור.

המצב בגבול הצפון מתוח, הן בגבול עם לבנון והן בגבול עם סוריה, חיזבאללה נחל כעת שני כישלונות בניסיונותיו להוציא פיגוע נקם נגד ישראל. מדובר בפגיעה קשה ביוקרתו, והוא ינסה לעשות הכל כדי לשקם את כבודו – גם אם הדבר יארך זמן רב.

ישראל צריכה להיערך בהתאם, אך בסופו של דבר היא תצטרך להנחית מכה קשה וכואבת על חיזבאללה כדי להביא לשקט. זה הזמן לשנות את כללי המשחק ואת המשוואה שקבע חסן נסראללה לפני כשנה.

 
פורסם באתר ישראל היום.