עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: נמשכת המלחמה ברשתות החברתיות

הרשות השופטת באיראן החליטה לסנן גם את פלטפורמת שיתוף התמונות ברשת החברתית  "אינסטגרם", זאת בהמשך לפעילות איראן לחסימת שאר הרשתות החברתיות במדינה. הצעד ימנע מלמעלה מ-24 מיליון איראנים ובכלל זה גם המנהיג והנשיא ובכירי נוספים גישה לאפליקציה. באיראן משמשת רשת חברתית ז לא רק לשיתוף תמונות אלא גם להעברת מידע, ביקורת על המשטר ולשיח פוליטי […]

הרשות השופטת באיראן החליטה לסנן גם את פלטפורמת שיתוף התמונות ברשת החברתית  "אינסטגרם", זאת בהמשך לפעילות איראן לחסימת שאר הרשתות החברתיות במדינה.

הצעד ימנע מלמעלה מ-24 מיליון איראנים ובכלל זה גם המנהיג והנשיא ובכירי נוספים גישה לאפליקציה.

באיראן משמשת רשת חברתית ז לא רק לשיתוף תמונות אלא גם להעברת מידע, ביקורת על המשטר ולשיח פוליטי ער.

בחודשים האחרונים אף עצרה איראן מספר משתמשים ברשת בגין "תכנים לא מוסריים" ו"אנטי-אסלאמים". בולט בהקשר מעצרה ביולי 2018 של רקדנית שהציגה סרטון ב"אינסטגרם" שעורר גל מחאה רחב באיראן ומחוצה לה[1] .

"בית מטבחים לדור הצעיר"

ג'ואד ג'ואדיניא Javad Javidnia)) ראש מחלקה לענייני סייבר במשרד התובע הכללי ומזכיר הועדה לסינון תכני אינטרנט, אמר כי קיים צו מטעם הרשות השופטת המורה לסנן את "אינסטגרם" והדגיש כי מרבית חברי המועצה העליונה לענייני סייבר Supreme Cyber Space Council)) וכן מקבלי החלטות נוספים תמכו בהחלטה זו.

ראש מחלקה לענייני סייבר במשרד התובע הכללי ומזכיר הועדה לסינון תכני אינטרנט
ראש מחלקה לענייני סייבר במשרד התובע הכללי ומזכיר הועדה לסינון תכני אינטרנט

לדבריו, היקף תעבורת הרשת של "אינסטגרם" חרג הרבה מעבר למה שהוקצה. מזכיר המועצה אבו אלחסן פירוזאבאדי Abolhassan Firouzabadi)) אמר כי איראן פתחה חלופה ראויה ל"אינסטגרם".

ג'ואדיניא המשיך בהצהרתו ואמר כי המועצה העליונה לענייני סייבר הנחתה בעבר את הממשלה ליישם את ההחלטה ולהעביר את שרתי הרשת החברתית לאיראן כדי שניתן יהיה לפקח על תכניה, אך ההחלטה לא יושמה למרות סכומי כסף גדולים שהושקעו  "עתה אנו ממתינים לגיבוש הסכמה רחבה בנוגע לצורך בסינון "אינסטגרם" ואם זה לא יקרה התובע הכללי יקבל את ההחלטה הנדרשת (לסנן את אינסטגרם" באופן חד-צדדי [2][3].

 

 

(תמונה :ג'ודיניא : אינסטגרם כ"בית מטבחים" לנוער" מקור לתמונה : https://www.plaza.ir/mag/139710/150421/instagram-ban-in-iran/)
(תמונה :ג'ודיניא : אינסטגרם כ"בית מטבחים" לנוער" מקור לתמונה : https://www.plaza.ir/mag/139710/150421/instagram-ban-in-iran/)

ג'ואדיניא הגדיר  לאחרונה את "אינסטגרם" כ"בית מטבחים" ו"אסון" לדור הצעיר "האם אללה והשהידים יוכלו לסלוח לי על זה". הוא  וטען כי אנשי רוח, אנשי אקדמיה ואף סטודנטים פנו אליו ודרשו לחסום את הרשת החברתית. כלי התקשורת באיראן העריכו כי ההחלטה על חסימת הרשת קרובה מתמיד למרות דחיית יישומה עד כה. ההחלטה הייתה אמורה להיכנס לתוקף במהלך דצמבר 2018[4]

איראן " הרשתות החברתיות פוגעות בביטחון הלאומי

המשטר האיראני רואה ברשתות החברתיות איום על יציבותו ופגיעה בביטחונה הלאומי שכן הן משמשות להעברה בזמן אמת של סרטונים ותמונות מההפגנות נגד המשטר ואף משמשות למתיחת ביקורת על המשטר והצגתו באור שלילי במערב. על רקע זה הגבילה איראן את הרשת הפופולרית "טלגרם" במהלך ההפגנות הנרחבות בתחילת 2018 ואף שבשה את פעילות הרשתות הסלולריות באזורי ההפגנה.

במאי 2018 סיננה – למורת רוחו של הנשיא רוחאני – איראן לחלוטין את "טלגרם" (בשל סירובה להעביר את שרתיה לאיראן) בטענה כי התעבורה בה מסכנת את ביטחונה הלאומי. הנשיא – המתקשה לממש את הבטחות הבחירות שלו ליתר חופש תקשורתי באיראן – מתח ביקורת על ההחלטה אך לא הצליח להשפיע עליה בסופו של דבר.

ההחלטה הצפויה לחסום את "אינסטגרם" משקפת של חשש מתמשך  של המשטר מפני התפשטות  ההפגנות על רקע המצב הכלכלי הקשה בעקבות הסנקציות שהוטלו על איראן. המשטר מעוניין להקשות עוד על האזרחים האיראנים להשתמש באינטרנט (בעיקר אתרי חדשות)  בכלל וברשתות החברתיות (פייסבוק, טוויטר) בפרט לתאם את פעילות המחאה והציג לעולם את המצב במדינה.

בין המשטר לבין האזרחים מתנהל קרב מתמיד בו המשטר חוסם את הגישה והאזרחים משתמשים בתוכנות נגד סינון anti-filtering .

[1] https://twitter.com/digitalmatey/status/1050979494696083461

[2] https://en.mehrnews.com/news/141151/Judiciary-order-for-blocking-Instagram-issued-official

[3] https://tinyurl.com/ISNAfilter

[4] https://www.radiofarda.com/a/instagram-filtering-iran/29687894.html