עבור לתוכן העמוד
Menu

“ההסלמה בעזה – כי לא היינו נחרצים מול טרור העפיפונים של חמאס”

יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת מחקר באמ”ן, טוען שהגיע הזמן לגבות מחיר מאוכלוסיית עזה: “אם הסנקציות יעילות מול איראן, אין סיבה שלא יעבדו גם על חמאס”

יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת מחקר באמ”ן, טוען שהגיע הזמן לגבות מחיר מאוכלוסייה בעזה: “אם הסנקציות יעילות מול איראן, אין סיבה שלא יעבדו גם על חמאס”.

היממה הסוערת שעוברת על יישובי עוטף עזה נובעת מחוסר יכולתה של ישראל לייצר הרתעה מול חמאס. כך טוען תא”ל במיל’ יוסי קופרווסר, ראש חטיבת המחקר באמ”ן לשעבר וכיום חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

בשיחה עם ‘מידה’ מציין קופרווסר את התגובה הנרפית של ישראל לטרור העפיפונים כזרז לירי המאסיבי של עשרות פצצות מרגמה ורקטות קסאם לעבר יישובי העוטף במהלך הלילה והיום: “נתנו את התחושה שאנחנו משלימים עם עפיפוני ובלוני התבערה כתופעת טבע. לא בנינו ‘קייס’ חזק מספיק כדי להבהיר גם לעצמנו וגם לעולם ששריפת השדות על ידי עפיפונים ובלונים הם פיגועים לכל דבר ועניין. מדובר בהפרה ברורה ובוטה של החוק הבינלאומי, אבל במקום להיות נחרצים נתנו לחמאס חופש פעולה ניכר ללא הצדקה”.

מה הכוונה ב”להיות נחרצים” – לירות במשגרי העפיפונים, לבצע סיכולים ממוקדים בראשי חמאס?

“לאו דווקא. אם אתה רוצה שלא לייצר הסלמה יש מספיק אנשי חמאס שאינם בכירים שאפשר לפגוע בהם, מספיק מתקנים אסטרטגיים שאפשר להפציץ. הרי ברור שמשגרי העפיפונים לא יעשו זאת אם חמאס יאסור עליהם”.

בסופו של דבר, ההסלמה הנוכחית החלה בעקבות פציעתו של חייל צה”ל בהתפרעויות ליד הגדר.

“זה אומר ששידרנו לחמאס שכדי שנתייחס אליהם ברצינות הם צריכים ‘לעלות מדרגה’ מהעפיפונים, וזה מה שקרה”.

המצב הנוכחי יכול לדעתך להידרדר ל’צוק איתן’ 2?

“זה יכול להגיע לשם, אבל ייקחו עוד כמה שלבים עד שנגיע לזה. המצב של חמאס כיום קשה יותר מלפני צוק איתן, בעיקר כי טראמפ מבהיר שארצות הברית סיימה להיות הפראייר של הפלסטינים. איראן נכנסת מחדש לעידן של סנקציות והתמיכה הכספית של האיראנים בארגוני הטרור תרד בהתאם. אבו מאזן חונק את הרצועה, ולישראל יש גב חזק מאוד מהבית הלבן. גם מדינות ערב מעניקות לעזה ולסוגיה הפלסטינית בכלל תשומת לב נמוכה מבעבר”.

על פי קופרווסר, מכלול הנסיבות האלו מוביל לכך שבמצב של מלחמה אין מי שיבוא לעזרת חמאס: “בסוף יחזרו לנקודת המוצא של סוף ‘צוק איתן’. כולנו זוכרים ששלוש השנים האחרונות אחרי המבצע היו השקטות ביותר בעוטף מאז תחילת שנות האלפיים”.

במבחן התוצאה רק בזמנו ירו טילים על תל אביב, ירושלים ונתב״ג, ונהרגו עשרות חיילים בעזה, במלחמה שלא שינתה כלום.

כדאי שתהיה קצת פחות פייסני מול מי שהבטיח למוטט את שלטון החמאס, ורץ תחת טיקט של חזק מול החמאס. או שתאשים כרגיל את הקרן החדשה לישראל ובגצ.

לא שינתה כלום? 3.5 שנים שקטות ראשונות מאז ההתנתקות. פעם ראשונה שבאמת אפשר היה לנשום בעוטף

צפייה בתמונה בטוויטר

“אין מנוס מהפעלת לחץ כלכלי”

תא”ל במיל’ יוסי קופרווסר | המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

קופרווסר שימש כראש חטיבת המחקר של אמ”ן בשנים הסוערות של האינתיפאדה השנייה (2006-2001) ומנכ”ל המשרד לעניינים אסטרטגיים בראשית העשור הנוכחי. לדבריו, הפלת שלטון חמאס אינה יעד ריאלי מבחינת ישראל.

“אנחנו לא נצטער אם זה יקרה אבל לא כדאי לקבוע את זה כמטרה כי הסיכויים לכך לא גבוהים”, הוא אומר. “עזה זה לא ישראל ואנשים פוחדים לצאת בהמוניהם לרחובות נגד שלטון אכזרי ורצחני כמו חמאס. היעד שלנו הוא להחליש את חמאס ולהבהיר לו שלא כדאי לו להתעסק איתנו – בתקווה שבעתיד תגיע חלופה טובה יותר”.

אתה חושב שכיבוש הרצועה צריך לעמוד על הפרק?

“כרגע לא. זה איום שצריך להישמר לתרחיש חמור יותר. אני חושב שההכרזה על צמצום הסחורות במעבר כרם שלום הוא צעד נכון. בטווח הארוך כולנו רוצים לראות את עזה משגשגת אבל בטווח הקצר אין מנוס מהפעלת לחץ כלכלי על האוכלוסייה, כמו שנעשה באיראן. רוב הציבור בעזה תומך בחמאס והוא צריך להבין שלתמיכה הזו יש מחיר, מה שאולי יכול לייצר תסיסה נגד שלטון חמאס בדרישה למתן את העימות עם ישראל”.

ראינו בהתפרעויות ליד הגדר שהתושבים בעזה נחושים להילחם בישראל

“לא צריך להשלות את עצמנו. כל מה שרואים מעזה – העפיפונים, הבלונים, הרקטות והמנהרות – נועד לדבר אחד בלבד: לרצוח כמה שיותר ישראלים. זה חלק מתפיסה ברורה ונחושה שליהודים אין מקום ב’פלסטין’. לא מדובר על מצוקה כלכלית ולא על שחרור מ’כיבוש’. המשימה שלנו היא לצמצם את מרחב הפעולה של חמאס, כדי שהאידאולוגיה הרצחנית תישאר על הנייר ולא תבוא לידי ביטוי בשטח”.

התגובה של ישראל בעזה קשורה למאבק בהתבססות איראן בסוריה?

“לא, פשוט לישראל אין כל ענין בהסלמה בעזה. זה לא משרת אותנו בשום צורה ונכון לעכשיו, למרות שלבנו עם תושבי הדרום, מדובר עדיין בעימות מוגבל. חמאס הרי יכול לירות לעבר תל אביב ואזור המרכז ולא עושה זאת כי הוא מורתע, ואנחנו יכולים מצידנו לבצע סיכולים ממוקדים ולא עושים זאת. צריך לראות אם התיווך של גורמים חיצוניים כמו המצרים יישא פרי”.

יש שיגידו שישראל פשוט מחכה לאירוע עם הרוגים רבים כדי לפעול

“המטרה היא למנוע הסלמה שתמנע מתרחיש כזה לקרות. חמאס נאבק על שימור יכולת הפעולה שלו, אחרי שבעימותים האחרונים הוא נכנע לדרישות ישראל והפסיק כמעט לחלוטין את ירי הרקטות. הוא ניסה את ההתפרעויות בגדר אבל חטף מעל למאה הרוגים וזה דעך. אחר כך הוא ניסה את העפיפונים, ולכך היינו צריכים להגיב בנחישות גדולה. חמאס קיבל תיאבון וכעת שוב אנחנו מתמודדים עם פצמ”רים ורקטות. מאמין שאפשר יהיה לסיים את הסבב הזה בלי שנצטרך להכניס כוחות שלנו לעזה”.

למעלה ממאה רקטות

החל משעות הלילה של יום שישי נורו למעלה מ-100 רקטות מכיוון רצועת עזה ליישובי העוטף, ובשעות האחרונות גם לאזורים מרוחקים יותר דוגמת באר שבע ואשקלון. שלושה בני משפחה משדרות נפצעו באורח קל עד בינוני כתוצאה מפגיעת רקטה בבית. אתמול בצהריים נפצע קצין צה”ל באורח בינוני מרימון שהושלך לעברו על ידי מחבלים שהתפרעו סמוך לגדר המערכת בעזה.

כוחותינו תקפו באמצעות מטוסי קרב בניין רב קומות במחנה הפליטים שאטי בצפון הרצועה ששימש כמתקן אימונים ללוחמה בשטח בנוי של ארגון הטרור חמאס. מנהרה זו היא חלק מרשת מנהרות תת קרקעיות שחפר ארגון הטרור חמאס ברחבי רצועת עזה
בתגובה לירי הרקטות תקף חיל האוויר עשרות יעדים ברחבי רצועת עזה, בהם בניין רב קומות. על פי דיווחים ערבים, באחת התקיפות נהרגו שני נערים פלסטינים. צה”ל גם השמיד שתי מנהרות טרור של חמאס בצפון ובדרום הרצועה.

דובר צה”ל תת-אלוף רונן מנליס כינה את הפעולה כ”נרחבת ביותר מאז צוק איתן”. לדברי מנליס, צה”ל “מחק” את מפקדת גדוד חמאס בבית להייה ופגע במגדל באמצע מחנה הפליטים שאטי. הוא הזהיר כי מדובר ב”חלק קטן ממגוון היכולות של צה”ל”.

פורסם לראשונה באתר "מידה".