עבור לתוכן העמוד
Menu

100 שנים לועידת סן רמו

בסן רמו הזכויות היסטוריות של היהודים הוכרו כזכויות חוקיות • הועידה ששינתה את המזרח התיכון

בחודש אפריל יציין העם היהודי 100 שנים לועידת סן רמו, שהתכנסה באיטליה מה-19 לאפריל ועד ל-26 באפריל בשנת 1920, לאחר סיומה של מלחמת העולם הראשונה. ראש הממשלה הבריטי, לויד ג'ורג' ושר החוץ שלו, לורד קורזון, היו בין המשתתפים בוועידה בנוסף לראשי הממשלה של צרפת ואיטליה. נציגים מבלגיה, יוון ויפן לקחו חלק אף הם. הם חברו יחדיו על מנת להקים את מה שנודע בשם המועצה העליונה של בעלות הברית ומעצמות שותפות. רבים שמעו על ועידות אחרות לאחר המלחמה, כמו ועידת פריז לשלום או ועידת ג'נבה בסיומה של מלחמת העולם השנייה. אבל ועידת סן רמו, לא הייתה מוכרת לרבים, זאת למרות העובדה שהיא יצרה את הבסיס הגיאוגרפי למזרח התיכון המודרני, כפי שהכרנו במהלך המאה ה-20.

הועידה עסקה בגורלם של השטחים שהיו תחת שליטת האימפריה העותומאנית שהובסה במלחמה. רשמית, העותומאנים ויתרו על התביעה לריבונות על אותם שטחים הנקראים "אסיה הערבית", בהסכם סוור, שנחתמו באותה שנה בסן רמו, ב-10 לאוגוסט. בהסכם סוור שורטט המתווה להסכמי השלום בין בעלות הברית ולבין האימפריה העותומאנית.

ההסכמים שלאחר המלחמה הביאו למעשה לגיבוש המנגנון שהקים את המדינות הערביות, מצד אחד, ואת ההקמה של "הבית הלאומי לעם היהודי" מהצד השני. הצהרת בלפור מנובמבר 1917 הייתה הצהרה של המדיניות הבריטית, אולם הסכמי סן רמו הפכו את הצהרת בלפור להסכם בינלאומי מחייב, כחלק מהמנדט של חבר הלאומים, שאושר ב-1922. בהסכם סן רמו הפכו הזכויות ההיסטוריות של העם היהודי להיות מעוגנים במשפט הבינלאומי.

האם זכויות חוקיות אלה של העם היהודי נותרו על כנן בחלוף השנים? בעת שנוסחה האמנה של האו"ם ב-1945, גורמים רשמיים היו מודעים לשאלה זו. לכן הם ניסחו את סעיף 80 באמנת האו"ם אשר מדגישה כי "שום דבר בפרק זה לא יתפרש ולא ישנה בשום דרך שהיא, את אותם הזכויות של מדינות או עמים, או את הוראותיהם של מסמכים בינלאומיים קיימים, להם חברי האו"ם הם צד".

(nothing in this chapter shall be construed in or of itself to alter in any manner the rights whatsoever of any states or any peoples or the terms of existing international instruments to which Members of the United Nations may respectively be parties).

בזכות סעיף זה נשמרו זכויות היסוד של העם היהודי מוועידת סן רמו גם לעתיד לבוא.