עבור לתוכן העמוד
Menu

תקרית ימית סעודית – איראנית

דיווח ב"אל ערביה" כי ספינות חיל הים הסעודי אילצו 3 סירות איראניות לסגת בירי אזהרה • התקרית מצטרפת לשורת תקריות במפרץ הפרסי

העיתון "אל ערביה" דיווח ב-27 ליוני כי משמר הגבול הסעודי דיווח כי אילץ 3 סירות איראניות לסגת ממימיה של ערב הסעודית בירי אזהרה. מדובר בתקרית ראשונה של כוחות סעודים ואיראנים מאז מתקפת המל"טים שהאו"ם קבע כי בוצעה על ידי כוחות איראנים על מתקני הנפט של ארמקו.

הדובר הרשמי של משמר הימי של ערב הסעודית אמר: "ביום חמישי, סיורים של משמר הגבול הימי גילו שלוש סירות איראניות שנכנסו למים סעודים. הם עקבו מיד אחריהם, והוצאו אזהרות חוזרות ונשנות כדי להפסיק, אך הם סירבו להגיב ", דיווחו סוכנות הידיעות SPA.

 

הנפוטיזם ברש”פ

 

הדובר אמר כי "על פי הנהלים למקרים כאלה שבהם ישנו סירוב לעצור,  נורו יריות אזהרה, שהביאו לכך שהם נאלצו לסגת."

הבכיר הסעודי הדגיש כי משמר הגבול לעולם לא יאפשר ביצוע עבירות במימי הממלכה.

באיראן טוענים מנגד כי כלי השיט היו של דייגים אשר נכנסו למים הטריטוארלים של סעודיה בטעות, כך הצהיר ארדשיר ירחמדי, מנהל יחסי הציבור במחלקת הדייג במחוז בושהר בדרום איראן.

לדבריו, הדייגים עזבו את עיר הנמל רוסטאמי במחוז בושהר ב -21 ביוני למסע דייגים בן עשרה ימים, אך נאלצו לחזור בשבת.

ארדשיר ירחמדי הוסיף כי כל אזרחי איראן  בריאים ושלמים ולא נפגעו באירוע הירי.

מתחים ימי במפרץ

בחודשים האחרונים ארעו מקרי התגרות רבים של כלי שיט איראנים לבין הצי האמריקאי במימי המפרץ הפרסי.  וושינגטון תיארה את התקריות כ"מסוכנות ופרובוקטיביות".

איראן פרסמה לאחרונה הצהרה בטענה שהיא מוכנה להשמיד ספינות מלחמה של ארה"ב אם יאיימו על אוניות איראניות.

ב-30 בנובמבר אמר סגן מפקד המבצעים של חיל הים האיראני , מוחמד מוסווי , כי איראן תגיב להתקפת הטרור נגד מכלית הנפט שהתרחשה בחודש אוקטובר. “הרפובליקה האסלאמית לעולם אינה מתכוונת לנקוט בצעדים נוראים ובלתי חוקיים כנגד מדינות השטות בים. עם זאת, אין זה אומר שנאפשר להם לעשות ככל העולה על רוחם “.

האם איראן נערכת לאפשרות חידוש המהומות בטהראן ?

 

“ברגע שזוהו לחלוטין אמצעי ביצוע הפיגוע, איראן נקטה באמצעים הנאותים , בהתבסס על האינטרס האיראני והם ינקוט בזמן ובמקום הנדרש”, ציין מסווי.

עוד אמר כי איראן צברה תיעוד על משתתפי הפיגוע במישרין או בעקיפין ואיראן תתמודד מולם בערוצים דיפלומטים.

כזכור בחודש אוקטובר, מכלית הנפט האיראנית ‘SABITI’ נפגעה משני פיצוצים חשודים בים האדום בסמוך לעיר הנמל הסעודית ג’דה. הפיצוצים גרמו לנזילת שמן מן המכלית שהופסק זמן קצר לאחר מכן.

מיכלית ההנפט האיראנית שנפגעה
מיכלית ההנפט האיראנית שנפגעה

ב-29 אפריל ציינה איראן את “יום המפרץ הפרסי הלאומי” כשברקע הסלמה במתיחות עם ארצות הברית וסדרת תקריות בתוך הימי במפרץ הפרסי בין חיל הים של משמרות המהפכה לבין ספינות הצי האמריקנית.

באתר המנהיג פורסם איור תחת הכותרת “המפרץ הפרסי הוא ביתנו” בו מוצגת איראן כבעלת הבית של המפרץ הפרסי וכן איור המתאר את התקרית ב-15 אפריל בין ספינות מהירות איראניות לספינות הצי האמריקני . לאחר מספר הצהרות מצד ארצות הברית, כי התקריות בין הספינות האמריקניות לאיראן אירעו ב”צפון המפרץ הערבי”, ככל הנראה כדי להתריס מול איראן, גברה הרגישות האיראנית שמצאה ביטוי נרחב בהתייחסויות הרבות באמצעי התקשורת הכתובה, האלקטרונית וברשתות החברתיות.

(איור באתר המנהיג המתאר את עוצמת חיל הים של משה"מ והחשש האמריקני מפניו, רמז לתקרית מינואר 2016 בו נשבו והושפלו מלחים אמריקנים)
(איור באתר המנהיג המתאר את עוצמת חיל הים של משה"מ והחשש האמריקני מפניו, רמז לתקרית מינואר 2016 בו נשבו והושפלו מלחים אמריקנים)

 

 

התקשורת האיראנית שדרה מספר קליפים בהם מתוארים ומושמים ללעג ניסיונות מדיניות ערביות לחופי המפרץ לשנות את שמו של המפרץ למפרץ הערבי , תוך הצגת מסמכים ערביים המתייחסים למפרץ הפרסי.

מנהיג איראן ובכיר המשטר התייחסו לזיהויו של המפרץ הפרסי עם איראן, לזכויותיה ההיסטוריות בו וליכולתה להגן עליו מפני אויביה. מנהיג איראן צייץ בחשבון הטוויטר שלו, כי חופי המפרץ הפרסי וחלק גדול מחופי מפרץ עומאן שייכים לאומה האיראנית בעלת ההיסטוריה המפוארת .

הציוץ זכה לאלפי שיתופים ותגובות, המדגישות את בעלותה של איראן על האזור ואת המפלות שהנחילה בו לארצות הברית. ביו היתר, הוצגו המלחים האמריקניים שנשבו (16 ינואר) מושפלים על ידי חיל הים של משמרות המהפכה ואנשי משה”מ הוצגו כגיבורים בהקשרים היסטוריים .

بنویسید خلیج فارس بخوانید گورستان آمریکایی ها pic.twitter.com/Pra3EPFjHo

— حاج کمال (@Farmandeh_koL) April 29, 2020

כך למשל הוצג מפקד סירת התקיפה המהירה של משה”מ, שהתריס לעבר ספינות הצי האמריקני באמצע אפריל, ליד תמונת ראיס עלי דלאורי (Rais Ali Delvari) שהוביל ב-1915 התקוממות נגד הקולוניאליזם הבריטי בנמל בושהר לחופי המפרץ הפרסי . דרשן יום השישי של בנדר עבאס, לחופי המפרץ הפרסי, אמר כי האומה האיראנית לעולם לא תשכח את מגיניו של המפרץ ואלה שעמלו כה קשה לפתחו”.

נשיא איראן, רוחאני, הדגיש אף הוא על רקע “יום המפרץ הפרסי” כי על ארה”ב להכיר בכך ששם המפרץ הוא המפרץ הפרסי “לא מדובר במפרץ ניו יורק או וושינגטון, זהו מפרץ פרסי”. עליהם להבין את המצב ולו רק מעצם שמם של המפרץ הפרסי ומיצר הורמוז שלחופיהן חיה האומה הפרסית מזה אלפי שנים ולא לנסות לחתור מדי יום תחת האומה האיראנית וסמליה”. רוחאני אמר כי “האומה האיראנית שמרה מאז ומתמיד על המיצרים ועל נתיבי השיט במפרץ ותמשיך לעשות זאת, באמצעות “מלחינו אנשי חיל הים של משמרות המפכה, הצבא, הבסיג’ (זרוע המתנדבים של משה”מ) ושאר כוחות הביטחון”.

שה”ח האיראני, מצידו, פרסם בחשבון האינסטגרם סרטון ובו מתואר המפרץ הפרסי כעורק החיים של איראן “לא מדובר במפרץ מכסיקו…אי אפשר לעוות את ההיסטוריה…אפילו מנהיגי מדינות ערב התייחסו למפרץ כפרסי”. ט’ריף ודוברים איראנים נוספים קראו במספר הזדמנויות למנהיגי מדינות המפרץ לשתף פעולה ולפתור את בעיות האזור ללא התערבות של גורמים חיצוניים.

מפקד חיל הים של משה”מ Ali Reza Tangsiri אמר, כי מנהיג איראן הורה ליישב מספר איים חסרי שם במפרץ הפרסי ומשה”מ כבר החלו בהכנות לבניית תשתיות כדי ליישם הלכה למעשה את הוראת המנהיג. יתכן כי התכוון לאזור איים האסטרטגיים טנב הגדול וטנב הקטן השוכנים לפתחו של המפרץ הפרסי ומיושבים בדלילות (Greater and lesser Tunbs), איים אלה וכן האי אבו מוסא שנויים במחלוקות עם איחוד האמירויות. מפקד חיל הים של משה”מ הוסיף, כי בטנב הגדול נבנה נמל תעופה בינ”ל ובטנב הקטן נבנה שדה תעופה וחיל הים של משה”מ החל בעבודות לבניית שובר גלים. לדבריו, נחישותו של המנהיג ליישב איים אלה, להם חשיבות אסטרטגיית, מדגישה את כוונתה של איראן להבטיח את ביטחון השיט במפרץ הפרסי.

 

המפרץ הפרסי הוא ביתנו (מתוך אתר המנהיג)
המפרץ הפרסי הוא ביתנו (מתוך אתר המנהיג)

 

הוא מתח ביקורת על כמה ממדינות המפרץ “התלויות במעצמות זרות”, המאפשרות את הנוכחות הזרה באזור (בבחריין נמצאת מפקדת הצי ה-5 האמריקני) הגורמת לחוסר יציבות ולחוסר ביטחון” ולתקריות בין ספינות קרב אמריקניות לספינות אזרחיות. “לזרים אין מקום באזורנו ועליהם לעזוב. דבריו של מפקד חיל הים של משה”מ מצטרפים לדוברים איראנים רבים שקראו על רקע ריבוי התקריות במפרץ הפרסי לכוחות האמריקנים לעזוב את האזור ולטפל בבעיותיה של ארצות הברית.

 

ב-2017 איראן תפסה  סירות דייג סעודיות בטענה כי סטו למים הטריטוריאליים שלה.

באוקטובר 2019 סעודיה שחררה תשעה-עשר דייגים נוספים לאחר מעצר של עשרה חודשים. צוותי שתי סירות דייג  נפלו בשבי כאשר "מזג אוויר גרוע הכריח את הסירות למים הטריטוריאליים של ערב הסעודית", כך ציינה סוכנות הידיעות "Tasnim".