עבור לתוכן העמוד
Menu

תפילות חשאיות מעטות של יהודים, בלתי מתגרות, מתקיימות בהר הבית

המשטרה בוחרת לא פעם להעלים עין מכך • רק השבוע גילה רה"מ כי דחה דרישה שהייתה יכולה 'לנצח לו את הבחירות, אך להבעיר את כל המזה"ת ' – לאפשר תפילת יהודים בהר

 דבריו של רה"מ בנימין נתניהו השבוע, לפיהם סירב לדרישה ש"הייתה יכולה לנצח לו את הבחירות, אך במקביל להבעיר את כל המזרח התיכון",  לאפשר תפילת יהודים בהר הבית, מתיישבת היטב עם מדיניותה ארוכת השנים של ישראל בהר הבית, לאסור תפילת יהודים בהר הבית אך לאפשר להם במקביל ביקורים שם. 

עם זאת, בשנים האחרונות, המשטרה מעלימה מדי פעם עין מיהודים שמתפללים בהר שלא בצורה מתגרה, בריחוק מציבור מוסלמי.

מדובר למעשה בתפילות בחשאי. לעיתים  מדובר בתפילת יחיד, ולעיתים רחוקות  יותר אף בתפילה שבמניין; תפילה ללא סממנים חיצוניים – ללא סידור, ללא טלית, וללא תפילין. המשטרה מאפשרת לעיתים למתפללים מסוג זה להישאר בהר, בהנחה שאין מדובר בפרובוקציה של ממש, ובוחרת להעלים עין מתפילותיהם. לכל היותר היא מזרזת מעט את המתפללים.

באופן פומבי ישראל דבקה כאמור בסטטוס קוו שמתיר ביקורי יהודים בהר ואוסרת תפילות. באופן מעשי: איסור התפילה אינו נכפה עוד באותה דקדקנות כבעבר. תפילות יהודים בהר אמנם מוגבלות ומצומצמות מאד, אבל בשנים האחרונות הן מתקיימות! גם המוסלמים מודעים לכך. יש לציין, כי לאורך השנים הרבות האחרונות השתנו עוד רבים ממרכיבי הסטטוס קוו בהר הבית, רובם המכריע לטובת הצד המוסלמי. דיווחנו על כך בעבר  בהרחבה רבה באתר זה.

על בסיס המציאות הזאת, סעיפי הר הבית ב'תוכנית המאה' מובנים יותר. העקרון שמעצב רבים מסעיפי התוכנית הוא הכרה במציאות שנוצרה בשטח. כך ביו"ש ובהתנחלויות, כך בירושלים וכך גם בהר הבית. הצוות של טראמפ שילב ב'תוכנית המאה' שני סעיפים סותרים לכאורה, ממש כמו המציאות שבשטח: מצד אחד – דבקות בסטטוס קוו שמתיר ביקורי יהודים בהר אך אוסר עליהם להתפלל שם, ומצד שני – פתח מפורש לאפשרות, שיהודים יוכלו בעתיד לממש את זכות התפילה שלהם בהר. הפתח רחב דיו כדי לממש בעתיד את השינוי, אך גם מגביל ותוחם. הנה כזכור הדברים כפי שהאמריקנים בחרו לנסח אותם:

"יש לאפשר לאנשים שלווים מכל אמונה להתפלל בהר הבית/חראם אל-שריף, באופן שמכבד לחלוטין את דתם, תוך התחשבות בזמני התפילות והחגים של כל דת, כמו גם בגורמים דתיים אחרים".

והנה הפירוש הישראלי לניסוח התקדימי הזה: 'מתפללים שלווים מכל הדתות' – משמע גם יהודים וגם מוסלמים, ובלבד שמדובר ביהודים ובמוסלמים שלווים ולא חלילה בפרובוקטורים ומחוללי מהומות. מנגד קיימת גם  ההתחשבות 'בגורמים דתיים אחרים' שמשאירה 'פתח מילוט', למצבים ותרחישים, בהווה או בעתיד, בהם לא תאפשר המציאות לממש את זכות התפילה של יהודים בהר בהתאם לתוכנית טראמפ.

לצד דבריו של נתניהו השבוע, לפיהם דחה דרישה להתיר תפילת יהודים בהר הבית, הדהדו בעבר גם דבריו באוגוסט 2019. בעת ביקורו באוקראינה, נשאל נתניהו ישירות בעניין זה, ובתדרוך עיתונאים בלתי פורמלי דיבר על אישור עתידי של תפילת יהודים בהר הבית. כאשר נשאל מתי הדבר יקרה? הוא השיב: 'אל דאגה', 'זה יקרה, ועוד לפני ימות המשיח'.

 

בסרטון המצ"ב, שצילם אביחי פוזנר, נראית תפילה מהסוג האמור שהתקיימה השבוע בהר. הסרטון הועלה כאן ברשותו באדיבותו.

בד בבד ולאחר פרסום תוצאות הבחירות הודיע ח"כ איימן עודה מהרשימה המשותפת כי אחת הדרישות של המפלגה במו"מ תהיה  החזרת המצב לקדמותו בעניין ביקורי יהודים על הר הבית או כהגדרתם "ביקורי המתנחלים הקיצונים על הר הבית".