עבור לתוכן העמוד
Menu

תסכול וזעם בצמרת הרש"פ ממשל ביידן

ממשל ביידן הבהיר לפלסטינים כי אינו יכול כרגע לעמוד בהבטחתו ליו"ר הרש"פ להעביר את הקונסוליה האמריקנית למזרח ירושלים והרש"פ תוקפת בחריפות ומאשימה אותו בהפרת הבטחותיו • גובר התסכול בצמרת הרש"פ נוכח ההשלכות המדיניות והכלכליות של המלחמה באוקראינה על מצבם של הפלסטינים ואפשרות החזרה למעגל האלימות

ממשל ביידן ממשיך לתחזק את יחסיו עם הרש"פ למרות העיסוק האינטנסיבי שלו בפלישה הצבאית הרוסית לאוקראינה והשלכותיה.

השבוע הגיע לרמאללה האדי עמרו עוזר שר החוץ האמריקני והממונה על התיק הפלסטיני במחלקת המדינה.

הוא נועד עם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה ועם חוסיין א-שיח', חבר הועד הפועל של אש"פ ויורשו האפשרי של מחמוד עבאס, ודן עמם ביחסים הבילטרליים, בנושאים כלכליים ובהשלכות המלחמה באוקראינה על המצב העולמי והמזרח התיכון.

חוסיין א-שיח' אמר אחרי הפגישה כי הבהיר להאדי עמרו כי  "הגיעה העת שהכיבוש הישראלי יעזוב את השטחים הפלסטינים" וכי יש "להפסיק את המוסר הכפול וליישם את החלטות האו"ם הנוגעות לפלסטינים."

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה חזר על הדברים וקבל על "הטרור של המתנחלים" וגם גינה את פעולות ישראל בהר הבית בירושלים ובמערת המכפלה בחברון.

ממשל ביידן מודאג מאפשרות ההסלמה בירושלים ובשטחים לקראת חודש רמאדאן ויום השנה הראשון למבצע "שומר החומות". ראש השב"כ רונן בר ביקר לפני כמה ימים בוושינגטון והשמיע תחזיות קודרות באזני בכירי הממשל על אפשרות ההסלמה בשטחים בשבועות הקרובים.

צמרת הרש"פ זועמת על האירועים האחרונים בהם נהרגו 2 צעירים פלסטינים מירי צה"ל באזור שכם ובמחנה הפליטים בלאטה וגם על מותו של תושב רהט בהיתקלות עם מסתערבים של משמר הגבול.

נביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פירסם הודעה חריפה שבה הזהיר מפיצוץ קרוב ומתח ביקורת נוקבת על ממשל ביידן.

הוא  ציין כי המגעים בין ארה"ב לפלסטינים עדיין נמשכים, אך הממשל האמריקני טרם קיים אף אחת מההבטחות שהעניק נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ליו"ר הרש"פ אבו מאזן, במיוחד לגבי הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים. שמירה על הסטטוס קוו הקיים בעיר, או צעדים ישראליים חד צדדיים, כמו קיזוז כספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ.

הוא קרא לממשל האמריקני "לבחון את מדיניותו כלפי הצעדים הישראלים המתמשכים נגד הפלסטינים."

גורמים בכירים ברש"פ מסרו כי השליח האמריקני האדי עמרו הבהיר לבכירי הרש"פ כי ממשל ביידן עסוק מאוד בענייני המלחמה באוקראינה ואינו יכול כרגע לעמוד בהבטחותיו ליו"ר הרש"פ בעניין פתיחת משרדי אש"פ בוושינגטון והקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים.

תסכול פלסטיני

 

התסכול הפלסטיני הוא גדול, העברת הקונסוליה האמריקנית למזרח ירושלים אמורה לסמל, מבחינת הרש"פ, את הכרת ממשל ביידן במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית ולרוקן מתוכן את ההכרה של ממשל טראמפ בירושלים המאוחדת כבירת ישראל.

לכך יש להוסיף את הכעס הפלסטיני על האיחוד האירופי, העברת הסיוע הכספי לפלסטינים בסך 214 מיליון יורו שוב מתעכבת בגלל עמדת הונגריה שמתנה את העברת הכסף  לרש"פ בשינוי תוכניות הלימודים במערכת החינוך הפלסטינית שמעודדות, לדבריה, פעילות טרור.

בכירי הרש"פ מסתכלים בעיניים כלות על אלפי הפליטים האוקראינים שמגיעים לישראל וחוששים מגל עליה גדול של יהודים מאוקראינה ורוסיה לישראל בשבועות הקרובים ככל שתימשך המלחמה באוקראינה, להערכתם חלק מהעולים החדשים שיגיעו לישראל ישוכנו בהתנחלויות.

בימים האלה מציינים בשטחים 20 שנה לאינתיפאדה השנייה. הלכי הרוח ברחוב הפלסטיני הם ששום דבר לא השתנה וכי המצב בשטח רק החמיר, ההתנחלויות בשטחי הגדה נמשכות וכן הטענות להפרות זכויות האדם ע"י ישראל, הקהילה הבינלאומית שותקת ונוהגת בסטנדרט כפול כלפי הפלסטינים.

ברצועת עזה יש אגירה של מצרכי מזון ובחברון החלו הפגנות מחאה על העלייה במחירי המזון הבסיסיים, הדלק והמיסים של הרש"פ.

המצב הכלכלי בשטחים עלול להתדרדר בעקבות המלחה באוקראינה וזה מחמיר עוד יותר את התחושות של הפלסטינים כי הם הגיעו למבוי סתום כלכלי ומדיני.