עבור לתוכן העמוד
Menu

תמימי "גיבורת הפלסטינים"? – לא כל כך מהר

הדרך של הנערה לאחר שחרורה מבית הכלא הישראלי להיותה "אייקון" תרבות של החברה הפלסטינית עלולה לעצבן את הגופים הקיצונים באיסלאם

לכל אדם יש שם שנתנו לו אביו ואמו, כתבה המשוררת זלדה, והשם שהוריה של עהד תמימי נתנו לה מבטא את המחויבות להשמדת ישראל.
מה פירוש השם עהד? פירושו הוא מחוייבות, אמנה, והיא חלק מן השבועה הסודית של אירגוני הטרור, ובראשן פתח', שבה כל מצטרף לארגון נשבע ומתחייב לשחרור פלסטין כולה על חורבות ישראל.

כינויה של השבועה הזו – אל-קסם ואל-עהד: השבועה והמחויבות, והוא נאמר בטקס סודי עבור כל מצטרף. מנהיג אש"ף, יאסר ערפאת, אחרי חתימת הסכמי אוסלו, בא אל קבר סגנו בתוניס, אבו ג'יהאד, ואמר כי למרות ההסכמים הוא נשאר מחויב ל-אל-קסם ואל-עהד.
שחרורה של תמימי יצר גל של תקווה מחודשת להתעוררות של אינתיפאדה מחודשת, ודוברי הרשות הפלסטינית מיהרו לתייג אותה כ"אייקון" של ה"מאבק העממי". הבעיה – עהד תמימי עצמה לא אמרה מילה על "המאבק העממי". אך עליה וקץ בה, תמימי שיבחה את המחבלים הטרוריסטים בבתי הכלא בישראל.
אבל, בעיותיה של תמימי בדרך ל-15 דקות התהילה שלה כ"אייקון" תרבותי פלסטיני עומדת בסתירה גמורה לדמות האישה המסורתית שהחברה המסורתית בגדה יכולה להכיל: אישה בעלת שיער בלונדי, פרוע המאתגרת את דמות האישה הצנועה העטופה בחיג'אב.

בסיור באחד הכפרים בגדה הבחנתי בכתובת על הקיר בנוסח: "יופייך בחיג'אב שלך" (ג'מאלכ בחיג'אבכ"). גרפיטי של תמימי עלול להתפרש כהתגרות בערכים המסורתיים שהחברה הפלסטינית הולכת בתלמם.

זאת ועוד – הנשיקה שנתנה עהד תמימי לקבר ערפאת, עלול להעמידה בפני בעיה מסוג אחר אל מול הסלפים. פולחן קברים הוא קוו אדום עבורם, והם הורסים קברים לאורכו לרוחבו של המזרח התיכון. דאעש למשל הרסה את קבר אבו ג'יהאד במחנה ירמוכ.

אם תנועת פתח' תאמץ את דמותה של תמימי נגד תנועת חמאס, כדי לפתח מערכה בגדה שתבטל את חשיבות המאבקים של חמאס ברצועה, וזה מה שמסתמן, הרי חמאס תיאלץ לצאת נגדה, אם לא בגלוי, הרי בחשאי – וזה עלול להתברר ככלי הרתעה יעיל לא פחות.

כך למשל בעזה, מותה של הפארמדיקית, ראזאן א-נג'אר, אחרי שחמאס אימצה את מותה לצורכי תעמולה, פעיליה לא היססו לבוא לאוהל האבלים ולהרוס אותו וזאת משום שראזאן לבשה חיג'אב אדום, שאיתגר את החיג'אב המסורתי של האישה הצנועה דגם חמאס, ובכלל היא השתייכה לשורות האירגוניים הבלתי ממשלתיים, שתנועת חמאס נמצאת בקונפליקט אתם.

בנוסף לכל אלה, סגנו של אבו מאזן, מחמוד אל-עאלול, הרואה עצמו יורש של אבו מאזן, כבר אימץ אותה אליו, ולא ברור איך המועמדים האחרים, שהם אגרסיביים לא פחות, יקבלו זאת.