עבור לתוכן העמוד
Menu

תכנית חמאס: "למשוך את השטיח" מתחת לישראל ולעבאס

ארגון חמאס מנסה באמצעות הפיגועים לאתגר את שלטון ישראל והרש"פ בגדה ולהעמיק את חדירתו לשטח • מחמוד עבאס מיישר קו עם ישראל,מנגנוני הביטחון שלו דיכאו בכוח הפגנות של חמאס והוא חושש מעימות עם ישראל שיביא לקץ שלטונו

חקירת הפיגועים האחרונים בצומת עופרה ובצומת גבעת אסף מתקדמת ולדברי גורמים ביטחוניים בכירים היא מבהירה את תמונת המצב: התארגנות חבלנית אחת של חמאס היא שאחראית לפיגועים האחרונים. חלקה חוסל (צאלח ברגותי) ונלכד ואחרי החלק האחר, האחראי לפיגוע בצומת גבעת אסף, מתקיים מצוד נרחב של כוחות הביטחון.

צה"ל הזרים כוחות גדולים לאזור רמאללה, "כתר נושם" הוטל על העיר רמאללה, הוקמו מחסומים וצה"ל עורך מעצרים וחיפושים, בסוף השבוע נעצרו כ- 40 פעילים של חמאס ברחבי הגדה, בהם 2 חברי פרלמנט וכמה בכירים בארגון.

הלחץ על השטח נמשך כדי לשקם את ההרתעה. במסגרת הזו הרס צה"ל ביום שבת את ביתו של המחבל אסלאם יוסף אבו חמיד במחנה הפליטים אלאמערי סמוך לרמאללה. מדובר במחבל שהרג בחודש מאי שעבר את לוחם יחידת דובדבן סמ"ר רונן לוברסקי ז"ל באמצעות לוח שיש שהשליך לעברו מגג אחד מהמבנים במחנה הפליטים.

ארגון חמאס הצליח, באמצעות חוליית טרור אחת לערער את השקט הביטחוני היחסי והיציבות בגדה. סביר להניח שהצעדים שנקט צה"ל באזור רמאללה, יכילו את גל הטרור האחרון וימנעו ממנו להתפשט לשאר חלקי הגדה, שאלת לכידתם של שאר חברי ההתארגנות של חמאס באזור רמאללה היא רק שאלה של זמן. שיתוף הפעולה הביטחוני של השב"כ הישראלי עם מנגנוני הביטחון של הרש"פ נמשך כרגיל וגם ליו"ר הרש"פ יש אינטרס שחבריי חוליית הטרור של חמאס יתפסו או יחוסלו.

מחמוד עבאס מדכא את חמאס

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, התעשת בסוף השבוע ולא נגרר אחרי ההצהרות הלוחמניות של בכירי תנועת פת"ח לאחר חיסולם של המחבלים, אשרף נעאלווה וצאלח ברגותי, בידי כוחות הביטחון של ישראל.

בהתאם להוראתו, יצא אוסאמה קוואסמה דובר תנועת פת"ח, בקריאה כל אמצעי התקשורת הפלסטינים שבהם הוא הזהיר את פעילי פת"ח שלא להיגרר לאינתיפדה מזויינת באמצעות נשק נגד ישראל, אלא להסלים את ההתנגדות העממית כדי שלא לשרת את מטרות ממשלת נתניהו.

עבאס רוצה לשמור על כסאו והוא חשש מ"תקדים יאסר ערפאת", הוא העריך שישראל עשויה לפרוץ בכוח לרמאללה, לכבוש את המוקאטעה ולגרש אותו לירדן, לכן ניתנו ההוראות לבכירי תנועת פת"ח למתן את הצהרותיהם.

במקביל, הנחה עבאס את ראשי מנגנוני הביטחון לאפשר לפעילי חמאס להגיע לנקודות החיכוך עם צה"ל ברחבי הגדה בתהלוכות כדי למחות  על מותם של המחבלים אשרף נעאלווה וצאלח ברגותי כדי להכיל את הזעם ברחוב הפלסטיני וכדי שלא להצטייר כמי שמגן על ישראל.

ההנחיה הייתה ברורה, ניתנת אפשרות למפגינים לצעוד עם דגלי אש"פ לעבר נקודות העימות עם צה"ל, אך לא לאפשר להם להפגין במרכזי הערים בגדה נגד הרש"פ.

בפועל, פעילי חמאס ארגנו הפגנות גדולות במרכזי הערים חברון ושכם כשהם נושאים דגלי חמאס וקוראים קריאות נגד שלטונו של מחמוד עבאס, דבר שהביא לעימותים אלימים ואנשי הביטחון של הרש"פ פיזרו באלות ובמכות את ההפגנות ועצרו פעילים של חמאס.

בטול כרם צעדו פעילים של חמאס לעבר ביתו של המחבל אשרף נעאלווה בשכונת שוויכה אך מנגנוני הביטחון של הרש"פ לא התערבו.

הדיכוי האלים של הפגנות חמאס בידי אנשי הביטחון של הרש"פ הפך לשיחת היום בשטחים ומעורר זעם רב בקרב הציבור הפלסטיני. הגנרל עדנאן דמירי, דובר מערכת הביטחון הפלסטינית, הסביר כי ארגון חמאס ומפלגת "א-תחריר" בעיר חברון הפרו את הנחיות המשטרה הפלסטינית והפגינו נגד הרש"פ ומנגנוני הביטחון של הרש"פ במקום נגד ישראל ולכן פוזרו בכוח.

ג'ברין בכרי, מושל מחוז חברון מטעם הרש"פ, טען כי נשים מארגון חמאס תקפו את אנשי הביטחון של הרש"פ שאבטחו את ההפגנה בחברון כדי שחיילי צה"ל לא יפגעו במפגינים, ולכן פוזרו הנשים בכוח.

מה רוצה להשיג חמאס?

ארגון חמאס רוצה לפתוח חזית חדשה בהשראת איראן בשטחי הגדה בעוד הוא מקיים רגיעה זמנית בגבול רצועת עזה עם ישראל.

חמאס מנסה לערער את היציבות בגדה ולהביך את ישראל כי איננה שולטת במצב הביטחוני ומאידך גיסא לערער את יציבות שלטונו של מחמוד עבאס.

בחמאס מודעים לשחיקה במעמדו של מחמוד עבאס בדעת הקהל הפלסטינית והניצחון בדיון בעצרת הכללית של האו"ם, שדחתה בשבוע שעבר את הצעת ההחלטה האמריקנית לגנות את חמאס על ירי הרקטות לעבר ישראל, נתן רוח גבית לארגון לנסות ולהתסיס את שטחי הגדה.

לכן העביר ארגון חמאס את הכדור למגרש המשותף של ישראל והרש"פ בשטחי יהודה ושמרון והוא מאתגר אותן באמצעות פיגועים של התשתית החבלנית של שהייתה עד כה "רדומה".

הפיגועים של חמאס נועדו להקים בסיס תמיכה עממי קשה, לאתר את נקודות התורפה של ישראל (פגיעה בחיילי צה"ל ובמתנחלים) ולמשוך את השטיח מתחת לרגליו של מחמוד עבאס.

ארגון חמאס העביר מסר של אזהרה באמצעות הפיגועים האלה למחמוד עבאס שרק באחרונה הצהיר כי בכוונתו להטיל סנקציות חדשות על הרצועה ולפזר את הפרלמנט הפלסטיני שנשלט על ידי חמאס ברוב של שני שלישים.

מחמוד עבאס מכיר היטב את המשחק הפוליטי הפנימי מול חמאס, ולמרות האירועים הקשים של דיכוי פעילי החמאס בחברון, הוא התקשר ביום שישי למנהיג חמאס אסמעיל הניה וניחם אותו על מות אחיו.

לסיכום:

מחמוד עבאס התחיל להתעשת ואיננו מעוניין בהחרפת היחסים עם ישראל ובהיגררות אחרי הקו הקיצוני והמתלהם של כמה מבכירי פת"ח המתחרים ביניהם במסגרת קרב הירושה.

נראה כי יו"ר הרש"פ מתחיל ליישר קו מחדש עם ישראל בדבר הידוק שיתוף הפעולה הביטחוני נגד ארגון חמאס, החזרת היציבות ומתן אופק כלכלי לתושבי הגדה.

זהו "המלט" המשותף שבונה את היחסים והאינטרס ההדדי של 2 הצדדים כרגע, המשימה היא לעצור את המומנטום של חמאס לדחוק ביחד ובכל הכוח את הניסיון של חמאס להעמיק את חדירתו לשטחי הגדה.