עבור לתוכן העמוד
Menu

תימן שדה הניסויים של איראן נגד ישראל

התקרית בה הצליח מזל"ט איראני של הכוחות הח'ותים במדינה לפגוע בבכירים בצבא תימן וערב הסעודית צריכה להדאיג גם את ישראל לנוכח היכולות איראניות

המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, תקפו ב-10 ינואר באמצעות כטב"מ  חדש מסוג "קאצפ K2 "  (Qassef 2K) מצעד צבאי שערכו כוחות הקואליציה הערבית בבסיס הצבאי האווירי אלענד (Al-Anad) במחוז לחג' ([1]( Lahj  . בעבר שימש הבסיס את צבא ארצות הברית לשיגור מזל"טים לתקיפת גורמי "אלקאעדה" באזור.

בתקיפה נהרגו ששה חיילים ונפצעו מספר קצינים בכירים של כוחות הקואליציה הערבית  ובהם רמטכ"ל צבא תימן עבדאללה אלנאח'י (Abdullah  al-Nakhi)  וכן מושל מחוז לחג'. חלק מהפצועים הבכירים (סגן הרמטכ"ל התימני וראש המודיעין הצבאי התימני)  הוטסו לטיפול מחוץ לתימן. סגן הרמטכ"ל נפטר מאוחר יותר מפצעיו.

יום לאחר מכן תקפו  החות'ים באמצעות כלי טיס דומה בכירים בצבא הקואליציה הערבית במחוז עסיר, בדרום סעודיה סמוך לגבול עם תימן  [2], ופגעו, לטענתם, בבכירים סעודים נוספים. מקורות בתימן גם העריכו החות'ים עומדים מאחורי פיצוץ שארע בבתי הזיקוק בעדן ב-11 ינואר[3].  דובר בשם החות'ים אמר כי בכוונת הארגון לבצע בעתיד תקיפות דומות ואפילו בו זמניות כאשר יושלם ייצור מערך המל"טים של החות'ים

דובר מטעם החות'ים אמר, כי הכוח האווירי בצע ניסוי מוצלח  ב"כטב"מ  חדש המסוגל לשאת כמות גדולה של חומר נפץ, מתפוצץ באוויר ומפזר רסיסים למרחק עשרות מטרים". הוא  הוסיף , כי ההתקפות בוצעה לאחר איסוף מודיעין מדוקדק מן האוויר אחרי בכירים בקואליציה הערבית ובסופו של דבר תקיפתם. לדבריו, התקיפה הספקטקולארית מהווה פתיח לשנת 2019 שתהיה שנת הניצחון ובמהלכה יבוצעו תקיפות דומות, אלא אם כן "כוחות האוייב ושכירי החרב שלהם"  יפנו לדרך השלום ויפסיקו את התקפותיהם[4].

להאזנה לראיון בכאן ב':

ברשתות החברתיות הופצו סרטונים המתעדים את רגע התקיפה[5] ובהם נראה  מל"ט מתפוצץ ואת תוצאות הפיצוץ, נזקי הרסיסים במבנה והנפגעים מקרב כוחות הקואליציה הערבית[6]. ערוצי התעמולה האיראניים בשפה הערבית אלעאלם" והאנגלית "פרס טי.וי[7] ייחדו כתבות רבות לסיקור תקיפת הבסיסים הסעודי באלענד ועסיר שבחו את מבצעיו ולעגו לבהלה שאחזה בכוחות הקואליציה הסעודית לאחר שכל אמצעי ההגנה האווירית המתקדמים שלהם כשלו.

איראן מאחורי בניית הכוח הא-סימטרי האווירי  והימי של החות'ים

לפני כשנה (ינואר 2018) הגיש צוות מומחים של האו"ם לנשיא תימן דו"ח מפורט שבחן דגם קודם של המל"ט החות'י "קאצפ 1" וכן רקטות וטילים בהם משתמשים החות'ים בתימן וקבע שמקורם באיראן והם זהים לחלוטין לדגמים האיראנים, למרות טענות החות'ים כי יוצרו בתימן :

"הצוות זיהה שרידי טילים, ציוד צבאי ומלט"ים שמקורם באיראן והובאו לתימן…וקובע לפיכך שאיראן נמצאת בהפרה של סעיף 14 של החלטה 2216 של מועבי"ט בכך שלא נקטה בצעדים הדרושים למניעת אספקה ישירה או עקיפה של טילים בליסטיים לטווח קצר מסוג ברקאן 2H (טילים אותם משגרים החות'ים מעת לעת לעבר מטרות בשטח סעודיה) … וכן של מל"ט אבאביל-T (קאצפ-1) למורדים החות'ים"[8] . (תמונה:מתוך דו"ח האו"ם השוואה בין כטב"מים איראנים לאלה של החות'ים).

הכטב"מים מסדרת קאצפ אותם מפעילים החות'ים דומים מאד בעיצובם, בגודלם וביכולותיהם ההתקפיות לאבאביל-T האיראני המיוצר על ידי Iran Aircraft Manufacturing Industrial Company (HESA) (שרכת צנאיע הואבימאסאזי איראן-הסא). ה-כטב"מ יכול לשאת בין 30 ל-40 ק"ג חומר נפץ למרחק של 150 ק"מ. גם "קאצפ K2" בו השתמשו החות'ים בתקיפותיהם האחרונות ומל"ט ששגר (6 ינואר)  חמא"ס (עליו כתוב 1K)[9] באמצעות בלונים לאחרונה האחרונות דומים מאד לדגמים האיראנים ומקורם ו\או ההוראות להרכבתם מקורם באיראן. יתכן כי ב,קאצפ K2 הוכנסו מספר שיפורים מבחינת טווח ומשקל ראש הנפץ.

שדה הניסויים האיראני

המשבר המתמשך בתימן, שסופו אינו נראה באופק, למרות סבב שיחות הפיוס שהתקיים בדצמבר 2018 בשבדיה,  מהווה עבור איראן הזדמנות להפוך אותה לשדה ניסויים עבור מגוון אמצעי לחימה שהיא מפתחת בתווך הימי והצבאי . במסגרת זו זוכים המורדים החות'ים, לסיוע שוטף ממשמרות המפכה האיראניים בעיקר באמצעות כוח אלקדס ומדריכים מ"חזבאללה" הלבנוני , בתחום  אספקת והפעלת טילים ורקטות ואספקה שוטפת של אמצעי לחימה אחרים  (כטבמ"ים, מטעני חבלה, חומרי נפץ , אמצעי לחימה אחרים).

איראן מפתחת בהתמדה את יכולות ההתמודדות הא-סימטריות האוויריות (בעיקר כטב"מים לסיור ולתקיפה)  והימיות (סירות נפץ מהירות מונחות GPS, נחילי סירות נפץ מהירות תוקפות),  שלה כדי להתמודד עם יכולותיהן הימיות והאוויריות העדיפות של ארצות הברית וישראל ומשכללת את יכולתה לתקוף את אניות הצי האמריקני באמצעות נחילים swarms  של ספינות מהירות מאויישות ובלתי מאויישות וכן טילים

הלחימה הנמשכת בתימן המתנהלת בתווך היבשתי, האווירי והימי מאפשרת לאיראן לבחון בתנאי קרב ולתקף כמה מהפיתוחים הצבאיים ותורות הלחימה הצבאיות שלה. שימוש מבצעי מדוייק בכטב"מים תוקפים – דוגמת תקיפת המצעד הסעודי ותקיפות דומות של מתקני נפט ושדות תעופה בשטח סעודיה ושיגור סירות נפץ לא מאויישות לעבר מטרות בים האדום  – היא משימה מורכבת ונראה, כי המורדים החות'ים לא מפתחים אמצעים אלה בעצמם אלא מקבלים אותם (שלמים או מפורקים)  מאיראן. לא מן הנמנע גם שהכטב"מים והסירות  המונחות, מופעלים על ידי הזרוע הימית של משמרות המהפכה (IRGCN) או על יי מדריכים מ"חזבאללה" המסייעים גם ליחידות הטילים של החות'ים . בעבר דווח כי במהלך תקיפות של כוחות הקואליציה הסעודית נהרגו מספר "מומחים" איראניים ואנשי "חזבאללה".

שימוש אפשרי בעתיד גם נגד ישראל

למעורבות הפעילה האיראנית בסכסוך בתימן ומגוון אמצעי הלחימה שהיא מציגה ובוחנת בזירה השלכות עתידיות גם על התמודדות אירגוני הטרור הפלסטינים ו"חזבאללה" עם ישראל בסבבי עימות עתידיים. חמא"ס ו"חזבאללה" כבר מפעילים כלי טיס בלתי מאוישים מתוצרת איראן ו\או על פי ידע איראני במאבק בישראל, כפי שנחשף תחילת ינואר. כלי הטיס האלה דומים מאד לאלה המופעלים בתימן ועלולים לבצע תקיפות נגד כוחות צה"ל ואו ישובים אזרחים, כולל מעבר ליישובי עוטף עזה.

הכנסתם לזירת העימות עם ישראל של סירות נפץ  לא מאוישות דוגמת אלה בהם השתמשו החות'ים בתימן, עלולה להציב איום מסוג חדש גם על חיל הים וגם על אסדות הגז של ישראל בים התיכון. ככל שיימשך הסכסוך בתימן כך גם ייצברו איראן ו"חזבאללה" ניסיון בשימוש באמצעי זה ויישמו אותו בזירות לחימה נוספות מול ישראל ונול ארצות הברית, באזור מהפרץ הפרסי.

בעבר כבר הסתבר כי איראן בוחנת אמצעי לחימה במקומות שונים ומכניסה אותם לשימוש בזירות אחרות. כך מטעני שהופעלו נגד צה"ל בלבנון הופעלו גם נגד הכוחות האמריקניים וכוחות הקואליציה בעיראק והחות'ים משתמשים בהם גם בתימן.

[1] https://twitter.com/Yemeni_E_Army1/status/1083416061029109760

[2] https://twitter.com/AnsarAllahMCB/status/1083658725901197312

[3] https://www.albawabhnews.com/3444903

[4] https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=533945487087726&id=100014168372521

[5] https://www.youtube.com/watch?v=trQhXMCtkNk&feature=youtu.be

[6] https://www.youtube.com/watch?v=kmqJ15w6kCY&feature=youtu.be https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/N1800513.pdf

[7] https://www.presstv.com/Detail/2019/01/11/585512/New-Yemeni-Qasef-K2-drone-launches-2nd-strike-in-less-than-24-hours

[8] http://jcpa.org/tensions-increase-on-the-gaza-border/

[9]