עבור לתוכן העמוד
Menu

תימן הופכת לאיום על ישראל?

 בכירי המליציה החות'ית "אנצראללה" בתימן הנאמנים לאיראן מאיימים לתקוף מטרות ישראליות בים וביבשה • איראן מספקת טילים מדוייקים למליציה החות'ית ועלולה לנסות ולפתוח משם חזית חדשה נגד ישראל, לא מן הנמנע שישראל תיאלץ להנחית מכת מנע בתימן

סימנים מדאיגים מגיעים מתימן  לכיוונה של ישראל ויתכן שאיראן מכינה את דעת הקהל העולמית, באמצעות הצהרות לאמצעי התקשורת, לתקיפה של המורדים החות'ים (השיעים) נגד מטרות ישראליות כפעולת נקם על התקיפות הישראליות של יעדים איראניים בסוריה ובעיראק.

מוחמד נאצר אלעאטפי,שר ההגנה של המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן התראיין ב-8 בדצמבר לעיתון "אלמסירה" והזהיר כי כוחותיו מחזיקים בבנק של מטרות ישראליות בים וביבשה.

הוא הדגיש כי המליציה החות'ית המכונה "אנצראללה" לא תהסס לתקוף את היעדים בעת שההנהגה תחליט על כך.

אלעאטפי טען כי ישראל נוטלת חלק במלחמה בתימן ואמר: "ישות האויב הישראלית השתתפה בה ועדיין משתתפת מאז היום הראשון (במלחמה) על ארצנו" והדגיש כי הנקמה תגיע.

הוא הוסיף כי כוחותיו השלימו את כל היבטי הבנייה הדרושים כדי לערוך תקיפות אסטרטגיות ומקיפות שישתקו את יכולות האויב.

אלעאטפי שיבח את יכולותיה של התעשיה הצבאית ש"נמצאת במרוץ עם הזמן והגיעה לרמה מפתיעה וגבוהה שאי אפשר אפילו להשוותה עם מדינות שהשיגו אותה בתחום זה במשך עשרות שנים והכל תודות לידע של הצוותים הטכניים בתימן".

כזכור, המורדים החות'ים בתימן טענו כי הם אחראים למתקפה על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" בסעודיה ב-14 בספטמבר באמצעות טילים מדוייקים ומל"טים, למרות שגופי המודיעין בארה"ב וישראל מעריכים כי הם שוגרו מאיראן ולא מתימן על ידי הזרוע הצבאית של "משמרות המהפכה".

 

טילים מדוייקים

 

דבריו של מוחמד אלעאטפי התפרסמו לאחר שבשבוע שעבר תפסה אונייה של חיל הים האמריקני "מצבור משמעותי" של חלקי טילים מונחים מאיראן שהיה בדרכו למורדים החות'ים בתימן.

הסירה שעליה היו חלקי הטילים המדוייקים נגררה על ידי האונייה האמריקנית לחוף התימני, חלקי הטילים הוחרמו וצוות הסירה נמסר למשמר החופים של תימן.

על פי גורמים אמריקנים, זו הפעם הראשונה שרכיבי טילים איראניים מדוייקים נתפסים בדרך למלחמה בתימן, הפעילות הזו של הברחה בלתי חוקית של נשק איראני  עבור המורדים החות'ים נמשכת כבר זמן רב מאוד.

ישראל חוששת כי המורדים החות'ים בתימן שהינם שליחיה של איראן מתכננים לתקוף אותה באמצעות טילים מדוייקים איראנים.

בחודש אוקטובר שעבר, בעת ששר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין ביקר בישראל,הזהיר ראש הממשלה נתניהו כי איראן הציבה בתימן טילים מדוייקים המסוגלים לפגוע בישראל.

"איראן שואפת כעת להשיג נשק מדוייק שיוכל לפגוע בכל מטרה במזרח התיכון בדיוק של 10-5 מטרים, הם שואפים לפתח את זה וכבר התחילו להכניס אותם לתימן במטרה לפגוע בישראל גם משם". אמר נתניהו.

את האיום הראשון לעבר ישראל השמיע עבד אלמאלכ אלחות'י, מנהיג המורדים החות'ים בתימן, ב-9 בנובמבר, הוא דחה את דבריו של ראש הממשלה נתניהו כי איראן החלה לספק טילים מדוייקים לתימן ואיים לתקוף את ישראל אם תתקוף בתימן.

"עמנו לא יהסס להכריז על ג'יהאד נגד האויב הישראלי ולהנחית את המכות הקשות ביותר נגד המטרות הרגישות בישות של האויב אם הוא יסתבך במעשי טיפשות נגד עמנו, העמדה העויינת שלנו נגד ישראל היא עמדה עקרונית, אנושית, מוסרית וחובה דתית", אמר אלחות'י.

על פי גורמים בכירים בירושלים, ראש הממשלה נתניהו חשף את עובדת הימצאות הטילים המדוייקים בתימן כדי לשגר אזהרה לאיראן כי ישראל עוקבת אחרי הכנותיה לתקוף את ישראל וכי יש לה מודיעין מדוייק על כל  הכנותיה למתקפה כזו מכל הגזרות כולל מתימן.

האיומים של בכירי ההנהגה של המורדים החות'ים על ישראל מעידים על חששותיהם מפני תקיפת פתע ישראלית שתהווה מכת מנע מקדימה על אתרי הטילים המדוייקים שלהם, הם יודעים כי לישראל יש מטוסי "חמקן" מסוג 35-F היכולים להגיע לכל מקום במזרח התיכון מבלי להתגלות ולתקוף גם יעדים רחוקים מאוד מישראל.

לישראל יש יכולות מודיעיניות גבוהות וגם שיתוף פעולה מודיעיני הדוק עם ארה"ב, העובדה שהאניה האמריקנית עצרה את הסירה שהבריחה רכיבי טילים מדוייקים מאיראן לתימן מעידה על כך שארה"ב וישראל עוקבות אחרי זרימת הנשק מאיראן למורדים החות'ים בתימן.

יש לשים לב לדברי מוחמד נאצר אלעאטפי, שר ההגנה של המורדים החות'ים אשר דיבר על כך שיש בידיו בנק מטרות ישראליות בים וביבשה,נראה שלא רק הספינות הישראליות המפליגות באזור באב אלמנדב הן מטרות פוטנציאליות שנתונות בסכנה אלא יש למורדים החות'ים גם מטרות יבשתיות שהם מתכננים לפגוע בהן באמצעות הטילים המדוייקים.

הערכות המודיעין של ארה"ב וישראל מדברות על כך שנפלה החלטה איראנית לבצע מתקפה נגד מטרות ישראליות וכי ההכנות לכך החלו, ישראל צריכה לשים לב גם לאזור תימן, גם משם עלולה להיפתח חזית חדשה נגדה, לא רק מסוריה או ממערב עיראק.