עבור לתוכן העמוד
Menu

תיאום אסטרטגי בין חמאס לג'יהאד האסלאמי

ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי הגיעו לתיאום אסטרטגי ביניהם בדבר אופי פעילות הטרור נגד ישראל בשטחי הגדה והרצועה • ישראל חייבת למצוא את הדרך להפסיק את המצב שבו ברצועת עזה שוררת רגיעה, אך הטרור נמשך בשטחי הגדה

מנהיגי חמאס והג'יהאד האסלאמי בודאי מחככים ידיהם בהנאה נוכח גל הפיגועים שהם הצליחו להניע בירושלים ובשטחי הגדה, באמצעת מערכת ההסתה התקשורתית והרשתות החברתיות.

כל הפיגועים שהיו עד כה במהלך השבועות האחרונים, היו פיגועים של מחבלים בודדים. הפיגוע באזור חומש ורצח האזרח הישראלי יהודה דימנטמן ז"ל הינו תוצאה של התארגנות של חוליית טרור מקומית שקיבלה מוטיבציה לטרור מההסתה של חמאס והג'יהאד האסלאמי נגד המתנחלים.

הצטרפו עכשיו לקבוצת הטלגרם שלנו – לחץ כאן

פתחי חאמד בפגישתו עם זיאד נחאלה בביירות
פתחי חאמד בפגישתו עם זיאד נחאלה בביירות

חמאס והג'יהאד האסלאמי הצליחו לייצר מצב נוח מאוד עבורם, מחד גיסא, הם שומרים על רגיעה ברצועת עזה,אינם מפרים את הבטחותיהם למצרים ונהנים מפירות הרגיעה, ומאידך גיסא הם גורמים להפעלת טרור במזרח ירושלים ובשטחי הגדה שמאפשר להם להציג את עצמם כארגוני "התנגדות" שאינם מוכנים להיכנע לתכתיבי האויב הישראלי,הם אוחזים במקל משני קצותיו כדי להינות מכל העולמות.

 

לכן, האינטרס שלהם הוא שהמצב הזה יימשך. תנועת חמאס זקוקה ליותר זמן כדי להמשיך ולכרסם במעמדה של הרש"פ ברחוב הפלסטיני ולצבור ייותר פופולאריות ותמיכה בשטחי הגדה שיאפשרו לה להניע מהלך עממי להדיח את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

 

התשתית הצבאית של חמאס ספגה מכה קשה בחודשים האחרונים בשטחי הגדה, השב"כ הישראלי הצליח לסכל שורה של פיגועי תופת שתכנן להוציא אל הפועל צאלח אלעארורי, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס ממקום מושבו בלבנון  בסיוע מגורשי "עסקת שליט" משלוחת חמאס בטורקיה, השב"כ עצר כ-50 פעילים של חמאס וחיסל עוד כמה מהם,הוא תפס אמצעי לחימה וחגורות נפץ מוכנות להפעלה.

חמאס מנסה לעורר עכשיו את "החוליות הרדומות" (SLEEPERS) ) ,  שנותרו לו בגדה ולגייס פעילים חדשים,זו פעילות קשה בגלל שיתוף הפעולה הביטחוני של הרש"פ עם השב"כ הישראלי.

חמאס איננו מתכוון לשמור על הרגיעה ברצועת עזה בכל מחיר,הוא רוצה לשקם את הרצועה מנזקי המלחמה האחרונה, אך אינו מוכן לרגיעה ארוכת טווח עם ישראל.

השקט ברצועת עזה הוא מתעתע, חמאס מתכנן ללכת להסלמה נוספת, אך הוא סבור שכעת הוא זמן "מנוחת הלוחם" שכדאי לשקם בו את היכולות הצבאיות שנפגעו במבצע "חרב ירושלים" בחודש מאי שעבר.

 

ראש המחלקה ליחסים לאומיים של חמאס בחו"ל, עלי ברקה, נפגש עם חבר הלשכה המדינית של תנועת הג'יהאד האסלאמי בפלסטין, עם מוחמד אל-הינדי באיסטנבול. בפגישה השתתפו חברי המחלקה ליחסים לאומיים של חמאס איברהים אלמדון, האני אלדלי וזיאד חסן. تفاصيل: https://shehabnews.com/p/92266
ראש המחלקה ליחסים לאומיים של חמאס בחו"ל, עלי ברקה, נפגש עם חבר הלשכה המדינית של תנועת הג'יהאד האסלאמי בפלסטין, עם מוחמד אל-הינדי באיסטנבול. בפגישה השתתפו חברי המחלקה ליחסים לאומיים של חמאס איברהים אלמדון, האני אלדלי וזיאד חסן. تفاصيل: https://shehabnews.com/p/92266

 

 

 

 

בינתיים, ארגוני חמאס וג'יהאד אסלאמי עשו בדק בית כיצד  להדק את שיתוף הפעולה האסטרטגי ביניהן, הפגישות התקיימנו בבירות ובלבנון וברצועת עזה עצמה.

סוכנות הידיעות של חמאס "שהאב" דיווחה ב-20 בדצמבר כי הושגו הבנות אסטרטגיות בפגישה של בכירי חמאס עם בכירי הג'יהאד האסלאמי.

גורמים בחמאס מסרו כי  במישור המדיני והצבאי, תנועות חמאס והג'יהאד האסלאמי הסכימו לחזק את הפעולה המשותפת ולהעלות את המוכנות בשני המישורים, "הדבר הושג במהלך ישיבת הנהגה ממושכת שכללה מנהיגים פוליטיים וצבאיים כדי לדון במצב הפוליטי בכלל ומספר צעדים להעלאת רמות התיאום בין הזרועות הצבאיות".

להלן ההבנות שהושגו:

א.שני הארגונים יוציאו פיגועים מכל הסוגים.

ב.שני הארגונים יעודדו התנגדות עממית בשטחי הגדה.

ג.שני הארגונים יתמכו במחאת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל.

ד.תיאום צבאי בין שני הארגונים.

ה. חיזוק החמ"ל המשותף ברצועת עזה שבו חברות כל הזרועות הצבאיות של הארגונים האחרים, לקראת אפשרות חידוש הלחימה.

ו.סירוב לשלם לישראל מחיר מדיני על הסרת המצור.

ז. הסכמה ליוזמת הפיוס של אלג'יריה בין חמאס לתנועת פת"ח.

 

ההודעה הזו של חמאס נועדה להפגין כלפי חוץ את "אחדות השורה" במאבק נגד ישראל. בביירות נועד  השבוע מנהיג חמאס ח'אלד משעל עם זיאד נח'אלה, ראש ארגון הג'יהאד האסלאמי, אחר כך נועד עמו בנפרד גם בכיר חמאס פתחי חמאד.

שני הארגונים משדרים כלפי חוץ "תחושת חירום של אחדות מדינית" נגד ישראל.

אולם, מה שיקבע הוא מה שיקרה בשטח, לכן  מנגנוני הביטחון של ישראל "יושבים" חזק על הנהגת חמאס בשטחי הגדה כדי לרסן את פעילותה.

אחד הצעדים שעשה השב"כ בעת האחרונה היה לעצור את השיח' חסן יוסף, המנהיג הבכיר של חמאס בגדה שכנראה יועבר שוב למעצר מנהלי.

הברית האסטרטגית בין חמאס לג'יהאד האסלאמי איננה מקודשת. ראינו כבר כיצד נוצר קרע בין חמאס לג'יהאד האסלאמי  בעקבות חיסולו ע"י צה"ל של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא, מפקד הגזרה הצפונית ברצועה מטעם ארגונו, בנובמבר 2019 שניסה לטרפד, באמצעות שיגורי רקטות לעבר ישראל, את הבנות הרגיעה ביו ישראל לחמאס,(מבצע "חגורה שחורה").

הג'יהאד האסלאמי נאלץ לצאת לסבב לחימה קצר מול ישראל ללא השתתפות חמאס.

לכן, ישראל צריכה לנהל את משחק הפוקר באופן נכון ולנסות ולתקוע את הטריז בין שני הארגונים האלה באופן חכם, היריבות ביניהם היא גדולה ויש לנצל זאת עד תום.

אסור להסכים למצב שבו הרגיעה ברצועה איננה כוללת גם את הפסקת הפיגועים ביהודה ושומרון. חמאס דחה את הדרישה הישראלית הזו שהועברה לו על ידי המודיעין המצרי, ישראל תצטרך למצוא את הדרך למנוע מצב שהרגיעה עם חמאס היא רק רגיעה חלקית בגבול רצועת עזה.