עבור לתוכן העמוד
Menu

תוספת חשובה ללוחמה הימית הא-סימטרית – דיווח כי בידי איראן צוללת לא מאויישת

סוכנות הידיעות "משרק" (Mashregh), המקורבת למשמרות המהפכה, דיוחה כי משה"מ "התקדם משמעותית" בכל הקשור לייצור כלי שיט תת-מימיים והוסיפה "כי ניתן לפרש את התמונה כצוללת לא מאוייישת  המזכירה בצורתה את הצוללת מסוג "ע'דיר" (Ghadir)

העיתונות האיראנית התייחסה בימים האחרונים לאפשרות שחיל הים של משמרות המהפכה משתמש בצוללות לא מאויישות (Uncrewed Underwater Vehicle, UUV ). בהקשר דומה העביר משרד ההגנה של איראן ב-28 מאי בטקס מיוחד 100 סירות תקיפה מהירות (FAC) עבור חיל הים של משמרות המהפכה.

לא ברור אם הצוללת היוותה חלק מהטקס, אך דווח כי נערכו ניסויים במהלכו. סוכנות הידיעות "משרק" (Mashregh), המקורבת למשמרות המהפכה, דיוחה כי משה"מ "התקדם משמעותית" בכל הקשור לייצור כלי שיט תת-מימיים והוסיפה "כי ניתן לפרש את התמונה כצוללת לא מאוייישת  המזכירה בצורתה את הצוללת מסוג "ע'דיר" (Ghadir) , אך היא קטנה יותר  וללא תא פיקוד לאור גודלה נראה כי אינה מאויישת. "משרק" העריכה עוד, כי משה"מ משתמשים בתדרים נמוכים וחיישנים שונים לתקשורת עם הצוללת. בכתבה מדווחת סוכנות הידיעות על פעילות משה"מ בשנים האחרונות להשיג יכולות לחימה תת-מימיות נוספות בתחומים שונים[1].

הקורנה במזרח התיכון: מטורקיה ועד למפרץ מנסים לחזור לשגרה

 

מפקד משה"מ, חסין סלאמי, אמר, כי מסירת סירות התקיפה המהירות מתוצרת איראן , מהווה הוכחה למימוש הכרזתו של המנהיג על השנה הנוכחית כ"שנת התנופה בייצור". הוא הוסיף, כי איראן לא תכרע ברך לפני אף אויב ותמשיך לפתח את יכולותיה ההגנתיות עד שתוכל "להגן בצורה נאותה על שלמותה, ריבונותה ונכסיה האסטרטגיים ולרדוף ולהשמיד את האוייב".

מפקד חיל הים של משה"מ הזהיר "אנחנו נמצא היכן שיש אמריקנים והם ירגישו זאת בקרוב"[2].

אם אכן נכונה הערכת "משרק" הרי שמדובר בתוספת חשובה לאמצעי הלחימה הא-סימטריים בהם משתמשת איראן בתווך הימי בעימות עם ספינות הצי האמריקני הפועלות באזור.

הצוללת עשויה להצטרף לסירות התקיפה המהירות (המאוישות והלא מאוישות, חלקן נושאות מטולי רקטות), הפועלות במפרץ הפרסי במסגרת אסטרטגיית הלחימה הא-סימטרית האיראנית. זו כוללת בין היתר, הטרדת אניות הצי-האמריקני, פעילות נגד מכליות בנתיבי שיט, הצמדת מיקוש ימי לספינות ובזירות רחוקות יותר בים האדום סיוע לחות'ים בפעילותם בתווך הימי נגד חיל הים הסעודי וכן מתקני אנרגיה  אסטרטגיים בים (off-shore ).

איראן ממשיכה לפתח את יכולות הלחמה בתווך הימי באמצעי לחימה והן בפלטפורמות ימיות. המפרץ הפרסי והתווך הימי סביב תימן מהווים את שדה הניסויים האיראני. איראן מעבירה גם יכולות לחימה ימיות לחזבאללה להן עלולות להיות השלכות גם לישראל בכל הקשור לעימותים עם חיל הים ואפשרות פגיעה באסדות גז בים התיכון ומתקנים אחרים.

 

 

[1] https://tinyurl.com/ycec66gu

[2] http://www.sepahnews.com/index.php/component/k2/item/10329