עבור לתוכן העמוד
Menu

תוניסיה: הפיכה או מאבק ב"אחים המוסלמים"?

נשיא תוניסיה, קייס סעייד, ממשיך בנקיטת צעדים על מנת לחזק את מעמדו כנשיא ולהיאבק נגד מפלגת "אלנהדה" המזוהה עם "האחים המוסלמים" • בניגוד לטענת יריביו שמאשימים אותו ב"הפיכה נגד החוקה", הנשיא התוניסיאי זוכה לתמיכת הצבא והציבור ונאבק בסכנת השתלטות "האחים המוסלמים" על המדינה

תוניסיה לא נרגעת מהסערה הפוליטית הפנימית, הנשיא, קייס סעייד, פירסם צו נשיאותי שבו הדיח מתפקידו את מוחמד לסד אל-דאהש, מנכ"ל הטלוויזיה הלאומית של המדינה ומינה את עוואף אל-דאלי כמנכ"לית זמנית.

סעייד האשים כי סכום של כ-5 מיליארד דולר נגנב מהמדינה במסגרת תופעות השחיתות ואמר כי נוא מחזיק בידיו רשימה שמית של 460 איש שבזזו את הכסף של תוניסיה.

גולד על דברי שדר CNN: פייק ניוז

על רקע ההפגנות העממיות המתמשכות בגלל המצב הכלכלי הקשה והתפשטות מגיפת הקורונה במדינה, נקט נשיא תוניסיה מהלך שהפתיע את יריביו הפוליטיים והכריע את הויכוח שלו עם הממשלה ועם הפרלמנט בכך שפיטר ב-26 ביולי את ראש הממשלה, הישאם משישי, והקפיא את עבודת הפרלמנט לתקופה של 30 ימים בהסתמך על סעיף 80 בחוקה.

המהלך שנקט בגיבוי של רבים בציבור התוניסאי ושל הצבא נתפס כניסיון להרחיק את המפלגה האסלאמיסטית "אל-נהדה", המזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים", ממוקדי הכוח במדינה, דהיינו מהממשלה ומהפרלמנט.

הכתובת היתה על הקיר בחודשים האחרונים, הפיצוץ היה רק שאלה של זמן. הנשיא קייס סעייד תכנן היטב את המהלך, הוא המתין שהזעם העממי יתגבר ואז פעל.

הנשיא התוניסאי הזהיר את מפלגת "אל-נהדה" כי הצבא לא יסבול אלימות או שימוש בנשק חם.

הצבא התוניסאי מיהר לתגבר כוחותיו באזור הפרלמנט, יו"ר הפרלמנט ראשד אלע'נושי, העומד גם בראש מפלגת "אל-נהדה", האשים את הנשיא קייס סעיד כי "ביצע הפיכה נגד החוקה התוניסאית" וקרא לתומכיו לצאת לרחובות.

קייס סעיד, שהינו פרופסור למשפטים ועורך דין ואיננו משתייך לשום מפלגה פוליטית, חשב כבר תקופה ארוכה מאוד שיש לחזק את מוסד הנשיאות בתוניסיה. הוא טען שהמשטר הפוליטי שלה איננו נכון והממשלה היא חלשה מדי מכיוון שהיא נסמכת על התאגדות הכוחות בפרלמנט.

אין ספק שהיוזמה וההפתעה של המהלכים שבהם נקט הנשיא התוניסאי בימים האחרונים גרמו לו לנצח בסיבוב הראשון במאבקו נגד הכוחות האיסלאמיסטים, הוא זוכה לתמיכת הרחוב התוניסאי, אבל אף אחד לא רוצה לחזור לתקופה הדיקטטורה של הנשיא זין אלעבדין בן עלי, ששלט 23 שנים ביד ברזל, בתקופה שהייתה לפני "האביב הערבי" שפרצה בתוניסיה ב-2011 וממנה התפשטה למדינות ערביות נוספות, ההפיכה אז קיבלה בתוניסיה את הכינוי "הפיכת היסמין".

גלידה פרוגרסיבית

תומכי ה"האחים המוסלמים" בעולם הערבי משווים את מה שקורה כעת בתוניסיה להפיכה הצבאית שהייתה במצרים כאשר הצבא הדיח ב-2013 את הנשיא מוחמד מורסי, איש תנועת "האחים המוסלמים", אולם, קייס סעייד איננו גנרל, הצבא אמנם נותן לו גיבוי אך אין מדובר בהפיכה צבאית, קייס סעייד גם מיהר להעביר מסרים לארה"ב ומדינות ערב כי הוא מתכוון לפתור את המשבר הפוליטי באמצעות דיאלוג.

כאמור, אין מדובר בשום הפיכה, מדובר במאבק קשה נגד תנועת "האחים המוסלמים" במדינה,המהלך שנקט הנשיא התוניסאי טרף את הקלפים של המצב הפנימי בתוניסיה ויצר מצב חדש על רקע ההפגנות האלימות שהיו נגד הממשלה ונגד מפלגת "אלנהדה" האיסלאמיסטית.

הרחוב התוניסאי מפגין כבר תקופה ארוכה נגד העוני, הטיפול המחפיר במגיפת הקורונה והשחיתות השלטונית.

קייס סעייד לקח לעצמו את סמכויות השלטון וביטל את החסינות של חברי הפרלמנט, יתכן כצעד מקדים להעמדתם לדין של חברי פרלמנט איסלאמיסטים.
מהם התרחישים האפשריים למצב שנוצר בתוניסיה?

א.התדרדרות במצב הביטחוני והתגברות מעשי האלימות בין תומכי הנשיא לבין תומכי מפלגת "אל-נהדה" האיסלאמיסטית, הסלמה רחבה של האירועים עלולה להביא לכך שהצבא יתפוס את השלטון.
ב.הנשיא קייס סעייד ימנה ראש ממשלה חדש שיטפל במגיפת הקורונה ובמשבר הכלכלי הקשה, יחזיר את הסמכויות לפרלמנט שהוקפאו על ידי הנשיא ל-30 ימים ואח"כ יכריז על בחירות מוקדמות לפרלמנט.
ג. שלטון דיקטטורי- הנשיא קייס סעייד ישלוט על כל הרשויות במדינה ועל מנגנוני הביטחון שלה, יהיו הגבלות קשות על חופש הביטוי וזכות ההתכנסות ובכך יבוטלו למעשה כל ההישגים הדמוקרטיים שהיו לתוניסיה מאז פרוץ תופעת "האביב הערבי" בשנת 2011.
ד. שינוי החוקה התוניסאית, עריכת משאל עם ובחירות, הפיכת המשטר למשטר נשיאותי ולא משטר בו יש שלושה מוקדי כוח הנאבקים זה בזה: נשיא, ראש ממשלה ויו"ר פרלמנט.
ה. דיאלוג והגעה להסכמה לאומית עם המפלגה האיסלאמיסטית.

תמונת המצב תתברר בימים הקרובים, העולם הערבי עוקב בענין רב אחר ההתרחשויות, מדינות המפרץ חוגגות את כישלון תנועת "האחים המוסלמים" בתוניסיה ומייחלות גם לקריסת מפלגת "הצדק והפיתוח" של הנשיא ארדואן בטורקיה, בסעודיה מאשימים את מפלגת "אלנהדה" כי היא עסקה בחיסולים פוליטיים וזרעה אנרכיה בתוניסיה והייתה גם מעורבת במעשי שחיתות.